ایران پرسمان

آخرين مطالب

گام بلند به سوی آشتی کامل؟ تحلیل روز

گام بلند به سوی آشتی کامل؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
امیر قطر برای اولین‌بار پس از نشست العلا تصمیم دارد راهی عربستان سعودی شود تا ضمن دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان پیرامون موضوعات روز جهان عرب و خاورمیانه با او به گفت‌وگو بپردازد؛ اتفاقی مهم در روابط دو کشوری که از زمان آغاز ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ در امریکا در سال 2017، روابط تنش‌آلودی را سپری می‌کردند و با رفتن ترامپ گام در مسیر آشتی گذاشتند. خبرگزاری روسیا الیوم صبح روز دوشنبه به نقل از یک منبع دیپلماتیک در ریاض ضمن تایید زمزمه‌هایی که درخصوص سفر امیر قطر به عربستان سعودی به گوش می‌رسید، نوشت که قرار است طرف‌های سعودی و قطری اجلاس دوجانبه‌ای برگزار کرده و طی آن اوضاع منطقه خلیج‌فارس را با توجه به تحولات مذاکرات بین‌المللی با تهران درباره پرونده هسته‌ای ایران و نیز تلاش‌های دو طرف برای مقابله با تجاوزات رژیم اسراییل به فلسطینیان در مسجدالاقصی و منطقه «باب‌العامود» و محله شیخ جراح مورد بررسی قرار دهند. به نوشته این خبرگزاری اوضاع یمن و تحولات اخیر در روند صلح افغانستان نیز از جمله سایر موضوعاتی است که طرف قطری و سعودی در این اجلاس به آن می‌پردازند. منابع عربستانی روسیا الیوم همچنین خبر دادند که دو طرف درباره روابط دوجانبه قطر و عربستان و راهکارهای توسعه روابط در همه زمینه‌ها گفت‌وگو خواهند کرد. بخش عربی شبکه خبری فرانس 24 نیز ضمن بازنشر خبر روسیا الیوم در تحلیلی، موضوع ایران و به ویژه بحث تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای میان تهران و کشورهای 1+5 را یکی از محوری‌ترین موضوعاتی دانست که احتمالا میان سران دو کشور قطر و عربستان مورد گفت‌وگو قرار گیرد. محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، وزیر خارجه قطر هفته گذشته به رویترز گفته بود که دوحه از گفت‌وگوهایی که میان ایران و سایر کشورهای منطقه شکل گرفته استقبال می‌کند و همچنین برای میانجی‌گری یا تسهیل گفت‌وگوها میان ایران و ایالات متحده ابراز تمایل کرده بود. او در عین حال گفت که تماس‌های قطر با واشنگتن و تهران به منظور تشویق آنها به بازگشت به گفت‌وگوی مثبت، به‌طور مستمر ادامه داشت، چراکه افزایش تنش‌ها بر قطر و منطقه تاثیر منفی می‌گذارد و ما این را نمی‌خواهیم. آل ثانی تاکید کرده بود: «گفت‌وگوی مستمر و سازنده بین دوطرف تنها راه بازگشت به برجام است و ما امیدوار هستیم که مذاکرات وین موفق باشد و تمامی دغدغه‌های همه طرف‌ها برطرف شود همچنان‌که امیدوار هستیم این مذاکرات به تلاش‌های منطقه‌ای و گفت‌وگوی منطقه‌ای بین ایران با کشورهای منطقه منجر شود.
ثبات منطقه هرگز بدون تلاش‌های دیپلماتیک حاصل نخواهد شد و این مختص به ایران و امریکا و پنج کشور نیست بلکه کشورهای منطقه نیز به گفت‌وگوی مستقیم با ایران برای حل مشکلات پیرامونی اهتمام دارند.» وزیر خارجه قطر درباره گزارش‌های رسانه‌ای درخصوص گفت‌وگوهای عربستان سعودی و ایران نیز اظهار داشت: «از هرگونه گفت‌وگو، تلاش و روحیه مثبتی که به روابط بین ایران و کشورهای حوزه خلیج (فارس) به ویژه عربستان بازگردد، استقبال و از این تلاش‌ها حمایت می‌کنیم و معتقدیم که گفت‌وگو گامی سازنده در مسیر ثبات منطقه است.» محمد بن عبدالرحمن آل ثانی همچنین گفت که ما همواره به گفت‌وگو و تلاش‌های دیپلماتیک ترغیب می‌کنیم اما نگرانی‌هایی بین دو طرف ایران و کشورهای حوزه خلیج‌فارس وجود دارد و ضرورت دارد که گفت‌وگوی مستقیمی برای رفع این نگرانی‌ها صورت گیرد. عربستان به همراه امارات متحده عربی، بحرین و مصر در ژوئن 2017 به بهانه حمایت قطر از تروریسم، دوحه را تحت تحریم همه‌جانبه قرار داده بود. این چهار کشور عربی از همان زمان با وارد کردن اتهامات فراوان به دوحه روابط دیپلماتیک خود را با قطر قطع و این کشور را به صورت زمینی، دریایی و هوایی تحت محاصره قرار دادند. دوحه نیز با رد اتهامات وارده از سوی همسایگان عرب خود و مصر، آنها را به تلاش برای دست‌اندازی به حاکمیت قطر و تسلط بر منابع آن متهم کرد. روابط میان دوحه و تهران یکی از عوامل اصلی اختلافات میان قطر و کشورهای تحریم‌کننده به رهبری عربستان بود. مربع عربستان، امارات، بحرین و مصر زمانی که تحریم‌های خود علیه قطر در خرداد سال 96 را آغاز کردند 13 شرط برای از سرگیری روابط با دوحه اعلام کردند که یکی از این شروط قطع رابطه با تهران بود. با این وجود روابط میان قطر و عربستان سه سال و نیم بعد از تحریم دوحه از سوی سعودی و کشورهای متحد آن در نشستی که دی ماه گذشته در شهر العلا برگزار گردید در حالی از سر گرفته شد که هیچ کدام از 13 شرط عربستان سعودی برای احیای روابط خود با قطر و رفع تحریم‌ها علیه این کشور تحقق نیافته بود.
چرخش سیاست عربستان
در کنار تلاش ریاض برای احیای کامل روابط با قطر، تصمیم این کشور برای حل و فصل اختلافات با ایران از طریق گفت‌وگو و همچنین بازسازی روابط دوجانبه با ترکیه که در سایه موضوعات مورد مناقشه متعدد از جمله ترور جمال خاشقچی، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست به دستور ولیعهد سعودی در استانبول به سردی گراییده بود، به عنوان نشانه‌هایی از چرخش در سیاست خارجی عربستان سعودی درنظر گرفته می‌شود. عربستان در سال‌های اخیر با حمایت کامل دونالد ترامپ و با چک سفید امضایی که از سوی کاخ سفید دراختیار ریاض قرار داده شده بود بر آتش تنش‌ها در منطقه دمیدند و این سیاست امارات و عربستان به بی‌ثباتی و ناآرامی در منطقه دامن زد. از زمان نهایی شدن خروج ترامپ از کاخ سفید اما ورق برگشت. عربستان به احیای روابط با قطر روی آورد، برای جلب رضایت دولت جدید امریکا اقداماتی را برای پایان دادن به جنگ یمن آغاز کرد و همزمان با گفت‌وگوهای قدرت‌های بین‌المللی با ایران، پذیرفت که با تهران به گفت‌وگو بنشیند. تحلیلگران دلیل این تغییر عمده در سیاست عربستان را برآورد ریاض از شکست قطعی سیاست پیشین قلمداد می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/287349/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

یکی از زیباترین مناظر گله اسب‌های وحشی

صحنه ای نفس گیر از کمک به یک کوسه برای بازگشت به آب

پنگوئن رباتیک با سرعت و چالاکی در زیر آب حرکت می‌کند

نمایی از داخل کپسول فضانوردی Orion

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن

سپاه درخصوص «عملیات وعده صادق» پیام داد؛ تشکر از مردم و خط‌و‌نشان برای دشمنان

رسانه‌های صهیونیستی: 250 هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند

آلمان 4 پاتریوت دیگر می‌خرد

اهدای 100 هزار گل لاله به شهر جنگ‌زده اوکراین

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

نسبت به ادامه زندگی تا ابدیت چه آمادگی باید داشته باشیم؟

شگفت‌زدگی جالب یک بلاگر خارجی بعد از دیدن شیراز

گوناگون/ روش پاسخ به حمله دشمن در کلام امیرالمؤمنین (ع)

دره های زیبای الموت قزوین

کاخ رسانه تصاویر جالبی از فرود مجدد فالکون 9

یک اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر و نویسنده ممتازِ معاصر، ملک‌الشعرا بهار

حسین شریعتمداری: حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود

رضا نصری: زبان ایران باید در مقابل اسرائیلِ یاغی و قانون‌شکن زبان قانون و منطق و متانت باشد!

صفر تا صد برنده و بازنده عملیات ایران علیه اسرائیل در 3 دقیقه

شمار شهدای غزه به 34 هزار و 49 نفر رسید

آوارها در غزه وسیله‌ای برای سرگرمی کودکان شد

اعتراض مردم انگلیس به وتوی آمریکا علیه فلسطین

تجمع مردم لبنان در مقابل سفارت اردن

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

دره انجیرک تا مرخیل؛ تصاویری زیبا از بکرترین نقاط زاگرس

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

نروژ بزرگترین کشتی‌های هیدروژنی جهان را می‌سازد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

ارزیابی دستگاه‌های اجرایی در برابر تهدیدات با حضور رئیس ستادکل نیروهای مسلح

سردار شکارچی: قدرت بازدارندگی ایران مانع تهاجم دشمنان است

واکنش سفارت ایران در لندن به کمپین نمایندگان پارلمان انگلیس علیه سپاه

وزیر دفاع سابق آمریکا: سکوت ایران و اسرائیل می‌تواند نشانه پایان تنش‌ها باشد

اظهارنظر بولتون درباره واکنش ناچیز رژیم صهیونیستی: ایران در این مورد خیلی خیلی خوش‌شانس بود

شبکه 12 تلویزیون رژیم اسرائیل: ایرانی‌ها ما را مسخره‌ می‌کنند

دیدار ماکرون با میقاتی در پاریس

زخمی شدن 5 نوجوان بر اثر تیراندازی در مریلند

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی