ایران پرسمان

آخرين مطالب

کابینه کارآمد را به کابینه تک جناحی ترجیح دهید تحلیل روز

کابینه کارآمد را به کابینه تک جناحی ترجیح دهید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
انتخابات تمام شد و دیگر چند روز است همه می‌دانند منتخب مردم کیست و چه کسی از 43 روز دیگر کرسی نشین پاستور و رئیس جمهور خواهد شد. با این همه اکنون همه به دنبال کابینه دولت سیزدهم هستند و گمانه‌زنی‌های متعددی از آرایش و چینش نفرات حاضر در کابینه دولت سید ابراهیم رئیسی می‌شود. اما آنطور که رئیس جمهور منتخب گفته خود را وامدار هیچ جریانی نمی‌داند. مستقل آمده و در تشکیل دولت نگاهش به انقلابی بودن، کارآمدی، فسادسیتز بودن و مردمدار بودن است.» با این تفاسیر باید دید که این اظهارات رئیسی تا چه حد در عرصه عمل به بار خواهد نشست. آیا بر اساس نگرش مستقل رئیس جمهور منتخب شاهد شکل گیری دولتی مستقل شامل همه نوع نگرش‌ها خواهیم بود یا باید به دولتی تمام اصولگرا سلام کنیم.
اما و اگرهای دولت رئیسی
«آنچنان که در این انتخابات مستقل وارد شدم، به پشتوانه آرای بالا و اعتماد کم‌نظیر شما، ان شاء‌ا... دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد را تشکیل می‌دهم» ‌این نخستین اظهار نظر رئیس جمهور منتخب برای تشکیل دولت آینده بود که یک روز پس از انتخابات در بیانیه آیت‌ا... رئیسی آمد. هرچند پیش از برگزاری انتخابات مسائل و مباحث مختلفی پیرامون انتخابات ریاست جمهوری مظرح می‌شد اما امروز و با مشخص شدن پیروز انتخابات و منتخب مردم حالا همه نگاه‌ها به دولت آینده و نحوه عملکردش در حوزه‌های مختلف است. در این راستا چند نکته مطرح است که قابل توجه می‌نماید. نخست اینکه رئیس‌جمهور منتخب با کلید واژه حضور مستقل آمده و همانطور که گفته ضمن تشکر از همه جریاناتی که به او رای داده‌اند در انتخابات خود را وامدار هیچ جریانی نخواهد دانست. لذا با این رویکرد باید منتظر حضور افراد متخصص در حوزه‌های مختلف فارغ از جریان سیاسی در دولت سیزدهم باشیم. چنانکه خود رئیسی گفته: «در تشکیل دولت نگاهم به انقلابی بودن، کارآمدی، فسادسیتز بودن و مردم دار بودن است. از همه احزاب و تشکل‌ها و شخصیت هایی که حمایت کردند تشکر می‌کنم و سپاسگزارم اما در مقابل دولت مسئول هستم و فقط وامدار ملت خواهم بود.» در نتیجه اگر بر پایه صحبت‌ها و اظهار نظر‌های رئیس جمهور منتخب پیش برویم نباید این گفته که دولت بعدی صرفا از آن اصولگرایان خواهد بود را معیار نظر قرار دهیم و منتظر باشیم که در چینش کابینه سیزدهم از چهره‌های معتدل و اصلاح‌طلب نیز استفاده شود. هرچند که این مساله نوعی نگاه آرزومندانه نسبت به کابینه است، چراکه هر چقدر هم شاهد دادن شعارهای مستقلانه و تاکید بر فراجناحی و مستقل بودن بشود بالاخره رئیس جمهور بر اساس دیدگاه خود نسبت به افراد و شناخت خود از آنها به انتخاب وزرا و معاونین خود خواهد پرداخت. از همین رو است که کابینه یکدست اصولگرا چندان دور از ذهن و نظر نمی‌نماید. البته در این میان برخی معتقدند که مهم‌تر از اینکه وزرای رئیسی با چه گرایش و رویکردی وارد کابینه می‌‌شوند این است که عملکرد کابینه تا چه حد مفید و موثر باشد و مشکلات مردم را در حوزه‌های مختلف مرتفع کند. حال باید دید نوع نگاه رئیس جمهور در چینش کابینه در عمل چگونه خواهد بود. البته رئیس دیروز در نشست خبری گفت که سامانه‌ای اعلام می‌کنیم که مردم کابینه را معرفی کنند.
گمانه‌زنی‌های کابینه سیزدهم
از فردای انتخابات همه نگاه‌ها به نحوه چینش کابینه سیزدهم است و در این از وزارتخانه‌های مختلف گرفته تا معاونین رئیس جمهور گمانه‌زنی‌های بسیاری صورت گرفته و میَ‌گیرد. چنانکه که طی روزهای گذشته نیز نام‌های بسیاری برای تصدی پست‌های مختلف در دولت بر سر زبان‌ها افتاده و در رسانه‌ها مطرح شده است. در این میان شاید مهم‌ترین و اولین چهر‌ه‌ای که حتی پیش از انتخابات نیز پیش بینی می‌شد که احتمالا در کابینه رئیسی حضور خواهد داشت شخصی نبود جز سعید جلیلی. دیپلمات پیشین که به لحاظ نوع نگاه، نگرش، خط فکری و عملکردی با رئیس جمهور منتخب یکسان است. البته برای جلیلی جایگاه‌های متفاوتی گمانه زنی شده است. از حضور در وزارت امور خارجه در مقام وزیر تا معاون اول رئیس جمهور و ریاست شورای عالی امنیت ملی. هر چند که به اذعان برخی از آنجایی که نامه انصراف جلیلی از رقابت‌ها با سربرگ شورای عالی امنیت ملی بوده این احتمال می‌رود که او احتمالا ریاست این شورا را بر عهده گیرد. کما اینکه برای وزارت خارجه چهره‌هایی همچون علی باقری کنی معاون فعلی بین‌الملل قوه قضائیه، حسین امیر عبدالهیان مشاور بین‌الملل رئیس مجلس و منوچهر متکی وزیر سابق خارجه نیز مطرح هستند. در حوزه معاون اولی از محمد مخبر دزفولی، سعید محمد و غلامحسین اسماعیلی سخنگوی فعلی دستگاه قضا نیز نام برده می‌شود. نام‌هایی همچون صادق محصولی و صولت مرتضوی هم برای وزارت کشور کشور برده می‌شوند و برای وزارت اطلاعات نیز گمانه‌زنی‌هایی پیرامون حضور حجت‌الاسلام حسین طائب، محسنی اژه‌ای، حیدر مصلحی و حجت‌الاسلام عبدالهی صورت می‌گیرد. گمانه‌ها پیرامون وزارت اقتصاد حول محور حجت ا... عبدالملکی، فرهاد رهبر و محمد رضا پور ابراهیمی است. هرچند که از فرهاد رهبر به عنوان گزینه احتمالی وزارت علوم نیز نام برده می‌شود. عزت‌ا... ضرغامی برای وزارت فرهنگ و ارشاد، میرکاظمی و رستم قاسمی برای وزارت نفت، جواد جاوید نیا برای وزارت ارتباطات، سردار حاجی زاده برای وزارت دفاع، امیر حسین قاضی زاده هاشمی و سعید نمکی برای وزارت بهداشت، پرویز فتاح برای وزارت نیرو، محمد اسلامی برای وزارت راه و کیومرث هاشمی برای وزارت ورزش گمانه‌زنی‌هایی هستند که صورت گرفته است. از مرضیه وحید دستجردی نیز به عنوان معاونت زنان ریاست جمهوری نام برده می‌شود. این در حالی است که اینها همه گمانه زنی است و هنوز هیچ چیزی قطعیت ندارد. چنانکه سخنگوی ستاد رئیسی نیز گمانه زنی‌ها را رد کرده و قطعی نمی‌داند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/299677/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟

بلینکن: به دنبال تنش نیستیم

طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی در دستور کار مجلس

فریاد «مرگ بر اسرائیل» نمایندگان در صحن مجلس