ایران پرسمان

آخرين مطالب

با معروف ترین دزدان دریایی تاریخ آشنا شوید خواندنی ها

با معروف ترین دزدان دریایی تاریخ آشنا شوید
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - دیجی رو / بسیاری از مردم تصور می‌کنند که دزدان دریایی بخشی از افسانه‌های پیشینیان هستند، اما وجود دزدان دریایی در تاریخ اثبات شده است. همچنین در فیلم‌های موفق جهان مانند دزدان دریایی کارائیب نیز به این دریانوردان تبهکار توجه ویژه‌ای شده است. اغلب دزدان دریایی قاتل، خشن و بی‌رحم بودند. جنگ و خونریزی برای غارت، سرقت و پیدا کردن گنج یکی از شاخصه‌های مهم این مردان در دریا‌ها به شمار می‌رود. 
1- ویلیام کید

ایران پرسمان

کاپیتان ویلیام کید متولد سال 1645 در اسکاتلند است که به عنوان مشهورترین و خشن‌ترین دزد دریایی جهان شناخته می‌شود. بر اساس گزارش‌ها، پدر ویلیام کید یک دریانورد بود و به همین دلیل ویلیام از کودکی رویای دریانوردی را در سر می‌پروراند. وی برای شروع زندگی جدید از وطن خود خارج شد و با کشتی به ایالت نیویورک امریکا رفت.
در ابتدا ویلیام یک شکارچی دزدان دریایی بود و با سارا بردلی کاکس ثروتمند ازدواج کرد. حاصل این ازدواج دو فرزند بود و برای کید زندگی رویایی که در ذهن داشت به واقعیت تبدیل شد.
سال‌ها بعد یک کشتی جنگی مخصوص مجهز به خدمه و سلاح به او واگذار شد تا دزدان دریایی دریای سرخ را دستگیر کند. پس از چند روز قایقرانی، اغلب خدمه ماهر، کشتی او را به مقصد کشتی‌های سلطنتی نیروی دریایی ترک کردند و لذا خدمه جایگزین او دزدان دریایی شدند. با این شرایط ویلیام با وجود حملات متعدد نتوانست پیروزی بزرگی به دست آورد و هیچ درآمد قابل توجهی نیز کسب نکرد.
علاوه بر این، وی در طی یک درگیری توپچی خود را به نام ویلیام مور به قتل رساند. پس از آن با تسخیر یک کشتی هندی، ویلیام کید به عنوان یک دزد دریایی شناخته شد. کید برای مخفی شدن به نیویورک برگشت، اما به سرعت دستگیر شد. پس از مدتی در انگلیس حکم اعدام وی صادر شد، ولی در حین اعدام طناب دار او پاره شد. در نهایت، پس از تعویض طناب، برای بار دوم ویلیام کید به دار آویخته شد.
2- بارتولومئو رابرتز

ایران پرسمان

بارتولومئو رابرتز که به بارت سیاه نیز مشهور است یکی از موفق‌ترین و از سوی دیگر خشن‌ترین دزدان دریایی بود که جسارت وی زبانزد خاص و عام است. رابرتز که در سال 1682 در ولز جنوبی متولد شد پس از زمان بسیار کوتاهی برای خدمت به یک شاهزاده بریتانیایی به بردگی گرفته شد. اما پس از آن که دزدی دریایی به نام هاول دیویس کشتی آن‌ها را تصرف کرد، وی نیز مانند سایرین مجبور به پیوستن خدمه کشتی دزدان دریایی شد.
او خیلی زود در دل هاول دیویس جای گرفت و دریافت که دزدی دریایی بهترین راه برای نجات از بردگی است! پس از کشته شدن دیویس در هنگام جنگ، رابرتز به عنوان کاپیتان جدید کشتی انتخاب شد و از آن زمان بود که کار دزدی دریایی خود را رسماً آغاز کرد.
رابرتز در طول زندگی خود حدود 400 کشتی را غارت کرد و کشتی‌های غارت شده را سوزاند و صد‌ها نفر را به بردگی خود درآورد. او یک دزد دریایی بسیار خونسرد بود که دریا‌ها نیز آن وحشت داشتند.
3- ریش سیاه

ایران پرسمان

ریش سیاه یکی از دزدان معروفی است که در طول تاریخ سوژه اصلی اغلب فیلم‌ها بوده است. وی به خاطر ظاهر خاصش لقب ریش سیاه را گرفت. ریش ساه و بلند که بخش بزرگی از صورتش را می‌پوشاند باعث شده بود تا عده زیادی او را با این نام صدا کنند.
ریش سیاه خود را ادوارد معرفی کرد و در جامائیکا به عنوان یک خدمتکار خصوصی کار می‌کرد. او پس از یادگیری فنون دزدان دریایی، در کنار کاپیتان هورنیگولد کار کرد و با وی به کشتی‌های بسیاری حمله کرده و آن‌ها را غارت نمود. پس از بازنشستگی هورنیگولد وی جانشین او شد. ریش سیاه یک کشتی فرانسوی را به توپ‌های متعددی مجهز کرد و نام آن را ” انتقام ملکه آن” نهاد.
با اینکه بسیاری از مردم از نام دزدان دریایی وحشت دارند، اما ریش سیاه فردی به شدت مهربان لقب گرفته است، زیرا هیچ شاهدی مبنی بر آزار اسرای کشتی‌های غارت شده توسط این مرد وجود ندارد. او طی یک حمله غافلگیرانه کشته شد. در منابعی بیان شده است که او در هنگام مرگ بیش از بیست بار چاقو خورده و پنج گلوله نیز به وی شلیک شده بود.
4- کالیکو راکهام جک

ایران پرسمان

کالیکو راکهام جک یکی دیگر از دزدان دریایی معروف است. وی مبارز بزرگی نبود و حتی ثروت زیادی نداشت، اما با این حال شگرد‌های خاصی برای پیشبرد اهدافش داشت. پرچمی که او استفاده می‌کرد امروزه به عنوان نماد دزدان دریایی شناخته می‌شود. این پرچم یک جمجمه سیاه و سفید با دو شمشیر متقاطع در روی آن است.
کالیکو پس از متهم کردن کاپیتان کشتی دزدان دریایی به تصمیم گیری‌های نادرست، خود ناخدای آن کشتی شد و بسیاری از کشتی‌های مسافربری و تجاری را غارت نمود. پس از یک شکست، از سوی دولت انگلیس به وی پیشنهاد داده شد که از زندگی در روی دریا و دزدی دریایی دست بکشد. کالیکو راکهام جک برای مدت کوتاهی این پیشنهاد را پذیرفت، اما پس از آن دوباره به دریا بازگشت. کالیکو با نام ناخدا راکهام شناخته می‌شد و به خاطر پوشیدن لباس‌هایی از جنس چلوار لقب چلواری به او داده بودند.
5- چارلز وین

ایران پرسمان

کاپیتان چارلز وین یک دزد دریایی انگلیسی بود که تاریخ تولد او چندان مشخص نیست. او به عنوان خدمه‌ای در کشتی تحت هدایت کاپیتان هنری جنینگز کار می‌کرد و به کشتی‌ها و اردوگاه‌ها حمله می‌کردند. وی پس از بخشودگی هنری جنینگز از سوی دولت، ناخدای کشتی دزدان دریایی شد. علاوه بر این او از معدود دزدان دریایی بود که بخشودگی شاه را نپذیرفت و به کار خود ادامه داد.
وین کشتی‌های راجرز را آتش زد تا فرماندار جدید نیو پراویدنس را تحریک کند. فرماندار نیز یک دزد دریایی با سابقه قدیمی را برای دستگیری وین فرستاد. چارلز وین موفق شد از دست بسیاری از افراد که قصد دستگیری او را داشتند، فرار کند.
پس از این تصمیم بد که صدمات جبران ناپذیری را به گروه دزدان دریایی خود وارد ساخت، توسط عضو ارشد خود، کالیکو جک راکهام، متهم به ترسو بودن شده و از گروه خود برکنار شد. با این وجود چارلز وین دوباره در دریا‌ها به عنوان فرمانده حکومت می‌کرد، اما طوفان کشتی‌های وی را خراب کرد و پس از آن دستگیر شد.
وی توسط مقامات دولت پای میز محاکمه کشیده شد و متهم به دزدی و غارت گردید. سرانجام او را در نوامبر 1720 اعدام کردند و این چنین زندگی چارلز وین خاتمه یافت.
6- ادوارد انگلند

ایران پرسمان

ادوارد انگلند که در ایرلند به دنیا آمد و پس از مدتی مجبور شد کارائیب را ترک کند و به آفریقا برود تا بتواند به غارت‌های خود ادامه دهد. وی یک ناوگان کامل ساخت و با آن بسیاری از کشتی‌ها را به تصرف خود در آورد.
ادوارد انگلند به یک کشتی انگلیسی و یک کشتی هلندی که متعلق به شرکت هند شرقی بود، حمله کرد. ناخدای یکی از این کشتی‌ها به نام جیمز ماکرا پس از یک نبرد طولانی در نهایت تسلیم شد. همسر اول ادوارد قصد داشت ماکرا را بکشد، اما ادوارد تصمیم گرفت تا زندگی را به او ببخشد. خدمه وی از این کار چندان راضی نبودند و لذا ادوارد انگلند را در موریتوس مارون رها کردند و او در آنجا به عنوان یک مرد فقیر درگذشت.
7- پائولگریو ویلیامز

ایران پرسمان

پائولگریو ویلیامز در سال 1678 در شهر رود ایسلند متولد شد. وی پس از ملاقات با ساموئل بلامی تصمیم گرفت خانواده و همسر خود را ترک کند. بلامی ملوان فقیری بود که در نظر داشت گنجی غرق شده در اسپانیا را پیدا کند.
پس از ناکامی در این کار، هر دو نفر تصمیم گرفتند که دزد دریایی شوند. هنوز هم مشخص نیست که چرا افراد ثروتمندی، چون او دزد دریایی می‌شدند. وی 38 سال داشت که کشتی‌های متعددی را تصرف نمود. بعد از کمتر از 10 سال ویلیامز از شغل دزدی دریایی بازنشسته شد و با تشکیل خانواده جدید باقی عمر خود را در آرامش گذراند.
8- سید الحورا

ایران پرسمان

سید الحورا یکی از شخصیت‌های مهم زن در عصر جدید اسلام غرب بود. وی در سال 1458 متولد شد و پس از مدتی از مراکش فرار کرد و اجباراً در کاهوئن اقامت گزید. الحورا پس از مرگ همسرش که حاکم مراکش بود در سال 1515، تصمیم گرفت انتقامی سخت بگیرد، زیرا به خود قول داده بود هرگز واقعیتی را فراموش نکند.
وی حملات موفقیت آمیز زیادی داشت و یکی از معدود زنان دزد دریایی است که تن به مذاکره می‌داد. همچنین لقب ملکه در مراکش مختص او بود و از سال 1515 تا 1542 در مراکش سلطنت کرد. وی در اوج قدرت سلطنت خود با پادشاه مراکش ازدواج کرد، اما حاضر نشد کرسی سلطنت را به وی واگذار کند. سرانجام الحورا توسط دامادش برکنار گردید.
9- توماس تئو

ایران پرسمان

توماس تئو یکی از مشهورترین دزدان دریایی دریای سرخ بود که در سال 1680 متولد شد. وی از خانواده‌ای متمول و ثروتمند بود و در دوران جوانی به صورت خصوصی در کشتی‌های انگلیسی فعالیت می‌کرد. وی پس از مدتی به عنوان کاپیتان یک کشتی انتخاب شد.
تئو ظاهراً می‌بایست به کشتی‌ها و مستعمرات فرانسه در سواحل آفریقا حمه می‌کرد، اما خیلی زود متوجه شد که تبدیل به یک دزد دریایی شرور و بدجنس شده که بیش از حد خطرناک است.
وی در جریان یکی از حملات خود به کشتی‌های هدف به شدت مجروح و مورد اصابت گلوله قرار گرفت و در نهایت کشته شد.
10- استد بونت

ایران پرسمان

استد بونت، مرد ثروتمندی بود که یک زن و مزرعه سودآور شکر داشت. او بدون هیچ دلیل مشخصی به دزدی دریایی روی آورد و به دلیل سوابق فرهنگی خود در میان دزدان دریایی لقب “دزد دریایی نجیب‌زاده” گرفت.
بونت یکی از جالب‌ترین و منحصر به فردترین دزدان دریایی در تاریخ کارائیب بود. اگر چه وی به خاطر موفقیت‌های بسیار کم به عنوان یکی از نالایق‌ترین دزدان دریایی شناخته می‌شد، اما برخی از اقدامات وی باعث شد تا یک دزد دریایی مشهور باشد. استد بوت در نوامبر 1718 به جرم دزدی دریایی در کنار خدمه خود به دار آویخته شد.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/321356/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

سال 1401 ؛ سال «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین»

جلسه شورای سیاستگذاری ستاد کنگره شهدای استان البرز برگزار شد

«حفظ نظم و انضباط اداری» و «پاسخگویی حداکثری به جامعۀ هدف» پایه و اساس خدمت است

مادر شهیدان والامقام «انصاری رامندی» به لقاءالله پیوست

پلمپ یک واحد پذیرایی گرانفروش در جزیره کیش

همه فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد آذربایجان شرقی استخدام می‌شوند

عملیات عمرانی طرح جامع گلزار شهدای قزوین آغاز می‌شود

تکریم مدیرکل بنیاد کرمانشاه از ایثارگران شهرستان جوانرود

یادواره شهدای معلم حوادث تروریستی آموزش و پرورش استان سیستان و بلوچستان

رئیس جمهور در پیامی درگذشت پدر شهیدان «خرسندیان» را تسلیت گفت

مادر گرامی شهیدان «فرشیدفر» به فرزندان شهیدش پیوست

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام «دهنوی»

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان دره شهر

حملات موشکی به سرزمین صهیونیستی دل خانواده‌های شهدا و ایثارگران را شاد کرد

گردهمایی از جنس غرور و اقتدار ملی در جزیره کیش/ شادی وصف ناپذیرکیشوندان از عملیات وعده صادق سپاه

بیانیه مرکز مقاومت بسیج بنیاد شهید و امور ایثارگران در حمایت از اقدام نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در تنبیه رژیم صهیونیستی

با لغو پروازها، اقامت هتلی مسافران کیش تمدید شد

حمایت بنیاد شهید و امور ایثارگران یزد از اقدام شجاعانه سپاه پاسداران

تمدید اقامت هتلی مسافرانی که پروازشان لغو شده در جزیره کیش

برنامه ریزی جهادی برای استفاده حداکثری از آزمون استخدامی خاص فرزندان شهدا و جانبازان 70 درصد

اجتماع بزرگ مردم انقلابی کیش در حمایت از پاسخ دندان شکن رزمندگان اسلام به رژیم صهیونیستی

تقدیر بنیاد شهید و امور ایثارگران از شرکت بیمه دی

برگزاری مراسم اختتامیه فعالیت‌های قرآنی ماه مبارک رمضان بنیاد شهید و امور ایثارگران فارس

تکریم 5 عضو جامعۀ ایثارگری تبریز توسط سلمانی

مادران شهدا آیه های ایثار و گنجینه های استواری و صبر هستند

هفتمین روز شهادت شهید مدافع امنیت محسن حسین نیا در بهنمیر مازندران برگزار شد

وعده صادق هژمونی اسرائیل و استکبار جهانی را در هم شکست

نتیجه جابه جایی غیر اصولی سنگ

پیچ پیچید ولی راننده نپیچید

افزایش مقاومت به خوردگی و سایش فولاد با نیتروژن‌دهی پلاسمایی

ارائه کاتالیستی برای سنتز نانولوله‌کربنی که از آهن و کبالت بهتر عمل می‌کند

معرفی کتاب «سینمای آمریکا»

پدر قصه‌گویی عرفانی کیست؟