ایران پرسمان

آخرين مطالب

رونمایی روزنامه مدعی اصلاحات از کلاه بزرگ وین تحلیل روز

رونمایی روزنامه مدعی اصلاحات از کلاه بزرگ وین
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - کیهان /متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.
روزنامه اعتماد دیروز در مطلبی با عنوان «متن و زمینه مذاکرات وین» نوشت: «آسیبی که در پی خروج آمریکا از برجام به اجرای این توافق وارد شده است، به حدی سنگین است که نمی‌توان انتظار داشت طی دو، سه دور مذاکرات، همه مشکلات با سهولت و آسانی حل و فصل شود. خیلی مسائل فنی و پیچیده وجود دارد که نیاز به بحث‌های دقیق و کارشناسی دارد. بحث تحقیق و توسعه در برنامه هسته‌ای ایران و نحوه بازگشت امریکا به برجام، از جمله چالش‌های عمده و پیچیده‌ای هستند که توافق در مورد آنها به سادگی ممکن نیست. نباید فراموش کنیم به اضافه شاکله پیچیده و در هم تنیده تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه ایران، در دوران دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، تلاش‌های جدی برای مین‌گذاری و مانع‌سازی برای بازگشت امریکا به برجام انجام شد که این مسیر را بسیار سخت کند. مسائل و مشکلات فنی، حقوقی و سیاسی بسیار پیچیده‌ای در مقابل طرفین وجود دارد ک بتوانند تعهدات خود را به‌ طور کامل اجرا کنند.»
این روزنامه نوشت: «یکی از احتمال‌هایی که وجود دارد این است که دوطرف بتوانند به الگویی مشابه آنچه پیش از امضای برجام طرفین در ژنو به آن دست یافتند، برسند. تجربه توافق موقت ژنو اجازه می‌داد که توافقی روی کلیات انجام شود و طرفین اعلام کنند که بخش اصلی راه را رفته‌اند و برای جزییات و هماهنگی‌های بیشتر زمان بیشتری را دو طرف به هم بدهند. مجموع این مواضع و اعلامیه‌هایی که از سوی طرفین در روزهای اخیر منتشر شده است را باید در چارچوب چانه‌زنی‌های دیپلماتیک ارزیابی کرد.» گفتنی است، مطالبه اصلی ایران از آمریکا در برجام، لغو یکباره و دائمی تمامی تحریم‌هاست. مقامات ایران صراحتا اعلام کرده‌اند که آمریکا ابتدا باید تمامی تحریم‌ها را لغو کند و این اقدام توسط ایران راستی‌آزمایی شده و در صورت تایید، ایران به تعهدات برجامی باز‌می‌گردد. مقامات دولت بایدن دقیقا مشابه رفتار دولت ترامپ و البته مشابه اقدامات دولت اوباما، مدعی شده‌اند که تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد و ایران باید به تعهدات کامل بازگشته و مذاکره حول توان موشکی و قدرت دفاعی خود را کلید بزند.
مغایرت مواضع تیم مذاکره‌کننده کشورمان با سیاست قطعی نظام، زنگ خطر و هشداری است که مجریان سیاست‌ها، اعتنا، اهتمام و التزام کافی به تمهیدات، سیاست‌ها و تدابیر کلان نظام نداشته باشند و فاجعه برجام تکرار شود.
«فتح الفتوح‌نمایی» از وین همزمان با پافشاری آمریکا بر تحریم‌ها
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «امروز مذاکرات به مراحل خوبی رسیده است و اگر شبیه‌‌‌سازی صورت گیرد به نظر می‌رسد فاصله کمی تا به تفاهم رسیدن باقی مانده است. فشارها وجود دارد و حتی در برهه‌ای از زمان در گذشته شاهد بودیم که وزیرخارجه فرانسه مجبور شد وین را ترک کند که زیر فشار صهیونیست‌ها بود، اما اراده برای احیای برجام به قدری زیاد است که این فشار 24 ساعته خنثی شد و لودریان مجددا به وین بازگشت و تفاهم در برجام نخستین به امضا رسید. جمهوری‌خواهان نیز از سوی دیگر به دنبال بستن دست بایدن هستند تا نتواند امتیازات زیادی به ایران دهد تا مذاکرات به کندی پیش رود و یا حتی شکست خورد.»
مقامات آمریکایی صراحتا اعلام کرده‌اند که تحریم‌ها لغو نخواهد شد. طرف آمریکایی و اروپایی با گستاخی اعلام کرده‌اند که باید به توافقی طولانی‌تر و کامل تر، شامل توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران دست یابیم.
با این حال روزنامه‌های زنجیره‌ای و مدعیان اصلاحات با فتح الفتوح‌نمایی از وین، بر شرطی‌‌‌سازی اقتصاد و گره زدن معیشت مردم به اخم و لبخند مقامات غربی اصرار دارند. این طیف با این رویکرد خسارت‌های فراوانی در سال‌های اخیر به کشور وارد کرد.
دستاورد‌‌سازی اصلاح‌­طلبان برای دولت بی­‌دستاورد
روز گذشته در روزنامه شرق گفت‌وگویی با شکوری‌راد، از کنشگران طیف موسوم به اصلاح‌طلب منتشر شده بود. در بخشی از این گفت‌وگو اظهارات این فرد مدعی اصلاحات پیرامون دستاورد دولت حیرت‌آور است؛ بخوانید: «او[شکوری راد] درباره حمایت اصلاح‌طلبان از حسن روحانی در دو انتخابات ریاست‌جمهوری گذشته هم گفت: «ما در انتخابات گذشته از آقای روحانی حمایت کردیم و این حمایت مبتنی بر دستاوردهای[!!] ایشان بود، اما در دوره دوم به‌دلیل خروج آمریکا از برجام دولت دچار تحریم اقتصادی شد. طبیعتا بسیاری از برنامه‌های در دست اجرا،‌ اجرائی نشد[!!]. دستاورد دوم دولت آقای روحانی، عدم خروج ایشان از برجام بود[!!] که فرصت احیای مجدد برجام را داد. امیدواریم بتوانیم با مذاکرات و تصویب FATF با افزایش مشارکت مردم در انتخابات مواجه شویم.»
البته کدام برنامه‌های اجرایی مشخص نیست. ضمن آنکه این موضوع که آمریکا و اروپا هر بلایی دلشان خواست بر سر برجام آوردند و به تعهداتشان عمل نکردند و دولت همچنان در برجام ماند و از آن خارج نشد دستاورد دولت معرفی شده است!! در این باره لازم به ذکر است که همین که آمریکا و اروپا با عجله پیشنهاد مذاکرات را مطرح کردند، به سبب اجرای مصوبه مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو همه تحریم‌ها) بوده است و نه اینکه دولت اصلاح‌طلبان به اروپا و آمریکا لطف کرده و در برجامی که هیچ منفعتی برای ملت نداشته ماندگار بوده است.
ضمن آنکه اساسا وقتی آمریکا و اروپا از مذاکرات جدید سخن گفتند که ایران خروج مرحله به مرحله از برجام را به رغم کندی دولت در اجرای آن در دستور قرار‌داده بود.
آمریکا آزاد‌‌سازی پول‌ها را به مثابه انتقال پول به حساب‌های ایران تلقی نمی‌کند
ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران دیروز در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «آمریکا موضوع تحریم‌های برجامی را در دوران دونالد ترامپ تکثیر کرده و آن را در حوزه‌های مختلف تحریم موشکی، منطقه‌ای و حقوق‌بشر نهادینه کرده است. تکثیر تحریم‌های اقتصادی و راهبردی ایران توسط آمریکا چالش بزرگ مذاکرات وین محسوب می‌شود.»
وی نوشت: «محور اصلی مطالبات ایران در مذاکرات وین آزاد‌‌سازی پول‌های بلوکه ‌شده ایران و فعالیت‌بخشی به سیستم مالی، پولی و بانکی بین‌المللی ایران بوده است. تاکنون آمریکایی‌ها از پذیرش چنین رویکردی اجتناب کرده‌اند. موضوع آزاد‌‌سازی پول‌ها به صورت مرحله‌ای در دستور کار قرار گرفته است. آزاد‌‌سازی پول‌ها از سوی آمریکا و کشورهای اروپایی ماهیت عام و فراگیر ندارد. اولا؛ آمریکایی‌ها دارای رویکرد مرحله‌ای هستند، ثانیا؛ آنان تلاش دارند تا به ازای آزاد‌‌سازی هر میزان از پول‌های ایران، امتیازات جدیدی را به دست آورند. ثالثا؛ آمریکا آزاد‌‌سازی پول‌ها را به مثابه انتقال پول به حساب‌های ایران تلقی نمی‌کند. آزاد‌‌سازی برخی از پول‌های بلوکه شده ایران در قالب اعتبارات بانکی و در راستای مدل تهیه کالا و دارو طراحی شده است. شاید بتوان نشانه‌هایی از معادله رفتاری آمریکا در برابر عراق موسوم به نفت در برابر غذا و دارو را در ارتباط با جهت‌گیری جدید آمریکا در مذاکرات برجامی مشاهده کرد... واقعیت آن است که تا موضوع انتقال مالی، مبادلات پولی و فرآیندهای مربوط به بیمه، کشتیرانی و صادرات نفت انجام نشود، امید چندانی به نتایج موفقیت‌آمیز در مذاکرات وین را نمی‌توان انتظار داشت.»
مسببان گرانی و فساد و تحریم و ترور از زندگی راحت و بهتر مردم می‌گویند!
مهدی ذاکریان در ارگان دولت نوشت: «طی هشت سالی که آقای ظریف، سکان وزارت خارجه و آقای روحانی، بخشی از حکمرانی را به عنوان رئیس‌جمهور و مجری به عهده داشته‌اند، سعی شده برنامه‌هایی دنبال شود که برای ملت ایران آرامش و راحتی بیشتری را به وجود بیاورد... نه تنها ایران به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای اش زیر سؤال نرفت بلکه با مجوز برجام به تنها کشوری تبدیل شد که شورای امنیت به طور ویژه، حق آن را برای غنی ‌‌سازی به رسمیت شناخت؛ از این رو ایران در مقابل ایالات متحده آمریکا و سایر قدرت‌های بزرگ حرف منطقی خود را می‌زند و در ترسیم معماری نظام بین‌الملل نقش‌آفرینی و دیدگاه‌های خود را دنبال می‌کند. نتیجه چنین رویکردی زندگی راحت و بهتر مردم است، اگر موانع و مشکلات دوباره از سوی برخی جریان‌های سیاسی داخلی و خارجی به وجود نیاید.»
نویسنده عمله جریان تحریف، کوشیده انباشت فساد و ناکارآمدی و گرانی و رکود و تحریم و ترور ناشی از شاهکار مدیریت برجامی‌ را با کلی‌گویی و وارونه‌نمایی بپوشاند و منتقدان را که به سبب اعتماد آنها به دشمن و سوزاندن فرصت‌های رشد درون‌زای اقتصادی، وضعیت فعلی را هشدار می‌دادند، به دروغ مقصر جا بزند. این در شرایطی است که طیف افراطیون مدعی اصلاحات با بزک سیمای زشت دشمن، مدعی حل همه مشکلات به واسطه بستن با آمریکا شد اما فرصت خنثی‌سازی تحریم را هدر داد، تعلیق و انتظار را به اقتصاد تحمیل کرد، رکوردهای تورم را جا به جا کرد و مسبب مشکلات معیشتی و اقتصادی شد. طیفی که امضای کری را تضمین می‌دانست، دنبال توافق به هر قیمت بود، عهدشکنی حریف را توجیه و آنها را در تحریم بیشتر گستاخ کرد و مطابق خواست ترامپ، پالس مذاکره ارسال می‌کرد!

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/287053/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری