ایران پرسمان

آخرين مطالب

تاثیر باکتری‌ها بر اکسیژن زمین خواندنی ها

تاثیر باکتری‌ها بر اکسیژن زمین
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایسنا / زمانی که سیاره ما هنوز مکانی غیرقابل سکونت بود به‌طور تقریبی تمام اکسیژن روی زمین با فتوسنتز موجودات کوچک، سیانوباکتری‌ها تولید شد.
به گزارش سایتک دیلی، سیانوباکتری‌ها بیش از 2.4 میلیارد سال پیش تکامل یافتند و زمین به آرامی به سیاره غنی از اکسیژن که امروزه می‌شناسیم، تبدیل شد. جودیت کلات، زمین زیست‌شناس میکروبی می‌گوید: «ما به‌طور کامل نمی‌فهمیم چرا این زمان طولانی بوده و چه عواملی اکسیژن‌رسانی زمین را کنترل کرده است اما هنگام مطالعه توده‌های سیانوباکتریایی در گودال جزیره میدل در دریاچه هیوران در میشیگان، آمریکا که در شرایطی شبیه به زمین اولیه است، ایده‌ای ارائه کردیم.»
در این تحقیق کلات با گروهی از محققان به‌همراه گرگوری دیک از دانشگاه میشیگان همکاری کرد. آنان دریافتند، در آب موجود گودال جزیره میدل، مکانی که آب‌های زیرزمینی از کف دریاچه خارج می‌شود، اکسیژن بسیار کمی وجود دارد.
بوپی بیداندا، بوم‌شناس میکروبی از دانشگاه ایالت گرند ولی، آمریکا می‌گوید: به‌طور عمده زندگی در کف دریاچه میکروبی و شبیه شرایطی است که میلیاردها سال بر سیاره ما حاکم بوده است. میکروب‌های موجود به‌طور عمده سیانوباکتری‌های تولیدکننده اکسیژن بنفش هستند که با باکتری‌های اکسیدکننده گوگرد سفید رقابت می‌کنند. اولی با نور خورشید و دومی با کمک گوگرد انرژی تولید می‌کند.
این باکتری‌ها برای زنده ماندن هر روز چرخش کوچکی انجام می‌دهند؛ از غروب تا سپیده دم، باکتری‌های گوگردخوار در بالای سیانوباکتری‌ها قرار دارند و دسترسی آنها به نور خورشید را مسدود می‌کنند. با طلوع خورشید، گوگردخواران به سمت پایین حرکت می‌کنند و سیانوباکتری‌ها به سطح توده افزایش می‌یابند.

ایران پرسمان


کلات توضیح داد: در این زمان آنها می‌توانند فتوسنتز و اکسیژن تولید کنند. با این حال، چند ساعت طول می‌کشد تا در واقع راه بیفتند و تاخیری صبحگاهی زیادی دارند. به‌نظر می‌رسد سیانوباکتری‌ها دیرتر از افراد سحرخیز بیدار می‌شوند. در نتیجه، زمان آنها برای فتوسنتز تنها به چند ساعت در روز محدود می‌شود. برایان اربیک، اقیانوس‌شناس فیزیکی در دانشگاه میشیگان، در مورد این چرخش میکروبی یک سوال جالب را مطرح کرد، «آیا این روند می‌تواند به این معنی باشد که تغییر طول روز بر فتوسنتز در تاریخ زمین تاثیر گذاشته است؟»
طول روز روی زمین همیشه 24 ساعت نبوده است. اربیک بیان کرد: هنگامی که سیستم زمین و ماه شکل گرفت، روزها بسیار کوتاه‌تر و حتی به مدت 6 ساعت کمتر بودند. سپس چرخش سیاره ما به‌دلیل کشش گرانش ماه و اصطکاک جزر و مدی کند شد و روزها طولانی‌تر شدند. برخی از محققان می‌گویند که کاهش سرعت چرخش زمین، همزمان با دوره طولانی سطح پایین اکسیژن جهانی، حدود یک میلیارد سال متوقف شده است. پس از آن وقفه، هنگامی که گردش زمین مجدد در حدود 600 میلیون سال پیش شروع به کند شدن کرد، یک تغییر عمده دیگر در غلظت‌های اکسیژن جهانی رخ داد.
پس از اشاره به شباهت خیره‌کننده بین الگوی اکسیژن‌رسانی و میزان چرخش زمین در مقیاس‌های زمانی زمین‌شناسی، کلات مجذوب این فرضیه شد که ممکن است بین این دو پیوند وجود داشته باشد، پیوندی که فراتر از تاخیر فتوسنتز «دیربرخیزنده» از گودال جزیره میدل مشاهده شده است. کلات متوجه شد که طول روز و انتشار اکسیژن از توده‌های میکروبی با یک مفهوم بسیار اساسی و بنیادین مرتبط است؛ در روزهای کوتاه، زمان کمتری برای ایجاد افت حرارتی وجود دارد بنابراین اکسیژن کمتری می‌تواند از توده‌ها رها شود.

ایران پرسمان


از توده‌های باکتریایی تا اکسیژن جهانی
کلات با آرجون چنو که با موسسه میکروب‌شناسی دریایی ماکس پلانک، آلمان فعالیت داشت، همکاری کرد و اکنون گروه خود را در مرکز تحقیقات دریایی گرمسیری لیبنیز (ZMT) در برمن، آلمان رهبری می‌کند. بر اساس یک نرم‌افزار آزاد که توسط چنو برای این تحقیق توسعه یافته است، آنان نحوه ارتباط پویایی نور خورشید با انتشار اکسیژن از توده را مورد بررسی قرار دادند.
چنو گفت: «شواهد نشان می‌دهد که دو روز 12 ساعته باید شبیه یک روز 24 ساعته باشد. نور خورشید دو برابر سریع‌تر بالا و پایین می‌رود و تولید اکسیژن در مرحله آهسته انجام می‌شود. اما انتشار اکسیژن از توده‌های باکتریایی این‌گونه نیست زیرا توسط سرعت انتشار مولکولی محدود می‌شود. این رهایی دقیق انتشار اکسیژن از نور خورشید در قلب این مکانیسم قرار دارد.»
برای درک چگونگی تاثیر فرآیندهای رخ داده طی یک روز بر اکسیژن‌رسانی طولانی‌مدت، کلات و همکاران وی نتایج خود را به مدل‌های جهانی سطح اکسیژن ضمیمه کردند. تجزیه‌وتحلیل نشان می‌دهد که افزایش اکسیژن ناشی از تغییر طول روز می‌تواند سطح اکسیژن را در سطح جهانی افزایش دهد. این پیوند بین فعالیت موجودات کوچک و فرآیندهای جهانی است. ما قوانین فیزیک را که در مقیاس‌های بسیار متفاوت عمل می‌کنند، از انتشار مولکولی گرفته تا مکانیک سیاره‌ها، به هم پیوند می‌دهیم. ما نشان می‌دهیم که بین طول روز و میزان اکسیژن آزاد شده توسط میکروب‌های ساکن زمین ارتباط اساسی وجود دارد و بسیار هیجان‌انگیز است. به این ترتیب ما چرخش مولکول‌ها را در توده میکروبی با چرخش سیاره خود و ماه آن پیوند می‌دهیم.
به‌طور کلی، دو رویداد مهم اکسیژن‌رسانی (جهش در غلظت اکسیژن) در تاریخ زمین، رویداد اکسیداسیون بزرگ بیش از دو میلیارد سال پیش و رویداد بعدی اکسیژناسیون نئوپروتروزوئیک (پیشین‌زیستی نو) ممکن است با افزایش طول روز مرتبط باشد. بنابراین، افزایش طول روز می‌تواند بهره‌وری خالص عمق اقیانوس را به اندازه کافی افزایش دهد تا سطوح اکسیژن جو را تحت تاثیر قرار دهد.
کلات در پایان گفت: بازی با این طیف وسیع از مقیاس‌های زمانی و مکانی بسیار گیج‌کننده و سرگرم‌کننده بود.
نتایج این تحقیق در مقاله‌ای تحت عنوان «ارتباط احتمالی بین سرعت گردش زمین و اکسیژن‌رسانی» در مجله Nature منتشر شده است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/312406/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

هشدار صریح ایران به رژیم صهیونیستی؛ در پاسخ دادن به هرگونه ماجراجویی آنی عمل می‌کنیم

سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود

رئیسی: اگر اهل مذاکره‌اید، ما میز مذاکره را ترک نکرده‌ایم

روایت هاشمی رفسنجانی از درخواست وزیر نفت برای صدور نفت مجانی به سوریه

سپاه ادعای آسیب نیروگاه دیمونا در حمله ایران را تکذیب کرد

6 پیشنهاد وزیر امور خارجه کشورمان در شورای امنیت سازمان ملل

اردن: باید مانع حمله به رفح شد

رویترز: آمریکا عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو می‌کند

تظاهرات علیه نتانیاهو امروز هم ادامه یافت

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

موضع‌گیری دو پهلو

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

هوای تازه/ آی قابیل! آی اســرائیل! نوبت انتقام‌ هابیل است

دام دنیا در بیان عطار نیشابوری

بیانیه بایدن درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی آمریکا

امیرعبداللهیان: در صورت تعرض به منافع ایران، در پاسخ‌گویی لحظه‌ای تردید نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان: عملیات دفاع مشروع و اقدام متقابل ایران پایان یافته است

اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد

سلامت جسمی- روانی صهیونیست‌ها وخیم‌تر شده است

سازمان بهداشت جهانی: حجم ویرانی بیمارستان‌های غزه فاجعه‌آمیز است

ادعای رسانه عبری درباره اصابت موشک به دیمونا جنگ روانی است