ایران پرسمان

آخرين مطالب

موج پنجم کرونا از جنوب به سمت مرکز تحلیل روز

موج پنجم کرونا از جنوب به سمت مرکز
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
این روزها از شیوع کرونا، فقط یک ماسک برروی صورت شهروندان باقی مانده و کمتر کسی به آمارهای شیوع این ویروس در کشور توجه دارد، اما همین آمارها می‌گوید که روزانه حدود 100 خانوار داغدار می‌شوند و بیش از 10 هزار نفر به این ویروس مبتلا می‌شوند. این درحالی است که استان‌های مختلف از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی گلایه‌مند هستند و مردم را مقصر افزایش آمار کرونا می‌دادند. چندی پیش سید محمد علوی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، گفت: اکنون زمینه برای انتقال بیشتر بیماری، مستعد شده است.
 این صحبت‌ها را مسئولان خراسان جنوبی، فارس و چند استان جنوبی نیز تایید کردند و همین امر سبب شده که به‌طور کلی در یک هفته اخیر تعداد مبتلایان روزانه بیماری از بین 7444 نفر تا 10715 نفر نوسان پیدا کرد و میانگین روزی 9616 نفر در کشور به کروناویروس مبتلا شدند. این در حالی است که هفته گذشته به طور میانگین هر روز 8287 نفر به کرونا مبتلا می‌شدند و حتی در روز 17 خرداد 4907 نفر در کل کشور به کووید- 19 مبتلا شدند. طبق آخرین اعلام وزارت بهداشت و درمان، از پنج شنبه تا جمعه (28 خرداد) 10 هزار و 100 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شدند و 127 بیمار کرونایی نیز جان خود را از دست دادند. همینطور تعداد شهرهای قرمز نیز به‌صورت خزنده و غیرقابل محسوس در حال افزایش است. رنگ‌بندی جدید کرونایی کشور نشان می‌دهد که 22 شهرستان در وضعیت قرمز، 175 شهرستان در وضعیت نارنجی، 251 شهرستان وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهرستانی در وضعیت آبی نیست. شهرستان‌های تنگستان، دشتستان، دشتی، عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، اندیمشک (خوزستان)، ایرانشهر، چابهار، زاهدان و نیک‌شهر (سیستان و بلوچستان)، رودبار جنوب، کهنوج و منوجان (کرمان)، بستک، بندرلنگه، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان، سیریک، قشم و میناب (هرمزگان) از شنبه 29 خرداد در وضعیت قرمز قرار می‌گیرند. این در حالی است که هفته پیش16 شهرستان قرمز، 201 شهرستان نارنجی و 231 شهرستان زرد بودند. در این میان علیرضا زالی، فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد: «عمدتا استان‌های جنوبی درگیر دو ویروس هندی و آفریقای جنوبی هستند و عمده شهرهای قرمز و تنها مرکز استان بندرعباس است. استان‌های جنوبی کشور به دلیل وجود بنادر و مراودات بین المللی پرخطر هستند. با توجه به اینکه الگوی قالب پیک چهارم از نوع واریانت انگلیسی بود تا زمانی که نوع‌های جهش یافته کرونا به گونه‌ای خاص عمل نکرده و باعث تغییر الگوی نوع کرونا را به دنبال داشته باشد پیک پنجم هم به همان جهش ربط پیدا می‌کند. هم اکنون با دو خطر ویروس آفریقای جنوبی و هندی مواجه هستیم. البته ویروس‌های جهش یافته‌ دیگری هم موجود است، اما به دلیل حجم اندک مراودات بین‌المللی خطر ناشی از آنها در ایران اندک است.» کدام استان‌های کشور در وضعیت خطر قرار دارند؟ زالی در پاسخ به این سوال گفته است: «اغلب استان‌های جنوبی درگیر این دو ویروس هستند و تنها مرکز استان بندر عباس در وضعیت قرمز قرار دارد. استان‌های جنوبی کشور به دلیل وجود بنادر و مراودات بین‌المللی پرخطر هستند.»
 تناقض در ورود یک میلیون دوز واکسن
آنگونه که فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا در تهران معتقد است باید هرچه سریع‌تر واکسیناسیون کرونا در کشور به سرانجام برسد، تا از بروز موج پنجم جلوگیری شود، اما هنوز تا این اتفاق، فاصله زیادی مانده است. طی چند روز گذشته جمعیت هلال احمر از واردات دو میلیون دوز واکسن کرونا خبر داده و روز پنج شنبه نیز اعلام کرد: «دو میلیون دوز واکسن کرونا از سوی هلال احمر وارد کشور شد.» صبح پنج شنبه محمد حسن قوسیان مقدم، سخنگوی هلال احمر گفته بود: «پس از هماهنگی‌های انجام شده ساعت 6 صبح پنج شنبه دو میلیون دوز واکسن از طریق فرودگاه مهرآباد وارد کشور شد.» اما پس از انتشار این خبر، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در صفحه توییتر خود نوشت: «ساعت 6 یک میلیون دوز واکسن کرونا وارد کشور شد و در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت. دو میلیون دوز نبوده و یک میلیون دوز بوده است؛ فرودگاه مهرآباد هم نبوده، بلکه از طریق فرودگاه امام خمینی وارد کشور شده، دوستان عجله دارند از قافله خبر عقب نیفتند؟!» معاون فنی گمرک نیز اعلام کرد که محموله جدید واکسن کرونا وارد فــرودگاه امام خمینی (ره) شده که این محموله حاوی یک میلیون دوز در قالب 57 بسته به وزن تقریبی 17 تن بوده است. پس از ساعاتی، سخنگوی جمعیت هلال احمر درباره میزان محموله واکسن کرونای وارد شده توسط این مجموعه سخنان خود را اصلاح کرد و طی مصاحبه با یک خبرگزاری دیگر، بیان کرد: «آخرین محموله واکسن کرونای خریداری و تحویل گرفته شده از سوی جمعیت هلال احمر دو میلیون دوز است اما به دلیل محدودیت‌های پروازی فقط یک میلیون دوز آن به دستمان رسید و مابقی محموله هم با پروازی دیگر از کشور مبداء به ایران خواهد رسید.» 
 سرعت واکسیناسیون باید 8 برابر شود 
طبق اعلام گمرک، با ورود این محموله یک میلیون دوزی به کشور، از نیمه بهمن تا به امروز 17 مرحله واکسن کرونا وارد ایران شده و تاکنون شش میلیون و 847 هزار و 800 دوز واکسن کرونا وارد کشور شده است. حال از این تعداد واکسن، تاکنون 4 میلیون و 369 هزار و 39 نفر دوز اول واکسن کرونا و 895 هزار و 52 نفر نیز دوز دوم را تزریق کرده اند و مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به 5 میلیون و 264 هزار و 91 دوز رسید و این تعداد واکسن با وعده رئیس جمهور، که گفته بود: «تا پایان دولــت یعنــی 13 مرداد تمام افراد گروه‌های فاز اول، دوم و سوم سند ملی واکسیناسیون، به طور کامل واکسینه خواهند شد که عددی بالغ بر 25 تا 26 میلیون نفر است، فاصله زیادی باقی مانده و نیاز است که سرعت واکسیناسیون کرونا هشت برابر شرایط کنونی شود.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/298910/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علت افزایش قیمت پیاز در بازار

حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی

طلا و سکه همچنان در سرازیری قیمت‌ها؛ دلار کاهش یافت؟

از جمله زیبایی های رابطه پدر دختری

هوش فوق العاده کلاغ در انجام یک بازی

شکار ماهی با دست خالی!

تصویر روز ناسا؛ سایه X شکل پس‌دمه

تولید ماده موثر چند داروی اعصاب و روان توسط نخبگان ایرانی

بی‌بی‌سی فارسی و منافع انگلیس در ایران: نگاهی به تاریخ پیچیده یک رسانه

طعنه رشیدی کوچی به کریمی قدوسی: شنیدم گفته بودی من نفوذی اسرائیلم؛ خدا جای حق نشسته

آیت‌الله جنتی: کارگران در صف مقدم دفاع از عزت ملی هستند

8 پهپاد اوکراینی در آسمان روسیه منهدم شدند

سرخآبی‌ها رسماً واگذار شدند

فقرزدایی نیازمند تغییر ریل

صحنه عجیب برخورد صاعقه به رودخانه

مطالعه‌ جدید؛ تقریباً نیمی از شهرهای بزرگ چین درحال غرق‌شدن هستند

بزرگترین شاعر شیعی کشمیر

رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد چون دل به کمک خارج از مرزها نبسته‌ است

رئیس جمهور: ایران در 20 کشور جهان پروژه‌های بزرگ برق و آبی را اجرایی می‌کند

حملۀ اوکراین به تأسیسات نفتی روسیه

وحشت صهیونیست‌ها از حمله حزب‌الله به فرماندهی تیپ گولانی

رمضان قدیروف خود را سرحال در باشگاه نشان داد

200 روز جنایات صهیونیست ها در نوار غزه

روایت «فارن پالیسی» از بده‌بستان ابوظبی-تل‌آویو

مصوبات کمیسیون اصل نود برای افزایش کیفیت نان

خاندوزی: تمام بدهی های کشور تا سال 1402 را به صفر رساندیم

نماینده کارگران در شورای عالی کار: تولید، دلاری محاسبه می شود حقوق کارگران ریالی!

واقعیت پیامکی که تهرانی ها را نگران کرد

بازدید نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران از معاونت توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی

مکالمه جهت آموزش در دعا کردن مابین امام علی(ع)و پیامبراکرم(ص)!

تغییرات آب و هوایی چگونه زندگی متولدین 2024 را تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

امشب ماه کامل صورتی را رصد کنید

ورود «مسافر و مهتاب» با «فرقه خودبینان» به کتابفروشی‌ها

رهبر انقلاب: هدف از تحریم در تنگنا گذاشتن نظام جمهوری اسلامی است تا از خطوط استعماری و استکباری آنها تبعیت کند

استاد دانشگاه پاکستان خطاب به رئیسی: شما ایرانی‌ها پادشاه و شیر جهان اسلام هستید

داعش خراسان؛ پیمانکاران ارزان قیمت تروریسم

رقیب سرسخت ایران در عراق

قیمت عینک شنا هم نجومی شد؛ حدود 10 میلیون کنار بگذارید!

دلیل کاهشی شدن قیمت سکه

ماشین پرواز کرد!

نوحه‌خوانی مداح معروف شهر نجف اشرف درباره حمله موشکی سپاه

پیش‌بینی نگران‌کننده ایلان ماسک در مورد هوش مصنوعی به وقوع می‌پیوندد

سروده‌ افشین علا با تضمین مصرعی از رهبر انقلاب

خطیب نماز جمعه این هفته تهران مشخص شد

بخش‌هایی از هم‌خوانی کارگران در دیدار با رهبر انقلاب

عکس یادگاری افراد حاضر در اجلاس بین‌المللی مقامات عالی امنیتی در سن‌پترزبورگ با حضور احمدیان

روزهای برگزاری جلسات علنی مجلس تغییر کرد

طرح چندمنظوره اومااویا در سریلانکا با حضور رئیسی افتتاح شد

طرح سرویس مخفی آمریکا برای محافظت از ترامپ در صورت زندانی شدن

حمله موشکی حزب‌الله لبنان به شمال اراضی اشغالی