ایران پرسمان

آخرين مطالب

احمدی‌نژاد با توپ پُر آمد تحلیل روز

احمدی‌نژاد با توپ پُر آمد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست
روز دوم نام‌نویسی داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری به‌مراتب از روز نخست شلوغ‌تر و پرحرارت‌تر بود. اما آن‌چه در بخشی از روز رقم خورد، چنان عجیب بود و فضا را چنان داغ و به تعبیر دقیق‌تر متشنج کرد که بعید است تا پایان روند نام‌نویسی شاهد تکرار این میزان حرارت انتخاباتی به این شکل و شمایل باشیم. «احمدی‌نژاد آمد.» در روزی که چند نفری از اعضای دولت مهرورز رسماً وارد گود انتخابات شدند، رئیس دولت نهم و دهم که البته یک‌سر با آن جوان حزب‌الهی سال 84 متفاوت است و حالا خود را «خالص ایرانی» توصیف می‌کند، ستاد انتخابات وزارت کشور را به‌اصطلاح منفجر کرد. آن‌هم در این شرایط خاص کرونایی که ستاد انتخابات چندان شباهتی به ادوار گذشته ندارد.
حدود ساعت 10 صبح دیروز بود که محمود احمدی‌نژاد به ستاد انتخابات آمد و با ورود خود به محل نام‌نویسی کاندیداها آن‌هم همراه یاران همیشگی‌اش، ازجمله همچون مرتضی تمدن، عبدالرضا شیخ‌الاسلامی، علی‌اکبر جوانفکر و جمعی دیگر از رفقای «دولت بهار» که برخلاف شیوه‌نامه‌های بهداشتی ستاد ملی مدیریت کرونا صورت گرفته بود، طبیعتاً با واکنش مسئولان حراست و حفاظت ستاد انتخابات جهت حفظ آرامش فضا مواجه شد و با رفتاری عجیب از جانب نزدیکان احمدی‌نژاد مواجه شد که البته برای آشنایان با مشی و مرام احمدی‌نژاد نه‌تنها عجیب نیست، بلکه قابل‌پیش‌بینی نیز هست. رفتاری که درنهایت منجر به درگیری و مشاجره لفظه میان دو طرف شد.
احمدی‌نژاد که پس از نام‌نویسی در سالن 600 نفری وزارت کشور در جمع خبرنگاران حاضر شد، فرصت 15 دقیقه‌ای خود را تماماً به روخوانی از بیانیه اعلام کاندیداتوری‌اش اختصاص داد و در واکنش به توضیح مدیرکل روابط عمومی وزارت کشور برای امکان تقسیم این فرصت برابر 15دقیقه‌ای میان اعلام مواضع خود و پاسخگویی به سوالات خبرنگاران اظهار کرد: «فکر می‌کنم اگر چند جمله‌ای صحبت کنم پاسخ همه سوالات داده شود.» سخنانی که درنهایت با تشویق هیئت ده‌نفره همراه او پایان یافت و او در پاسخ به تنها پرسش طرح شده از او درخصوص برجام، گفت: «من بارها درباره برجام سخن گفته‌ام، می‌توانید به همان‌ها مراجعه کنید.» 
این تاکید احمدی‌نژاد که با بیانیه و صحبت‌های پیشین خود تکلیف را برای همه روشن کرده، اگرچه مورد انتقاد رسانه‌ها و افکار عمومی و البته برخی چهره‌های سیاسی مواجه شد به‌واقع تاکیدی بجا و درست می‌نمود. او که با 8 سال دولتداری در بازه زمانی 84 تا 92 به‌نحوی و چرخش نامعقول سیاسی از 92 و به‌خصوص حوالی انتخابات 96 تاکنون به‌نحوی دیگر تکلیف را برای شهروندان روشن کرده و بسیاری از ناظران معتقدند اکثریت جامعه به‌دلیل عملکرد ضعیف دولت نهم و دهم از احمدی‌نژاد که رئیس‌جمهوری محافظه‌کار بود، روگردانده و برخی نیز معتقدند اتفاقا این مواضع عجیب و تندوتیز احمدی‌نژادِ بیرون قدرت نمی‌تواند مردم را راضی کند و آنان اتفاقا آگاهانه این رفتار متناقض را تشخیص می‌دهند. همزمان محتوای بیانیه انتخاباتی توام با تهدید دیروز و البته سخنان اخیر او نیز به‌نحوی راهی برای شورای نگهبان نگذاشته که او را بار دیگر ردصلاحیت کند. ذکر این توضیح البته ضروری است که قطعاً احمدی‌نژاد نیز نزد بخش‌هایی از جامعه محبوبیت دارد و اتفاقاً قاعده دموکراسی حکم می‌کند او امکان حضور در انتخابات را داشته باشد تا همه سلایق به حضور و مشارکت در انتخابات ترغیب شوند اما مشی و مرام شورای نگهبان و عملکرد این شورا در گذشته، 6 فقیه و 6 حقوقدان این شورا را در شرایطی قرار داده که حتی اگر بخواهند هم نمی‌توانند به او مجوز ورود بدهند. چه آن‌که او مثلاً دیروز در بخشی از نطق پس از نام‌نویسی‌اش با بیان این‌که «شرایط کشور بسیار حساس و دشوار است. فساد سازمان‌یافته، دروغ و اشرافیت مردم را از اصلاح امور ناامید کرده است»، گفته است: «حضورم در انتخابات با توجه به شرایط کشور و اصرار مردم بود. درصورت ردصلاحیتم اعلام می‌کنم در انتخابات شرکت نمی‌کنم.» او البته تاکید کرده که «درصورت ردصلاحیتم با تجمع مردمی یا خشونت هم مخالفم» اما ادامه داده است: «درصورت ردصلاحیتم به هیچ کسی رای نداده و از هیچ کسی حمایت نمی‌کنم.»
اما این فقط رئیس دولت مهرورز نبود که دیروز رسما اعلام کاندیداتوری کرد. بلکه چند وزیر این دو دولت نیز به ستاد انتخابات رفتند و براین اساس علاوه بر صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی در دولت احمدی‌نژاد و محمد عباسی، وزیر ورزش دولت احمدی‌نژاد، رسم قاسمی وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد و فرمانده اسبق قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء نیز برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری نام‌نویسی کردند.
محمد عباسی خطاب به رقبای خود در انتخابات پیش‌رو گزاره‌ای را پیش کشید که رنگ و بوی کری‌خوانی می‌داد و گفت: «نظام اجرایی کشور جای آزمون و تجربه نیست.» رستم قاسمی نیز پس از ثبت‌نام با بیان اینکه «سفره مردم کوچک‌تر شده و مردم نگران هستند»، گفت: «من سعی دارم مشکلات معیشتی فوری مردم را در گام اول حل کنم.» بجز این چند نفر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نایب‌رئیس این یک ساله اخیر مجلس و ازجمله چهره‌های منتسب به جبهه پایداری نیز ثبت‌نام و سپس اعلام کرد: «با دخترم و آقای ابوترابی از نمایندگان مجلس و از فرزندان شهدا آمده‌ام تا بگویم با باندبازی‌های سیاسی مخالفم!» حوالی ظهر دیروز محمدحسن قدیری ابیانیه نیز که ازجمله چهره‌های عضو جبهه پایداری است، ثبت‌نام کرد. حسن سبحانی، اقتصاددان که بیشتر چهره‌ای دانشگاهی به حساب می‌آید نیز با شعار «اقتصاد بدون‌ربا» اقدام به ثبت‌نام کرد. قدرتعلی حشمتیان رییس جبهه مستقلین و اعتدالگرایان و خسرو نصیرزاده دبیرکل مجمع متخصصین ایران نیز ثبت‌نام کردند تا بجز این، بازدید و سرکشی حجت‌الاسلام منتظری دادستان کل‌کشور و سخنان سیداسماعیل موسوی، دبیر ستاد انتخابات و البته حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد امنیت انتخابات کشور درباره روند نام‌نویسی، از دیگر اخبار و رویدادهای مهم روز دوم باشند. اتفاق مهم‌تر دیروز اما حضور عباسعلی کدخدایی در ستاد انتخابات بود. هرچند کدخدایی جز تکرار مواضع پیشین شورای نگهبان، حرف تازه‌ای نداشت.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/287979/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

گربه علاقه‌مند به موسیقی!

صحنه ای خنده دار از دزدیدن موز توسط یک میمون!

از روبوتاکسی تا مریخ؛ نگاهی به بدترین پیش‌بینی‌ها و وعده‌های ایلان ماسک در 15 سال اخیر

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان

مقابله پدافند هوایی با چند ریزپرنده در اصفهان سوژه فضای مجازی شد

هاشمی‌طبا: اگر ریشه فساد از بالا خشک نشود، جواب گرفتن واقعاً سخت است

چرا رسانه‌های غربی وقایع امروز ایران را بزرگنمایی کردند؟

واکنش انگلیس به حادثه اصفهان: کاهش تنش‌ها ضروری است

مقامات اسرائیلی نمایش تمسخرآمیز ریزپرنده‌ها را پایان حمله به ایران اعلام کردند

واکنش فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان

واکنش جالب مردم اصفهان به هدف قرارگرفتن چند ریز پرنده‌ توسط پدافند

خشم مردم انگلیس از تداوم ارسال سلاح به رژیم صهیونیستی

مسلمانان روهینگیایی در میانمار قربانی سربازگیری اجباری!

آمریکا برای کمک نظامی به آرژانتین بودجه اختصاص داد

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

اگر ترمز خودرو برید این گونه متوقفش کنید

هیچوقت کیف، موبایل و لوازم با ارزش را داخل ماشین نذارید!

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین

استقبال مردم استان سمنان از رئیس‌جمهور

واکنش فرمانده ارتش به امروز صبح حادثه اصفهان

کنایه سنگین آشنا به اسرائیلی‌ها: موشک یا موش کوچک؟!

امیرعبداللهیان در جلسه شورای امنیت چه گفت؟

ترک جلسه شورای امنیت توسط هیات الجزایری هنگام شروع سخنرانی نماینده رژیم صهیونیستی

فراخوان حماس برای حضور گسترده فلسطینیان در مسجد الاقصی

حزب الله تجمع نظامیان صهیونیست را در مجاورت پایگاه راهب هدف قرار داد

اجتماع یمنی‌ها در محکومیت جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه

الجزایر: پرونده عضویت کامل فلسطین را بار دیگر به شورای امنیت ارائه خواهیم کرد

واقعیت‌هایی ورای روایت‌ها

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

سقوط قیمت بیت کوین

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

ساخت مجسمه شکری

اقدام خطرناک موتورسوار عجول در خیابان

تصویر روز ناسا؛ روبه‌روی NGC 1232

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

طعنه وزیر صهیونیست به گزارش‌ها درباره انفجارهای اصفهان: مسخره است

روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیکش در نیویورک

عضو دفتر نشر آثار رهبر انقلاب: برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر گرفتند

تجاوز رژیم صهیونیستی به اهدافی در جنوب سوریه

حمله انتحاری نافرجام به خودروی اتباع خارجی در کراچی پاکستان

‏مسئول مدرسه جهادی طالبان ترور شد

سقوط بمب‌افکن استراتژیک ارتش روسیه در استاوروپل

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

وقتی حیوان خانگی ات یک گاو باشد!

تصاویری دیوانه‌کننده از دوچرخه سواری روی دیواره یک سد

رنگرزی سنتی به سبک مدرن و خلاقانه

مدل تلسکوپ فضایی جیمز وب با اندازه واقعی به نمایش در می‌آید