ایران پرسمان

آخرين مطالب

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی: گذشت زمان، احیای برجام را سخت‌تر می‌کند تحلیل روز

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی: گذشت زمان، احیای برجام را سخت‌تر می‌کند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا /متن پیش رو در ایرنا منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
استاد دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا تاکید کرد: دولت آمریکا نتیجه سیاست فشار حداکثری خود را دیده ولی این کشور مدت‌ها است که به تحریم معتاد شده است و مانند هر معتادی به سادگی نمی‌تواند وابستگی خود به افیون تحریم را کاهش دهد.
«نادر انتصار» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا، درباره علت عدم دستیابی به توافق در مذاکرات وین گفت: اینکه فکر کنیم ایران و آمریکا می‌توانستند در چند دور، توافق برجام را همانند آنچه که در سال 2015 به دست آمد، احیا کنند، ناشی از یک خوش‌بینی بود.
وی با اشاره به رویکرد آمریکا اظهار داشت: ایالات متحده پیشنهاد تعلیق زمان‌دار یعنی موقت بخشی از تحریم‌ها، به خصوص تحریم‌های دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ را پیشنهاد کرده بود که گفت‌وگو در مورد برجام را ادامه دهد تا ایران را وادار به توافقی جدید کند.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی ادامه داد: واشنگتن حاضر نیست به برجامی که در سال 2015 امضا کرده بود، برگردد بلکه می‌خواهد امتیازات نقد بیشتری از ایران بگیرد و در عوض به ایران قول‌های نسیه‌ای بدهد.
دولت بایدن می‌خواهد تا تنور گرم است، نان بپزد
انتصار درباره اعلام توقف مذاکرات از سوی ایران تا مستقر شدن دولت جدید هم گفت: دولت سید ابراهیم رییسی مانند هر دولت جدیدی احتیاج به زمان دارد تا بتواند اولویت‌های سیاست خارجی خود را تعیین کند. حالا باید دید چه زمانی و تحت چه شرایطی ایران به مذاکرات وین برمی‌گردد و اگر این مذاکرات ادامه پیدا کند، دولت رئیسی ادامه این مذاکرات را که تقریبا فرسایشی شده است را تا چه مدت دنبال خواهد کرد.
وی در تشریح رویکرد احتمالی دولت آمریکا نسبت به اعلام توقف مذاکرات از سوی ایران خاطرنشان کرد: دولت بایدن در این مدت با دادن اولتیماتوم و تهدید سعی خواهد کرد دولت جدید ایران را هرچه زودتر به میز مذاکرات بکشاند و به قول معروف تا تنور گرم است، نان خود را بپزد.
به گفته استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا، ایران باید از افتادن به تله ایالات متحده بپرهیزد و تصمیمات خود در چارچوب منافع خود و تقویت اهرم‌های فشار خودش اتخاذ کند.
پافشاری آمریکا به گرفتن امتیاز جدید موجب تاخیر در احیای برجام شده است
انتصار درباره تاثیر مخالفت‌های داخلی بر احیای برجام هم ابراز داشت: به هر حال مخالفت‌های داخلی در اجرای سیاست‌های دولت هر کشوری نقش دارد ولی آنچه برجام را به بیراهه کشاند و امکان احیای آن را تاکنون نداده است، پاره کردن برجام در زمان ترامپ و پافشاری دولت بایدن به امتیاز گرفتن دوباره از ایران و وصل کردن برجام به مسائل دیگر است.
وی در پاسخ به سوالی درباره تاثیر اصرار آمریکا به گره زدن برجام به مسائل غیربرجامی بر بقای توافق هسته‌ای بیان کرد: همانگونه که تاکنون ایران با گره زدن برجام به مسائل غیربرجامی مخالفت کرده است، باید انتظار داشت که دولت سیزدهم هم این روند را در مذاکرات برجامی آینده دنبال کند.
این کارشناس ارشد مسائل آمریکا افزود: اگر مذاکرات برجامی از سر گرفته شود، طرف غربی سعی خواهد کرد که ببیند تا چه اندازه می‌تواند روی تیم جدید مذاکره‌کننده فشار بیاورد که در موضوعات غیربرجامی وارد گفت‌وگو شود.
آمریکا به تحریم معتاد شده است
به گفته انتصار، اگر تیم مذاکره‌کننده ایران در رویارویی با خواسته‌های آمریکا مصمم ایستاد یا آمریکا از گل‌آلود کردن آب مذاکرات دست برخواهد داشت یا اینکه به این نتیجه می‌رسد که احیای برجام آنطور که فقط خودش می‌خواهد، میسر نیست و بقای برجام در شرایط کنونی با خطر روبه‌رو خواهد شد.
وی با اشاره به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال مبنی بر احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران از سوی دولت بایدن هم یادآور شد: دولت آمریکا نتیجه سیاست فشار حداکثری خود را آزمایش کرده است ولی چون مدت‌ها است این کشور به تحریم معتاد شده است، مانند هر معتادی به سادگی نمی‌تواند وابستگی خود به افیون تحریم را کاهش دهد.
 استاد دانشگاه آلابامای جنوبی آمریکا درست بودن گزارش وال استریت ژورنال را محتمل برشمرد و عنوان کرد: ممکن است، آنچه روزنامه وال استریت ژورنال در مورد احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران نوشته است، درست باشد چون تصورات آمریکا در مورد ثمربخشی تحریم‌های اقتصادی روی تغییر سیاست خارجی ایران ریشه عمیقی دارد.
گذشت زمان، احیای برجام را سخت‌تر می‌کند
انتصار در پاسخ به این سوال که آیا تداوم و طولانی شدن مذاکرات و گذشت زمان، بازگشت کامل ایران و آمریکا به برجام به ویژه برای دولت بایدن سخت‌تر نمی‌کند؟ گفت: بله، این نظریه درست است. با تداوم و طولانی شدن مذاکرات و گذشت زمان، هم برای آمریکا و هم برای ایران سخت‌تر خواهد بود که به برجام برگردند. 
وی با اشاره به انتخابات سال 2022 کنگره آمریکا اظهار داشت: باید به یاد داشته باشیم که سال آینده انتخابات کنگره در آمریکا ممکن است به از دست دادن کنترل کنگره توسط حزب دموکرات منجر شود و پایه قدرت داخلی بایدن بیشتر تضعیف شود.
این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که برای خروج مذاکرات وین از بن بست چه باید کرد، تصریح کرد: دولت آقای رییسی و مهمتر از آن، نظام باید تصمیم بگیرد که آیا مایل است امتیازاتی برای خروج از بن‌بست برجام به طرف غربی بدهد یا خیر و این امتیازات چه نوع خواهد بود، به خصوص با توجه به اینکه تضمین‌های متقابل آمریکا ضمانت درازمدت اجرایی نخواهند داشت.
انتصار با اشاره به احتمال خروج مجدد آمریکا از برجام خاطرنشان کرد: رییس‌جمهور آینده آمریکا همانگونه که ترامپ عمل کرد، ممکن است زیر هر توافقنامه جدید بزند یا کنگره آمریکا ممکن است قوانین جدیدی را تدوین کند که در عمل جلوی اجرای برجام احیا شده یا برجام جدید را بگیرند. بنابراین دولت آینده ایران یک کلید جادویی در دست ندارد که به راحتی بتواند قفل مذاکرات را باز کند

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/309618/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند