ایران پرسمان

آخرين مطالب

با 10 تا از معروف‌ترین میدان‌های جهان آشنا شوید دانش و فناوری

با 10 تا از معروف‌ترین میدان‌های جهان آشنا شوید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - لست سکند / زمانی که صحبت از میدان می‌شود ذهن آدم می‌تواند به سمت‌های مختلفی سوق پید کند. بعضی از میادین مکانی برای تردد ساخته شده‌اند و نام آن‌ها یادآور آدرس بخصوصی می‌شود، برخی محفلی برای قرار ملاقات و خوش‌ گذرانی هستند، برخی دیگر یک نماد ملی محسوب می‌شوند. تعدادی میدان هم هستند که تمامی این موارد و حتی بیشتر را در دل خود جای داده‌اند که درباره آن‌ها بیشتر صحبت خواهیم کرد. 
در این مطلب، روی صحبت ما با میدان‌هایی است که آوازه آن‌ها از مرز و بوم خود فراتر رفته و در عرصه بین‌الملل تبدیل به یک نماد و مکان برجسته شده‌اند. در ادامه شما را با 10 میدان مشهوری آشنا می‌کنیم که از نظر تاریخی، توریستی، فرهنگی و... گنجینه‌ای محسوب می‌شوند.
میدان گرند پلیس، بلژیک
اگر در زمان درستی به بروکسل سفر کنید، می‌توانید شاهد یکی از زیباترین جاذبه‌های واقع در اروپا به نام میدان بزرگ یا Grand Place باشید. میدانی که بخاطر فرش گل بزرگی که هر دو سال یک بار در وسط آن پهن می‌شود، گردشگران بسیاری را به خود جذب کرده است. البته به جز فرش گل، گرند پلیس مهم‌ترین جاذبه گردشگری در بروکسل محسوب می‌شود و اطراف آن ساختمان‌های قدیمی با معماری خاص، موزه‌های متعدد و... دیده می‌شود.

ایران پرسمان

میدان زوکالو، مکزیک
زوکالو تنها یک میدان نیست، بلکه قلب تپنده مکزیک است. زوکالو جایی است که کشور مکزیک در آن متولد شده است. با وجود قدمت بالای کشور مکزیک نخستین مکانی که در آن ساخت و ساز شکل صورت گرفت میدان زوکالو بوده و به همین دلیل میزبان برخی از مهم‌‌ترین سازه‌های تاریخ است. مانند کلیسای جامع مکزیکو سیتی که بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین کلیسا در آمریکای لاتین به شمار می‌رود. در میدان زوکالو شما می‌توانید شاهد مراسم‌ مختلفی باشید، موضوعی که از زمان آزتک‌ها تا امروز در این مکان وجود داشت است.

ایران پرسمان

پلازا د مایو، آرژانتین
مکانی برای جشن و پایکوبی و همچنین اعتراضات مردمی، پلازا د مایو مشهور و مهم‌ترین میدان آرژانتین محسوب می‌شود که در بوئنوس آیرس واقعه شده است. این میدان در سال 1810 میزبان یکی از بزرگ‌ترین تظاهرات آرژانتین بود که منجر به استقلال آرژانتین شد. همچنین برخی از مهم‌ترین تندیس و ساختمان‌های آرژانتین نظیر پایرماید د مایو (نماد آزادی و قدیمی‌ترین یادگار ملی بوئنوس آیرس)، خانه صورتی یا کاسا روسادا (دفتر رسمی رئیس جمهور کشور) در این میدان دیده می‌‌شود.

ایران پرسمان

پلازا مایور، اسپانیا
پلازا مایور مهم‌ترین میدان مادرید است و در کنار میدان اسپانیا شهر سویل، از مشهور‌ترین میادین کشور اسپانیا محسوب می‌شود. در مرکز این میدان تندیسی از فیلیپ سوم دیده می‌شود. فیلیپ سوم در قرن شانردهم پادشاه اسپانیا و دوک میلان بود. همچنین این میدان با قدمت، در برهه‌های مختلفی از تاریخ کاربرد مختلفی داشته و مراسم‌ تاج‌گذاری، گاوبازی، اعدام و ... در آن برگزار می‌شده. امروزه پلازا مایور به عنوان یک میدان توریستی شناخته می‌شود.

ایران پرسمان

میدان تایمز، ایالات متحده آمریکا
برخلاف سایر عناوین این فهرست، میدان تایمز نیویورک علاوه بر شهرت و محبوبیت بالا، یک مرکز تجاری مهم نیز به شمار می‌رود .میدان تایمز به دلیل آسمان‌خراش‌ها متعدد، بیلبورد‌های تلبیغاتی بزرگ، نورهای نئونی و فروشگاه‌های متعدد به یک چشم‌ انداز تبدیل شده است. یکی از مهم‌ترین رویداد‌هایی که هر سال در این میدان رخ می‌دهد، جشن سال نو میلادی است که جمعیت بسیاری در میدان تایمز گردهم می‌آیند و طی مراسم ball drop آخرین لحظات سال را چشم به ساعت می‌دوزند.

ایران پرسمان

میدان تیان‌آن‌من، چین
بزرگ‌ترین میدان جهان، تییان‌آن‌من با وسعت 440 هزار متر مربع در مرکز شهر پکن قرار گرفته است. اطراف این میدان با یادگارهایی به سبک جماهیر شوروی محصور شده است و از آن به عنوان یک جاذبه گردشگری مشهور در پکن یاد می‌شود. در گذشته رویداد‌های تاریخی بسیاری در این میدان رخ داده است و از نظر تاریخی و فرهنگی جایگاه مهمی در چین دارد. از جمله واقعه خونین 4 ژوئن که در سال 1989 با اعتراض چندصد هزار نفر مردم صورت گرفت.

ایران پرسمان

میدان جامع الفنا، مراکش
در میدان جامع الفنا خبری از سازه‌ و مناظر استثنایی نیست. اما جو و پویایی که در آن وجود دارد را در جایی دیگر نمی‌توان پیدا کرد. جامع الفنا که در شهر مراکش (marrakech) واقع شده عنوان «شاهکار شفاهی و ناملموس میراث بشری» را از یونسکو کسب کرده است. در جامع الفنا می‌توانید بدون هیچگونه زرق و برقی، ساعاتی را در فرهنگ زیبای مراکشی زندگی کنید و از اجراهای خبایانی، بازارهای تودرتو و غذاهای خیابانی متعددش لذت ببرید.

ایران پرسمان

میدان اولد تاون، جمهوری چک
میدان اولد تاون (old town) از دیگر میادین مهم جهان به حساب می‌رود که در پایتخت جمهوری چک، پراگ واقع شده است. در این میدان کلیسای بزرگ سن نیکولاس در کنار سومین ساعت نجومی قدیمی جهان که در سال 1410 نصب شد، دیده می‌شود. معماریِ به سبک گوتیک، فضای قرون وسطی و... باعث شده است که میدان اولد تاون هنگام کریسمس و عید پاک از سراسر اروپا بازدید کنندگان زیادی را به خود جلب کند.

ایران پرسمان

میدان سن پیترو، واتیکان
میدان سن پیترو یکی از شناخته‌‌شده‌‌ترین جاذبه‌های رم و واتیکان محسوب می‌شود که دارای 2 بنای چشم گیر است. کلیسای جامع سن پیتر، نخستین سازه‌ای است که با عظمت و زیبایی خود حواس گردشگران را به خود جلب می‌کند، کلیسایی که به عنوان یکی از مقدس‌ترین اماکن مسیحیان به شمار رفته و به عقیده کاتولیک‌ها محل دفن پیترو، نخستین پاپ تاریخ و یکی از حواریون حضرت عیسی است. دیگر بنا قابل توجهی که در این میدان وجود دارد ستون هرمی شکلی است که در سال 1586 از مصر به رم آورده شد.

ایران پرسمان

میدان سرخ، روسیه
از رژه ارتش اتحاد جماهیر شوروی در قرن 20 گرفته تا میلیون‌ها گردشگری که امروزه از آن به عنوان زیباترین جاذبه مسکو بازدید می‌کنند، میدان سرخ را می‌توان یکی از تاریخی‌ترین، زیباترین و مهم‌ترین میادین جهان به شمار برد که از سال 1990 تحت نظارت میراث جهانی یونسکو است. در مسکو بسیاری از خیابان‌های اصلی به قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین میدان این شهر یعنی، میدان سرخ ختم می‌شود و جاذبه‌های متعددی در جای جای آن واقع شده که برجسته‌ترین آن کلیسای جامع سن باسیل است.

ایران پرسمان

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/287937/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون