ایران پرسمان

آخرين مطالب

پیروزی قاطع اصولگرایان در انتخابات حداقلی تحلیل روز

پیروزی قاطع اصولگرایان در انتخابات حداقلی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
محمد رهبری/ با اعلام نتایج 3 انتخابات ریاست‌جمهوری، شوراهای شهر و روستا و میان‌دوره‌ای مجلس در تهران و دیگر استان‌ها، حالا می‌توان تحلیل بهتری از وضعیت نیروهای سیاسی در کشور داشت. نتایج این انتخابات‌ چه در سطحی ملی و چه در سطح استانی و محلی حاکی از آن است که اصلاح‌طلبان سرمایه اجتماعی خود را به میزان قابل‌ توجهی از دست داده‌اند. کمتر بودن رای عبدالناصر همتی از آرای باطله و رای به ‌شدت پایین نامزدهای اصلاح‌طلب در شورای شهر تهران به خوبی موید همین موضوع است.
اما اگر نگاه عمیق‌تری به نتایج انتخاباتی، خصوصا انتخابات شوراهای شهر و روستا در تهران و سایر شهرهای دیگر بیندازیم، به نتایجی جدیدتر نیز می‌توان رسید. در حالی که تعداد آرای ابراهیم رییسی در انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از 2 میلیون افزایش یافته، اما این الگو در مورد سایر نامزدهای مورد حمایت اصولگرایان دیده نمی‌شود و آرای آنها در انتخابات‌ شوراهای شهر و روستا کاهش یافته است.
رای 4 درصدی به لیست «4 درصدی‌ها»
پیروزی کامل لیست مورد حمایت محمدباقر قالیباف در انتخابات شورای شهر تهران ابتدا این تصور را ایجاد می‌کند که شهردار سابق تهران هنوز محبوب مردم این شهر است. او که از مردم خواسته بود تا با رای به این لیست، تهران را «به روزهای خوش گذشته» بازگردانند، حالا می‌تواند در تعیین شهردار جدید تهران نقش ایفا کند. اما وقتی به نتایج آرای این انتخابات نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که لیست مورد حمایت او تنها مورد تایید و حمایت 4 درصد از واجدان شرایط رای دادن قرار گرفته و از مجموع 7 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در تهران، هر یک از نامزدهای منتخب انتخابات شورای شهر تهران به‌طور میانگین 275 هزار رای آورده است. احتمالا به یاد داریم انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم و کارزار تبلیغاتی قالیباف را که با طرح شعارهایی، مدعی بود تنها 4 درصد جامعه موافق تداوم دولت روحانی و در مقابل 96 درصد با او همراهند!
نکته جالب توجه دیگر در آرای اصولگرایان آن است که آرای آنها به‌طور میانگین حدود 150 هزار رای کاهش یافته و مطابق با آمار رسمی، آرای مهدی چمران نیز در این انتخابات نزدیک به 175 هزار رای نسبت به انتخابات دوره پنجم شورای شهر که همزمان با انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم در سال 96 برگزار شد، کاهش 
یافته است.
 مشابه همین اتفاق در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نیز رخ داده و تعداد آرای نامزد مورد حمایت اصولگرایان در این انتخابات در قیاس با میانگین آرای نامزدهای اصولگرایان در انتخابات مجلس یازدهم که اسفندماه 98 برگزار شد، تقریبا نصف شده است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که نه‌تنها نامزدهای اصولگرایان در تهران با رایی حداقلی وارد شورای شهر شده‌اند، بلکه در انتخاباتی که مجلس اصولگرای یازدهم مسوولیت نظارت و بررسی صلاحیت داوطلبان را برعهده داشت و بنا بر اعلام سخنگوی جبهه اصلاحات ایران حدود 20 نیروی کیفی این جریان سیاسی ردصلاحیت شدند، اصولگرایان باز هم با کاهش آرا مواجه شده در شرایطی که مردم به کنشگری انتخاباتی اصلاح‌طلبان بی‌توجه بودند، در یک کلام از مقبولیت اصولگرایان نیز همچون اصلاح‌طلبان کاسته شده است.
کاهش اقبال مردم به اصولگرایان در دیگر استان‌ها
بررسی نتایج انتخابات شورای شهر در سایر شهرهای دیگر تفاوت چندانی با تهران ندارد. در بسیاری از این شهرها، آرای باطله بیشترین تکرار را داشته، میزان مشارکت کاهش یافته و میزان آرای اصولگرایان نیز کمتر از سال 1396 شده که نمونه‌هایی از آن در ادامه قابل مشاهده است: 
رای فریدون بابایی، نامزد اصولگرای شورای شهر تبریز از 59 هزار رای در سال 1396 به 20 هزار رای در سال 1400 رسیده و با همین تعداد رای وارد شورای شهر تبریز شده است.
 رای مریم قهرمانی، نامزد اصولگرای شورای شهر کرج از 39 هزار رای در سال 1396 به 9 هزار رای در سال 1400 رسیده و با همین تعداد رای وارد شورای شهر کرج شده است.
 رای غلامحسین صاحبی، نامزد اصولگرای شورای شهر مشهد از 163 هزار رای در سال 1396 به 103 هزار رای در سال 1400 رسیده و با همین تعداد رای وارد شورای شهر مشهد شده است.
 رای سید امیرحسین علوی، نامزد اصولگرای شورای شهر رشت از 24 هزار رای در سال 1396 به 9 هزار رای در سال 1400 رسیده و با همین تعداد رای وارد شورای شهر رشت شده است.
کاهش رای نامزدهای اصولگرای شورای شهر در مناطق مختلف کشورمان حاکی از آن است که اقبال به اصولگرایان در انتخاباتی که رقیب‌شان مورد توجه مردم نبوده و بسیاری از نامزدهای اصلاح‌طلب هم ردصلاحیت شده بودند، باز هم کاهش یافته است. علاوه بر این، مقبولیت منتخبان شورای شهر نیز به ‌نسبت 4 سال گذشته به ‌شدت کاهش یافته است. مقایسه میزان آرای نفرات اول در انتخابات شورای شهر در سال 1396 و سال 1400 به خوبی گویای همین امر است.
این یافته‌ها نشان می‌دهد که با وجود افزایش آرای ابراهیم رییسی، نامزد مورد حمایت اصولگرایان در انتخابات ریاست‌جمهوری، آرای بسیاری از نامزدهای اصولگرا در انتخابات شورای شهر در سراسر کشور کاهش یافته است. افزایش آرای باطله در انتخابات این شهرها و کاهش آرای نفر اول انتخابات نیز نشان می‌دهد که حتی اصولگرایان پیروز در این انتخابات هم با کاهش مقبولیت عمومی مواجه شده‌اند و به این اعتبار، طبیعتا آنها نمی‌توانند به رایی که در انتخاباتی بدون رقیب جدی به دست آورده‌اند، افتخار کنند.

ایران پرسمان


لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/299870/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون