ایران پرسمان

آخرين مطالب

من شهروندی با پسماند صفر هستم معاونت امور زنان و خانواده

من شهروندی با پسماند صفر هستم
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان -

گفت‌وگو با بانویی که پسماند منزلش فقط یک کیسه فریزر کوچک و بدون شیرابه است
هنوز شاید برای برخی از شهروندان جا نیفتاده باشد که با تفکیک پسماند می‌توانند قدم بزرگی در راه حفظ محیط‌زیست بردارند
این در حالی است که در برخی محله‌ها، دوستداران محیط‌زیست آستین همت را بالا زده‌اند و با ایجاد گروه‌های محیط‌زیستی در این مسیر قدم‌هایی دلگرم‌کننده برداشته‌اند. شهرداری هم مدت‌هاست اجرای طرح آزمایشی «کاپ» را در برخی مناطق کلید زده تا کم‌کم شهروندان را با خود همراه کند. در این میان، افرادی هم هستند که جلوتر از طرح کاپ حرکت کرده‌اند، به‌طوری که میزان تولید پسماند خانگی‌شان را به صفر رسانده‌اند.
«مریم بروجردی»، فرهنگی بازنشسته و دبیر کانون محیط‌زیست سرای محله عباس‌آباد، یکی از همین شهروندان است که سابقه بیست‌ساله در فعالیت‌های محیط‌زیستی دارد. درباره فعالیت‌های محیط‌زیستی و چند و چون «پسماند صفر» شدنش با او گفت‌وگو کرده‌ایم.
چگونه توانسته‌اید عنوان «پسماند صفر» را کسب کنید؟
مدت‌ها بود که جزو افراد پسماند صفر بودم، اما خودم را به این معنا و اسم نمی‌شناختم تا اینکه به‌طور اتفاقی متوجه شدم برخی فعالان محیط‌زیست در شهرهای شیراز و اصفهان و تهران با عنوان «پسماند صفر» معرفی شده‌اند. معنای پسماند صفر این است که ما باید مثل طبیعت پسماند را به منابع جدیدی تبدیل و شرایطی فراهم کنیم که نیاز به دفن پسماند یا همان‌ساز وکاری که پسماند را از در خانه‌ها جمع‌آوری و در محلی دیگر دفن کند، نداشته باشیم. با اطلاع از این تعریف بود که متوجه شدم من هم جزو افرادی هستم که با عنوان پسماند صفر معرفی می‌شوند.
برای پسماند صفر بودن چه کارهایی باید انجام شود؟

ایران پرسمان


برای این کار از سه الگوی مهم مدیریت پسماند، یعنی کاهش تولید پسماند، تفکیک و بازیافت استفاده کردم. پسماند خشک را ازتر تفکیک می‌کنم، حتی مقواها و کاغذها و پلاستیک‌ها را که جزو پسماندهای خشک هستند، جداگانه نگهداری می‌کنم تا در زمان معین توسط سامانه جاروب یا مأموران بازیافت شهرداری از منزل خارج شود. آن دسته از پسماندهای‌تر را که مانند پوست خربزه یا هندوانه آب زیادی دارند، بعد از مدتی که رطوبت خود را از دست داد، خرد می‌کنم و در دسته پسماندهای‌تر قرار می‌دهم. این پسماندها در تراس و پارکینگ و پشت‌بام قرار می‌گیرند تا تبدیل به کمپوست خانگی شوند. در حال حاضر، پسماند منزل ما، هر 10 روز به اندازه یک کیسه فریزر کوچک و خشک و بدون شیرابه است. این کیسه شامل فضولات گربه، استخوان‌ها، هسته میوه‌ها، چوب و اقلام استفاده‌شده بهداشتی مانند ماسک و دستمال کاغذی و دستکش یک‌بارمصرف است و بقیه بدون استثنا تبدیل به کمپوست می‌شود.
برای نگهداری پسماندها با چه چالش‌هایی مواجه بودید؟
با تجربه‌هایی که به‌مرور به دست آوردم، موفق شدم‌کاری کنم که هیچ حشره‌ و منظره چشم‌آزار و بوی نامطبوعی در منزل نباشد. سعی کردم به بهترین شکل ممکن در کنار آشپزخانه اوپن که برای هر بانویی مهم است که شکل ظاهری آن به چه صورت باشد، این پسماندها را رطوبت‌زدایی و تبدیل به کمپوست کنم. البته برای این کار باید حوصله داشته باشید و وقت زیادی صرف کنید. تاکنون باعث اعتراض کسی نشده‌ام. حتی بین همسایگان هم موردی پیش نیامده که کسی به علت تولید کمپوست توسط من و حشرات آزار ببیند.
فعالیت‌های محیط‌زیستی را از چه زمانی شروع کردید؟
از 10 سال قبل که در اینجا سکونت کردم به‌صورت داوطلبانه خودم را به سرای محله معرفی و اعلام کردم که اطلاعات و تجربیاتی دارم که حاضرم در اختیار دیگران بگذارم و هر آنچه بلد نیستم هم یاد بگیرم. بنابراین، با توجه به نوع فعالیت‌ها و علایقم، در کانون محیط‌زیست محله عباس‌آباد تثبیت شدم. انتقال تجربیات بازیافتی عمده فعالیتم در سرای محله بوده است. در حال حاضر، بهترین استفاده را از دورریختنی‌ها می‌کنم و ده‌ها محصول در این سال‌ها تولید کرده‌ام که اغلبشان را هدیه داده‌ام. در ازای هر کار محیط‌زیستی که شهروندان انجام داده‌اند، حتی اگر یک جمله خوشایند محیط‌زیستی بیان کنند، یک هدیه کوچک با وسایلی که خودم ساخته‌ام هدیه می‌دهم تا تشویق شوند.
همسایه‌ها چقدر به رعایت مسائل محیط‌زیستی اهمیت می‌دهند؟

ایران پرسمان


مدیریت ساختمان هشت‌واحدی که در آن زندگی می‌کنم برعهده بنده است. از این تعداد، پنج واحد در زمینه تفکیک زباله فعالیت خوبی دارند و با هم در تعاملیم و سعی کرده‌ایم همگی با مدیریت منابع انرژی میزان مصرف را به حداقل برسانیم. در زمینه مصرف برق هم با نصب فتوسل در بیرون از ساختمان و سنسور در داخل، سعی می‌کنیم میزان مصرف را کم کنیم. حتی موتورخانه مرتب پایش می‌شود تا کمترین انرژی مصرف شود. از آنجا که همه همسایگان ما مسائل محیط‌زیستی را رعایت می‌کنند، از طرف شهرداری منطقه و سرای محله به مدت دو هفته به ساختمان بنر نصب شد و ساکنان را بابت تفکیک زباله تشویق کردند. این کار تأثیر مثبتی روی همسایه‌ها داشت و حتی افرادی که در این زمینه چندان فعال نبودند راغب به همکاری بیشتر شدند.
سال‌هاست با شهرداری‌های نواحی و منطقه در فعالیت‌های محیط‌زیستی مشارکت و همکاری دارید. اعضای خانواده شما هم در این فعالیت‌ها شرکت می‌کنند؟
علاوه بر آشنایان و دوستانم، تقریباً تمام اعضای خانواده من، از فرزندان و همسرم گرفته تا دامادها و عروسم، طرفدار محیط‌زیست هستند. بین آشنایان هم به‌عنوان یک فعال محیط‌زیست شناخته شده‌ام. در هر جایی که حضور داشته‌ام، توانسته‌ام تأثیر خوبی روی اطرافیان بگذارم. مهمانانی که به منزل دعوت می‌کنم معمولاً می‌دانند که من به پسماند حساسیت دارم. همیشه مثال خنده‌داری می‌زنم؛ می‌گویم هر جا که زباله هست، نام بروجردی می‌درخشد. این یک واقعیت است و هر جایی که صحبتی از پسماند در میان باشد، همه می‌دانند که اگر حضور داشته باشم، پسماند را بازیافت می‌کنم.
چه پیشنهادی برای فرهنگسازی و پسماند صفر شدن همه شهروندان دارید؟
زمانی که شهروندان برای تفکیک پسماند مقاومت می‌کنند و حتی برخی هنوز تفاوت زباله تر و خشک را نمی‌شناسند یا پسماند را در هر جایی رها یا از خودرو پرت می‌کنند، تحقق این آرزو در مدت کوتاه، دست‌نیافتنی و یا دور از دسترس است. نمی‌توان توقع داشت همه به سرعت پسماند صفر شوند. من به نوبه خودم در فضای مجازی فرهنگسازی می‌کنم. در محله هم با رفتارم، نه با تذکر کلامی، رفتارهای درست محیط‌زیستی را آموزش می‌دهم. مهم‌ترین انگیزه یک فرد برای رشد در هر زمینه‌ای، اعتقاد و علم و آگاهی به کاری است که انجام می‌دهد. بنابراین، زمانی که مقابل چشم شهروندان رفتار درستی انجام شود، ناخودآگاه روی آنها تأثیرگذار است. تشویق همسایه‌ها به تفکیک و جلب مشارکت آنها کم‌کم محیط‌زیست را نجات می‌دهد. برای حل مشکلات جامعه و مهم‌تر از همه، معضلات زیست‌محیطی، باید از خودمان شروع کنیم.
شهرداری و سرای محله‌ها و فرهنگسراها در این زمینه چقدر می‌توانند مؤثر باشند؟
نقش پررنگ شهرداری و مجموعه‌های وابسته به آن را نمی‌توان نادیده گرفت. اما در حال حاضر متاسفانه برخی از شهروندان به علت مشکلات و ضعف در اجرای قوانین و نبود ضمانت اجرایی نسبت به فعالیت‌های شهرداری دلسرد شده‌اند. اما فرهنگسراها و سرای محله‌ها به علت اینکه از مرکز اصلی تصمیم‌گیری دورتر هستند، با توجه به قالب فعالیتشان، بهتر می‌توانند اثرگذار باشند. معتقدم آموزش در قالب‌های هنری بهتر جواب می‌دهد، کما اینکه چند رویدادی که در قالب طرح «همسایه هم» اجرا شد و من هم جزو ترویجگرانش بودم، بازخوردهای خوبی داشت. برنامه‌هایی مانند «استقبال از نوروز» و «دیوار سبز» که از طرف سرای محله اجرا می‌شود هم از این دسته هستند.
.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/301682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ