ایران پرسمان

آخرين مطالب

بوروکراسی ناکارآمد دولت تحلیل روز

بوروکراسی ناکارآمد دولت
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تایید آن نیست
با عیان شدن مسائل و مصائب معیشتی مردم خوزستان، عقلانیت حکم می‌کند که همه جریان‌ها و نیروها با قرار گرفتن کنار یکدیگر به تلاش برای حل مشکلات مردم همت گمارند. با‌این‌حال یک جریان سیاسی خاص که از حامیان اصلی مجالس تحت زعامت علی لاریجانی و دو دولت تحت هدایت حسن روحانی بوده، چند وقتی می‌شود با اظهارات سیاسی‌زده خود، مترصد تخریب مجلس یازدهم و گرفتن ماهی از آب گل‌آلودشده خوزستان هستند. این جریان خاص در شرایطی دارد مجلس را مورد حمله قرار می‌دهد که اقدامات انجام‌شده ازسوی مجلس طی یک سال گذشته برای خوزستان قابل توجه بوده است.
چندی پیش بود که محمد مهاجری، از حامیان اصلی علی لاریجانی و حسن روحانی، طی توییتی با حمله علیه محمدباقر قالیباف، مدعی انفعال او و مجلس یازدهم نسبت‌به دردها و مشقات مردم خوزستان شد. این ادعا در شرایطی بود که دو چهره سیاسی مورد علاقه مهاجری یعنی لاریجانی و روحانی، در طول دوران حکمرانی خود بر مجلس و دولت تابلودار انفعال، بی‌عملی و کم‌کاری برای مردم بودند و این صفات هزینه‌هایی را نیز بر مردم تحمیل کرد که اوج آن، وقایع تلخ آبان‌ماه سال‌98 بود. اظهارات اخیر مهاجری در شرایطی است که او از جمله اصلی‌ترین نیروهای مخالف سفرهای نظارتی رییس مجلس به مناطق محروم کشور است که قالیباف سنت این سفرها را از سال گذشته در کشور نهادینه کرد. مهاجری که مدل موردعلاقه مجلس‌داری او، همان مدل مجلس‌داری علی لاریجانی مبتنی بر عاج‌نشینی متفرعنانه است، انتظار داشت که رییس مجلس یازدهم هم در امتداد مجالس هشتم و نهم و دهم، بهارستان‌نشین بماند و مستقیم در جریان مشکلات قرار نگیرد اما قالیباف با برهم زدن این قاعده نانوشته و خودساخته، مجلس را بار دیگر میدان‌دار و مطالبه‌گر ساخت. مطالبه‌گر ساختن و در رأس امور جای دادن نهاد مجلس، چیزی نیست که امثال محمد مهاجری زیر بارش بروند؛ چون در این صورت، فاصله معنادار عملکرد مجلس یازدهم با مجالس تحت سلطه لاریجانی خود را به‌وضوح عیان می‌سازد و موجب برانگیختن داوری مردم در له پارلمان انقلابی می‌شود. به بیان بهتر، امثال مهاجری برای توجیه مدیریت «تقریبا هیچ» مجالس هشتم و نهم و دهم و دولت‌های یازدهم و دوازدهم -که بی‌آبی و بی‌برقی مردم مظلوم خوزستان نمونه عیان این «تقریبا هیچ» است- بهترین سیاست را در حمله به مجلس یازدهم می‌بینند تا با اتلاف انرژی و تمرکز نمایندگان، موجب پسرفت عملکرد آن‌ها شوند. تلاش‌ها برای ورشکسته ساختن مجلس یازدهم در شرایطی است که عملکرد این مجلس طی یک سال گذشته و به‌ویژه طی دو هفته اخیر، نشان از حساسیت بالای نمایندگان مردم در قبال وضعیت زندگی در دیار خوزستان دارد. در این گزارش قصد بر این است تا گوشه‌ای از اقدامات نمایندگان مجلس برای حل مشکلات عدیده مردم خوزستان وارسی شود.
حل مشکل خشکی هور با پیگیری نمایندگان مردم
هفته گذشته وقتی مساله خشکی در «هورالعظیم» پیش آمد، اولین کسی که وسط میدان ایستاد و نماینده به خوزستان فرستاد، محمدباقر قالیباف و مجلس یازدهم بود که با مامورکردن کمیسیون انرژی مجلس و شخص فریدون حسنوند، رییس این کمیسیون، خواستار حل عاجل مساله بی‌آبی در خوزستان شد. در همین باره، بیش از هشت تصمیم مهم برای حل کوتاه‌مدت و بلندمدت مسائل پیش‌آمده اتخاذ شد و در نتیجه همین پیگیری‌های نمایندگان استان و کمیسیون انرژی مجلس بود که دبی خروجی آب کرخه و دز دو برابر شد. قالیباف در جلسه علنی مجلس به تاریخ 27تیرماه درباره تصمیم به آزادسازی آب از سد کرخه و دز برای حل مشکل مردم تصریح کرد: «رهاسازی 150مترمکعب آب در ثانیه از سد کرخه و دز در دستورکار قرار گرفت که مشکل بخش کشاورزی و همچنین هور حل و فصل شود». در اثر همین پیگیری‌ها، هور که سیاستگذاری‌های غلط مجالس هشتم و نهم و دهم آن را بی‌آب ساخته بود، با میدان‌داری مجلس یازدهم دوباره رنگ آب به خود دید. 
حسنوند که ازسوی قالیباف مامور پیگیری مشکل بی‌آبی و بی‌برقی مردم خوزستان شده است، چندی پیش در گفت‌وگویی با خبرگزاری صداوسیما با اشاره به برخی اقدامات مجلس برای حل مشکل مردم این استان تصریح کرد: «درباره بحث منابع مالی برای میان‌مدت و بلند‌مدت برای سامان دادن برخی پروژه‌های عمرانی استان، کارگروهی تشکیل شد تا در بودجه سال1401 و برنامه توسعه هفتم این کارگروه زیر نظر رییس مجلس و با حضور دستگاه‌های مختلف و رؤسای کمیسیون‌ها موارد را احصا نمایند، تا مورد پیگیری قرار گیرد». علاه بر این، الزام دولت به تسریع تصویب منابع مالی کوتاه‌مدت برای تامین آب شرب، الزام دولت به تامین منابع مالی آبرسانی فوری به روستاهایی که مشکل آب دارند، الزام دولت به پرداخت خسارات به کشاورزان و پیگیری تامین آب پایین‌دست در دشت آزادگان جهت حل مشکل دامداران از دیگر محورهایی بود که حسنوند از آن‌ها به‌عنوان اقدامات عملی مجلس برای حل مشکل مردم خوزستان یاد کرد.
بی‌توجهی دولت به مصوبات مجلس
اقدامات مجلس یازدهم برای ارتقای سطح زندگی در استان‌های کمتر برخوردار مثل خوزستان، به همین‌جا ختم نمی‌شود. یکی از این اقدامات افزایش اعتبارات در بودجه سال1400 بود. در همین باره، مجلس یازدهم در تبصره14 قانون بودجه سال1400 تصویب کرد که 19هزار میلیارد تومان برای اصلاح ساختارهایی که منجر به محرومیت در برخی استان‌ها شده در نظر گرفته شود. براساس شاخص‌ها از این میزان اعتبار، 1260میلیارد تومان به استان خوزستان اختصاص پیدا کرد تا در حوزه‌هایی مانند راه روستایی، آب و فاضلاب و احداث شبکه آبی و رفع تنش آبی هزینه شود. علاوه بر این، افزایش 40میلیون یورویی اعتبار رفع مشکلات آب و فاضلاب خوزستان، حل تنش آبی بیش از 150روستا در پی نظارت میدانی رییس مجلس به استان خوزستان(شهریورماه سال1399)، اختصاص بخشی از 270هزار میلیارد ریال اوراق مالی-اسلامی بانک کشاورزی برای تکمیل پروژه 550هزار هکتاری خوزستان، اضافه کردن خوزستان به تبصره3 بودجه برای استفاده از تسهیلات خارجی برای تکمیل طرح‌های آب و فاضلاب، مهار سیلاب‌ها و پروژه‌های ریلی و تعیین ردیف مجزا و خاص در بودجه برای موضوعاتی مانند رسیدگی به فاضلاب چهار شهرستان جدیدالتاسیس از دیگر اقدامات نظارتی و تقنینی مجلس یازدهم برای ارتقای سطح زندگی مردم دیار خوزستان بوده است. با وجود این، اهمال دولت موردحمایت امثال محمد مهاجری در اجرای مصوبات مجلس، کار دست مردم خوزستان داده است. در همین باره مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز اخیرا در گفت‌وگویی با «خانه‌ملت» تاکید کرد: «هرچند مجلس یازدهم اقدامات بسیاری برای رفع مشکلات مذکور انجام داد اما ای کاش دولت نیز توجه ویژه به تخصیص اعتبارات مصوب در حوزه آب، فاضلاب و زیرساخت‌ها داشت درحالی‌که دولت به این مصوبات توجهی نکرد.»
مانع بوروکراسی بر سر راه مصوبات مجلس
همانطورکه اشاره شد حل تنش آبی بیش از 150روستا در پی نظارت میدانی رییس مجلس به استان خوزستان در شهریورماه سال گذشته، یکی از اقدامات مهم مجلس یازدهم برای حل مسائل مردم این استان بود. رییس مجلس با استقرار مجلس یازدهم، یکی از کارویژه‌های مهم نهاد پارلمان را علاوه بر قانونگذاری، افزایش نظارت میدانی قرار داد. همت قالیباف برای افزایش سفرهای نظارتی، سروصدای نیروهای منفعل و نق‌زن را درآورد. درهمین باره، حامیان دولت مدعی بودند که نقش مجلس صرفا نظارت و قانونگذاری است و سفر کردن به مناطق محروم، صرفا با اهداف و اغراض سیاسی و انتخاباتی صورت می‌گیرد. این در حالی بود که بسیاری از بزرگان نظام ازجمله رهبر انقلاب از اقدام رییس مجلس برای سفر به مناطق محروم و کمتربرخوردار کشور با هدف قرارگرفتن در جریان مسائل و اقدام برای حل آن‌ها، شدیدا استقبال کردند و خواستار تداوم آن شدند. با وجود این، تحقق اهداف سفرهای نظارتی رییس مجلس، یک مانع بزرگ دارد و آن بوروکراسی اداری دولتی است.
در همین باره، محمدباقر قالیباف، رییس مجلس شورای اسلامی روز گذشته در سخنانی با اشاره به اقدامات انجام‌شده ازسوی مجلس پس از سفر نظارت میدانی به استان خوزستان تصریح کرد: بنده در اولین نظارت میدانی از مناطق محروم به استان خوزستان رفتم، بسیاری تعجب کردند که مگر خوزستان منطقه محروم است. اما واقعیت تلخ این است که این استان باوجود امکانات فراوان، استانی محروم و بحران آب در این منطقه بسیار جدی است. در نظارت میدانی چهار روزه به استان خوزستان مشخص شد که 740روستا با تنش آبی روبه‌رو هستند. برای حل این معضل مهم، روستاها مشخص شد و وزارتخانه متولی رفع این معضل هم تعیین شد. هزارمیلیارد تومان اعتبار قطعی هم برای مشکلات خوزستان تعیین شد. رییس مجلس با اشاره به موانع اداری و بوروکراتیک بر سر راه اجرای مصوبات مجلس گفت: بنا بود بخشی از کار شروع شود اما سیستم بوروکراسی اداری و مدیریت این‌قدر این موضوع را چرخاند و چرخاند تا امروز به آنچه تبدیل شد که می‌بینیم و امروز می‌بینیم که هنوز اندر خم یک کوچه هستیم؛ درحالی‌که یک گره به‌راحتی باز می‌شد آن را به یک مشکل تبدیل کردیم. برای چندمین بار تاکید می‌کنم که ما از نبود امکانات و پول رنج نمی‌بریم بلکه رنج اساسی ما در حوزه مدیریت و باور است.
قالیباف همچنین روز گذشته در جلسه کمیسیون امور داخلی مجلس، روایت دقیق‌تری از بی‌کفایتی و بی‌مسوولیتی دولت در قبال خوزستان را به زبان آورد. رییس مجلس با اشاره به نظارت میدانی سال گذشته خود از خوزستان، گفت: در این بازدید میدانی متوجه شدیم که 740روستا دچار تنش آبی هستند، مشکلات این روستا‌ها تبیین شد و در پیگیری برای اعتبار تامین رفع این مشکلات نیز متوجه شدیم که یکی از مسوولیت‌های اجتماعی وزارت نفت حل همین مشکلات است. وی تصریح کرد: برای این موضوع چندین جلسه برگزار شد ازجمله من در تهران چندین جلسه برگزار کردم و بنا شد وزارت نفت در سرفصل مسوولیت اجتماعی خود هزارمیلیارد تومان برای حل این مشکلات هزینه کند؛ لذا این موضوع صورت‌جلسه و با جزئیات مشخص شد که کدام مشکل در کدام روستا را باید پیمانکار انجام دهد و کدام اقدامات را گروه‌های جهادی برعهده بگیرند، حتی مشخص شد که در کدام روستا زیرساخت نیاز است و کدام روستا نیاز به زیرساخت ندارد تا کار‌ها به صورت دقیق مشخص شود.
 رییس مجلس گفت: اما با وجود همه پیگیری‌هایی که من انجام می‌دادم، تامین این اعتبار مهم و حیاتی در شبکه وزارت نفت با کندی جلو رفت و اکنون هم اجرای آن در سازمان برنامه و بودجه معطل مانده است.
قالیباف با تاکید بر اینکه اگر اعتبار هزارمیلیارد تومانی که در سفر نظارتی خوزستان تعیین شد، به‌موقع تامین می‌شد آن روستا‌ها امسال تنش آبی نمی‌داشتند، گفت: باید آن مدیر اجرایی پاسخ کم‌کاری در این مساله را روشن و شفاف که حتی صورت‌جلسه ابلاغ‌شده داشته است، بدهد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/310318/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت آفریقایی و تانزانیایی در راه است

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

طلوع زیبا و بارانی همراه با صدای نقاره‌ها در حرم مطهر رضوی

تعادل موقع موتور سواری یعنی این!

واکنش سردار فدوی درخصوص احتمال ورود سپاه به صنعت خودروسازی: هرجا معظم له صلاح بدانند، ورود پیدا می‌کنیم

علی لاریجانی پیام داد

ایران دفعه بعد، 3 هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند یا 30 هزار؟

نقوی حسینی: پایداری‌ها از اصطلاح «پشم» خیلی ناراحت شدند

برخورد خشن با دانشجویان آمریکایی معترض به نسل‌کشی اسرائیل در غزه

حمله پهپادی رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان در شمال رفح

ادامه خیزش دانشجویان آمریکایی؛ این بار در تگزاس

ادب از که آموختی؟... از روزنامه اعتماد!

سقوط ین رکورد 34 ساله را شکست

پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو

4 گوشه دنیا/ جزیره‌ای که مرگ در آن فراموش می‌شود!

در صورت بلعیدن اجسام خارجی توسط کودکان چه واکنشی باید داشته باشید؟

حرکت جنون‌آمیز مرد جوان وسط خیابان؛ نشستن روی سقف خودرو!

توسعه روشی برای بهبود مصرف انرژی در دستگاه‌های مخابراتی

تو که با عاشقان درد آشنایی

اصولگرایانِ منتقد «گشت ارشاد»، تغییر موضع داده‌اند؟

روسیه: توافقنامه‌های امنیتی با ایران و 3 کشور دیگر در سال جاری اجرایی می‌شوند

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد موفقیت‌آمیز بود؛ مخالفت‌های خارجی اهمیتی ندارد

واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان در آمریکا

تاکید روسیه و چین برآتش‌بس کامل و ارسال فوری کمک‌های انسانی به غزه

سرمقاله اعتماد/ پدیده‌های اجتماعی و جبر مستقیم

سرمقاله ایران/ تجویز اصولی در برابر آدرس غلطِ «ان‌شاءالله خیرخواهان» چیست؟

سرمقاله دنیای اقتصاد/ انتخابات آمریکا؛ روشنی‌ها و ابهام‌ها

سرمقاله تعادل/ تصویرسازی مطالبات کارگران

سرمقاله همشهری/ نگاه ویژه رهبرمعظم انقلاب به فرهنگ کار

تفال/ مرا عهدیست با جانان که تا جان در بدن دارم

تقویم تاریخ/ گشایش نخستین ایستگاه فرستنده رادیویی و تلگراف بی‏سیم ایران

خدایا زندگی رو زیر و رو کن

واکنش مداخله‌جویانه آمریکا به صدور حکم بدوی برای توماج صالحی

رئیس‌جمهور وارد تهران شد

دستور وزیر کشور به استانداران درباره مراسم بزرگداشت امام خمینی(ره)

عبدی: چند بار دست در حفره حجاب کردید و گزیده شدید؟

گزارش رئیسی از سفر به پاکستان و سریلانکا: برگزاری این سفر در این مقطع، پیام مهمی داشت

کاخ سفید: به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند

ارتش یمن: سه عملیات موفق بر ضد کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی انجام دادیم

لوکاشنکو: اوکراین میدانی برای آزمودن نظم جهانی آینده است

سرمقاله کیهان/ اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است

سرمقاله وطن امروز/ حزب‌الله و تعبیر مقاومت هوشمند

سرمقاله خراسان/ فناوری ایرانی ، پیشران دیپلماسی اقتصادی

سرمقاله فرهیختگان/ ضرورت ترویج گفتمان مقاومت برای خانواده دانشگاه آزاد

سرمقاله شرق/ محیط زیست به‌مثابه تمام دولت

سردار فدوی: صهیونیست‌ها با حمله به کنسولگری حماقت کردند و باید تنبیه اساسی می‌ شدند

رئیسی: شرکت‌ها و متخصصان ایرانی آماده مشارکت در پروژه‌های عمرانی سریلانکا هستند

بازدید میدانی یحیی السنوار از مناطق درگیری در غزه