قانون‌های فیزیک اندازه قطره‌های باران بیگانه را محدود می‌کند انديشه

قانون‌های فیزیک اندازه قطره‌های باران بیگانه را محدود می‌کند

ایران پرسمان - آخرین خبر / اندازه‌ی قطره‌های باران یکسان است، فرقی ندارد از چه ساخته شده باشند یا بر چه سیاره‌ای ببارند.
قطره‌های بارانِ بیگانه در کهکشان راه شیری چه از متان در تیتان، ماه سیاره‌ی کیوان باشند و چه از آهن در فراسیاره‌ی "وسپ-76بی"، از هر جنس باشند رفتار یکسانی دارند. نخستین مدل کلی فیزیکی برای قطره‌های باران نشان می‌دهد که آنها همیشه تقریبا هم‌اندازه‌اند، از هر مایعی می‌خواهند باشند یا در هر هوایی (جَوی) می‌خواهند ببارند.
دانشمند سیاره‌ای، کیتلین لافتوس از دانشگاه هاروارد می‌گوید: «می‌توانید از چیزهای بسیاری قطره‌ی باران بسازید.» لافتوس در شماره‌ی آوریلِ "جورنال آو جئوفیزیکال ریسرچ: پلنتز" معادله‌های تازه‌ای را برای آنچه یک قطره‌ی باران از زمان جدا شدنش از ابر برایش رخ می‌دهد منتشرکرد. پژوهش‌های پیشین به بررسی باران در موارد ویژه‌ای مانند چرخه‌ی آب روی زمین یا چرخه‌ی متان در تیتان پرداخته بودند. ولی این نخستین پژوهشی‌ست که بارانِ ساخته شده از "هر مایعی" را در نظر می‌گیرد.
تریستان گیو از رصدخانه‌ی نیس فرانسه می‌گوید: «آنها چیزی را پیشنهاد می‌کنند که می‌تواند برای هر سیاره‌ای به کار رود. این براستی جالب است زیرا چیزی‌ست که برای شناخت آنچه در جوِ سیاره‌های دیگر می‌گذرد نیاز است.»
درک چگونگی پیدایش ابر و باران برای شناخت آب و هوای سیاره‌های دیگر مهم است. پوشش ابری می‌تواند سطح یک سیاره را هم گرم کند و هم خنک، قطره‌های باران به انتقال عنصرهای شیمیایی و انرژی در سرتاسر جو کمک می‌کنند.
ابرها پیچیده هستند. دانشمندان با وجود انبوه داده‌ها درباره‌ی ابرهای زمین، هنوز شناخت درستی از روند رشد و دگرگونی آنها ندارند.
ولی قطره‌های باران از چند قانون فیزیکی ساده پیروی می‌کنند. قطره‌های مایع به هنگام فرود، به شکل‌هایی یکسان پیش می‌روند، ویژگی مایع هر چه می‌خواهد باشد. نرخ تبخیر قطره‌ها هم بر پایه‌ی گستره‌ی سطحشان تنظیم می‌شود. به گفته‌ی لافتوس: «این اساسا [بر پایه‌ی] مکانیک شاره‌ها و دینامیک گرما (ترمودینامیک) است، چیزی که ما به خوبی می‌شناسیم.»
لافتوس و رابین وردزورث، دانشمند سیاره‌ای هاروارد باران در شکل‌های گوناگونی را در نظر گرفتند، از جمله آب در روزگار آغازین زمین، بهرام (مریخ) باستان و نیز در یک فراسیاره‌ی گازی به نام کی2-18بی که احتمالا ابرهایی از بخار آب دارد [درباره‌ی این سیاره اینجا خواندید: * کشف نخستین سیاره بیگانه‌ای که هم آب دارد و هم دمای مناسب زندگی].
آنها همچنین باران متان در تیتان، گلوله‌های خمیری آمونیاک در مشتری و آهن در غول گازیِ فراداغِ وسپ-76بی را هم در نظر گرفتند. او می‌گوید: «همه‌ی این چگالنده‌های گوناگون رفتار یکسانی دارند [زیرا] با معادله‌های یکسانی اداره می‌شوند.»
این دانشمندان دریافتند که سیاره‌هایی با گرانش بیشتر گرایش به تولید قطره‌های کوچک‌تر دارند. با این وجود همه‌ی قطره‌های بررسی شده در دامنه‌ی به نسبت باریکی از اندازه‌ها جای می‌گیرند، با شعاع‌هایی از حدود یک دهم میلیمتر تا چند میلیمتر. لافتوس و همکارانش پی بردند که قطره اگر از این اندازه بسیار بزرگ‌تر شود، در هنگام فرود از هم می‌پاشد. اگر هم از این اندازه بسیار ریزتر شود، پیش از رسیدن به سطح بخار می‌شود (برای سیاره‌هایی با سطح جامد) و نمناکی خود را در جو نگه می‌دارد.
پژوهشگران دوست دارند پژوهش خود را به بارش‌های جامد مانند بلورهای برف و دانه‌های تگرگ هم گسترش دهند، هرچند که ریاضی در این زمینه پیچیده‌تر خواهد بود. لافتوس می‌گوید: «این گفته که هر یک از دانه‌های برف تک و بیمانند است گفته‌ی درستی‌ست.»
اخترشناس بیورن بنکه از دانشگاه مونترآل که بخار آب را در جَوِ کی2-18بی یافت می‌گوید: «این پژوهش نخستین گام در شناخت باران در کل است.» وی که در این پژوهش شرکت نداشت می‌افزاید: «این همان چیزی‌ست که همگی دنبالش هستیم. ایجاد گونه‌ای شناخت از چگونگی کارکرد جوها و سیاره‌ها، و نه فقط کاملا زمین-محور.»
برگرفته از وبسایت 1star7sky.com

لینک کوتاه:

مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

طرح تاب‌آوری‌ اجتماعی در 1100 نقطه بسیار آسیب‌پذیر کشور اجرا شد

هدف از رویداد کمند تدوین الگوی موفق برای کارآفرینی دختران است

معصومه ابتکار: خانم‌ها وارد ورزشگاه شدند و این دروغ است که نشدند/ مفهوم عدالت جنسیتی برگرفته از غرب و سند 2030 نیست

قاچاق انسان در کانتیرهای حمل غلات از مکزیک به آمریکا

آبشار ارتکند؛ ییلاق باصفای مشهد

صحنه‌ای از محبت پدرانه یک پدر دلسوز به دخترش

روش عجیب ساخت پیتزا!

تصاویر باورنکردنی از خیابان‌های کویت بعد از طوفان شن

نبرد جالب یک غاز اسیر شده با یک مار بین زمین و آسمان!

ترمیم دلهره آور پل تاریخی میان آسمان و زمین در پرو

یک موجود زنده بدون استخوان، بدون خون، بدون مغز!

صحنه ای که هر کشاورز زحمتکشی رو دق میده

قتل پدربزرگ با تبر به خاطر خرید بلیط اتوبوس!

دوستی حیوان با انسان در حیات وحش

مرد روسی که به تنهایی چرخ و فلک غول پیکر را چرخاند

این ویدئو رو تا آخر ببینید آرامش بخشه

فرود هواپیما به خاطر وجود یک عنکبوت در کابین خلبان!

غرور پیروزی، موفقیت رو از چنگتون درنیاره!

تعطیلی 17 فروشگاه در سان فرانسیسکو به دلیل دزدی در روز روشن!

حمایت یک شیر درنده از بچه گوزن در برابر سایر شیرها!

4گوشه دنیا/ دزدی لمور کمیاب از باغ وحش

شباهت جالب موهای نوزاد انگلیسی به نخست وزیر انگلیس!

برش کیوی با چاقوی حرارت دیده

شنای آرام لاک پشت در اعماق آب ها

این هم روش تهیه پالوده شیرازی

آرزوی داشتن خانه بادکنکی برآورده شد!

شکار شدن زرافه حین استراحت توسط شیر نر

صحنه جالب سورپرایز کردن همسایه در روز تولد دخترش!

لحظه وحشتناک له شدن یک ماشین زیر سازه فلزی وسط خیابان!

داستانک/ کار شیطان

هجوم مردم آفریقای جنوبی با شنیدن کشف الماس در یک کوه

ساخت میخ به روش آهنگری

ساخت آپارتمان 10 طبقه در 28 ساعت!

سرقت باورنکردنی موتورسیکلت توسط یک کودک!

زایمان عجیب یک زن بعد مرگش داخل تابوت!

دید لقمه‌ی دهنش نیست بی‌خیال شد

لحظه چپ کردن تریلی به علت سرعت زیاد در پیچ

سرو غذا در کنار گورها، خلاقیت رستوران هندی

ویدئوی کمتر دیده شده از مراحل تولید پیکان

صوت/ چی به درد عالم آخرتت میخوره

شیطنت توله خرس با دوچرخه سوار

سقوط هواپیمای سبک در حومه ملبورن در استرالیا

در خیابان بیشتر مراقب سارقین باشید

جاهای دیدنی ترابزون؛ از شهرهای توریستی ترکیه

چیزی نمونده بود خودش هم بیفته!

گوشیش افتاد توی آب نهنگ آورد بهش داد!

خطرناک‌ترین جاده‌های ایران کدامند؟

وقتی راننده بیل مکانیکی حوصلش سر میره