ایران پرسمان

آخرين مطالب

روسیه: برجام مانند فرزندمان است و در قبال آن مسئولیت داریم سیاست روز

روسیه: برجام مانند فرزندمان است و در قبال آن مسئولیت داریم
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فارس / یک دیپلمات ارشد روسیه برجام را به «فرزند» کشورها تشبیه کرده و گفته که کشورها در قبال این توافق هسته‌ای مسئولیت دارند.
«دیمیتری پولیانسکی»، معاون نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین بر مسئولیت کشورها در قبال برجام تأکید کرد.
حساب توییتر نمایندگی روسیه در سازمان ملل به نقل از این مقام روسیه نوشته است: «برجام، فرزند ما است و در قبال آن مسئولیت داریم. به همین دلیل است که فعالانه در حال انجام مذاکراتی در وین به منظور بازگرداندن ایران به پایبندی برجام هستیم.»
این مقام روسیه‌ای در ادامه گفته است: «فرایند مذاکرات در وهله اول به دنبال مشخص کردن این است که آمریکا را چگونه می‌توان به توافق هسته‌ای بازگرداند.»
مذاکرات وین
مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ماه سال 1400 با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.
ششمین دور این مذاکرات، از روز 22 خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه 30 خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.
گام‌های تحریمی آمریکا
این در حالی است که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» روز پنجشنبه در گزارشی اختصاصی ضمن اشاره به نگرانی‌های مقامات‌ غربی از توانمندی رو به رشد موشکی ایران، از قصد ایالات متحده برای وضع تحریم‌هایی علیه پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده جمهوری اسلامی ایران خبر داد.
روزنامه وال استریت ژورنال در گزارش خود در توجیه این اقدام آمریکا نوشته است که مقام‌های امنیتی غربی بر این باورند که توانمندی‌های ایران در زمینه استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت شونده برای انجام حملات دقیق بیش از برنامه غنی‌سازی و برنامه‌های موشک بالستیکی این کشور برای ثبات منطقه غرب آسیا خطرناک است.
ایالات متحده در سال‌های گذشته تحریم‌هایی را علیه برنامه موشکی ایران وضع کرده است اما طبق گزارش این روزنامه وال استریت ژورنال، مقام‌های آمریکایی معتقدند که هدف قرار دادن شبکه‌های تدارکاتی ایران همچون تأمین کنندگان قطعات مورد استفاده برای ساخت پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده، می‌تواند به طور مؤثرتری فعالیت‌های ایران را مختل کند.
یکی از مقام‌های ارشد آمریکایی در خصوص توطئه جدید دولت بایدن برای هدف قرار دادن برنامه موشکی ایران گفت: «این (تحریم‌ پهپادها و موشک‌های هدایت شونده ایران) بخشی از یک رویکرد جامع است بنابراین ما با تمامی جنبه‌های تهدید ایران مواجه هستیم».
یکی دیگر از مقام‌های آمریکایی مدعی شده است که استفاده از پهپادها و موشک‌های هدایت‌شونده ایران علیه نیروهای آمریکایی و همپیمانان این کشور در منطقه افزایش یافته است و در این خصوص گفت: «پهپادهای ایران در حال تبدیل شدن به یک تهدید فزاینده برای همپیمانان ما در منطقه است».
تصمیم دولت آمریکا تنها یکی از چندین اقدام ضد ایرانی است که مقام‌های این کشور همزمان با مذاکرات جاری در وین در خصوص برجام در پیش گرفته است.
خبرگزاری رویترز هم هفته پیش گزارش داده بود دولت «جو بایدن» در حال انجام بررسی‌های لازم برای جلوگیری از مبادلات نفتی ایران و چین است. این رسانه مدعی شده بود چین، بین ماه نوامبر 2020 تا مارس سال جاری به طور میانگین روزانه 557 هزار بشکه نفت خام از ایران وارد کرده است.
با وجود این، برخی از تحلیلگران هم گفته‌اند تهدید به جلوگیری از مبادلات نفتی ایران-چین ممکن است تهدیدی پنهان باشد برای القای اینکه واشنگتن می‌تواند در صورت امتناع ایران از بازگشت به مذاکرات به این کشور هزینه‌هایی تحمیل کند.
«رابرت آینهون»، مقام اسبق آمریکایی که در حال حاضر جزو تحلیلگران اندیشکده بروکینگز است گفت: «این ممکن است راهی برای ارسال این سیگنال به رئیسی باشد که اگر ایرانی‌ها برای بازگشت به برجام جدی نباشد، آمریکا گزینه‌های لازم را در اختیار دارد و هزینه‌هایی تحمیل خواهد شد.»
آینهورن گفته اینکه چین چه واکنشی به اقدام احتمالی آمریکا نشان خواهد به این بستگی دارد که این کشور ایالات متحده را مقصر مذاکرات بداند یا ایران را.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/311019/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

برای چند کار عجله کنید...

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

خیاط زبردست طبیعت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی