ایران پرسمان

آخرين مطالب

سلسله نشست بررسی ابعاد تحقیق و تفحص از شرکت رسا تجارت/4

تردستی در تبدیل بدهکار به طلبکار / قفل شدن املاک طرح 3 شهید در پرونده رساتجارت شهرداری تهران

تردستی در تبدیل بدهکار به طلبکار / قفل شدن املاک طرح 3 شهید در پرونده رساتجارت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - کارشناس تحقیق و تفحص پرونده رسا تجارت ابعاد تازه ای از تخلف های انجام شده از سوی مدیریت چهارم شهری را بیان کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، پس از قرائت گزارش کمیته تحقیق و تفحص شورای شهر تهران از پرونده واگذاری املاک شهرداری تهران در قالب طرح 3 شهید و بنیاد رسا تجارت در صحن شورای شهر تهران اظهارنظرهای متفاوتی از سوی مدیران فعلی و اسبق شورای شهر تهران در این زمینه مطرح شد.
برای بررسی جزییات و ابعاد این گزارش شب گذشته سه شنبه در فضای مجازی اتاقی تشکیل شد که در آن موافقان و مخالفان به اظهار نظر پرداختند. 
حسن مقیمی یکی از کارشناسان شورای شهر تهران در تحقیق و تفحص از پرونده رسا تجارت با اشاره به این نکته که بحث رسا تجارت و بنیاد تعاون سپاه از سال 88 با دو قرارداد فاینانس شروع که فایناس 1 در سال 88 و فاینانس 2در سال 93 منعقد شده است.
این کارشناس شورای شهر تهران افزود: فاینانس 1 با بنیاد تعاون سپاه بسته می شود و بنیاد خاتم نیز به عنوان پیمانکار اختصاصی انتخاب شد.
او ادامه داد: قرارداد فاینانس اول 2 هزار میلیارد بود که تا سقف 2/600 میلیارد تومان افزایش پیدا می کند که مدیران قالیبافی اعتقاد داشتند این موضوع تفاهم نامه بود اما صحبت ما این است چه تفاهم نامه بود و چه قرارداد در آن تخلفاتی رخ داده است.
بدهکاری رسا تجارت ، طلب 6 هزار میلیاردی ثبت شد
مقامی با بیان اینکه در این مدت قرارگاه خاتم بیش از 900 میلیارد تومان از شهرداری تهران دریافت کرد، افزود: در فاینانس 2 رویه قرارداد فاینانس یک ادامه پیدا کرد اما تشدید شد.
او تصریح کرد: متاسفانه از سال 92 و 93 اتفاقی در بنیاد تعاون سپاه می افتد که مجموعه هلدینگ یاس تشکیل می شود که بانک های نظامی را تحت پوشش داشته است و منابع مالی به آنجا می رفت بدون آنکه به شهرداری برسد و از سال 97 تحقیق و تفحص شروع شد، ابتدای سال 97 شرکت رسا تجارت 180 میلیارد تومان طلبکار نشان داده شد که بعد مشخص شد 6 هزار میلیارد تومان بدهکار است.
مقیمی با بیان این مطلب که منابع زیادی از بخش اقتصادی سپاه به همراه شهرداری تهران در این قراردادها از بین رفته بود و دو طرف با هم همکاری کردیم تا تحقیق و تفحص انجام شود ادامه داد: در بخش ملک پیچیدگی زیاد داشتیم و علت این بود که تغییرات زیادی در شهرداری و سپاه اتفاق افتاد و در شناسایی انجام شده در جمع بندی اسفند 99 اسناد حاکی از این بود 12/900 میلیارد تومان منابع شهرداری تهران به هلدینگ سپاه واگذار شده که تنها 3/200 میلیارد تومان هزینه شده است و مابقی پول شهرداری در اختیار نهادی قرار گرفت که هیچ ارتباط کاری با شهرداری تهران نداشت.
او افزود : ما موفق شدیم 1/700 میلیارد تومان از منابع را برگردانیم و رقم مطالبات شهرداری از رساتجارت 4100میلیارد تومان به قیمت های سال 95 است.
این کارشناس شورای شهر تهران افزود: اینکه منابع به کجا رفته در طرف سپاه است و باید در آن جا بررسی شود و آنها باید پاسخ دهند که منابع مالی کجاست و صرف چه اقدامی شده است و از جایی که هلدینگ یاس دارای زیان های چند هزار میلیاردی است این رقم صرف این نهاد نیز نشده است و دیناری از این رقم صرف سپاه نشده است و طرف مقابل اگر بخواهند جزییات آن را افشا می کنند.
طرح گزارش تخلف های پرونده رسا تجارت به قوه قضاییه و دادسرای نظامی
مقیمی ادامه داد: از سال 98 شهرداری تهران، محمدعلی نجفی و پیروز حناچی موضوعات را به قوه قضاییه و دادسرای نظامی مطرح کردند که همزمان با محاکمه عیسی شریفی و سیف به دلیل ثبت نشدن درخواست در قوه قضاییه رسیدگی نشد و تنها یک پرونده منجر به محکومیت شد.
او با اشاره به این نکته که از نظر من کل قرارداد فاینانس یک و 2 کاملا تخلف بود چون مصوبه شورای شهر را ندارد و به تصویب سازمان ها نرسید و چهار چوب فایناس‌ رعایت نشده بود ادامه داد: کل 12/900 میلیارد تومان تخلف است و اینکه آیا کل این رقم تخلف است از دیده قوه قضاییه بحث دیگر است و مطالبه شهرداری 4/300 میلیارد تومان است که باید بگویم شهرداری تهران مطالبات دیگری از سپاه در زمینه واگذاری املاک دارد که موضوع این تحقیق و تفحص نیست.
این کارشناس شورای شهر تهران افزود: 280 ملک به بسیج واگذار شده بود که اگر بسیج کمک نکرده بود قابل شناسایی نبود زیرا بسیاری از آنها استفاده شخصی می شد.
مقیمی ادامه داد: تنها بخشی که غیر از هلدینگ قابل تفحص است طرح 3 شهید است که املاک شهرداری به سپاه واگذار شد برای کار فرهنگی که پس از بررسی دیدیم هیچ کدام کارکرد فرهنگی نداشته و تعدادی از آنها را بلافاصله فروختند که ما درخواست بازگشت آن ها را دادیم که رقم آن حدود 200 میلیارد تومان است که با جمع 4/300 می‌شود به 4/500 میلیارد تومان می شود.
این کارشناس شورای شهر تهران در تشریح جزئیات زمین طرشت و کارخانه صنایع فلزی در منطقه 18 گفت: زمین معوض، کارخانه صنایع فلزی است و شهرداری 290 میلیارد تومان بابت آن پول داده است.
مقیمی تاکید کرد: در جلسه 4 شهریور 97 افشانی شهردار وقت با موضوع تسویه سپاه موضوعی را مطرح کردند که به دستور شفاهی عیسی شریفی و مدیران شهرداری تهران 3700 میلیارد تومان برای شهرداری تهران خریده ایم.
او بیان اینکه بخشی از املاکی که شریفی برای شهرداری خریده متعلق به خود شهرداری است ادامه داد: اطلاع دارم ملکی که 170 میلیارد تومان بوده را هزار میلیارد تومان به هلدینگ داده اند تا آن را به شهرداری تهران بفروشد و باید به این نکته تاکید کنم از 6100 میلیارد تومان حدود 1700 – 1800 میلیارد تومان را پس گرفته ایم و بازپس گیری مابقی آن از عهده شهرداری تهران خارج و در اختیار قوه قضائیه است.
این کارشناس شورای شهر تهران افزود: اعضای شورای شهر سوم و چهارم تهران در مقابل این حجم از معاملات غیرقانونی نمی توانند آرام باشند و به نظر می رسد باید به این دوستان یادآور شد که این فرصت طلایی تحقیق و تفحص را غنیمت بشمارند و در این موارد صحبت کنند.
مقیمی ادامه داد: موضوع املاک واگذار شده به بسیج طرح تحقیق و تفحص نیست و در دو سال اخیر شفاف سازی شد و ما در سازمان املاک شهرداری تهران و تخلفات مربوط به بند 6 ماده 55 املاک را شناسایی کردیم که متوجه شدیم املاک به بسیج واگذاری شده است.
صفر تا 100 واگذاری املاک شهرداری به بسیج
او در تشریح جزئیات واگذاری املاک به بسیج گفت: وقتی به بسیج گفتیم اظهار بی اطلاعی کردند و در این شرایط ما رفتیم از چند ملک بازدید کردیم و آنجا مشخص شد برخی از املاک خارج از کاربری بود و کارگروهی را در دو سال 98، 99 تشکیل دادیم که تعداد این املاک 204 ملک که شامل 280 واحد می شود. متراژ آنها 280 هزار متر مربع است که به ارزش روز آن بیش از 10-12 هزار میلیارد تومان است.
این کارشناس شورای شهر تهران افزود: هیچ کدام از این املاک با قرارداد و صورتجلسه واگذار نشده بود .برای ما نامعلوم است چرا این املاک با همکاری اطرافیان قالیباف واگذار شده است، اما زیاد وارد ماجرا نشدیم در حال حاضر دو طرف در حال پیگیری هستند.
مقیمی با تصریح این نکته که اگر ما سوء نیت داشتیم در سکوت رسانه ای کارشناسی و بررسی نمی کردیم، بیان کرد: خود بسیج تقاضای تملک و پرداخت بهای آن را دارد و فکر می کنم چند صد میلیارد پول ام را پرداخت کردند و ما بقی در دستور کار است 
او تاکید کرد: بسیاری از املاک دارای مشکل و واگذاری آن دارای اشکال است و شهرداری باید ان را به شکل حق بهره برداری آن را واگذار کند و باید اعلام کنم در مسیر مشخصی موضوع در حال طی شدن است.
این کارشناس شورای شهر تهران در تشریح جزئیات واگذاری املاک شهرداری در طرح 3 شهید گفت: در موضوع طرح سه شهید، طرحی بود در شهرداری به نام شهیدان شوکت پور، تهرانی مقدم و شکاری تعریف شد و بر اساس آن املاک را به یکی از شرکت های وابسته به سپاه واگذار شد که آن هم منحل شد.
مقیمی ادامه داد: تعدادی از آن هم پوشانی داشت با رسا تجارت و بنیاد که در دستور کار قرار دادیم و برخی از املاک را از رسا تجارت پس گرفتیم.
او بیان کرد: عمده املاک ماموریتی برای کار فرهنگی و مذهبی سپاه نداشت و بخشی از آن ها فروخته و برخی دیگر رها شده بود و ما با مکاتبه با مناطق آن را قفل کردیم و باید تاکید کنم در قرار داد ها به صراحت ذکر شده بهای ریالی یا معوض‌ملکی انجام شود که تا به امروز انجام نشده است
این کارشناس شورای شهر تهران افزود:املاک طرح 3 شهید قفل شده است و حق انتقال ندارد.
مقیمی افزود: برخی که می گویند طرح 700 میلیاردی شوراست دارند خلط مبحث می کنند و چون بدون مجوز شورا واگذار شده است و اکر قرار است کار فرهنگی شود کد پروژه تعریف شده است و اساسا اگر این املاک برای کار فرهنگی واگذار شده چرا برای آن کد و بودجه تعریف کرده اند؟

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/287885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون