ایران پرسمان

آخرين مطالب

آغاز سقوط از شمال افغانستان؟ تحلیل روز

آغاز سقوط از شمال افغانستان؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دیپلماسی ایرانی /متن پیش رو در دیپلماسی ایرانی منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
8 صبح/ گروه طالبان در ماه می موج نخست حملات خود با هدف تصرف نقاط استراتژیک و محاصره مراکز بعضی از ولایت‌ها در مناطق جنوبی، غربی و شرقی کشور را آغاز کرد. این موجی از حملات طالبان با پاسخ کوبنده نیروهای دولتی روبه‌رو شد. در روزهای پایانی ماه می به وضوح مشاهده می‌شد که دست نیروهای دولتی در این ماه در جنگ با طالبان بالا بوده است. این امر باعث شده بود که مردم نسبت به آینده کمی خوش‌بین باشند و از کابوس سقوط فاصله بگیرند.
در روزهای پایانی این ماه ورق به نفع طالبان برگشت. چند ولسوالی به صورت پی‌ در پی در ولایت‌های میدان‌وردک، لغمان و نورستان به دست طالبان افتاد. دولت اعلام کرد که از این ولسوالی‌ها عقب‌نشینی تاکتیکی کرده است. این اعلام اما به مردم این دیدگاه را داد که گویا آنچه بر این ولسوالی‌ها رفته است را نباید سقوط تعبیر کرد.
موج دوم حملات طالبان در واقع با سقوط ولسوالی‌ها در ولایات فوق آغاز شد. گروه طالبان در موج دوم حملات خود کنترل ده‌ها ولسوالی را از دست دولت بیرون کرده است. بیش‌تر این ولسوالی‌ها در ولایت‌های شمالی کشور موقعیت دارد. بنابراین، آنچه را که دولت زیر نام عقب‌نشینی تاکتیکی به خورد مردم داده بود، دروغ ثابت شد.
موج دوم حملات طالبان که هدف اصلی آن سقوط ولسوالی‌هاست، هنوز مهار نشده است. مرکز ثقل این موج، ولایت‌های شمالی کشور است. گویا گروه طالبان قصد دارد که شکست خود در ماه می در ولایت‌های جنوبی، غربی و شرقی کشور را با تصرف ولسوالی‌ها در شمال کشور جبران کند.
وضعیت در ولایت‌های شمالی کشور به شدت ملتهب است. سرعت سقوط ولسوالی‌ها در این ولایت‌ها بسیار بلند است. سقوط پنج ولسوالی در یک ولایت در جریان یک شبانه‌روز، در بیست سال گذشته بی‌سابقه بوده است. همین دیروز اعلام شد که تنها در ولایت شمالی تخار پنج ولسوالی از کنترل دولت خارج شده است. هم‌زمان با آن یک ولسوالی در سمنگان و یک ولسوالی دیگر هم در کندز به دست طالبان افتاده است.
دست گروه طالبان در برابر نیروهای دولتی در ماه جون بر خلاف ماه می (به استثنای روزهای پایانی این ماه) بالا بوده است. گروه طالبان در این ماه مرکز ثقل جنگ خود را از مناطق جنوبی، شرقی و غربی به شمال کشور منتقل کرده است. هرچند شمال کشور در ماه می نیز ناآرام بود؛ اما کل فشار جنگ در این ماه تنها بر ولایت بغلان متمرکز شده بود. در ماه جون اگرچه مرکز ثقل جنگ در شمال کشور بوده است؛ اما مناطق جنوبی، غربی و شرقی کشور نیز روی آرامش را ندیده‌اند. با این وصف، آنچه فعلاً در شمال کشور جریان دارد، در طول ماه می در مناطق دیگر افغانستان جریان داشت.
گروه طالبان در ماه می پیش‌روی قابل ملاحظه‌ای نداشت؛ اما پیش‌روی این گروه در بیست روز گذشته ماه جون، شگفت‌آور و تکان‌دهنده بوده است. چنان‌که گفته شد، نیروهای دولتی به رغم آن‌که در ماه می دست بالا در جنگ داشتند، در ماه جاری یک‌سره عقب نشسته‌اند. این عقب‌نشینی نیروهای دولتی و پیش‌روی گروه طالبان در ماه جاری میلادی مایه نگرانی عموم مردم شده است. فعلاً کار به جایی رسیده است که مراکز بعضی از ولایت‌ها از جمله سرپل، تخار و فاریاب در تیررس گروه طالبان قرار دارد. ضمن آن‌که خطر پیش‌روی طالبان به سمت مرکز کندز، بغلان، جوزجان و سمنگان نیز هنوز با قوت خود باقی است.
پرسش این است که چرا با تغییر جغرافیای جنگ، نیروهای دولتی به جای مقاومت و حرکت به جلو، رو به عقب آمده‌اند؟ سقوط دراماتیک و پی‌هم ولسوالی‌ها در شمال کشور به وضوح نشان می‌دهد که صفحه جنگ به زیان دولت ورق خورده است. به جز از جغرافیای جنگ چه چیزی تغییر کرده که گروه طالبان با این سرعت در حال پیش‌روی است؟ آیا سقوط شمال به دست طالبان یک سناریوی سیاسی است که مردم از آن بی‌خبرند؟
عبدالرشید دوستم، عطامحمد نور و محمد محقق که گفته بودند جلو پیش‌روی طالبان در شمال کشور را سد می‌کنند، چرا سکوت اختیار کرده‌اند؟ گروه طالبان آخرین پایگاه مقاومت محمد محقق در برابر طالبان در دهه نود را تصرف کرد؛ اما حتا یک کلمه جدی از زبان او در این باره شنیده نشد. سران حکومت هم متأسفانه در سکوت فرو رفته‌اند و برای ابهام‌زدایی از وضعیت شمال کشور، چیزی به مردم نمی‌گویند.
نگرانی‌ها از وضعیت شمال کشور جدی است. بسیار بی‌رحمانه خواهد بود که مردم بدون اطلاع قبلی، طعمه سیاسی واقع شوند و بی‌خبر از بازی‌های پشت پرده در کام یک گروه تندرو، تمامیت‌خواه، بی‌رحم و انتقام‌جو سقوط کنند. انتظار می‌رود که رهبری دولت درباره تمام ابهاماتی که در پیوند به جنگ جاری در شمال کشور موجود است، به مردم معلومات دهد

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/299864/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

داستانک/ راه نجات

آغاز ثبت‌نام برنامه‌های روز و هفته جهانی نجوم از فردا

آیا ماه به زمین نزدیک است؟

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

عشق زندگی می بخشد

یک جهان راز درآمیخته داری به نگاه

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی و راهبردی عملیات وعده صادق

وعده خودرو و وام به نمایندگان در عوض رأی دادن به ریاست قالیباف صحت دارد؟

توصیه محسن رضایی به دولتمردان غربی: دست از حماقت بردارید

رئیسی: نگاه ایران به آفریقا راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه پاکستان درباره سفر رئیس جمهور ایران

دست ردِ پاکستان به سینه آمریکا در ارتباط با ایران

سخنگوی بورل: گنجاندن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی ممکن نیست

اظهارات جدید معاون پارلمانی رئیسی: تعطیلی پنجشنبه‌ یا شنبه در صحن مجلس مشخص می‌شود

کاخ معروف خاطرات هاشمی رفسنجانی!

درخواست وزیر خارجه آمریکا از چین در رابطه با ایران و کره شمالی

صدور حکم بمب گذار میدان تقسیم استانبول

طرح احتمال سرقت اعضای بدن قربانیان توسط رژیم اسرائیل با کشف گورهای دسته‌جمعی

انتقاد برنی سندرز از اظهارات نتانیاهو در محکوم کردن اعتراضات دانشگاهی در آمریکا

کودک فلسطینی: آرزو داشتم بازیکن فوتبال شوم اما اشغالگران صهیونیست پاهایم را از من گرفتند

بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم

کدام دانشگاه‌های آمریکا شاهد برگزاری اعتراضات دانشجویی در حمایت از غزه است؟

پولیتیکو: اتحادیه اروپا تحریم گاز طبیعی مایع روسیه را بررسی می‌کند

طالبان سه کشور همسایه افغانستان را به حمایت از داعش متهم کرد

فریادهای اعتراض دانشجویان دانشگاه کلمبیا علیه رئیس کنگره آمریکا

ترکیه روابط تجاری خود را با اسرائیل قطع کرد

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

تسلیحات، واجب تر از نان شب

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز