ایران پرسمان

آخرين مطالب

فعال اصلاح‌طلب: اصلاح‌طلبان نشان دهند که ریشه مشکلات کشور را می‌شناسند سیاست روز

فعال اصلاح‌طلب: اصلاح‌طلبان نشان دهند که ریشه مشکلات کشور را می‌شناسند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایلنا / سخنگوی حزب اتحاد ملت با بیان اینکه جامعه قدرتمند با شهروند ضعیف محقق نمی‌شود، گفت: شهروند ضعیف و معترض، در اغلب اوقات اعتراضش ختم به شورش می‌شود و کمتر مطالبات مدنی و دموکراتیک را پی می‌گیرد اما شهروند قدرتمند و معترض، دموکراتیزاسیون را رقم می‌زند و البته هر دوی این گروه‌ها حق اعتراض دارند.
حسین نورانی‌نژاد در گفت‌وگو با ایلنا، در خصوص آسیب‌شناسی فعالیت اصلاح‌طلبان در یک دهه اخیر، اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در کنشگری پسا 92، به سمت اعتمادسازی با حاکمیت رفتند تا بتوانند مجدداً از درون قدرت، اصلاحات موردنظر را پیش ببرند. پیش از آن در انتخابات 88 تقابل اصلاحات با بخش‌های قدرتمندی از حاکمیت به اوج خود رسید و منجر به همراهی اغلب اصلاح‌طلبان شاخص با جنبش سبز شد. از سال 89 و 90 به بعد که تقریباً جنبش سبز هم بی‌تحرک شد، نوعی سکوت و قهر بین حاکمیت و اصلاح‌طلبان برقرار بود اما پس از تحریم‌ها و کاهش مشارکت مردم که در انتخابات مجلس نهم در سال 90 خود را نشان داد، برخی مسئولان هم کمی از مواضع خود در قبال اصلاح‌طلبان عقب‌نشینی کردند و اصلاح‌طلبان هم به این نتیجه رسیدند که صرفاً از درون جامعه نمی‌توان تغییرات مدنظر را پیش برد و اساساً اصلاح‌طلبی بدون هیچ‌گونه پایگاهی در قدرت، اگر نگوییم غیرممکن است، لااقل بسیار سخت است. نتیجه این اتفاقات، مشارکت اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 و سپس مجلس دهم و شوراها در سال 94 بود که در همه این انتخابات با فاصله فاحشی از رقیب پیروز شدند.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: در ابتدای این سیاست‌ورزی به دو دلیل بدنه اجتماعی اصلاحات از این کنشگری تازه اصلاح‌طلبان راضی بود. یکی اینکه دولت آقای روحانی در 4 سال ابتدایی خود واقعا موفق بود. برجام، حمایت از فضای مجازی و کنترل تورم و یک رقمی شدن آن، اصلی‌ترین این دستاوردها بودند.
وی ادامه داد: نکته دوم که موجب رضایت عمومی شد، کم بودن توقعات از دولت بود. در واقع آنچه انتظار می‌رفت، خروج از افراطی‌گری دوره احمدی‌نژاد و به تعبیر آقای حجاریان، نوعی نرمالیزاسیون بود اما بعد از انتخابات 96 هر دو این موارد تغییر کرد؛ هم آقای روحانی در انتخابات آن سال بر سطح توقعات به شدت افزود و هم عملکرد دولت دوم روحانی بسیار ضعیف‌تر و با فاصله زیاد از بدنه حامی خود بود.
اتفاقاتی چون اعتراضات 96 و به خصوص آبان 98 که مشخصاً وزارت کشور هم در آن مقصر بود، وضعیت اقتصادی بسیار سخت مردم، هیات دولتی بی‌پشتوانه حمایت مردمی و ضعف ارتباط‌گیری با مردم و ... نارضایتی‌ها از دولت را با سرعت بسیار بالایی به اوج رساند.
نورانی‌نژاد بیان کرد: از طرفی اصلاح‌طلبان هم که به نوعی میراث‌دار خواهی نخواهی عملکرد دولت و وابسته به میزان رضایت مردم از آن بودند، به دلیل این‌که با نیروهای درجه چندم خود که اغلب آنها تعهد کافی و ثابت قدمی لازم را در قبال آرمان‌های اصلاحات نداشتند، وارد میدان شدند؛ بر خوشنامی اصلاحات در جامعه لطمه وارد کردند.
سخنگوی حزب اتحاد ملت اصافه کرد: در فضای عمومی آنچه مردم عادی از بسیاری از اصلاح‌طلبان می‌شنیدند، بگو مگوهای تند درباره نگرفتن پست‌‌های مورد انتظار بود و آنهایی هم که پست می‌گرفتند یا باید به نوعی عمل می‌کردند که بتوانند در موقعیت خود بمانند یا اگر دنبال برآورده کردن توقعات بدنه حامی می‌رفتند، دچار مشکل می‌شدند. در این شرایط و در حالی که شکاف مردم با مسئولان روز به روز افزایش می‌یافت، جریانی که می‌خواست و باید پایی در حاکمیت و پایی در جامعه داشته باشد دچار مشکل شد؛ به خصوص که در پسا 92، بیشترین اصلاح‌طلبان نیز از نیروهای نزدیک‌تر به جامعه و طیف پیش رو آن به طیف بروکرات یا نیروهای نیابتی تغییر یافته بود و آنها حتی زبان ارتباط با جامعه و طبقه حامی را نه بلد بودند و نه چندان دلشان با آن گفتمان بود.
وی اظهار کرد: از طرفی در ادامه این وضعیت بد اصلاح‌طلبان در جامعه و قدرت، موجب شد تا برخی نهادها از فرصت استفاده کنند و در دو انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 و ریاست جمهوری 1400، به نحوی بی‌‌سابقه دست به حذف کاندیداهای این جریان بزنند و این اتفاق در شرایط ضعف اصلاح‌طلبان به عنوان اصلی‌ترین نیروی سیاسی طرفدار انتخابات رقابتی، به سادگی رقم خورد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: خروج اصلاح‌طلبان از این شرایط مشروط به تقویت درونی آنهاست که وابسته به دو اقدام است؛ یکی نوسازی گفتمانی و دیگری نوسازی سازمانی؛ در نوسازی گفتمانی، اصلاح‌طلبان باید نشان دهند که ریشه مشکلات کشور را می‌شناسند و نسبت به رفع آن تعهد دارند. دیگر نمی‌توان با حرف‌های کلی و یا تغافل نسبت به ریشه‌های موانع پیشبرد خواسته‌های ملت، انتظار حمایت مردمی داشت.
وی ادامه داد: در بحث نوسازی گفتمانی، یکی دیگر از ضرورت‌ها توجه بیشتر به مطالبات اقتصادی و اجتماعی مردم است. پیش از این عمده توجه اصلاح‌طلبان به حقوق سیاسی و مدنی بود که این دایره باید مطالبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز به نحو صریح‌تر و پررنگ‌تری در بر گیرد. به زبان ساده، دوز چپ گفتمان اصلاحات کم بوده و باید افزایش یابد. باید به مواردی چون فقر، بیکاری، آزادی‌های اجتماعی و از این قبیل موارد به نحو روشن‌تری ورود کرد و از حقوق شهروندان در این باره گفت. به بیان دیگر، باید از جامعه قدرتمند دفاع کرد تا سپس در کنار گزینه دولت توانمند، ترکیب مطلوبی برای پیشبرد اهداف اصلاحی و منافع ملی ساخت.
نورانی نژاد ضمن اشاره به نوسازی گفتمانی، گفت: در جامعه خشمگین و مطالبه‌گر، آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند با همان گفتمان و ادبیات پیشین، انتظار کسب نمایندگی سیاسی مردم را داشته باشند؟ یقیناً خیر. یکی از ضعف‌های مهم در گفتمان اصلاحات، نداشتن پیشنهاد و ایده برای همراه کردن جامعه خشمگین و معترضی است که پیش از این اکثریت بدنه حامی اصلاحات را تشکیل می‌دادند.
وی تصریح کرد: اصل دوم نوسازی سازمانی است. نوسازی سازمانی و تشکیلاتی اصلاحات در کنار نوسازی گفتمانی باید منتهی به ائتلافی وسیع‌پایه شود که این وسعت، حتماً باید ما به‌ ازای اجتماعی داشته باشد. به زبان صریح‌تر این که شکل‌گیری جبهه‌ای صرفاً متشکل از تشکل‌های پروانه‌دار که بسیاری از اعضای آن احزاب بی‌اثر و بی‌گفتمان و بی‌تمایز و بی‌بدنه اجتماعی و حتی بدون عضو فعال هستند و در تحولات سیاسی اجتماعی منشأ اثری نیستند و اصلاً کسی منتظر موضع آنها نیست، به درد ائتلاف وسیع‌پایه‌ای که ما به ازای اجتماعی داشته باشد، نمی‌خورد. چون در این صورت جمعیت بزرگی از طرفداران اصلاح، بدون داشتن نماینده‌ای در این جبهه که نام آن را ائتلاف پروانه‌ای می‌گذارم چون صرفاً توجه به تشکل‌های پروانه‌دار دارد، خود را خارج از این جبهه رسمی می‌یابند.
سخنگوی حزب اتحاد ملت اضافه کرد: به نظرم چند کار در بهبود سازمانی اصلاحات ضروری است؛ یکی ادغام برخی احزاب و گروه‌های همفکر و همسو و خارج شدن از این وضعیت تعدد ناموجه احزاب که شکل بازار شام به تحزب در کشور داده چون در جریان اصول‌گرا و جریان موسوم به مستقلین هم همین وضعیت هست. دیگری، فعالیت حرفه‌ای و جدی از سوی این تشکل‌ها به نحوی که برنامه خود درباره اداره کشور و کسب نمایندگی سیاسی بخشی از مردم را دقیقا معلوم کنند، موضع‌گیری روشن و شفاف در قبال تحولات داشته باشند، کادرسازی کنند، برای نیروهای سیاسی نوعی مزیت جهت عضویت در تشکیلاتشان بسازند و از وضعیتی که بیرون بودن از احزاب و نزدیک بودن به افراد شاخص باعث رشد بیشتری می‌شود و باعث می‌شود تا افراد مختلف انگیز کار تشکیلاتی را از دست بدهند، خارج شوند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/311279/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

نحوه تنظیم آینه ها در خودروی فورد کراون

شاخ به شاخ عجیب دو ماشین در آزادراه!

نتیجه حواس پرتی پشت فرمون؛ کنترلش و از دست داد!

کتک‌کاری یک مسافر با راننده اتوبوس در آمریکا

هوش مصنوعی و احتمال جنگ و فروپاشی اجتماعی

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

خانجانی: توئیت فضائلی جریان به ظاهر ارزشی را آشفته کرد

علیرضابیگی: دولت ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرد

هیاتی از مصر به سرزمین‌های اشغالی می‌رود

نمایش جدید آمریکا درباره غزه: تعیین نماینده ویژه!

استاد دانشگاه کلمبیا در اعتراض به سرکوب دانشجویان خواستار استعفای رئیس دانشگاه شد

«طوفان اقصی» کار این ژنرال اسرائیلی را ساخت

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

مهاجرت با ویزای جعلی

فیلمی که آمریکا را به وحشت انداخت!

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

دره ای زیبا در ایسلند

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد