ایران پرسمان

آخرين مطالب

اصولگرایان در انتظار یک اعلام سیاست روز

اصولگرایان در انتظار یک اعلام
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / «خبر آمد خبری در راه است» اصطلاحی رایج اما این بار مهم در اردوگاه اصولگرایان برای اعلام داوطلبی رییس قوه قضائیه بود؛ صف داوطلبان اصولگرا جوانان و حتی مشتاقان قدیمی حضور در پاستور، چشم انتظار اعلامی هستند که تکلیف بسیاری از رقابت‌های را مشخص می‌کند.
به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار سیاسی ایرنا، خبرهای مربوط به داوطلبی حجت الاسلام «ابراهیم رییسی» رییس قوه قضائیه در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، نقطه مشترک تحلیل‌ها و گمانه زنی‌های این روزهاست. در کنار این موضوع ثابت انتخاباتی و بیم و امیدهای مربوط به آن؛ داوطلبان دیگر هم تحرکات انتخاباتی خود را پی می‌گیرند تا تکلیف داوطلبی حجت الاسلام رییسی مشخص شود. چهره‌های جوانی چون سعید محمد از جمله این داوطلبان هستند و برای ایفای نقش جوان اولی سناریوهای انتخاباتی اصولگرایان، تکاپو می‌کنند، هرچند در این مورد ویژه، راه طولانی و رقبا سرسخت و قَدَر هستند و تجربه و کارنامه سعید محمد خالی از برگ‌هایی هم برای قضاوت درست و هم انتقاد.
خبری در راه است؟
اشتیاق وصف ناپذیر اصولگرایان برای داوطلبی حجت الاسلام رییسی، هر روز شکل تازه ای به خود می‌گیرد و گمانه‌هایی را منجر می‌شود. روز گذشته «ولی اسماعیلی» نایب رییس کمیسیون اجتماعی از خبر بزرگ جریان اصولگرایی خبر داد و در توییتی نوشت: «همگرایی تاریخی نیروهای انقلاب در راه است؛ صدای پای دولت عشق می آید... سلام بر این اتفاق بزرگ. سلام بر سید محرومان». پس از انتشار این توییت باردیگر گمانه‌ها درباره داوطلبی افزایش یافت اما ساعاتی بعد «امیر ابراهیم رسولی» عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: «مطالبه عمومی برای حضور آقای رییسی در انتخابات ریاست جمهوری از جانب استان‌ها افزایش یافته و به ائتلاف نیز منعکس شده است، اما هیچ خبر قطعی هنوز وجود ندارد.»
این بیم و امیدها در حالی است که باهنر تصریح کرده است: «آقای رییسی برای قوه قضاییه مستقیما منصوب رهبر انقلاب است و قاعدتا اگر ایشان بخواهد برای کاندیداتوری اقدام کند مقام معظم رهبری باید از این کار راضی باشند.» همچنین «حسین کنعانی‌مقدم» دیگر عضو شورای وحدت اصولگرایان هم تصریح کرده است: «چیزی که ما اکنون رصد می‌کنیم، این است که ایشان تمایل به کاندیداتوری ندارند.»
این چشم انتظاری‌ها در حالی است که برخی شنیده‌ها از منوط شدن داوطلبی برخی از شخصیت‌های سیاسی به نیامدن حجت الاسلام رییسی، حکایت دارند که اگر او نیاید آنها میدان را برای داوطلبی خود مساعدتر می‌یابند و در غیراین صورت در چنین رقابتی حاضر نخواهند شد. شاید به همین دلیل است که حجت الاسلام «غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت درباره شرایطی که نیامدن حجت الاسلام رییسی در جبهه اصولگرایی به وجود خواهد آورد ابراز نگرانی کرده و گفته است اگر رییسی نیاید، نمی‌دانیم چگونه می‌توانیم به نامزد واحد برسیم و احتمال تشدید اختلاف بین اصولگرایان زیاد است.
سردارمحمد، جوان اول سناریو اصولگرایان است؟
تا پیش از سال 99 کمتر کسی چه از اهالی رسانه و چه سیاست، نام فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا (ص) را شنیده و با این جوان نظامی آشنا بود. از نیمه سال گذشته به ویژه آرام آرام نام او به مناسبت‌های مختلف و در محافل متنوع آورده شد و او را در ماههای پایانی سال به یکی از چهره‌های انتخاباتی تبدیل کرد. استعفای پرحاشیه محمد از فرماندهی قرارگاه خاتم که خود دلیل آن را پیشگیری از ایجاد شائبه‌های انتخاباتی درباره قرارگاه اعلام کرد سعید محمد را از فعال‌ترین داوطلبان ماههای گذشته ساخته است. انتشار ویدیوهای تبلیغاتی و توییت‌های عجیب و از سوی کمپین تبلیغاتی او، نشان می‌دهد که افکار و دغدغه‌های این فرمانده جوان تا چه اندازه می‌تواند با پیش زمینه ذهنی جامعه متفاوت باشد. واقعیت آن است که سعید محمد با نوع تبلیغاتی که این روزها در فضای مجازی با هشتگ‌های به نام او انجام می‌شود، بیش از پیش ناشناخته بودن خود را به افکار عمومی نشان می‌دهد.
در سابقه اجرایی محمد، جز حضور در قرارگاه خاتم الانبیا موضوع قابل اشاره دیگری نیست و این هم می‌تواند نقطه قوت او باشد و بخشی از انتقادات درباره عملکردش را منتفی ساز و از سوی دیگر می توان به ضرر این داوطلب نامزدی در انتخابات باشد.
اینها همه اما برابر مهم‌ترین چالش پیش روی محمد، چندان مهم به نظر نمی‌رسد و آن رقبا قَدر اصولگرا و میدان پر از سنگلاخ اردوگاه اصولگرایان است. این چالش را در دو دسته می‌توان تقسیم کرد. دسته نخست زمانی شکل می گیرد که حجت الاسلام رییسی در انتخابات ریاست جمهوری داوطلب شود؛ موضوعی که محمد آن را بعید دانسته و پیش از این گفته بود: «ابتدا خدمت آقای رییسی رفتم تا برنامه را با ایشان تنظیم کنم. ایشان گفتند که به انتخابات ورود نمی‌کنند. حتی قبل از آنکه از قرارگاه خارج شوم دوباره از ایشان پرسیدم و گفتند که قصد ورود به انتخابات را ندارند.» با این همه اما تاکید هم کرده بود در صورت اعلام دواطلبی حجت الاسلام رییسی به وی کمک خواهد کرد. اینکه محمد تا چه اندازه بر سر حرف خود باقی مانده و اساسا منظور وی از کمک چیست قطعا در هفته‌های آینده مشخص می‌شود.
دسته دوم از چالش های پیش روی این فرمانده جوان زمانی است که حجت الاسلام رییسی نامزد اصلی جریان اصولگرا نباشد؛ در آن صورت صف طولانی از رقبای درون جریانی وجود خواهد داشت که از «محمدباقر قالیباف» و «محسن رضایی» تا «سعید جلیلی» و بهاریون پرتعداد، متنوع هستند و هریک چون سردار محمد خود را اصلح می‌دانند. ایجاد اجماع اصولگرایان زمانی سخت‌تر می‌شود که اصولگرایان به ویژه پس از اعلام برخی نظرات، درباره عملکرد او مردد هستند. شاید به همین دلیل است که محمد در نامه ای سرگشاده به داوطلبان رسمی و غیررسمی انتخابات یادآور شده است: «ورود به منازعات انتخاباتی و زد و خوردهای سیاسی به هیچ عنوان به مصلحت کشور و مردم عزیز ما نیست!»
اظهارنظرهای اصولگرایان طی هفته های گذشته نشان می‌دهد که آنها چندان حضور و داوطلبی سعید محمد را به عنوان شخصی که توان اجماع آفرینی داشته باشد، جدی نمی‌دانند. واقعیت آن است که تا به امروز نه اصولگرایان حامی او هستند و نه سعید محمد مشتاق آنها. به همین دلیل است که فرمانده سابق قرارگاه خاتم الانبیا (ص) حضورش در انتخابات را فراجناحی توصیف کرده و در پیامی ویدیویی، گفته است: «با توجه به اینکه جریانات سیاسی عموما ناکارآمدی خودشان را نشان دادند؛ بنده به صورت مستقل وارد شدم و هیچ گونه وابستگی و ارتباطی با هیچ جریان سیاسی نداریم و اتفاقا دوایِ درد کشور را یک هویت فراجناحی برای کشور می‌دانیم.»
قانون تازه انتخاباتی اعلام شده از سوی شورای نگهبان که در آن بر وجود سابقه اجرایی خاص برای نامزدهای انتخاباتی تاکید شده است می تواند با تفسیری تازه ترین مشکل فرمانده جوان برای رسیدن به پاستور باشد؛ حتی اگر وی از تایید صلاحیت خود اطمینان داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/285980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز