ایران پرسمان

آخرين مطالب

سه محور دیپلماسی شیخ قطری تحلیل روز

سه محور دیپلماسی شیخ قطری
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دنیای اقتصاد / وزیر خارجه قطر روز یکشنبه و چند روز پس از بازگشت از آمریکا به صورت ناگهانی وارد تهران شد و با مقامات ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.همزمانی این دو رویداد باعث اهمیت ابعاد این سفر و همزمان گمانه زنی درباره اهداف و محورهای سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی مقام ارشد قطری شده است.جنگ یمن، مذاکرات ایران و عربستان و روابط ایران و آمریکا به ویژه مذاکرات احیای برجام سه گمانه‌ای است که می‌تواند در سفر وزیر خارجه قطر به تهران مطرح باشد.سابقه سفرهای ناگهانی وزیر خارجه قطر به تهران کم نیست و او اوایل اسفند 1399 نیز وارد تهران شده بود.
میانجی‌گری میان ایران و همسایگان
سفر وزیر خارجه قطر به ایران، کوششی در راستای میانجی‌گری احتمالی در مناسبات ایران با سایر همسایگان است.وزیر خارجه قطر 6 ماه پیش در مصاحبه با بلومبرگ گفته بود کشورش آماده پادرمیانی برای خاتمه دادن به بحران عمیق بین شماری از کشورهای منطقه با ایران است.قطر، کویت و عمان در طول سال‌هایی که از تنش شدید در روابط عربستان، امارات متحده عربی و بحرین با ایران سپری شده است، تلاش کرده‌اند تا مناسبات دو جانبه را حفظ کرده و به دام تنش با جمهوری اسلامی ایران نیفتند. شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی در سفر چند روز پیش به واشنگتن و دیدار با وزیر خارجه آمریکا بر لزوم نیاز فوری منطقه برای گفت‌وگوی آزاد و شفاف بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و ایران به جهت رسیدن ثبات در منطقه تاکید کرده بود. مقامات ایران به ویژه رئیس‌جمهور منتخب نیز بر اولویت همسایگان در سیاست خارجی دولت سیزدهم تاکید ویژه‌ای کرده است.پیشتر یک منبع آگاه گفته بود که یک مقام عربستانی قرار است در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری سید ابراهیم رئیسی در 14 مرداد 1400 شرکت کند.اتفاق مهمی که در صورت وقوع، می‌تواند مذاکرات ایران و عربستان سعودی را که به گفته محمد جواد ظریف تاکنون سه دور آن به میزبانی بغداد برگزار شده است، را تقویت کند. نخستین بار روزنامه «فایننشال‌تایمز» گزارش داد که مقامات ارشد جمهوری اسلامی و عربستان‌سعودی، 9آوریل 2021- 20 فروردین‌1400، 6 سال پس از قطع روابط دیپلماتیک بین دو کشور در دی ماه 1394، در بغداد مذاکرات «مستقیم» انجام داده‌اند.«فایننشال‌تایمز» در گزارشی به نقل از «سه مقام» از مذاکره مقام‌های ارشد عربستان سعودی و ایران در راستای تلاش برای بهبود روابط بین این دو کشور رقیب در منطقه، خبر داد که مقامات سعودی، عراقی و ایرانی در واکنش به این گزارش آن را تایید کردند. خبرگزاری فرانسه نیز 19‌آوریل- 30فروردین ضمن تایید این خبر، به نقل از یک مقام عراقی و یک دیپلمات غربی نوشت که هیات‌های دو کشور به ریاست سعید ایروانی نماینده علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران و خالد بن‌علی الحمیدان، رئیس وزارت اطلاعات عربستان، در بغداد با یکدیگر دیدار کرده‌اند و قرار است دور دوم این گفت‌وگوها که عمدتا بر سر بحران یمن است از سر گرفته شود.
برجام
دومین محور سفر وزیر امور خارجه قطر به تهران را می‌توان در ارتباط با برجام و روابط ایران و آمریکا ارزیابی کرد.سفر شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی به تهران در حالی انجام شد که او روز پنج‌شنبه گذشته با «آنتونی بلینکن»، همتای آمریکایی خود دیدار کرد و درباره مسائل منطقه‌ای به ویژه افغانستان، ایران، سوریه و فلسطین گفت‌وگو کردند.از آخرین دور مذاکرات احیای برجام در گرند هتل وین بیش از یک ماه می‌گذرد و طرفین منتظر دور هفتم این گفت‌وگوها ظرف روزها و هفته‌های آینده هستند. عمده تحلیلگران متوقف شدن مذاکرات میان ایران و طرف‌های برجامی و آمریکا را در ارتباط با تغییر دولت در ایران و جابه‌جایی دولت می‌دانند.اگرچه برخی از رسانه‌ها نیز اختلاف نظرها میان طرفین به ویژه طرح درخواست‌های حداکثری را دلیل متوقف شدن این مذاکرات مطرح می‌کنند.
در این چارچوب به نظر می‌رسد که همزمانی سفر وزیر خارجه قطر به واشنگتن و تهران در ارتباط با از سرگیری دور جدید مذاکرات برجامی بین ایران و طرف‌های غربی باشد.خبرگزاری فرانسه نیز در این خصوص نوشت: سفر نماینده قطر به آمریکا و بعد به ایران در حالی صورت گرفت که تهران و واشنگتن برای احیای توافق‌نامه هسته‌ای درگیر گفت‌وگوهای غیرمستقیم هستند.اگرچه برخی تحلیلگران ایرانی پا را فراتر نهاده و معتقدند محور اصلی دیدار وزیر خارجه قطر از تهران انتقال پیام بایدن به تهران درباره روابط دوجانبه و نه برجام است.
یمن
و سومین محور سفر شیخ قطری به تهران در ارتباط با پرونده یمن است که پس از آشتی دوحه و ریاض در ژانویه 2021 در شهر العلای عربستان، نقش و جایگاه قطر در میانجی‌گری میان طرف‌های بحران یمن افزایش پیدا کرده است.با توجه به مذاکرات ایران و عربستان، نقش تهران در حمایت از شیعیان حوثی و روابط نزدیک قطر با جمهوری اسلامی ایران، ریاض میانجی‌گری قطر برای رسیدن به آتش بس و شکل‌گیری مذاکرات صلح یمنی را مورد نظر قرار داده و در تلاش است تا با وساطت طرف‌های مختلف از جمله قطر، عمان، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن و فرستاده آمریکا در یمن، زمینه را برای خروج آبرومندانه پس از 6 سال جنگ فرسایشی و میلیاردها دلار هزینه جنگی فراهم کند.قطر تاکنون چند دور میزبان هیات‌هایی از یمن به‌ویژه انصارالله بوده است. به نظر می‌رسد دولت بایدن در تلاش است تا با افزایش نقش و بازیگری به قطر زمینه‌های به سرانجام رساندن مذاکرات احیای برجام همزمان با گفت‌وگوهای ایران و عربستان و پایان بحران یمن را فراهم کند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/310320/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟

بلینکن: به دنبال تنش نیستیم

طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی در دستور کار مجلس

فریاد «مرگ بر اسرائیل» نمایندگان در صحن مجلس

بازتاب‌های رسانه‌ای در پی عملیات ترکیبی ایران در پاسخ به جنایت صهیونیست‌ها

شادی مردم عراق در مقابل کنسولگری ایران در کربلا

آمریکا به اسرائیل: قبل از پاسخ به ایران، به ما اطلاع بدهید

واکنش جالب پاکبان شهرداری پس از شنیدن خبر حمله ایران به اشغالگران صهیونیست

شادمانی مردم کربلا پس از پاسخ کوبنده ایران به رژیم صهیونیستی

مداحی زیبای حاج مهدی رسولی در خصوص انتقام سختگیرانه سپاه‌

صالحی: وعده صادق محقق شد

تعبیر جالب فرمانده انگلیسی از گستردگی حملات ایران