ایران پرسمان

آخرين مطالب

گوناگون/ کارتاژ کلان شهر فنیقی‌ها در تونس دانش و فناوری

گوناگون/ کارتاژ کلان شهر فنیقی‌ها در تونس
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - تابناک با تو / به گفته افسانه‌ها کارتاژ در زمان حکمرانی ملکه فنیقی‌ها الیسا ملقب به دایدو (Dido) حول و حوش سال 813 قبل از میلاد ساخته شد و پس از سقوط شهر صور در سال 332 توسط اسکندر، کارتاژ تبدیل به مقر اصلی فرمان روایی فنیقی‌ها در غرب سرزمین‌های تحت سلطه شان شد و تبدیل به یک امپراتوری غیر رسمی، اما قدرت‌مند شد. امروزه این منطقه تبدیل به حومه ثروتمند نشین تونس شده است. ویلا‌هایی پر از باغ‌های پر میوه و رنگارنگ در کنار آن‌ها ساخته شده است. 
شهر داد و ستد
پس از سقوط کلان شهر صور در سال 332 قبل از میلاد مسیح به دست اسکند مقدونی. تمام ساکنین شهر که توانسته بودند از نبرد صور جان سالم به در ببرند دارایی‌های با ارزش خود را برداشته بودند و به کارتاژ گریختند. اغلب آن‌ها به حدی ثروتمند بودند که توانسته بودند جان خود را بخرند، پناهنده‌ها دست پر به شهر رسیدند و آن را تبدیل به مرکز تجارت جدید فنیقی‌ها کردند.
پس از آن اهالی شهر بسیاری از آفریقایی‌هایی که اصالتا اهل شهر بودند را از شهرشان بیرون کردند و خیلی از آن‌ها را به بردگی گرفتند و احترام را از آن‌ها گرفتند. همزمان شروع به برقراری رابطه دوستانه یا قبایل اطراف از جمله نومیدیا کردند تا آن‌ها به ارتش به پیوندند و ارتشی شکست ناپذیر را بسازند. در مدتی کوتاه کارتاژ از یک شهر کوچک در ساحل تبدیل به شهری با وسعت و عظمت بزرگ همراه با املاک و مستغلات فراوان شد. هنوز یک قرن نگذشته بود که کارتاژ تبدیل به ثروتمندترین شهر خاورمیانه شد. اشراف زادگان در کاخ‌ها زندگی می‌کردند و کسانی که ثروت کمتری داشتند در خانه‌های کوچک، اما جذاب! در حالی که مالیات و تعرفه‌ها ثروت شهر را افزود و تجارت را در آن رونق بخشید.
بندر بی حد و حصر بود، با 220 اسکله، ستون‌های درخشان که یک نیم دایره دور آن کشیده شده بودند و با مجسمه یونانی تزئین شده بود. کشتی‌های تجاری کارتاژ همه روزه در بندر‌های سراسر مدیترانه فعالیت می‌کردند و نیروی دریایی و حاکم منطقه حفاظت و امنیت از آن‌ها را بر عهده داشتند. آن‌ها در‌هایی تازه بر تجارت جهانی گشودند.
جنگ‌های پونیک
جنگ اول: جنگی دریایی میان ناوگان کارتاژ و روم در گرفت. علت اصل تصرف جزیره سیسیل بود. جنگ 24 سال طول کشید و رومی‌ها با ابداع پل‌های مترحک توانستند کشتی‌های کارتاژ را در هم بشکنند. در این سری جنگ‌ها نیروی دریایی کارتاژ از بین رفت و سیسیل به دست رومیان افتاد.
جنگ دوم: پس از گذشت 23 سال دوباره بین دو کشور درگیری رخ داد. این بار علت درگیری بر سر معدن‌های کشور اسپانیا بود. در این جنگ رهبر ارتش کارتاژ هانیبال بود که با 50 هزار نفر سرباز پیاده، 9 هزار سواره و 37 فیل جنگی سپاه رومیان را شکست داد. پس از آن رومیان برای شکست او چندین بار سردار خود را عوض کردند، اما فایده‌ای نداشت و بیش از 70000 رومی در این جنگ‌ها کشته شدند.
هانیبال تصمیم گرفت مستقیما به شهر روم حمله کند، اما ایالت‌های روم به پیمانشان با روم وفادار ماندند و رومی‌ها توانستند از طریق مسدود کردن راه ارتباطی کارتاژی‌ها با شهر که مسیر دسترسی آن‌ها به غذا بود لشگر کارتاژ را تضعیف کنند. نتیجه آن شکست ننگین هانیبال بود. روم بخشی‌های از کارتاژ که در نزدیکی دریای اژه بود تصاحب کرد و هانیبال پس از یک صلح از روی اجبار با نوشیدن زهر خودکشی کرد.
جنگ سوم: چهار سال بعد در سال 146 قبل از میلاد روم به بازمانده‌های کارتاژ حمله کرد و آن‌ها به خاطر گرسنگی تسلیم شدند. رومی‌ها کارتاژ را آتش زدند و مردم آن را به بردگی گرفتند.
سقوط و بازسازی
رومی‌ها پس از سوزاندن شهر حتی سنگی را بر روی سنگ دیگر باقی نگذاشتند. اوتیکا Utica پایتخت آفریقایی‌های روم شد و شهز ویرانه در میان خرابه‌ها آرام گرفت. تا این که در سال 122 قبل از میلاد سخنران رومی یک کلنی کوچک در میان آن تاسیس کرد. یاد و خاطره جنگ‌های پونیک هنوز بسیار تازه بود واگرچه کلنی سقوط کرد، اما ژولیوس سزار پیشنهاد طرح بارسازی کارتاژ را ارائه کرد. 5 سال پس از مرگ او کارتاژ مجددا برپا خواست و قدرت از اوتیکا به کارتاژ رسید. تا زمان سقوط امپراطوری رومی‌ها شهری مهم باقی ماند.
اوایل قرن دوم بعد از میلاد تبدیل به سومین شهر بزرگ رومیان شد و جمعیت آن به 300000 نفر رسید. در این دوران بنا‌های باشکوهی ساخته شد. مانند دوران پونیک تیپه‌های بیرسا مرکز فرهنگی شهر بود؛ و رومی‌ها به شدت از ساختار پونیکی آن حفاظت می‌کردند.
اوایل قرن چهارم میلادی، کارتاژ شهری پیشرو برای آفریقایی‌های مسیحی تبدیل شد و تبدیل به یکی از کانون‌های آغازین مسیحیت شد. استانداری بیزانس در قرن هفتم تسلط بر کارتاژ را بر عهده داشت و نتوانست در مقابل حمله حسن بن النعمان در سال 698 میلادی از شهر محافظت کند و شهر مجددا ویران شد تا سال‌ها پس از آن تونس بر روی آن ساخته شد.
دیدنی‌های امروز کارتاژ
از دیدنی‌های آن میتوان به توفه (به معنی جهنم) اشاره کرد. مردم معتقد بودند اولین محلی که الیسا ملکه فنیقی در آن وارد شد این جا بود. این محل در روز‌های آغازین تاسیس شهر ساخته شد و گاهی نوزادان خود را در آن قربانی می‌کردند. پارک باستان شناسی محلی است که می‌توانید پشت حمام‌های قدیمی خیابان‌های قدیمی را ببینید طرحی که رومی‌ها برای مناطق مسکونه کارتاژ پیاده کرده بودند. پارک نماینگر تاریخ پر سوز و گداز شهر است. در نزدیکی پارک محله magon قرار داردو برای کسانی که می‌خواهند روند توسعه و پیشرفت شهر در دوران پونیک شهر را به خوبی حس کنند تجربه جالبی خواهد بود. تیپه‌های بیرسا نیز در زمان فنیقی‌ها و بعد‌ها در زمان رومی‌ها مرکز فعالیت‌های فرهنگی بودند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/312113/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

سیگنال مثبت به بورس تهران

علت گرانی شدید قیمت پیاز

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

حمایت جالب فعالین رسانه‌ای دنیا از اعتراضات ضد صهیونیستی دانشجویان آمریکا

نماهنگ «فلسطین تنها نیست» با نوای مهدی سلحشور

اگر کسی به یاد گناهان گذشته اش افتاد بداند ذات اقدس الهی به یادش انداخته

تقویم تاریخ/ بیانیه سازمان ملل علیه سلاح‏های شیمیایی عراق بر ضد ایران

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می‌کرد

دریاچه ای زیبا در نیوزلند

اسب آبی نر پس از هفت سال ماده از آب درآمد!

حکمت/ گناهِ ثروتمندی

محافظت دانشجویان هاروارد از دانشجویان مسلمان هنگام خواندن نماز

آیا جن‌ها هم زاد و ولد دارند؟

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

توئیت مهدی فضائلی درباره سردار بلندپایه سپاه

تصاویر جدید از سردار قاآنی با پوشش غیرنظامی

پیام رئیسی در پی درگذشت عروس امام خمینی

اظهارات وزیر کشور درخصوص دور دوم انتخابات مجلس

فرمانده سپاه با خانواده شهید حاجی‌رحیمی دیدار و گفت‌وگو کرد

رئوفیان: هر کس رئیس مجلس شود شورای وحدت با او همکاری می‌کند

معاون اجرایی ارتش: هر تهدیدی علیه ایران را در نطفه خفه خواهیم کرد

مصباحی مقدم: دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند

موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم

ادعای آمریکا: ساخت اسکله کمک‌رسانی به غزه آغاز شد

ارتش یمن بار دیگر «ایلات» را هدف گرفت

بازداشت 100 دانشجو در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی

عربستان میزبان مذاکرات چندجانبه درباره آینده غزه

قرارداد 6میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات آمریکا برای اوکراین

اعتراضات ضد اسرائیلی در سراسر آمریکا ادامه دارد

پیشنهاد رژیم صهیونیستی برای انصراف از حمله به رفح در ازای توافق با حماس

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

روسیه دارایی‌های بزرگترین بانک آمریکایی را مسدود کرد

بمباران دوباره امدادگران غزه با شهادت 8نفر

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

آقای ذوالنوری ممنون