ایران پرسمان

آخرين مطالب

گرایش به سبک هندی، بزرگترین آفت غزل معاصر خردنامه

گرایش به سبک هندی، بزرگترین آفت غزل معاصر
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا /پژوهشگر حوزه ادبیات و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: یکی از مهم‌ترین آفت‌هایی که شعر معاصر ما و به خصوص غزل را تهدید می‌کند، هندی‌گرایی‌هایی است که متاسفانه بسیار باب شده است. چرا شعر سبک هندی نتوانست شاعران بزرگ و ماندگاری در حافظه تاریخی ما ایرانی‌ها و بعد در جهان، ایجاد کند.
سومین نشست مجازی از مجموعه برنامه «سخن؛ جستاری در ادبیات و شعر پارسی» با موضوع فرم شعر پس از انقلاب اسلامی، عصر روز گذشته در صفحه اینستاگرام خانه هنرمندان ایران برگزار شد. 
 در این برنامه فاطمه عرب‌زاده به گفت‌وگو با دکتر فاطمه راکعی، شاعر و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و دکتر قدرت‌الله طاهری، پژوهشگر حوزه ادبیات و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی پرداخت. 
در بخش نخست این نشست راکعی درباره تناسب محتوای ایدئولوژیک شعر و قالب‌های شعر نو در دهه 60، بیان کرد: ما نمی‌توانیم بگوییم محتوای ایدئولوژیک دهه 60 با قالب‌های شعر نو تناسب داشته یا نه، چرا که ما قالب‌ها را ظرف می‌دیدیم، ظرفی که شعر را در آن می‌ریزیم. هر شعری را که دوست داشته باشیم در هر کدام از قالب‌ها که متناسب می‌بینیم، می‌ریزیم.
یک نکته مهم این است که به قدری التهاب، شور و هیجان روحی و معنوی در انقلاب اسلامی بود که بی‌اختیار شعرها قالب موسیقایی را پیش از اینکه شاعر بخواهد انتخاب کند، برای خود انتخاب می‌کردند. 
وی ادامه داد: محتوای ایدئولوژیک دهه 60 می‌توانست مناسبت خود را با همه قالب‌ها تعریف کند و قالب‌ها محدودش نمی‌کرد. ما همان‌طور که زیباترین شعرهای انقلاب را در قالب‌های غزل، بعضی رباعی‌ها، مثنوی‌ها و قالب‌های کلاسیک داریم، زیباترین شعرها را در سبک شعر نوی نیمایی و شعر سپید نیز داریم و البته در دهه 60 بیشتر شعر نوی نیمایی که وزن را از آن نمی‌گیرد و فقط قافیه را می‌گیرد.
راکعی در بخش دیگری از نشست عنوان کرد: شعر زمینه نوآوری است. شعر تنها کلام هنری است یا تنها هنری است که ریشه‌اش در کلام است و مثل هنرهای دیگر بدعت، نوآوری و خلاقیت در آن حرف اول را می‌زند. خلاقیت خودش تاثیر می‌گذارد و تاثیر می‌تواند روحی و شگفت‌انگیز، به لحاظ زبانی و بیانی، در ارتباط با واژه‌سازی‌ها و ساختار نحوی زبان باشد که در شعر دهه 70 به انواع مختلف صورت گرفته و نام‌های مختلفی دارد. 

ایران پرسمان


در بخش دوم این نشست دکتر قدرت‌الله طاهری درباره فرم و محتوا در شعر اظهار کرد: اگر بخواهم جانب فرم و جانب محتوای شعر را مقابل هم قرار بدهم، ترجیح می‌دهم که جانب محتوا را بگیرم. یعنی بر مبنای اصالت محتوا، کلیت شعرهایی که تولید می‌شود را قضاوت کنم. چون فرم در عالی‌ترین شکل ممکن اگر بخواهد اجرا شود، بدون محتوا تفننی بیش نیست. شما اگر عالی‌ترین شکل را داشته باشید اما فاقد محتوا یا محتوای ارزنده، نهایتاً یک تفنن و یک تکنیک در اختیار دارید. یک تکنیک شکل را ایجاد می‌کند، نه اینکه خود محتوا بخواهد فرم خاص خودش را تولید کرده باشد.
در دوره 20 ساله اخیر یکی از اشکالات عمده‌ای که همه جریان‌های ادبی با آن مواجه شدند، این بود که برای کشف فرم‌های جدید، از زندگی به عنوان مهم‌ترین عنصر سازنده شعر، غفلت کردند. 
وی گفت: فرم‌گرایی‌هایی که در دهه 70 و 80 در حوزه غزل شکل گرفت، شاعران را از اصل زندگی پر تب و تاب ما ایرانیان در این 20 سال دور کرد. به همین دلیل اگرچه در جاهایی ما به غزل‌هایی با فرم خوبی رسیدیم ولی این شعرها نهایتا یک تفنن است و در حافظه تاریخی ما باقی نخواهد ماند. 
 یکی از مهم‌ترین آفت‌هایی که شعر معاصر ما و به خصوص غزل را تهدید می‌کند، هندی‌گرایی‌هایی است که متاسفانه بسیار باب شده است. چرا شعر سبک هندی نتوانست شاعران بزرگ و ماندگاری در حافظه تاریخی ما ایرانی‌ها و بعد در جهان، ایجاد کند؟ آنقدر دنبال مضمون و تصویر گشتند که زندگی را گم کردند.
طاهری ادامه داد: وقتی من می‌گویم زندگی در شعر جریان ندارد، زندگی فقط سیاست نیست. زندگی عشق‌ها، غم‌ها، شادی‌ها، گرفتاری‌ها و لحظات خوشی است که با هم تجربه می‌کنیم. من این شعر را هر چقدر می‌خوانم فقط تصویر و ارتباطات مضمونی در محور افقی می‌بینم. شعر آن تشکل لازم را ندارد، انگار تکه‌ها و پازل‌های زیبایی هستند که در کنار یکدیگر قرار گرفتند.
وی افزود: من نمی‌دانم ما با چه ایدئولوژی، بهانه و سیاستی وارد سبک هندی شدیم. ای کاش اگر قرار بود به گذشته رجوع کنیم، سراغ سبک عراقی می‌رفتیم و شعرهای بسیار عظیم و تجربه‌مند، شعر مولانا، عطار، حافظ و سعدی را الگوی خودمان قرار می‌دادیم. شعر این شاعران پیوند وسیعی با زندگی مردمان زمان خود دارد. 
این پژوهشگر گفت: بخش عمده‌ای از شعرهایی که الان سروده می‌شود، لحظه‌ای من را شاد می‌کند و لحظه‌ای من را به شگفتی وا می‌دارد. این فقدان زندگی در مهم‌ترین شعر این دوره، کاملاً نمایان است. من بزرگترین آفت غزل معاصر را گرایش به سمت سبک هندی می‌دانم و اگر طرفدارانی دارد، حاضر هستم در یک مناظره زنده ادبی صحبت کنیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/300022/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

تصادف با یک خودروی اسپرت

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه 7 قدردان ایران باشند

رشیدی کوچی: جنگ کلاسیکی شکل نمی گیرد

روایت رئیس صدا و سیما از دو بار تفقد و تحسین رهبر انقلاب

توصیه مهم رئیس جمهور به مدیران برای افزایش رضایت اجتماعی

مخبر: اگر رژیم صهیونیستی مرتکب خطایی شود، به شدت پاسخ می‌دهیم

تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ایران: در صورت تهدید مراکز هسته‌ای، تغییر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

آبشار تارم، در شهرستان نی ریز استان فارس

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد