ایران پرسمان

آخرين مطالب

سنگ اندازی صهیونیست‌ها در مسیر مذاکرات هسته‌ای سیاست روز

سنگ اندازی صهیونیست‌ها در مسیر مذاکرات هسته‌ای
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - ایرنا / طرح جایگزین برجام دست پرورده رژیم صهیونیستی و در راستای افزایش تحریم‌های ایران است، طرحی شکست خورده که عقبگردی برای دولت بایدن به زمان ترامپ خواهد بود.
آغاز مذاکرات وین یکی از مهمترین موضوعاتی بود که حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه گفت وگوهای مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد، اما قبل از اینکه مذاکره ای آغاز شود اخبار حاکی از آن است که تندروهای رژیم صهیونیستی به دنبال طرح جایگزین یا «طرح ب» در صورت شکست مذاکرات هستند و در این رابطه با مقامات دولت بایدن گفت و گو کرده و برای متقاعد کردن آمریکا تلاش می کنند. اگر چه اقداماتی از این دست در دولت اوباما نیز انجام و با شکست مواجه شد. اما مطرح شدن چنین موضوعاتی توسط مقامات آمریکایی و رژیم صهیونیستی مشابه رفتار غیر سازنده ای است که وزیر امور خارجه کشورمان از آن سخن گفته است.
بر اساس گزارش وب سایت «د نشنال» در دیدار 90 دقیقه ای آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، با وزرای خارجه عربستان سعودی، ‌بحرین، کویت، قطر و امارات متحده عربی، در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در مورد فعالیت هسته ای جمهوری اسلامی و عاقبت مذاکرات برجامی بحث و گفت و گو شده است. اعضای شورای همکاری خلیج فارس موافق بازگشت آمریکا به برجام و بوده اند، اما این پرسش را مطرح کرده‌اند که اگر بازگشت به برجام میسر نشد، آن وقت طرح ب یا جایگزین چیست. آنتونی بلینکن پاسخ روشنی به این پرسش نداده و تنها تاکید کرده است که آمریکا به امنیت خلیج فارس متعهد است.
مطرح شدن چنین بحثی از سوی اعضای شورای همکاری خلیج فارس با سخنان یکی از مقامات آمریکایی مرتبط است. این مقام دولت بایدن که رویترز نام او را فاش نکرده‌اند، گفته که تهران باید نشان دهد که مایل به تجدید مذاکرات است ولی تا به‌حال چنین شواهدی از سوی تهران دیده نشده است. وی با اشاره به وجود یک «طرح جایگزین»، اظهار داشت که در صورت خودداری ایران از بازگشت به مذاکرات جدی، واشنگتن طرح «ب» را در دسترس دارد. این مقام آمریکایی توضیحی در خصوص «طرح ب» یا «جایگزین» نداده است.
این مقام دولت بایدن در حالی نسبت به بازگشت ایران به مذاکرات ابراز تردید کرده که وزیر امور خارجه کشورمان در روزهای اخیر در حاشیه نشست سازمان ملل بارها در مورد بازگشت سریع به مذاکرات سخن گفته است. امیرعبداللهیان در دیدار با ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، با بیان اینکه دولت کنونی، دولتی علمگراست و مذاکره را به عنوان یک ابزار مهم دیپلماسی قبول دارد، خاطرنشان کرد که ایران آماده بازگشت به مذاکرات است و به سرعت در حال مطالعه و مرور سوابق ادوار پیشین مذاکرات است. او افزود: ایران در جدیت دولت بایدن در بازگشت به برجام تردید دارد.
اگرچه مقامات آمریکایی درباره ماهیت طرح جایگزین یا «طرح ب» سخن نگفته اند اما گزارش‌ها حاکی از آن است که این طرح دست پرورده رژیم صهیونیستی و در راستای افزایش تحریم‌های ایران است. دو مقام ارشد اسرائیلی به پایگاه خبری اکسیوس گفته‌اند که مقام‌های آمریکایی و اسرائیلی مذاکراتی در مورد طرح جایگزین این دو کشور در صورت عدم بازگشت ایران به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام٬ در وین انجام داده‌اند.
بر اساس گزارش پایگاه خبری اکسیوس یک گروه مشترک از مقامات آمریکایی و رژیم اسرائیل، هفته گذشته نشستی محرمانه از طریق ویدئو کنفرانس برای بررسی یک «طرح جایگزین» برجام داشتند. این جلسه توسط جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، و ایال خولاطا، همتای او در رژیم اسرائیل هدایت شد و خولاطا بر ضرورت پیشبرد طرح ب درباره ایران به دلیل بن‌بست مذاکرات دیپلماتیک همزمان با توسعه و پیشرفت در برنامه هسته‌ای ایران تاکید کرده است. یک مقام رژیم اشغالگر قدس مدعی شده اگر مذاکرات به زودی از سر گرفته نشود، آمریکا تحریم‌های بیشتری علیه ایران وضع خواهد کرد.
این در حالی است که نقشه راه حل مناقشه هسته ای ایران مشخص است. در این معادله جایی برای طرح گزینه‌های جایگزین از باقی نمی‌ماند. مقامات ایالات متحده آمریکا بار ها اعتراف کرده اند که تحریم بیشتر و تروریسم اقتصادی نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و ادامه سیاست‌های دولت ترامپ در مقابل ایران بی‌نتیجه است.
نفتالی بنت، نخست وزیر رژیم اسرائیل پیش‌تر از تشکیل یک تیم مشترک از مقامات رژیم صهیونیستی و آمریکایی خبر داده بود. به گزارش پایگاه خبری اکسیوس بنت در دیدار ویلیام برنز، رئیس سی‌آی‌ای به او گفت که آمریکا و اسرائیل باید روی استراتژی مشترکی برای شکست مذاکرات هسته‌ای و عدم بازگشت ایران به برجام» کار کنند. در همان زمان مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند که این رژیم با همکاری آمریکا به دنبال طرح جایگزین احیا نشدن برجام است.
بنی گانتز، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی نیز در گفت‌وگو با نشریه آمریکایی فارن پالیسی گفته که اسرائیل می‌تواند با یک توافق جدید هسته‌ای با ایران کنار بیاید، اما در صورت ناکامی آن، باید برنامه جایگزین دوم و همچنین طرح سومی وجود داشته باشد. علاوه بر این به گزارش تایمز او اسرائیل، گانتز در سخنانی با اشاره به احتمال عدم توافق در مذاکرات هسته‌ای ایران میان طرف‌های مذاکره، مدعی شده بود: ما با واشنگتن برای تدوین یک طرح جایگزین همکاری می‌کنیم تا نشان دهیم چنانچه توافقی اتفاق نیفتد، همان‌طور که رئیس‌جمهور بایدن گفت فعالیت‌های دیگری آغاز کنیم.
سال ها پیش تیمی مشابه و مشترک موسوم به «اوپال» تحت رهبری مشاوران امنیت ملی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، در اولین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما، تشکیل شده بود. این تیم در نهایت کاری از پیش نبرد و با وجود مخالفت رژیم صهیونیستی توافق هسته ای انجام شد.
چندی پیش نیز باب منندز، سناتور دموکرات و رئیس کمیته روابط خارجی سنا و لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، مقاله‌ای در «واشینگتن پست» نوشتند و به دولت جو بایدن طرح جایگزینی برای توافق هسته‌ای ارائه دادند. این طرح ایجاد یک بانک سوخت هسته‌ای منطقه‌ای بود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یک بانک سوخت هسته‌ای دارد که اعضا بانک، در صورت ایجاد اختلال در سوخت شان می‌توانند به آن دسترسی پیدا کنند. طرح این سناتور ها اجرای چنین طرحی در حوزه خلیج به شرط خودداری از غنی‌سازی اورانیوم در داخل کشورها بود.
دولت سیزدهم اعلام کرده که سیاست خارجی متوازن را پیگیری خواهد کرد، اما رژیم صهیونیستی در هیچ دولتی مشروعیت نداشته و جعلی محسوب می شود. این موضوع بخشی از دلایل دشمنی و اقدامات تخریب کننده این رژیم علیه جمهوری اسلامی است. گسترش ایران هراسی در منطقه، تحت فشار گذاشتن آمریکا در راستای برجام و طرح جایگزین، حمله به تاسیسات هسته ای ایران و ترور دانشمندان هسته ای تنها بخشی از این اقدامات است. دولت بایدن باید از سیاست‌های غلط ترامپ، رئیس جمهور قبلی آمریکا که همراهی تمام و کمال با رژیم اشغالگر قدس بود فاصله بگیرد. به نتیجه رسیدن هرگونه مذاکره‌ای منوط اقدامات عملی و دوری از رفتارهای پارادوکسیکال توسط دولت بایدن است.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/327985/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

رویترز: کشورهای غربی با هدف تنش‌زدایی از طریق ترکیه به ایران پیام داده‌اند

وزیر خارجه انگلیس خطاب به نتانیاهو: سپاه را به عنوان نهاد تروریستی شناسایی نمی‌کنیم

یکی از همراهان امیرعبداللهیان در جواب یک خبرنگار درباره حمله شب گذشته: «چه حمله‌ای؟!»

امیرعبداللهیان: به هرگونه خطای محاسباتی پاسخ می‌دهیم

وضع تحریم‌های جدید علیه نفت ایران در بسته کمک‌های مالی آمریکا به اسرائیل و اوکراین

سی‌ان‌ان: شواهدی از تخریب در پایگاه هوایی اصفهان وجود ندارد

ادعای یک نشریه انگلیسی: بایدن در حال بررسی گزینه احیای برجام است

درگیری لفظی میان نتانیاهو و وزیر خارجه آلمان

اتحادیه اروپا برای نخستین‌بار چند شهرک‌نشین صهیونیست را تحریم کرد

لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم

ناتو تعداد بیشتری سامانه پدافند هوایی به اوکراین ارسال می کند

دیدار نماینده دائم پاکستان در سازمان ملل با امیرعبداللهیان

امیرعبداللهیان در نیویورک: ریزپرنده‌های ساقط‌ شده، هیچ خسارت مالی و جانی در بر نداشته‌اند

کوثری: شلیک به ریزپرنده‌ها بخاطر آماده‌باش پدافند هوایی است

آمریکا به کمک آرژانتین می‌رود

هشدار وزیر فرهنگ لبنان نسبت به تجاوز رژیم صهیونیستی به کشورش

اسرائیل به دنبال جاسوسی در ایران بود؟

رویترز: تشدید تحریم‌های ایران در بسته کمک‌های خارجی آمریکا گنجانده شده است

غیبت احمدی‌نژاد در مراسم تشییع پیکر معاونش

مهاجری: گمان کرده‌اید اگر اسم «گشت ارشاد» را به «طرح‌ نور» تبدیل کنید قضیه تغییر ماهیت می‌دهد؟

اذعان صهیونیست ها به تداوم قدرت مقاومت فلسطین در غزه

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

جنگل حرا خلیج نایبند عسلویه

بزرگترین مار جهان در هند پیدا شد/ 15 متر طول و 1000 کیلو وزن !

«تاریخ سازی» با «تاریخ شفاهی»

اتحادیه اروپا: گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان رادنبال می‌کنیم، نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست

سی ان ان: حملات مستقیم اسرائیل و ایران به یکدیگر پایان یافته است

رئیسی شاهرود را به مقصد تهران ترک کرد

فرانسه، کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد

وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: مصممیم در تحولات غزه، آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسرائیل قرار نگیرد

واکنش ظریف به «آتش بازی‌های بی‌پروای امروز در اصفهان»

لغو پروازهای شرکت‌های اروپایی به اراضی اشغالی

ارمنستان 4 روستای منطقه «قزاق» را به آذربایجان واگذار کرد

لاوروف: برای مذاکره در مورد اوکراین آماده‌ایم

بایدن در آستانه شکست؟

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل از سوی آمریکا

جزئیات حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس

گفتگوی امیرعبداللهیان و فیدان؛ تاکید ایران و ترکیه بر ضرورت آتش‌بس فوری در غزه

همکاری اسلامی: حق وتو آمریکا، ناقض مفاد سازمان ملل متحد است

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود