ایران پرسمان

آخرين مطالب

احسان شریعتی از نسبت فلسفه و شریعتی گفت خردنامه

احسان شریعتی از نسبت فلسفه و شریعتی گفت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایبنا / سلسله نشست های وضعیت تفکر در ایران معاصر با سخنرانی احسان شریعتی و با موضوع «شریعتی و فلسفه» با دبیری مالک شجاعی جشوقانی عصر روز گذشته برگزار شد.
احسان شریعتی در این نشست با اشاره به تعاریف متعدد از فلسفه گفت: در ابتدا باید از فلسفه تعریفی ارائه کنیم؛ فلسفه به عنوان یک رشته فنی و تخصصی و یک نام خاص شناخته شده است. واژه یونانی و فراورده آن تمدن فرهنگی است که البته در فرهنگ‌های دیگر هم معادل‌هایی دارد و با اسامی خاصی معرفی می‌شود از جمله همین واژه فلسفه اولین بار توسط فیثاغورث استفاده شد که به معنای تمایز نهادن با نخبگان است.
او با اشاره به معنای فلسفه نزد سقراط و افلاطون گفت: فلسفه با افلاطون پیوند خورده است در حالی که ما بعدها ارسطو را با متافیزیک می‌شناسیم و این مفهوم نزد ارسطو و یونانی‌ها به معنای امروزی متافیزیکی نبود. یکی از اهداف فلسفه بیان حقیقت است اما مشخص نیست که باز این حقیقت در فرهنگ غربی و شرقی چه تفاوت‌هایی با هم دارد و ممکن است در هر فرهنگ تعبیری از این حقیقت شود.
او با بیان اینکه فرق فلسفه با تئولوژی این است که از هر منبع فراعقلانی و وحیانی آزاد است افزود: رویکرد فلسفی از همه چیز پرسش می‌کند، خاستگاه و نهایت را می‌جوید و اقتضای حقیقت دارد، جهانروا است اما منحصر به فرد است و درباره کلیت حرف می‌زند و نیز از سرگیری مدام دارد، چنین مشخصاتی به معنای خاص به این رشته اطلاق می‌شود اما محدود به این رشته نیست و به همین دلیل برخی از فیلسوفان از پایان متافیزیک و آغاز تفکر حرف می‌زنند.
این استاد فلسفه درباره نسبت شریعتی و فلسفه گفت: شریعتی فرزند استادمحمد تقی شریعتی یکی از اصلاح‌گران دینی در عصر جدید بود و در برابر استبداد، استعمار و انحطاط جوامع مسلمان طرح نوزایی و بازگشت به خویش انتقادی داشتند. شریعتی در دوره جوانی از ترجمه و آشنایی آثار متفکران چپ شروع کرد و بعد از سفرش به اروپا با مباحث متفکرانی چون گورویچ، سارتر و لوفور و .... آشنا شد و تاثیر پذیرفت. همچنین او در اسلام شناسی از مباحث استادانی مانند ماسینیون تاثیر گرفت. او وقتی به ایران برگشت خط و مشی جدیدی را شروع کرد و در قالب یک کنشگر و مبارز سیاسی فعالیت کرد و به دلیل این فعالیت‌ها در مشهد به دست ساواک به زندان افتاد.
به گفته احسان شریعتی، او همچنین با نهضت‌های آزادی بخش جهان آشنایی پیدا کرد و از آنها تاثیر پذیرفت. او با مطالعه یک دوره تاریخ اسلام و ... از دانشگاه اخراج شد. این اتفاق در جشن‌های دو هزار و 500 ساله سال 1350 این اتفاق افتاد و بعد در دانشگاه‌ها و حسینیه ارشاد سخنرانی می‌کد و در عرصه عمومی طراحی پروژه خود را پیش برد. حتی مباحث اسلام شناسی او در تهران مبانی فلسفی داشت چون اسلام شناسی او در مشهد مبتنی بر مبانی توحیدی بود اما طرح هندسی مکتب اسلام شناسی به لحاظ روشی متاثر از اسپینوزا و دکارت در مباحث او در اسلام شناسی تهران مطرح شد. او دستگاهی طراحی می‌کند که در آن نقادی ایدئولوژی مطرح است.
او با بیان اینکه شریعتی روش تطبیقی در بحث مکاتب را به کار می‌گیرد گفت: این روش‌ فلسفی جدیدی است که در اسلام شناسی به کار می‌گیرد. درباره نسبت شریعتی با فلسفه می‌شود سوالاتی مانند اینکه دیالکتیک شریعتی چه تفاوتی با دیالکتیک‌های دیگر دارد؟ را مطرح کرد. این‌ها مباحثی است که می‌تواند به صورت تطبیقی در رساله‌ها بررسی شود. او از نظر متدولوژی منابع غربی و شرقی را به لحاظ فلسفی به کار می‌گیرد. افرادی مثل سید جمال، اقبال و شریعتی به اهمیت رویکرد فلسفی پرداختند و حتی در ابتدای کارشان معتقد بودند که باید در ابتدا به مباحث فلسفی به معنای پرسش جدی از جهان، هستی، تاریخ، انسان و ... پرداخت. جهان بینی دکتر شریعتی نیز در این بافت معنا می‌شود. اقبال حتی در غرب دکتری فلسفه می‌خواند و به صورت جدی فلسفه را دنبال می‌کند. او بین فلسفه و غرب شرق مقایسه می‌کند و شریعتی هم در درس‌های ما و اقبال به این موضوع می‌پردازد و با بین اینکه هستی در مقابل دستگاه هگلی کم می‌آورد به تعبیر اقبال اشاره می‌کند. 
به گفته احسان شریعتی، این متفکران نقدی هم به فلسفه اسلامی و سایر فلسفه‌ها از زاویه رویکردشان می‌پردازند و معتقد هستند به تعبیر کیرکگارد متفکر انتزاعی کسی است که سیستم بزرگ منتزع از واقعیت می‌سازد اما زندگی خودش در آن تبلور نمی‌‌یابد و سخن گفتن فلسفی او ربطی به خودشان ندارند. این متفکران طرح‌های پیچیده تولید می‌کنند اما خودشان فقیر هستند. در واقع فلسفه این افراد انتزاعی است و نه فلسفه وجودی. این نخستین نقدی است که امثال شریعتی به این رویکرد فلسفی دارند. این نقدی است که از افلاطون شروع می‌شود و به متافیزیک جدید ختم می‌شود.
او با اشاره به اینکه رویکرد انتزاعی به فلسفه به تعبیر شریعتی باعث می‌شود از تجربه و عمل دور شود و این نقدی است که به یونانی زدگی فلسفه اسلامی بیان می‌شود عنوان کرد: پس انتقاد رفرمیست‌های مسلمانی مانند شریعتی به رویکرد فلسفه اسلامی و یونانی زدگی این است که آنها با الهام از افلاطون و ارسطو عمل کردند و نقد آنها در دو محور حقیقت و عدالت است؛ حقیقت هدف فلسفه یونان است و در نگاه اسلامی یا ناقلین عقلانیت یونانی این حقیقت با آن حقیقت متفاوت است، چون حقیقت فلسفه یونانی خبر است در حالی که حقیقت در فلسفه اسلامی نظر است. مساله دیگر عدالت است؛ این مفهوم در فلسفه افلاطون یکی از مسایل و فضیلت‌های چهارگانه است و در آن تبعیض امری طبیعی است اما در ادیان توحیدی تبعیض مطرح نیست و معیار از نظر خدا تقواست.
این محقق فلسفه گفت: شایعاتی و نقل‌قول هایی درباره شریعتی نسبت به فلسفه بیان می‌کنند. مثلا جمله شوک آور «فیلسوفان پفیوزان تاریخ هستند» در یک مجادله با یک دانشجویی است که معتقد است هر ایدئولوژی از یک فلسفه منتج می‌شود اما شریعتی می‌گوید که فلاسفه چون کنشی برای تغییر نداشتند پفیوز هستند و در واقع منظورشان این است که نیروهای سازنده تاریخ مردم، مصلحان اجتماعی و ... بودند و فلاسفه اغلب در کنار قدرت بودند. البته ما در تاریخ فیلسوفانی هم داریم که قربانی قدرت بودند.
او ادامه داد: ما فیلسوفانی مانند افلاطون داریم که اشتباه کردند یا هایدگر که با هیتلر دوستی کرد و بعد فهمید اشتباه کرد. این فیلسوفان هم در واقع آن زمان که چنین تصمیمی گرفتند فیلسوف نبودند. تعبیر فیلسوف شاه از همین جا گرفته شده است بدین معنی که فیلسوف نمی‌تواند شاه باشد و شاه هم نمی‌تواند فیلسوف باشد. فیلسوف پرسش می‌کند و این با قدرت در تضاد است.
احسان شریعتی با اشاره به خاطراتی از زندگی شخصی شریعتی در علاقه‌مندی او به فلسفه گفت: از کودکی شبهایی که به مشهد می‌رفتیم، در جاده وکیل آباد که ستاره‌ها معلوم بودند دکتر از ایده‌های افلاطون به ما می‌گفت و من به خوبی این ایده یادم است. او در زندگی خانوادگی‌اش و در میان دوستانش همواره پرسش می‌کرد و روش فلسفی داشت. او یک پرسشگر بود و خودش یکی از موتورهای محرکه بحث‌های فلسفی در ایران بود.
شریعتی گفت: وجود مکاتب مختلف در ایران بحث‌های فسلفی جدی را به وجود می‌آورد و علی شریعتی از این منظر همواره به فلسفه ورود داشت و به ویژه در اسلام شناسی مواجهه با جریانات را از منظر فلسفی می‌دید. او درباره اهمیت آموختن روش نیز بر یادگیری مباحث دکارت و ... تاکید می‌کرد و حتی در برخی از آثارش به برخی از این مکاتب فلسفی ارجاع می‌‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/299831/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است

نتانیاهو: نباید اختلافات داخلی را علنی کنیم؛ با تهدید وجودی روبرو هستیم

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

4گوشه دنیا/ گرانترین خانه جهان در پاریس

ترور ناکام یک نفر در برزیل

نماهنگ «یوم الانتقام» با صدای ابوذر روحی

عملیاتی شدن 5 فروند زیردریایی هوشمند با قابلیت تعقیب هدف و نشت‌یابی

خط و نشان عضو کمیسیون امنیت ملی برای کشورهای عربی منطقه

منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است

رئیسی: گذشت زمانی که می‌خواستند با برجام 2 و 3 روی موشک‌های ما معامله کنند

اردوغان: باید در راستای توقف نسل‌کشی در غزه تلاش کنیم

اوکراین درباره وقوع جنگ جهانی سوم هشدار داد

گوترش: خاورمیانه در لبه پرتگاه قرار دارد

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

غربت مرتضی

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

چه کسانی در برابر نهضت انبیاء می‌ایستند؟

گناهان زبان؛ شوخی با نامحرم

ماجرای عجیب غرور و تکبر ابوجهل

با این ابرسازه فضایی، یک میلیارد انسان میتونن در فضا زندگی کنن!