ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرگردانی زائران در سالن‌های انتظار تحلیل روز

سرگردانی زائران در سالن‌های انتظار
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - صبح نو /متن پیش رو در صبح نو منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
در کمتر از 48ساعت مانده تا اربعین حسینی زائران همچنان درگیر مشکلات و مصائب سفر اربعین هستند که به نظر می‌رسد بیشتر این مشکلات ناشی از ناهماهنگی بین دستگاه‌ها و اقدامات کم‌اثر مسوولان مرتبط است. امسال عراق برای زائران ایرانی سهمیه 60هزار نفری را در نظر گرفت که همگی باید از طریق هوایی خود را به عتبات عالیات برسانند اما گزارش‌های دریافتی از فرودگاه‌های مختلف، به‌ویژه فرودگاه امام‌خمینی و مهرآباد، نشان می‌دهد که زائران با معطلی‌های چندساعته روبه‌رو شده‌اند. از سوی دیگر، بارها اعلام شده که مرزهای زمینی به‌سمت کشور عراق بسته خواهند بود و برابر قوانین عراق ورود غیرقانونی به این کشور تا سه سال زندانی دارد. آخرین وضعیت مرزهای چهارگانه زمینی به‌سمت عراق نیز حکایت از انسداد آن‌ها دارد، اگرچه زائران بسیاری هم به‌سمت مرزها رفته و برگردانده شده‌اند؛ البته مرز مهران در اربعین امسال تنها برای بازگشت زائران اربعین باز است؛ آن هم برای معدود زائرانی که به‌صورت هوایی به عتبات عالیات سفر کرده باشند اما به دلایلی بخواهند زمینی بازگردند.
گزارش‌های رسیده از زائرانی که در این ساعت‌ها در فرودگاه‌های مختلف کشور چون هاشمی‌نژاد مشهد یا فرودگاه امام (ره)در تهران معطل و سرگردان انجام پروازهای خود هستند نشان می‌دهد که بی‌برنامگی خاصی در اعزام زائران به نجف وجود دارد. این در حالی است که از حدود دو هفته قبل و زمانی که اعلام شد زائران اربعین فقط از طریق هوایی می‌توانند خود را به نجف برسانند می‌شد حدس زد که ناوگان هوایی کشور ظرفیت و توان جابه‌جایی این تعداد مسافر را نخواهد داشت. البته مسوولان مدام اعلام می‌کردند که مشکلی به وجود نخواهد آمد اما الان شرایط طور دیگری رقم خورده است. انتشار برخی فیلم‌ها از سالن‌های انتظار مملو از مسافران اربعین که شاهد تاخیرهای چندساعته در پروازهای خود بوده‌اند، نشان می‌دهد که برنامه‌ریزی‌ها درست نبوده است. این در حالی است که برخی مسافران از عدم حضور هیچ مسوولی در بین آن‌ها و ارائه توضیحات درست گلایه می‌کنند. اما این مشکل فقط در مرحله اعزام نیست، بلکه بسیاری از مردم از بابت تهیه بلیت هم به مشکل خورده‌اند، چه آنکه حتی اعلام شد برخی آژانس‌ها در مرحله صدور بلیت تخلف کرده‌اند. این آژانس‌ها یا با قیمت بالاتر از نرخ مصوب بلیت فروخته‌اند‌ یا اینکه بلیت پروازی را فروخته‌اند که اصلا در برنامه وجود نداشته است. 
آقای صالحی، سخنگوی شرکت شهر فرودگاهی امام‌خمینی(ره) درباره تاخیرهای به‌وجودآمده و ازدحام مسافران در این فرودگاه نیز گفته است: اگر یک هواپیما به هر دلیلی در یک عملیات پرواز خود با تاخیر مواجه شود، تا آخرین پروازی که آن هواپیما در آن روز انجام می‌دهد همگی با تاخیر انجام می‌شوند. به گفته وی، انباشت پرواز‌ها موجب شده مسافران در فرودگاه امام‌خمینی(ره) ساعاتی را بیش‌ازحد معمول معطل شوند.
رایزنی با عراق برای بازگشایی مرز زمینی
 حجت‌الاسلام رئیسی، رییس‌جمهور کشورمان دیروز در جریان سفر به ایلام در حاشیه زیارت یادمان شهدای قلاویزان و در جمع زائران قبور مطهر شهدا اظهار داشت: این ایام به‌خاطر شرایط کرونایی برای عاشقان زیارت اباعبدالله‌الحسین(ع) بسیار تاسف‌برانگیز است و سال‌های زیادی میلیون‌ها زائر از همین مسیر مهران به زیارت امام‌حسین(ع) می‌رفتند و شخصا نیز چندین بار از همین مسیر برای زیارت راهی شدم. امیدواریم و دعا می‌کنیم با ریشه‌کن شدن کرونا بار دیگر شرایط و زمینه حضور میلیون‌ها عاشق اباعبدالله‌الحسین(ع) فراهم شود. تلاش داشتیم تعداد زیادی از مردم کشورمان بتوانند به کربلا اعزام شوند اما دولت عراق فقط با حضور 60هزار نفر موافقت کرد و امکان افزایش آن برای دولت میزبان وجود ندارد. این در حالی است که «احمد وحیدی»، وزیر کشور نیز گفته است: درحال‌حاضر مشکل ما این است که عراق ورود زائران اربعین را از مرز زمینی نمی‌پذیرد، فرمانده مرزبانی و فرمانداری درحال رایزنی با طرف عراقی هستند و در صورت موافقت طرف عراقی مرز زمینی بازگشایی می‌شود.
«مجتبی سلیمانی» مدیر پایانه مرزی مهران اظهار کرد: تردد در مهران تحت هیچ شرایطی انجام نمی‌شود و در‌های پایانه مرزی بسته است. مدیر پایانه مرزی مهران با اشاره به اینکه مرز مهران بسته است، گفت: مردم به شایعات توجه نکنند. «احمد کرمی» معاون عمرانی استانداری ایلام هم گفت: مرز مهران بسته است و هیچ‌گونه ترددی در آن انجام نمی‌شود، فقط قرار است از این مرز برای بازگشت زوار استفاده شود. وی با اشاره به اینکه تمهیدات لازم برای بازگشت زوار در مرز مهران اندیشیده شده است، افزود: تمامی زیرساخت‌های حمل‌ونقل و بهداشتی برای بازگشت زوار در این مرز فراهم است. سردار «دلاور القاصی‌مهر» فرمانده انتظامی استان ایلام گفت: با توجه به تصمیمات کشوری، ورود زائران به مرز مهران ممنوع بوده و پلیس از ورود زائران عزیز به پایانه مرزی شهید قاسم سلیمانی شهرستان مهران ممانعت می‌کند. وی با بیان اینکه سلامت مردم برای پلیس از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: هشت ایستگاه کنترلی ثابت و سیار در محورهای مواصلاتی مستقر و به‌هیچ‌وجه اجازه تردد به زائران به‌سمت پایانه مرزی مهران داده نخواهد داشت.
بازگشت زائران از مرز ایلام
فرمانده انتظامی استان ایلام همچنین با بیان اینکه تاکنون سه‌هزار زائر حتی با داشتن ویزا به استان‌های مبدأ عودت داده شدند، تصریح کرد: در روزهای گذشته افرادی بودند که بدون توجه به توصیه‌های پلیس و مسوولان کشور، به استان ایلام مراجعه کردند که از ورود آن‌ها به مرز مهران جلوگیری شده است. وی با اشاره به اینکه، ورودی‌های استان ایلام خصوصا شهر مهران به شدت تحت کنترل پلیس است، گفت: تاکنون بیش از 850خودرو به استان‌های محل سکونت خود عودت داده شده‌اند. سردار‌ القاصی‌مهر در پایان خاطر نشان کرد: براساس تصمیمات ملی مرز بین‌المللی مهران فقط آماده ارائه خدمات برای بازگشت زائران است، گفت: مردم به شایعات فضای مجازی توجه نکنند و اخبار موثق را از طریق رسانه ملی و خبرگزاری‌های رسمی دریافت کنند.
بسیاری از زائران اربعین به‌سمت مرز مهران روانه شده‌اند که البته مرز بسته است اما وزیر کشور هم خبر داده که درحال رایزنی با طرف عراقی برای بازگشایی مرزهای زمینی است 

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/327621/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مقایسه نرخ رشد اقتصادی ایران در میان اقتصادهای بزرگ دنیا

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

گناهان زبان؛ بداخلاقی

قلعه جزیره مونت سن میشل در فرانسه

دره ای زیبا در ایسلند

غضنفرآبادی: ابهامات شورای نگهبان در لایحه حجاب را برطرف کردیم

جنبش انصارالله یمن: جنایات اسرائیل در غزه بی‌سابقه است

جنبش دانشجویی حمایت از فلسطین به فرانسه رسید

تنش میان حزب‌الله با رژیم اسرائیل بالا گرفت؟

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

تکذیب ادعای یک نماینده مجلس درباره منوچهر متکی

عصبانیت پسر معاون سابق از انتشار اعترافات متهمان پرونده‌اش!

عصبانیت و انتقاد میرسلیم از دولت

باقری: کلید برقراری آرامش در منطقه توقف جنایات رژیم صهیونیستی است

شورای روابط اسلامی‌-آمریکایی: بایدن به روح ملت خیانت کرد

هراس صهیونیست‌ها از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین

هشدار مقام آلمانی درباره خطر عملیات لیتوانی برای بودجه ارتش

واکنش حزب‌الله به ادعای عجیب تل‌آویو

مسکو: تسلیحات هسته‌ای آمریکا در لهستان در اولویت اهداف نظامی خواهد بود

رئیس‌جمهور فرانسه طاقت لایی‌خوردن نداشت

کیش در صدر مناطق آزاد نشست/ تقدیر ویژه‌ی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر اقتصاد از مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان رتبه‌ی برتر روابط عمومی و تصویرسازی

سایه‌روشن سهام سرخابی‌ها

رونمایی از نخستین موتور بنزینی شش سیلندر ایرانی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

آذری جهرمی: در سیاست‌های ضد اینترنت تجدیدنظر کنید

نامه وزیر دفاع به قالیباف

فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»

بیشترین هزینه‌های نظامی جهان در سال 2023

روسیه از حضور بیش از 3000 مزدور خارجی در جنگ اوکراین خبر داد

بایدن لایحه ممنوعیت «تیک‌تاک» را امضا کرد

لوکاشنکو: غربی‌ها برای کنترل اوکراین، آن را به معتاد پول و سلاح تبدیل کرده‌اند

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

تزریق ٥٠٠٠ میلیارد ریال نقدینگی به بورس انرژی

پیش‌بینی جدید درباره قیمت طلا و سکه در بازار

نخستین برات الکترونیکی صادر شد

دلایل کاهش تمایل شرکت‌ها برای ورود به بورس

فتوای جهاد او انگلیسی‌ها را از خاک ایران خارج کرد!