ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله جهان صنعت/ خانواده‌هایی از تحصیل فرزندان بازخواهند ماند تحلیل روز

سرمقاله جهان صنعت/ خانواده‌هایی از تحصیل فرزندان بازخواهند ماند
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - جهان صنعت / « خانواده‌هایی از تحصیل فرزندان بازخواهند ماند » عنوان سرمقاله روزنامه جهان صنعت به قلم محمد بلوری است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مسوولان آموزشی کشور رسما اعلام کرده‌اند که با آغاز ماه آبان، درهای مدارس روی 15 میلیون دانش‌آموز دوره‌های ابتدایی و دبیرستانی گشوده خواهد شد تا به روال معمول گذشته بر نیمکت‌های کلاس بنشینند و به تحصیل ادامه بدهند.
اما بازگشت دانش‌آموزان به مدرسه در حالی آغاز می‌شود که هیچ برنامه‌ای برای محافظت از آنان در برابر خطر ابتلا به ویروس کرونا هنوز تنظیم نشده است. توجه داریم که 9 ماه پیش با اوج‌گیری سرایت این ویروس در جامعه، مسوولانی چند با خطایی سوداگرانه مانع پخش و تزریق واکسن شدند و هزاران نفر از هموطنان بیگناه‌مان را در اثر ابتلا به ویروس کرونا به کشتن دادند و هزاران تن دیگر به این ویروس مبتلا شدند که تحت تاثیر این خطای مرگبار 9 ماه گذشته و نبودن امکانات حیاتی برای درمان امروزه به موازات روند تقریبا پرشتاب تزریق واکسن به جبران خطای گذشته همچنان بیشترین قربانیان کرونا را در جهان داریم و هر روزه با مرگ بیش از 50 قربانی کرونا هزاران تن هم مبتلا می‌شوند که به خاطر نبودن تخت خالی در بیمارستان‌ها، ناگزیر در خانه‌ها بستری می‌شوند و خطر ابتلا به دیگر اعضای خانواده‌ها را هم بیشتر می‌کنند. خانواده‌هایی که برای یافتن دارو و سرم و کپسول اکسیژن مورد نیاز بیماران‌شان باید داروخانه‌ها را زیرپا بگذارند و در این میان طی تقریبا دو سال، همتی در میان مسوولان پیدا نشده که با افزایش تخت‌ها یا ایجاد بیمارستان‌های صحرایی مانع بستری شدن مبتلایان کرونا در خانه‌ها شوند که به این نحو با سرایت به دیگر اعضای خانواده، شتاب روند مرگ‌ومیر افراد مبتلا به این ویروس را افزایش می‌دهند.
حالا در چنین فضای پرخطری در جامعه تصمیم گرفته‌اند دانش‌آموزان را روانه مدارس کنند در حالی که برای حفظ جان و سلامت آنها هیچ برنامه‌ایی اندیشیده نشده است و به یقین با چنین شرایطی والدین بسیاری، از فرستادن فرزندان‌شان به مدرسه خودداری می‌کنند و واکسینه نشدن بچه‌ها مهم‌ترین انگیزه والدین برای اتخاذ چنین تصمیمی خواهد بود. هرچند مسوولان به خانواده‌ها وعده داده‌اند که تا پیش از گشایش مدارس اقدام به تزریق واکسن به دانش‌آموزان خواهند کرد اما یقینا در مدت یک ماهه‌ای که تا عملی شدن وعده گشایش مدارس باقی است به نظر می‌رسد امکان‌پذیر نخواهد بود که دانش‌آموزان را طی این مدت کوتاه بتوان در دو یا سه نوبت زمانی واکسینه کرد.
با شروع ماه مهر هنوز برنامه منسجمی برای آغاز تزریق واکسن 15 میلیون دانش‌آموز تهیه و اعلام نشده است در حالی که روشن نشده برای تزریق به نوجوانان چه واکسنی در نظر گرفته خواهد شد و مهم‌تر از همه شناسایی نوجوانانی است که مبتلا به کرونا نشده باشند، چراکه وجود یک نوجوان مبتلا به ویروس کرونا در میان دانش‌آموزان یک کلاس یا حتی در بین محصلین یک مدرسه می‌تواند دیگر بچه‌ها را با خطر ابتلا به ویروس روبه‌رو کند. به همین لحاظ ضرورت خواهد داشت در مدارس هم از بیم سرایت جمعی ویروس به دانش‌آموزان یک هیات پزشکی برای اطمینان از سلامت بچه‌ها نظارت مداوم و دقیق داشته باشند و در صورت شناسایی مبتلایان به کرونا، آنها را تحت درمان قرار دهند.
مرخص شدن همزمان دانش‌آموزان همه مدارس با توجه به شلوغی مترو و اتوبوس‌های شهری می‌تواند به خاطر فشردگی مسافران برای این نوجوانان در میان انبوه مسافران از نظر سرایت ویروس کرونا خطرآفرین باشد. به همین خاطر کارشناسان توصیه می‌کنند برای جلوگیری از تراکم فشرده مسافران، تعطیلی مدارس در ساعات مختلف انجام شود تا دانش‌آموزان در دسته‌های کم‌شماری مرخص شوند تا از تراکم جمعی در اتاقک‌های تنگ اتوبوس‌ها و متروها جلوگیری کنند و ایمن‌تر اینکه ضروری است اتوبوس فراوان دولتی و شرکت‌های تابعه و وسایل نقلیه نظامی که شمار زیادی از آنها در پارکینگ‌ها بلااستفاده مانده در ساعات خروج دانش‌آموزان از مدارس به طور اختصاصی این نوجوانان را به ایستگاه‌هایی نزدیک به خانه‌های‌شان انتقال دهند تا بدون خطر ابتلا به ویروس کرونا به منازل برسند.
در پایان باید به خانواده بسیاری اشاره کرد که به خاطر فقر مالی و تنگدستی تاکنون نتوانسته‌اند هزینه سه میلیون تومانی خرید کتاب‌های درسی و سایر لوازم مختلف تحصیلی را فراهم کنند و فرزندان‌شان را به مدرسه بفرستند چنانچه در سال تحصیلی گذشته هم در جریان آموزش از راه دور هزاران دانش‌آموز به خاطر فقر مالی خانواده و نداشتن وسایل ارتباط‌جمعی از تحصیل بازماندند و یک‌سال تحصیلی‌شان بر باد رفت و امسال با شدت بحران اقتصادی و گسترش فقر مالی در میان خانواده‌های بیشتر و گران‌تر شدن لوازم تحصیلی مسلما بسیاری از والدین نخواهند توانست حتی کتاب، دفتر و دیگر لوازم آموزشی را برای فرزندان تدارک ببینند و آنها را به مدرسه بفرستند و به این ترتیب میلیون‌ها نوجوان چون سال تحصیلی گذشته از ادامه تحصیل بازخواهند ماند، مگر دولت و خانواده‌هایی خیرخواه به یاری این خانواده‌های نیازمند بشتابند.دولت در قدم اول همانند گذشتگان موظف خواهد بود کتاب‌های درسی را به طور رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد تا این سرمایه‌های اصلی در آینده به خاطر فقر و تنگدستی خانواده‌ها از تحصیل بازنمانند. از سوی دیگر خانواده‌هایی که از تمکن مالی برخوردارند باید به سوی خانواده‌های نیازمند بشتابند تا آنها نیز در همین مدارس کشورمان به تحصیل ادامه دهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/326801/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

تلاقی هیجان و ترس روی پلی در آسمان

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

برای چند کار عجله کنید...

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

چه کسی می داند...

جهانگیری: در سال 84 که دولت را به احمدی‌نژاد تحویل دادیم خودروسازی ایران از ترکیه و چین جلوتر بود

درگوشی حرف زدن میرسلیم و بادامچیان در یک مراسم سیاسی

سانسور گسترده رسانه‌های جهان بخاطر حفظ منافع رژیم صهیونیستی

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

یک آپارتمان مخفی در برج ایفل!

4گوشه دنیا/ خاص‌ترین خانه در ژاپن

تلاقی هیجان و ترس در پلی در آسمان

وضعیت عجیب زیرگذرها در پورتلند آمریکا

هند به دنبال ماموریت‌های فضایی بدون زباله تا سال 2030

ای بیخبران چه جای خواب است مرا

متقی: بعد از جنگ غزه و عملیات وعده صادق، اسرائیل مجبور شد سفارتخانه‌هایش را در کشورهای منطقه ببندد

عملیات «وعده صادق» از نگاه شخصیت‌های سیاسی ترکیه

داوری خطاب به دولت رئیسی: کاش برای دستاوردسازی‌های کاذب، حداقل کمی عدد بیاموزید

هشدار قاهره درباره یورش زمینی رژیم صهیونیستی به رفح

کودک فلسطینی: خواب دیدم توسط ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدم!

همبستگی با غزه مقابل سفارت رژیم صهیونیستی در امان

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

برای از ما بهتران؟

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

شتر‌ها در محوطه کاخ وینسنس فرانسه

دریاچه‌ زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

خیاط زبردست طبیعت

چه چیز داری با خویشتن که دیدارت...

روایتی از همکاری‌های اطلاعاتی مجاهدین با ارتش صدام

آمریکا تحریم‌هایی مرتبط با ایران اعمال کرد

وزیر کشور: 45 نماینده در مرحله دوم انتخابات راهی خانه ملت می‌شوند

در دومین روز از سفر رئیس‌جمهور به پاکستان چه‌ گذشت؟

فرمانده 26 ساله فلسطینی که عملیات‌های بسیاری در کرانه باختری علیه ارتش اسرائیل انجام داده، کیست؟

رزمایش دریایی مشترک سوریه و روسیه آغاز شد

موضع جدید عربستان در رابطه با توقف تجاوز اسرائیل

پادوی سابق ترامپ علیه ترامپ

پیدایش ابرقدرت اسلامی