ایران پرسمان

آخرين مطالب

رییسی در مسیر ریاست؟ تحلیل روز

رییسی در مسیر ریاست؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
چشم امیدشان به کاندیدایی است که یک‌بار شانسش را در اردیبهشت‌ماه 96 امتحان کرده است. سیدِ روحانی، با رزومه تماما قضایی و گرایش اصولگرایی که وقتی به عنوان رییس دستگاه قضا منصوب شد، حتی برخی اصلاح‌طلبان نیز از حضورش به وجد آمدند. این روزها همه‌ جا صحبت از سید ابراهیم رییسی، رییس دستگاه قضاست و به نظر می‌رسد که آمدن یا نیامدن او معادلات انتخابات را دستخوش تغییرات جدی خواهد کرد. از یکی، دو روز پیش خبری غیررسمی در فضای رسانه‌ای و مجازی پیچید که رییس قوه مقننه برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 اذن رهبری را دریافت کرده و قرار است پس از سفر به همدان، اعلام کاندیداتوری کند و در نهایت روز عید فطر برای نام‌نویسی به وزارت کشور برود. این خبر دیروز از سوی سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده اصولگرای ادوار پیشین مجلس تایید شد. نقوی‌حسینی به خبرگزاری برنا گفت که عزم رییسی برای ورود به انتخابات جزم است و احتمالا «به جهت سیادتش» در روز عید فطر اعلام کاندیداتوری کرده و روز جمعه به وزارت کشور خواهد رفت. او همچنین در پاسخ به اینکه آیا رییسی برای ورود به انتخابات اذن رهبری را دارد نیز اذعان کرد که گرچه رهبری نفیا یا اثباتا در زمینه ورود کاندیداها به انتخابات اظهارنظر نمی‌کنند اما اگر اراده رییسی بر آمدن است، به این معناست که مقدماتش نیز فراهم شده‌ و چون رییس قوه قضاییه است، هماهنگی‌ها صورت گرفته است. جالب آنکه خبر انتخاب نیکزاد به عنوان رییس ستاد رییسی یک روز پیش از تایید خبر کاندیداتوری او شنیده شد اما علیرضا اقبال مشاور نایب‌رییس کنونی مجلس ریاست نیکزاد بر ستاد رییسی را به صورت قطعی تکذیب نکرد. هرچند او گفت که «باتوجه به نزدیکی زمان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری، نیکزاد به همراه گروه‌های کارشناسی در حال بررسی شرایط برای این موضوع است. در روزهای آینده و با آغاز نام‌نویسی کاندیداها بسیاری از این شایعات به پایان خواهد رسید و صحنه انتخابات روشن‌تر خواهد شد.»
با آمدن رییسی معادلات در جریان اصولگرایی حتما با تحولات جدی مواجه خواهد بود. از سعید جلیلی و محسن رضایی و رستم قاسمی تا سعید محمد و علی نیکزاد و قاضی‌زاده‌ هاشمی و بسیاری دیگر از کاندیداهای اصولگرا پس از آمدن رییسی باید انتخاب کنند که در صحنه خواهند ماند یا به نفع او کنار می‌روند. نقوی‌حسینی که در انتخابات ریاست‌جمهوری 92 رییس ستاد تهران سعید جلیلی بود، معتقد است از آنجا که نیکزاد رییس ستاد رییسی در سال 96 بوده، همچنین سعید جلیلی با آمدن رییسی، همچنان کنار او خواهند ایستاد. علاوه بر این جبهه پایداری نیز به عنوان ساز ناکوک اصولگرایان نیز منتظر است تا تکلیف رییسی مشخص شود. نقوی‌حسینی گفته اگر رییسی نیاید سعید جلیلی کاندیدای پایداری است. آن‌ هم در شرایطی که صادق محصولی در مصاحبه‌ای تفصیلی با خبرگزاری فارس که دیروز منتشر شد، گفته قوه مجریه اهمیت این را دارد که رییسی قوه قضاییه را ترک کند؛ محصولی که علاوه بر دبیرکلی جبهه پایداری، به عنوان یکی از مهم‌ترین حامیان مالی پایداری‌ها نیز شناخته می‌شود، همچنین معتقد است که پایداری‌ها نظر مثبتی روی رییسی دارند اما اگر او وارد انتخابات نشود پایداری گزینه جایگزین دارد، گزینه‌ای که محصولی از همین حالا می‌داند احتمال وحدت اصولگرایان روی گزینه‌ آنها چندان زیاد نیست.
علاوه بر محصولی، دیروز منوچهر متکی، سخنگوی جبهه شورای وحدت نیز در مصاحبه با خبرگزاری برنا از افزایش احتمال حضور رییسی در انتخابات و تمایل شورای وحدت به حمایت از رییسی گفت. او گفته که امروز بیش از هر زمان دیگری احتمال آمدن رییسی وجود دارد. او هم معتقد است که حضور رییسی می‌تواند اصولگرایان را به اجماع برساند اما نیامدن او مسیر را دشوار می‌کند. با این حال متکی معتقد است که وحدت غیرممکن نیست. در میان نماینده‌های اصولگرای مجلس یازدهم نیز کم نیستند کسانی که معتقدند رییسی تنها راه پیش‌روی اصولگرایان در انتخابات خرداد امسال است کما اینکه بیش از 200 نفر خطاب به رییس دستگاه قضا نامه نوشته و از او خواستند در انتخابات شرکت کند. اردشیر مطهری، نماینده اصولگرای این روزهای مردم گرمسار در مجلس در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم تاکید کرده که رییسی در جریان اصولگرایی، شیخوخیت دارد و اگر به انتخابات وارد نشود این جریان سیاسی دچار از هم گسستگی خواهد شد. همچنین محمد سبزی، نماینده ساوه و زرندیه در مجلس نیز به ایسنا گفته است: «تنها چهره قابل اجماع اصولگرایان رییسی است. اگر سیدابراهیم رییسی بیاید، خیال بسیاری را راحت می‌کند اما اگر ایشان نیاید معلوم نیست که اجماع روی چه کسی صورت خواهد گرفت.»
علاوه بر پایداری‌ها که به عنوان بخشی از اصولگرایان ممکن است از زیر یک خیمه مشترک در لحظات آخر خارج شوند و بر حضور نامزد خودشان پافشاری کنند، این امکان برای شورای ائتلاف نیز وجود دارد که در تقابل و رویارویی با شورای وحدت مسیر دیگری را انتخاب کند. امیرابراهیم رسولی سخنگوی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب دیروز در نشست خبری تاکید کرده که به‌زودی تکلیف کاندیدای این تشکل مشخص خواهد شد. او تاکید کرده که نظرسنجی‌ها و مطالبات این جریان حضور رییسی را طلب می‌کنند و البته تلویحا اشاره کرده که اگر قرار بر حضور رییسی باشد، آمدن قالیباف منتفی است یا اگر قالیباف بیاید احتمالا رییسی نخواهد آمد. با این حال رسولی که پیش از این به عنوان یکی از چهره‌های نزدیک به غلامعلی حدادعادل، رییس شورای ائتلاف اصولگرایان شناخته می‌شد و حالا چندصباحی است به مجلس رفته و ازجمله یاران قالیباف نیز هست، در ادامه گفته گرچه این دو نفر با یکدیگر جلسات خصوصی دارند اما تصمیم‌گیری به دقیقه 90 موکول خواهد شد. 
در میان خیل گسترده نامزدهای احتمالی اصولگرا اما علی لاریجانی هم می‌تواند معادلات را تغییر دهد. از آنجا که بخشی از جریان عضو شورای وحدت از حضور لاریجانی استقبال می‌کند باید دید حضور همزمان لاریجانی و رییسی میسر خواهد شد یا نه. با همه این اوصاف به نظر می‌رسد تنها گزینه‌ای که همه نحله‌های اصولگرایی روی او به توافق خواهند رسید، کسی نیست جز رییس دستگاه قضا.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/287359/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی