ایران پرسمان

آخرين مطالب

نظریه مشهور استیون هاوکینگ پیرامون سیاه‌چاله‌ها تأیید شد خردنامه

نظریه مشهور استیون هاوکینگ پیرامون سیاه‌چاله‌ها تأیید شد
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - علم روز / درستی یکی از مشهوترین قضایای استیون هاکینگ با استفاده از نوسانات فضا-زمانی ایجاد شده توسط جفت سیاه‌چاله‌ها تأیید شده است.
 ما جمعی از علاقمندان به علم و اندیشه هستیم که دوست داریم چیزهایی که در علم و فلسفه برای ما جذاب هست با شما به اشتراک بگذاریم. هدف ما ترویج دانش و گسترش آگاهی و اندیشه در بین جامعه است.
قضیه مساحت سطح سیاه‌چاله، که هاکینگ آن را در 1971 با استفاده از نسبیت عام اینشتین بدست آورد، بیان می‌دارد که غیر ممکن است مساحت سطح یک سیاه‌چاله طی زمان کاهش یابد. این قاعده مورد علاقه فیزیکدانان است زیرا بطور نزدیک با قانون دیگری که ظاهرا راستای زمان را مشخص می‌کند ارتباط نزدیک دارد: قانون دوم ترمودینامیک، که می‌گوید انتروپی یا بی‌نظمی برای یک سیستم بسته همواره باید افزایش یابد. از آنجا که انتروپی سیاه‌چاله متناسب با مساحت آن است، هر دو می‌بایست افزایش یابند.
بر طبق پژوهش جدید، تأیید قانون مساحت توسط محققان ظاهرا دلالت بر این دارد که ویژگی‌های سیاه‌چاله‌ها سرنخ‌های کلیدی برای قوانین پنهان شده‌ی حاکم بر جهان هستند. بطرز عجیبی، به نظر می‌رسد قانون مساحت با یکی دیگر از قضایای مشهور هاکینگ در تضاد باشد: اینکه سیاه‌چاله‌ها می‌بایست طی مقیاس زمانی بسیار طولانی تبخیر شوند، بنابراین درک منشاء این تناقض بین دو نظریه می‌تواند فیزیک جدیدی را آشکار کند.
ماکسیمیلیانو ایسی نویسنده مسئول در این پژوهش که اخترفیزیکدانی در مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) است به ما می‌گوید:
مساحت سطح یک سیاه‌چاله نمی‌تواند کاهش یابد، که مشابه قانون دوم ترمودینامیک است. همچنین پایستگی جرم نیز داریم، شما نمی‌توانیم جرم آن را کاهش دهید، که مشابه با قانون پایستگی انرژی است. در ابتدا مردم می‌گفتند “واو، این یک تصادف باحال است” اما ما خیلی زود دریافتیم که این یک چیز بنیادی است. سیاه‌چاله‌ها انتروپی دارند، و آن نیز متناسب با سطح آن‌هاست. این یک تصادف بامزه نیست، بلکه یک واقعیت ژرف درباره جهان است.
مساحت سطح سیاه‌چاله توسط مرز کروی شکل آن که افق رویداد نام دارد مشخص می‌شود. طبق تفسیر هاکینگ از نسبیت عام، همچنان که مساحت سطح سیاه‌چاله همراه با جرم آن افزایش می‌یابد، و به این دلیل که هیچ چیز از درون آن نمی‌تواند بگریزد، مساحت سطح آن نمی‌تواند کاهش یابد. اما مساحت سیاه‌چاله با چرخش سریع‌تر آن منقبض می‌شود، پس محققان فکر کردند که آیا ممکن است یک جسم را آنقدر شدید به درون سیاه‌چاله پرتاب کنیم تا چرخش سیاه‌چاله به حدی برسد که مساحت آن کاهش یابد.
دکتر ایسی می‌گوید:
شما سرعت چرخش آن را افزایش خواهید داد، اما نه آنقدر که با جرمی که به آن افزوده‌اید در توازن شود. هر آنچه انجام دهید، جرم و اسپین طوری خواهد بود که باز هم مساحت سیاه‌چاله بزرگتر خواهد شد.
برای آزمودن این نظریه، محققان امواج گرانشی که اعوجاج‌هایی در بافت فضا-زمان هستند را که 1.3 میلیارد سال قبل منتشر شده و ناشی از دو سیاه‌چاله غول پیکر که با سرعت بالا در حال چرخش به دور یکدیگر هستند بوده است را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این اولین امواج گرانشی آشکار شده توسط LIGO در سال 2015 بود.
با تقسیم سیگنال موج گرانشی به دو بخش- قبل و بعد از ادغام دو سیاه‌چاله- محققان جرم و اسپین هر دو سیاه‌چاله‌ی اولیه و همچنین سیاه‌چاله ادغام شده را محاسبه کردند. این اعداد به آن‌ها امکان محاسبه سطح هر سیاه‌چاله قبل و بعد از برخورد را داد.
دکتر ایسی می‌گوید:
همچنان که این جفت سیاه‌چاله دور یکدیگر سریع و سریع‌تر می‌چرخند، دامنه امواج گرانشی بیشتر می‌شود تا زمانی که آن‌ها به هم برخورد کنند و یک انفجار امواج گرانشی را تولید کنند. آن‌چه باقی می‌ماند یک سیاه‌چاله جدید است که در این حالت برانگیخته، شما می‌توانید با تحلیل ارتعاشات، آن را مورد مطالعه قرار دهید. این کار شبیه به به صدا درآوردن یک زنگوله است، اوج و فرودها و طول زمانی زنگ زدن به شما ساختار زنگ را مشخص می‌کند و همچنین از چه چیزی ساخته شده است.
مساحت سطح سیاه‌چاله‌ی تازه تشکیل یافته بزرگتر از مجموع دو سیاه‌چاله اولیه است، که قانون مساحت هاکینگ را با سطح اطمینان بیش از 95 درصد تأیید می‌کند. نظریه نسبیت عام- که قانون مساحت از آن گرفته شده- نقش مؤثری در توصیف سیاه‌چاله‌ها و دیگر اجرام بزرگ مقیاس انجام می‌دهد.
با این وجود، معمای واقعی، زمانی آغاز می‌شود که تلاش می‌کنیم نسبیت عام را با مکانیک کوانتومی جمع کنیم. اتفاقات عجیبی شروع به رخ دادن می‌کنند، و قوانین فیزیک در هم می‌شکند.
این به این خاطر است که سیاه‌چاله‌ها طبق نسبیت عام نمی‌توانند منقبض شوند، اما طبق مکانیک کوانتومی می‌توانند. فیزیکدان بریتانیایی نامدار در پشت قانون مساحت سیاه‌چاله، همچنین مفهوم تابش هاکینگ را نیز توسعه داده است بدین صورت که یک مه از ذرات در لبه‌ی سیاه‌چاله از طریق اثرات کوانتومی عجیب و غریبی تولید و منتشر می‌شود. این پدیده منجر به انقباض سیاه‌چاله‌ها می‌شود،‌ و سرانجام، طی زمانی بسیار طولانی‌تر از سن فعلی کیهان، سیاه‌چاله تبخیر می‌شود. این تبخیر ممکن است در مقیاس‌های زمانی‌ِ طولانی رخ دهد که قانون مساحت را در کوتاه مدت نقض نکند، اما این یک تسلای اندک برای فیزیکدان‌هاست.
ایسی بیان می‌کند که:
بطور آماری، طی دوره زمانی طولانی، قانون نقض می‌شود. مثل آب جوشانی است که بخار از روی آن تبخیر می‌شود، اما اگر مشاهده خودتان را محدود به آب در حال ناپدید شدن درون ظرف کنید، ممکن است وسوسه شوید که انتروپی ظرف در حال کاهش است. اما اگر بخار را نیز وارد ماجرا کنید، انتروپی کلی شما افزایش یافته است. این همان چیزی است که در سیاه‌چاله‌ها و تابش هاکینگ داریم.
با ثابت شدن قانون مساحت برای مدت زمان متوسط، گام‌های بعدی محققان تحلیل داده‌های بدست آمده از مشاهدات بیشتر امواج گرانشی برای یافتن بینش عمیق‌تر از سیاه‌چاله‌هاست.
دکتر ایسی اضافه می‌کند:
من به این اجرام (سیاه‌چاله‌ها) وسواس پیدا کرده‌ام زیرا آن‌ها واقعا متناقض‌نما (پارادوکسی) هستند. آن‌ها بی‌نهایت اسرارآمیز و گیج کننده هستند، و هم‌زمان می‌دانیم که ساده‌ترین اجرام موجود هستند. و همچنین این واقعیت که آن‌ها جایی هستند که مکانیک کوانتوم و گرانش با هم تلاقی می‌یابند، آن‌ها را به زمین بازی بسیار خوبی برای درک واقعیت جهان تبدیل می‌کند.
نتایج این تحقیق در Physical Review Letters به چاپ رسیده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/299554/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

دره ای زیبا در ایسلند

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023

روسیه از حضور بیش از 3000 مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!