ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله وطن امروز/ مشارکت مطلوب با وجود مشکلات بسیار تحلیل روز

سرمقاله وطن امروز/ مشارکت مطلوب با وجود مشکلات بسیار
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - وطن امروز / « مشارکت مطلوب با وجود مشکلات بسیار » عنوان یادداشت روزنامه وطن امروز به قلم مهدی گرگانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همانطور که رهبر حکیم انقلاب فرموده بودند، بدون حتی یک روز تاخیر و درست سر موعد تعیین‌شده، طی روز جمعه در کمال امنیت و سلامت برگزار شد و نتایج آن نیز به مردم ایران و جهان اعلام شد. 
این در حالی بود که از ماه‌ها قبل از شروع روند انتخابات، رسانه‌های ضدانقلاب خارج از کشور با تمام توان و تمام ابزارهایی که در اختیار دارند، همانند دوره‌های قبل تلاش کردند با ایجاد نارضایتی و شکاف در میان افکار عمومی داخل، مردم را از حضور در تعیین سرنوشت خود ناامید کنند. علاوه بر اینها، مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم‌ها، سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا و کشورهای غربی و عربی و همچنین کم‌کاری شدید و سوء‌مدیریت دولت‌های یازدهم و دوازدهم، دلیل لازم را برای عدم حضور مردم در پای صندو‌ق‌های رای فراهم کرده بود. به این مشکلات باید بحران ناشی از کرونا را نیز اضافه کنیم؛ بحرانی جهانی که سال 2020 بسیاری از رویدادهای سیاسی جهان را تحت تاثیر قرار داد و در برخی کشورها حتی باعث عقب افتادن یا ایجاد اختلال در روند برگزاری انتخابات شد. به عنوان مثال بحران کرونا باعث شد رای‌گیری در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بیشتر به صورت پستی انجام شود و اتفاقا همین مساله موجب وقوع تخلفات گسترده و ادعاهای دونالد ترامپ در زمینه تقلب در آن شد که در نهایت به حمله طرفداران وی به ساختمان کنگره آمریکا، کشته شدن 5 نفر و آبروریزی بین‌المللی تمام‌عیار برای ایالات‌متحده در سطح جهان ختم شد. 
با تمام این مشکلات و موانعی که دشمنان قسم‌خورده ایران ایجاد کردند، انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران در کنار انتخابات شوراهای شهر به خوبی برگزار شد که تعجب و شگفتی رسانه‌های جهان را در پی داشت. چندین شبکه تلویزیونی معتبر جهان مثل الجزیره، راشا تودی، سی‌ان‌ان، سی‌ان‌بی‌سی، آر‌تی ترکیه، المیادین و... به صورت زنده یا در قالب گزارش و مصاحبه روند رای‌گیری را در نقاط مختلف کشور برای مردم جهان پوشش خبری دادند. خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس، فرانس‌پرس، آناتولی، خبرگزاری شینهوا، تاس و چندین رسانه خارجی دیگر نیز به صورت لحظه به لحظه رویدادهای مهم این انتخابات را مخابره کردند. در واقع چنین سطح وسیعی از پوشش خبری از سوی رسانه‌های جهان، مرهون یک انتخابات رقابتی، حساس، تاثیرگذار در سطح منطقه و جهان و پرشور است اگرنه رسانه‌های معتبر جهان بیکار و کم‌خبر نیستند که لنز دوربین‌ها و میکروفن‌های خود را به سمت انتخابات ریاست‌جمهوری ما بچرخانند. 
شبکه لبنانی المیادین با اشاره به موضوع مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران گزارش داد: رسانه‌های غربی با کمک رسانه‌های ضدانقلاب ایرانی تلاش کردند در راستای فشار حداکثری، مردم را از حضور پای صندوق‌های رای منصرف کنند اما حتی در استان سیستان‌و‌بلوچستان که اغلب آنها سنی هستند نیز میزان مشارکت مطلوب بود. خبرنگار المیادین در تهران همچنین گزارش کرد بر خلاف آنچه گفته می‌شد که مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بالا نخواهد بود، حضور مردم در تهران و چند استان دیگر بر خلاف انتظار ناظران و تحلیلگران خارجی بوده است.
شبکه «الجزیره» در گزارشی به ساعات زیاد رای‌گیری در این انتخابات اشاره کرد و در گزارش خود آورد این انتخابات حتی تا 2 ساعت بعد از نیمه‌شب نیز به دلیل حضور رای‌دهندگان تمدید شد. 
همچنین روزنامه‌ قطری «العربی الجدید» چاپ لندن هم با به‌روزرسانی لحظه‌به‌لحظه اخبار انتخابات ایران در صفحه نخست بخش سیاسی خود، نوشت: «مشارکت بالا در ساعات اولیه». 
شبکه‌های روسی اسپوتنیک و راشا تودی که به صورت زنده در این باره برنامه پخش می‌کردند، بر حضور گسترده مردم و مقامات دستگاه‌های مختلف ایران در انتخابات تاکید کردند. برخی رسانه‌ها از جمله سی‌ان‌ان آمریکا و سی‌جی‌تی‌ان چین و خبرگزاری فرانسه نیز به حضور زودهنگام رهبر بزرگوار انقلاب پای صندوق رای اشاره کردند. سی‌ان‌ان با انتشار تصاویری در گزارش خود در این باره نوشت: رهبر عالی ایران نخستین رای را در انتخابات ریاست‌جمهوری ایران به صندوق انداخت.
حضور گسترده ایرانیان مقیم خارج در پای صندوق‌های رای نیز شگفتی بسیاری را در میان ناظران سیاسی خارجی به وجود آورد. بسیاری از شهروندان ایرانی به دلیل تعداد کم صندوق‌های رای مجبور بودند صدها کیلومتر سفر کنند تا رای خود را به صندوق بیندازند. این امر باعث خشم و عصبانیت عوامل ضدانقلاب شد؛ خشمی که در حمله منافقین تروریست به یک خانم ایرانی در بیرمنگام انگلیس و ضرب و شتم وی و همچنین حملات لفظی و فیزیکی دیگر در نقاط دیگر جهان به ایرانی‌های مقیم خارج، نمود یافت.
کارشناسان معتقدند بحران جهانی کرونا تا 10 درصد در کاهش میزان مشارکت در انتخابات کشورهای مختلف می‌تواند تاثیرگذار باشد، بنابراین اگر بحران کرونا وجود نداشت میزان مشارکت در انتخابات می‌توانست بسیار بیشتر از این باشد. به دلیل کرونا و مشکلات بیشماری که به برخی از آنها در ابتدای مطلب اشاره شد، بسیاری از رسانه‌های جهان انتظار چنین مشارکتی را در انتخابات 1400 در ایران نداشتند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/299009/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

سرقت عجیب سهمیه بنزین؛ مواظب کارت سوخت خود باشید!

گردشگری/ آبشار دوقلوی زمرد حویق در دل کوه‌های تالش

فرار کردن اسب‌ها در مرکز لندن

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

هلاکت 2 تروریست با عملیات پهپادی نیروهای امنیتی در اطراف زاهدان

سردار اشتری: شهید حجازی دارای سبک فرماندهی بود

سردار فدوی: نقش شهید حجازی در توانمندسازی مقاومت موثر است

غریب‌ آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

العربیه: مصر به اسرائیل پیشنهاد ازسرگیری مذاکرات در مقابل تعلیق عملیات رفح را داد

هشدار چین به آمریکا: بین تقابل و همکاری یکی را انتخاب کنید

جبهه پایداری معامله‌گر است

اسراییل‌ ضربه راهبردی خورده است

دردسر تیک‌تاک

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

هوای تازه/ نه اژدهاست که کرم شب است اسرائیل

4گوشه دنیا/ کشف کلاه‌خودی از 2500 سال قبل

نماهنگ سرود «حریفت مُنُم»

ایران می تواند پرتاب انسان به فضا را رقم بزند؟

بزرگترین چاپگر 3بعدی جهان یک خانه را در 80 ساعت می‌سازد

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

رئیسی: هرکجای کشور فسادی دیده شود مطلقا به فساد و مفسد رحم نخواهد شد

انتقاد فلاحت پیشه به ادعای کریمی قدوسی درباره بمب اتم

ایران: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شود

ریابکوف: کاهش روابط با آمریکا را بررسی می‌کنیم

آخرین وضعیت از گورهای دسته جمعی بیمارستان ناصر

نجات روسیه با اقتصاد موازی

اصفهان؛ میخی بر تابوت اسرائیل

نمایندگانی که از رئیسی دعوت کردند باید در برابر ناکارآمدی دولتش پاسخگو باشند

گل‌درشت‌گویی ماورایی سریال ده‌نمکی

شیائومی نیامده رکورد زد!

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

راه جلب عنایت امام زمان (عج)

خالد نبی؛ زیارتگاهی شگفت‌انگیز در دل طبیعت

تصاویری از پنل‌های خورشیدی جدیدی که در هر مکانی امکان نصب آن وجود دارد

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران

تداوم حملات حزب‌الله لبنان به شمال فلسطین اشغالی

ادامه سرکوب دانشجویان حامی فلسطین در آمریکا

202 روز جنگ غزه به روایت آمار و ارقام

تصاویر جدید از سرکوب تظاهرات همبستگی با غزه در دانشگاه سوربن فرانسه

«اقتصاد» میدان شلغم‌فروشان شده است!

شاهکار ایرانی در سریلانکا

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون