ایران پرسمان

آخرين مطالب

خوشا به حال مغولستان! تحلیل روز

خوشا به حال مغولستان!
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - شرق /متن پیش رو در شرق منتشر شده و انتشار آن در آخرین خبر به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
شاید کسی فکرش را نمی‌کرد اگر روزی اسمی از سعید ملایی بیاید، باید نفع و فایده‌اش را کشور مغولستان ببرد ولی این اتفاق روز گذشته رخ داد و مدال نقره ارزشمند بازی‌های المپیک که توسط سعید ملایی به دست آمد، به سبد مغولستانی‌ها واریز شد. ملی‌پوش سابق ایران بعد از اختلاف‌نظری که با مسئولان ورزش ایران پیدا کرد، یک‌باره هوای مهاجرت به سرش زد و مستقیم به آلمان رفت. سعید ملایی چندی پیش با پرچم ایران در رقابت‌های جهانی ژاپن به میدان رفت ولی بعد از دو باخت مصلحتی به رتبه پنجم رسید تا حتی روی سکویی که ساگی موکی، جودوکای اسرائیلی قرار داشت هم حاضر نشود. باخت سعید ملایی در آن رقابت‌ها پای مصدومیت گذاشته شد ولی اتفاقات بعد از آن تورنمنت در ژاپن همه را در ایران شوکه کرد؛ سعید با همراهی مسئولان فدراسیون جهانی جودو به‌جای ایران، به آلمان فرستاده شد تا در مصاحبه‌ای بحث‌برانگیز بگوید دیگر حاضر نیست به ایران برگردد! سعید ملایی که بسیاری او را بخت اصلی کسب مدال طلا در المپیک برای ایران توصیف می‌کردند، چندی بعد پناهندگی کشور مغولستان را به دست آورد و در چشم‌به‌هم‌زدنی، با پرچم این کشور در مسابقات مختلف حضور پیدا کرد. او به‌واسطه رنکینگ خوبی که در جدول رده‌بندی جهانی جودو داشت، از مدت‌ها قبل سهمیه حضورش در المپیک توکیو را قطعی کرده بود و از این حیث دغدغه‌ای نداشت.
رفتن سعید ملایی از ایران فقط تغییر پرچم نبود؛ او در دادگاه عالی ورزش هم علیه مسئولان ایرانی شهادت داد و از این گفت که با توصیه و البته فشار آنها مجبور شده بازی‌هایش را عمدا ببازد تا به رقیب اسرائیلی برخورد نکند. ادعایی بزرگ که البته از سوی مسئولان ورزش ایران رد شد. در همان دادگاه، نمایندگان ایرانی از این گفتند که «مردم» ایران اسرائیل را قبول ندارند و «ورزشکاران» هم جزئی از همین مردم هستند؛ پس اگر کسی کار می‌کند که با ورزشکار اسرائیلی روبه‌رو نشود، مسئولیتش بر عهده خودش است و هیچ توصیه و سفارشی در کار نخواهد بود.
دادگاه عالی ورزش با استناد به شهادت سعید ملایی که گفته بود مستقیم از مسئولان رده‌بالای ورزش دستور گرفته که ببازد تا به رقیب اسرائیلی نخورد، به فدراسیون جهانی جودو این اختیار را داد تا محرومیتی مدت‌دار به جودوی ایران بدهند. فدراسیون جهانی جودو هم در حکمی سنگین، جودوی ایران را چهار سال از فعالیت‌های بین‌المللی محروم کرد؛ محرومیتی که تا سال 1402 پابرجاست. نبودن جودوی ایران در المپیک 2022 توکیو به‌معنای نبودن ایرانی‌ها در این رقابت نبود؛ مهم‌ترین ایرانی حاضر در جودوی توکیو همین سعید ملایی بود که در اقدامی جنجالی از ایران مهاجرت کرد و بعد پای محرومیت جودوی ایران در دادگاه هم ایستاد. شاید مسئولان ورزش ایران، بعد از کیمیا علیزاه، بیشترین حواسشان را به عملکرد سعید ملایی در این رقابت‌ها داده بودند تا ببینند او چه می‌کند. سعید ملایی پیش‌تر در جمع نزدیکانش گفته بود به‌واسطه سیاست‌های ایران که مقابله با ورزشکاران اسرائیلی یک خط قرمز است، هرگز نمی‌تواند امیدوار به دریافت مدال المپیک باشد. دلیل؟ ساگی موکی. جودوکای مطرح اسرائیلی که توانسته بود خودش را در وزن منهای 81 کیلوگرم تبدیل به رتبه یک دنیا کند، جدی‌ترین رقیب سعید ملایی محسوب می‌شد؛ رقیبی که البته مسابقه‌دادن با او محال بود. سعید گفته بود یکی از دلایل مهاجرتش از ایران این است که اگر قرار باشد با پرچم ایران مبارزه کند، هرگز شانس کسب مدال المپیک را نخواهد داشت.
در بازی‌های المپیک این دغدغه برای سعید وجود نداشت؛ او که بعد از مهاجرت از ایران و پذیرفتن تابعیت مغولستانی حتی به اسرائیل هم سفر کرد، دیگر مهیا شده بود تا برای اولین‌بار با ساگی موکی اسرائیلی مبارزه کند. اتفاقی که البته باز‌هم شکل نگرفت! در بازی‌هایی که روز گذشته برگزار شد، ساگی موکی در همان دور اول برابر رقیبی از اتریش شکست خورد و از گردونه بازی‌ها کنار رفت! سعید ملایی هم از آن طرف جدول یکی پس از دیگری رقبایش را شکست داد و به فینال رسید. او در روزی که دیگر خبری از ساگی موکی نبود، بخت اول قهرمانی در بازی‌ها محسوب می‌شد ولی در فینال برابر رقیبی از ژاپن شکست خورد و دستش از رسیدن به مدال طلای المپیک بازماند. با‌وجود این نقره‌ای که او گرفت، مهم‌ترین مدالی است که یک جودوکای ایرانی در تاریخ بازی‌های المپیک به دست آورده است. پیش از سعید، هیچ ایرانی‌ای در المپیک موفق به کسب مدال نشده بود. این طلسم در شرایطی شکست که مدال نقره سعید ملایی نه به اسم ایران بلکه به اسم مغولستان در جدول رده‌بندی کلی ثبت شد. به همین راحتی، مدالی که مدت‌ها تصور می‌شد باید به اسم ایران و به رنگ طلا باشد، به اسم کشوری ثبت شد که سعید ملایی حتی در آن زندگی هم نمی‌کند! ملایی بعد از مهاجرت از ایران به آلمان رفته و به همراه همسرش در این کشور زندگی می‌کند و فقط در رقابت‌های مختلف با پرچم کشور مغولستان به میدان می‌رود. مدالی که روز گذشته سعید ملایی گرفت، اولین مدال ارزشمند مغولستانی‌ها در بازی‌های این دوره از المپیک بود. آنها پیش از این دو مدال برنز گرفته بودند ولی سعید ملایی که می‌رفت با مدال طلایش، مغولستان را در جدول رده‌بندی حتی بالاتر از ایران قرار دهد، نقره گرفت تا این کشور در میانه‌های جدول رده‌بندی توزیع مدال‌ها قرار بگیرد. سعید ملایی که برای مبارزه‌کردن با رقیب اسرائیلی مهاجرت کرد و پناهنده شد، بدون اینکه با ساگی موکی روبه‌رو شود، دستش به مدال نقره المپیک رسید؛ نقره‌ای که حسرت برای ایران و لبخند برای مغولستان در پی دارد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/310839/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برقراری ثبات نسبی در بازار ارز

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران: 2.8 میلیارد دلار ارز در نخستین ماه سال 1403 تامین شد

آفرین به این دست فرمون

4 گوشه دنیا/ اولین هتل طلایی جهان از طلای 24 عیار!

تصاویری از کردستان که چشم مردم ایران را به خود خیره کرد

قاری نوجوان به مسابقه 50 میلیاردی دعوت شد

4 گوشه دنیا/ این پسر آلمانی 73 هزار دلار خرج کرد تا شکل عروسک شود

مرگ دلخراش یک موتورسوار در برخورد با نیلی‌گاو

اینجا، یک میلیارد کیلومتر دورتر از زمین، حیات زنده می‌ماند!

آمده ام بلکه نگاهم‌ کنی!

پاکستان: سفر رئیسی به اسلام‌آباد از اهمیت بالایی برخوردار است

پیام رهبر انقلاب در پی درگذشت پرویز داوودی

دستور دولت بایدن به چند ارگان آمریکایی: درباره حادثه ایران به‌طور علنی صحبت نکنید

تصاویری از لاریجانی، سعید جلیلی و محسن رضایی در مراسم ترحیم معاون اول احمدی‌نژاد

یک نماینده مجلس سِمت گرفت

محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری کاندیدای انتخابات 1404 می‌شوند؟

محمود عباس: در روابط خود با آمریکا بازنگری می‌کنیم

مخالفت غیرانسانی آمریکا درخصوص فلسطین

هنیه در استانبول با اردوغان دیدار کرد

درگذشت یار محمودها و پایداری

سیستان و بلوچستان فراموش شده

تاریخ انقضای اتهام‌زنی به روحانی؟

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

داستان شنیدنی سعدی و پدرش را از زبان حجت الاسلام عالی

تو نمیتونی به دیگران عشق ببخشی، وقتی خودت اون رو نداری!

برخورد سخت کامیون و سواری سر تقاطع

شعرخوانی دختر شیرین زبان

وزارت دفاع: در مسیر تجهیز و تسلیح سپاه از هیچ کوششی فروگذار نمی‌کنیم

پیام تبریک رئیس دولت امارات و دبیرکل اوپک به رئیسی

کارشناسان اسرائیلی: السنوار مثل لیمو فشارمان می‌دهد

اعلام آمادگی صدر اعظم آلمان برای مذاکره با پوتین

حمله موشکی حزب الله به نظامیان و تجهیزات جاسوسی رژیم صهیونیستی

مسخره‌بازی

بامداد بی‌رمق

بازگشت «مهار» به سیاست خارجی آمریکا؟

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

بهترین روش برای تشخیص هندوانه رسیده

نماهنگ نسخه طوفان

دستامو بگیر، آقای دلم

ابداع روش جدیدی برای نابودی سرطان

فرود فضانورد روسی با سرعت ونتاج کوپه استون مارتین بر روی قطب شمال!

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

ارسال اقلام مورد نیاز به سیستان و بلوچستان توسط سپاه و ارتش

توصیه میرسلیم به دولت رئیسی درباره ریشه‌کنی فساد: جرأت‌مندانه عمل کنید!

گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره میزان خسارات عملیات تنبیهی «وعده صادق»