ایران پرسمان

آخرين مطالب

جهان در آستانه جنگِ تمام عیار چین و آمریکا تحلیل روز

جهان در آستانه جنگِ تمام عیار چین و آمریکا
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
پایگاه خبری "مدرن دیپلماسی" در گزارشی، به تحرکات اخیر نومحافظه‌کاران آمریکایی و همچنین مجتمع‌های نظامی و صنعتی این کشور در اِعمال فشار علیه دولت بایدن، با هدف سوق دادن آن به مسیر شناسایی استقلال تایوان، به عنوان یک دولت مستقل و نَه بخشی از خاک چین پرداخته است. امری که در نوع خود عملا می‌تواند چین و آمریکا را وارد یک جنگ شدید کند که به احتمال فراوان منجر به جنگ جهانی سوم خواهد شد.
مدرن دیپلماسی در این رابطه می‌نویسد: «در شرایط فعلی، بسیاری از سیاستمداران آمریکایی مخصوصا نومحافظه‌کاران، جو بایدن رئیس جمهور آمریکا را متهم می‌کنند که اگر وی بخواهد از تهدیدات عینی آمریکا علیه چین در جبهه‌های مختلف عقب نشینی کند، عملا موجبِ از دست رفتنِ تایوان، و تسلط کامل پکن بر آن خواهد شد. این در حالی است که دولت آمریکا از فوریه سال 1972 که در جریان یک توافق تعهد کرد تا سیاست "چین واحد" را به رسمیت بشناسد و تایوان را به مثابه بخشی از خاک چین قلمداد کند، همواره نوعی تعهد را به پکن و تسلط آن بر تایوان داشته است. البته که ایالات متحده تاکنون این موضع را به چالش نکشیده (اگرچه همکاری‌های گسترده‌ای با تایوان در حوزه‌های مختلف دارد که بار‌ها خشم چین را برانگیخته است). واشنگتن منفعت خود را در حل و فصل مسالمت آمیزِ مساله تایوان و ایجاد تعامل میان پکن و تایپه می‌بیند.
در این راستا، اگر دولت بایدن به این مساله همچنان پایبند باشد و در صورت وقوع درگیری میان چین و تایوان، به حمایت از تایپه با چین وارد جنگ نشود، نومحافظه کاران آمریکایی خواهند گفت که آمریکا تحت ریاست جمهوری بایدن در حراست از متحدان خود شکست خورده و چین نیز توانسته عملا گوی سبقت را از آمریکا برباید و تبدیل به قدرت اول جهانی شود.
همچین بایدن به شدت تحت فشار نئوکان‌های آمریکایی (نومحافظه کاران) از این جهت است که وی حاضر نیست سیاست خارجی آمریکا را انگونه که مد نظر آن هاست تغییر دهد (نومحافظه کاران آمریکایی تا حد زیادی با مجتمع‌های نظامی و صنعتی آمریکا هم پیمان هستند و عملا در راستای منافع آن ها، نظامی گری و تهاجم نظامی را اقصی نقاط جهان ترویج می‌کنند).
به گزارش فرارو، تایوان نه فقط به این دلیل که درخواستش مبنی عضویت در سازمان ملل به عنوان یک کشور از سوی این نهاد رد شده، بلکه به این دلیل که خودِ آمرکیا نیز در جریان توافق با چین در سال 1972 وعده داد که به هیچ عنوان با استقلال دولتی به نام تایوان موافقت نکند، نتوانسته عنوانِ دولت و کشوری مستقل را به خود بگیرد.
با این حال از سال 1972 تاکنون، مجتمع‌های نظامی و صنعتی در آمریکا، همگی اقدامات متعددی را انجام داده اند تا در نهایت آمریکا را به سمت جنگ با چین در مورد مساله تایوان رهنمون کنند. در این راستا، درخواست نومحافظه کاران از دولت آمریکا جهت حمایت از یک اعلامیه عمومی مبنی بر اینکه تایوان، دیگر بخشی از خاک چین نیست، نمونه‌ای از فشار‌هایی است که اکنون نومحافظه کاران آمریکایی بر بایدن و دولت وی اعمال می‌کنند. نباید فراموش کرد که اگر بایدن بخواهد به برخی ندا‌ها جهت تحریک چین در شرایط کنونی پاسخ مثبت دهد، جنگی تمام عیار با چین برای واشنگتن در پیش خواهد بود.
دولت چین قویا بر این باور است که سرزمین تایوان که پس از استقرار نظام کمونیستی چین در سال 1949، شاهد فرار رهبران ارشد نظام جمهوری چین به خود بود، برای همیشه بخشی از خاک چین است و اگر قرار باشد این ادعا خدشه دار شود، پکن بایستی ورایِ تمامی اولویت هایش، خود را برای جنگی تمام عیار جهت بازپس‌گیری این سرزمین آماده کند.
با این همه در مدت اخیر، وقوع برخی تحولات در مورد مساله تایوان در آمریکا، تا حدی نگرانی‌هایی را در این کشور در مورد درگیری احتمالی آن با چین ایجاد کرده است. در این راستا در تاریخ 10 سپتامبر سال جاری میلادی، "فایننشیال تایمز" در گزارشی با عنوانِ: "آمریکا خطر درگیری با چین را در پیِ پیشنهادی مبنی بر تغییر نام دفتر دیپلماتیک تایوان در واشنگتن به جان می‌خرد"، از فشار قابل توجهِ نئوکان‌های آمریکایی بر بایدن جهت تغییر وضعیت دفتر نمایندگی تایوان در واشنگتن به یک سفارت ملیِ مستقل خبر داد.
البته که گزارش مذکور، تاکید می‌کرد که هنوز در این رابطه تصمیم نهایی گرفته نشده و عملی شدنِ این تصمیم به یک فرمان اجرایی از سوی جو بایدن رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد. بدون تردید اگر یکچنین فرمان اجرایی صادر شود، دقیقا در نقطه مقابلِ "بیانیه شانگهای" در سال 1972 میان چین و آمریکا در مورد وضعیت تایوان خواهد بود و عملا آمریکا را به عصری باز خواهد گرداند که سلاح‌های خود را به سمت چین نشان رفته بود و می‌توانست ظرف 10 دقیقه چین را با یک حمله ناگهانی هسته‌ای هدف قرار دهد و توانمندی‌های تلافی جویانه آن را نیز خیلی زود نابود سازد. بدون تردید شریاط جدید حتی خطرناک‌تر از بحران موشکی کوبا در سال 1963 خواهد بود. البته که دولت چین نیز این وضعیت را تحمل نمی‌کند و اقدامات خاص خود را انجام خواهد داد.
در این رابطه، روزنامه چینی "گلوبال تایمز" می‌نویسد: "اگر آمریکا و تایوان با هم همکاری و تبانی کنند و تایوان اعلام استقلال کند، چین باید با اقدامات سخت گیرانه اقتصادی و نظامی وارد میدان شود و به آن‌ها درسی فراموش نشدنی را بدهد. در این راستا، از منظر اقتصادی، چین باید تحریم‌های اقتصادی سنگینی را علیه تایوان وضع کند و حتی تایوان را به کل از حیث اقتصادی تحت محاصره قرار دهد. از منظر نظامی هم، بمب افکن‌های چینی باید بر فراز تایوان به حرکت در آیند و حریم هوایی آن را در کنترل خود بگیرند. این همان گامی است که ارتش آزادیبخش چین باید دیر یا زود آن را بردارد. اگر تایوان بخواهد اعلام استقلال کند، چین دلایل کافی برای حمله به آن را دارد و می‌توان حاکمیت خود را برای همیشه بر آن تحمیل کند. پیش بینی می‌شود که ارتش تایوان جرات نکند جلو پرواز جنگنده‌های چینی بر فراز حریم هوایی تایوان را بگیرد.
چین هیچوقت در نشان دادن واکنشی جدی و قاطع به مساله استقلال تایوان، تردیدی به خود راه نمی‌دهد. چین نباید در برابر رویه‌های اینچنینی سکوت کند، زیرا در صورت سکوت، شاهد برداشته شدن گام‌های منفی بیشتر و حتی برگزاری نشست‌های عیان و آشکار میان مسوول روابط خارجی و رئیس جمهور تایوان با مقام‌های آمریکایی در واشنگتن خواهد بود. امری که کاملا در تضاد با منافع چین است".
در این راستا، یا آمریکا و یا چین باید خویشتنداری کنند و الا وقوع جنگ میان دو طرف در مساله تایوان حتمی است. در این رابطه چین متحدی نظیر روسیه دارد و آمریکا نیز متحدی نظیر بریتانیا. با این همه نتیجه یکچنین درگیری چیزی جز "جنگ جهانی سوم" نخواهد بود.
بسیاری از رسانه‌های آمریکایی نیز عملا به ابزارِ مجتمع‌های نظامی و صنعتی آمریکایی و تبلیغات منفی آن‌ها علیه چین تبدیل شده اند. آن‌ها دولت چین را با حکومت نازی‌ها در آلمان قیاس می‌کنند و به هر نحو ممکن بایدن را نیز تحریک می‌کنند تا در مسیر جنگ و درگیری با چین گام بگذارد. امری که نتیجه آن حقیقتا وخیم خواهد بود.
در 14 سپتامبر سال جاری میلادی، سردبیر روزنامه "گلوبال تایمز" چین می‌نویسد: "چین بدون تردید نباید در برابر رویه‌های تهاجمی آمریکا عقب نشنینی کند. سیاست "چینِ واحد" اصلی بنیادین است که ما باید بر آن تاکید داشته باشیم. در جریان بحران موشکی سال 1963 کوبا، هنگامی که شوروی موشک‌های خود را در نزدیکی سواحل آمریکا مستقر کرد، واشنگتن کاملا مایل بود تا جنگ جهانی سوم را در صورت لزوم و اگر نتوانست شوروی را قانع به خارج کردنِ موشک هایش از نزدیکی مرز‌های خود کند، آغاز نماید. آمریکا در این مساله عملا خطر قرمز خود را مشخص کرد، شوروی هم نتوانست از این خطر قرمز بگذرد. اکنون باید صبر کنیم و ببینیم بایدن چه می‌کند. اگر او بخواهد تصمیمی اشتباه بگیرد و از استقلال تایوان حمایت کند، تبعات خسارت بارِ زیادی متوجه اقدام اشتباه وی خواهد شد».

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/326813/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

کارواش خانگی مدل Gunjet

زیبایی های یک پل در میان ابر ها

این رفتار ها رو از کجا یاد میگیرین آخه!

ساحل زیبای اقیانوس هند

کی حاضره امتحانش کنه؟

مطالعه جدید؛ ژن‌های قدرت می‌توانند از ما در برابر بیماری و مرگ زودرس محافظت کنند

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی Orion

بخشی از کتاب/ وقتی طوفان تمام شد...

نورنیوز: خبرسازی رسانه‌های غربی درمورد آسیب دیدن سامانه‌های پدافندی ایران تکذیب شد

ناوگروه‌های ایران در کدام دریاها هستند؟

دستورکار هفته جاری مجلس

اعتراض دانشجویان دانشگاه آمریکایی کلمبیا به اخراج حامیان فلسطین

دستگیری چند کارمند شرکت گوگل پس از اعتراض به همکاری این شرکت با اسرائیل

اشک‌های نماینده مالت از سخنان نماینده فلسطین درباره رنج‌ها و سربلندی غزه

ده بلایی که نتانیاهو بر سر اسرائیل آورد!

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

طبیعت زیبای لرستان

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

کنایه همراه وزیر خارجه در نیویورک به یک خبرنگار

آمریکا بدلیل حمایت از جنایات رژیم پهلوی به پرداخت بیش از یک میلیارد دلار محکوم شد

متن و حواشی سفر رئیس‌جمهور به سمنان

جزئیاتی از دور دوم انتخابات مجلس؛ زمان آغاز تبلیغات مشخص شد

استایل بن سلمان در محل کار؛ رونمایی ولیعهد عربستان از دفتر کارش!

راه‌اندازی قطار سریع‌السیر در کره برای ترغیب جوانان به ازدواج

تصاویری از خودسوزی یک نفر مقابل دادگاه ترامپ

شولتس: جنگ اوکراین احتمالا چندین سال طول می‌کشد

هنیه برای دیدار با اردوغان وارد ترکیه شد

آمریکا اولین اورانیوم غنی شده 90 کیلویی را تولید کرد

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود

تصاویر لحظات اولیه حمله هوایی به آشیانه زرهی پایگاه نیرو های مسلح عراق

سئول: وضعیت خاورمیانه را از نزدیک رصد می‌کنیم

انتقال مجروحین حمله هوایی پایگاه کالسو عراق به مراکز درمانی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش