ایران پرسمان

آخرين مطالب

جزئیات نشست سخنگوی شورای نگهبان؛ از محرمانه بودن اموال مسئولان تا حواشی ردصلاحیت مرحوم هاشمی سیاست روز

جزئیات نشست سخنگوی شورای نگهبان؛ از محرمانه بودن اموال مسئولان تا حواشی ردصلاحیت مرحوم هاشمی
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آخرین خبر / سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری آخرین نظرات این نهاد درباره مصوبات مجلس و اساسنامه‌‌ها را تشریح کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
مهمترین بخش اظهارات هادی طحان نظیف به شرح زیر است:
محرمانه بودن اعلام اموال مسولان 
* درباره طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان متن جدیدی تصویب نشده و مصوبه فعلی مصوبه مجمع تشخیص هست.
* چنانچه مصوبه‌ای خلاف شرع و قانون اساسی باشد شورا اعلام می‌کند.
* اگر مجلس اصلاح جدیدی داشته باشد شورای نگهبان بررسی می‌کند.
 * اعضای شورای نگهبان در جریان اجرای این طرح پیشتاز اعلام اموال خود به سامانه بودند.
* از رسانه‌ها می‌خواهم آرامش کشور را حفظ کنند. 
اظهارات لاریجانی و محرمانه بودن دلیل رد صلاحیتش
* برای همه کسانی که وارد انتخابات می‌شوند احترام قائل هستیم و موارد را برای خودشان اعلام می‌کنیم در ضمن ما استعلامات را از دستگاه‌ها میگیریم که در آن دستگاهها هم محرمانه است.
فیلم بررسی صلاحیت آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در زمان مناسب منتشر خواهد شد
* صحبت‌های آقای مصلحی همان زمان توسط اعضای مختلف شورای نگهبان که در آن جلسه حضور داشتند، نفی شد.
*آقای کدخدایی هم بر اساس همین موضوع گفتند که بحث‌های جلسه روشن است و حتی فیلم آن را می‌توانیم منتشر کنیم.
* من در جریان این موضوع نیستم از آقای کدخدایی درباره انتشار فیلم این جلسه پیگیری خواهم کرد و در همان زمان مناسبی که تعیین شود، منتشر خواهد شد.
نقش مجمع تشخیص مصلحت نظام و هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی در قانونگذاری
*مجمع تشخیص صلاحیت‌ها و وظایف مختلفی دارد.
* یکی از وظایف مجمع، درباره اختلافات مجلس و شورای نگهبان است که وارد می‌شود اما یکی دیگر از وظایف مجمع، نظارت است که هیات عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام این کار را انجام می‌دهد.
* هیات عالی جایگاه قانونی دارد و بر مصوبات نظارت دارد.
* سیاست‌های کلی نظام از یک سنخ نیستند و برخی از آن نیاز به قانونگذاری دارد و برخی نیاز به اصلاح فرآیند اجرایی دارد و در برخی هم باید قانون های موجود اصلاح شود.
* هر چیزی که به نفع مردم و کشور باشد ما با آن موافقیم.
* اینکه طرح واردات خودرو به سود کشور و مردم هست نظر نمی‌دهم اما اینکه مغایرتی با شرع و قانون دارد را ما نظر می‌دهیم.
* قانون نظارت بر رفتار نمایندگان سالها قبل تصویب شده که اشکالاتی دارد لذا اصلاح آن را در دستور کار دارند که اگر صورت گیرد بهتر خواهد بود.
آخرین نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس

ایران پرسمان

نظرات شورای نگهبان درباره آخرین مصوبات مجلس
1400/07/24 - 14:20
*اعضای شورای نگهبان به طرح ساماندهی صنعت خودرو دو سه ابهام داشتند که اگر برطرف شود آقایان نسبت به آن ایرادی ندارند.
* طرح پشتیبانی و رفع موانع تولید کشاورزی با اشکالات و ابهاماتی در شورای نگهبان مواجه شد.
* طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده دو سه بار میان مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت و اشکالات برطرف شد و در نهایت دو ابهام باقی مانده است که اگر برطرف شود، شورا هم نظر خواهد داد.
* ابهامات شورای نگهبان درباره طرح واردات خودرو را تشریح کردیم.
* اگر برطرف شود مخالفتی با این طرح نداریم.
اصلاح نظام انتخاباتی و افزایش مشارکت عمومی
* امیدوارم برای اصلاح نظام انتخاباتی و افزایش مشارکت عمومی در عرصه انتخابات گام‌های موثری برداشته شود.
*امروز پنجمین سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات است سیاست‌هایی که هم آسیب‌شناسی وضعیت نظام انتخاباتی موجود است و هم در دل خود راهکارهایی را برای سامان‌بخشی آن ارائه داده است. 
*دستگاه‌های مختلفی مخاطب این سیاست‌ها بودند اما متاسفانه در این پنج سال، اقداماتی که برآیند و نتیجه خروجی آن، در حد انتظار و توقع باشد، انجام نشد. البته ما در شورای نگهبان به سهم خود تلاش‌ها و اقداماتی برای تحقق بند 5-10 انجام داده‌ایم.
*بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات، مردم باید بتوانند شناخت بیشتری از نامزدهای انتخابات پیدا کنند.
* بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات، داوطلبان در رقابت‌های انتخاباتی باید فرصت‌های برابر در صداوسیما و فضای مجازی و امکانات عمومی و دولتی داشته باشند.
* بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات، باید در منابع و هزینه‌های انتخاباتی، شفاف‌سازی صورت گیرد.
* بر مبنای سیاست‌های کلی انتخابات، باید زمینه‌های فعالیت قانون‌مند و مسؤولانه احزاب و تشکل‌های سیاسی فراهم گردد.
* البته در این سال‌ها تلاش‌هایی شده هم مجلس و هم دولت اما برآیند کلی رو عرض می‌کنم که اتفاقات مهمتری باید رقم می‌خورد.
*ما در شورای نگهبان این آمادگی را داریم تا تمام ظرفیت‌های کارشناسی حقوقی و مشورتی و نظارتی خودمان را برای تحقق سیاست‌های کلی انتخابات به کار بگیریم و آماده همکاری با مجلس شورای اسلامی و دولت در این خصوص هستیم. 
*امیدوارم با نگاه مثبتی که در مجلس محترم و دولت محترم وجود دارد، برای اصلاح نظام انتخاباتی و افزایش مشارکت عمومی در عرصه انتخابات گام‌های موثری برداشته شود و این اقدامات و این همت جمعی، در نهایت به تحقق حداکثری سیاست‌های کلی انتخابات منجر شود و اثربخش باشد.
مشروح اظهارات سخنگوی شورای نگهبان به نقل از ایسنا به شرح زیر است:
هادی طحان نظیف، در نشست خبری خود در ارتباط با مصوبات بررسی شده در شورای نگهبان با اشاره به لایحه «واگذاری مالکیت مربوط به تاسیسات آب و فاضلاب» خبر از تایید این لایحه در شورای نگهبان داد.
وی هم‌چنین در مورد اصلاح لایحه «مبارزه با قاچاق کالا و ارز» ابراز امیدواری کرد که مجلس ایرادات و ابهامات این لایحه را برطرف کند تا به تایید شورای نگهبان برسد.
طحان نظیف در مورد طرح «ساماندهی صنعت خودرو» با بیان این‌که درارتباط با عبارت «واردات بدون انتقال ارز» ابهامی از سوی شورای نگهبان وجود دارد، گفت که هیئت عالی نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های کلی نظام به این مصوبه در مجمع تشخیص مصلحت نظام ایرادات متعدد وارد کرده و این مصوبه را خلاف اقتصاد مقاومتی و تولید ملی تشخیص داده‌اند و اگر ایرادات متعدد این مصوبه برطرف شود شورای نگهبان نیز با آن مشکلی ندارد.
وی در پاسخ به سوالی در مورد طرح واردات خودرو گفت: پیش‌بینی از زمان رفع ابهامات را باید از مجلس بپرسید و ما در زمان قانونی 10 روزه نظر خود را در مورد این طرح اعلام کردیم و ابهامات خودمان را در مورد این طرح در مجلس شورای اسلامی تبیین کردیم و در مورد نظر هیئت عالی نظارت نمی‌توانیم اظهار نظر کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در مورد طرح «جوانی جمعیت» نیز گفت: اشکالات این طرح به مرور در تردد بین مجلس و شورای نگهبان کاهش پیدا کرده است و در حال حاضر فقط دو ابهام ناظر به مواد 52 و 53 این طرح وجود دارد.
طحان نظیف در ادامه، در پاسخ به سوالی در ارتباط با طرح «محرمانه بودن اموال مسئولان» و تفسیر شورای نگهبان از این موضوع گفت: در خصوص طرح رسیدگی به دارایی مقامات و مسئولان متن جدیدی به تصویب مجلس نرسیده و مصوبه فعلی نیز مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام است و چنان‌چه مصوبه‌ای خلاف شرع و قانون اساسی نباشد حتما شورای نگهبان آن را تایید می‌کند. در حال حاضر قانون حاکم، قانون مجمع است و باید دید آیا مصوبه‌ای در مجلس به تصویب می‌رسد یا نه. شورای نگهبان پیشتاز ثبت دارایی و اموال مسئولان در سامانه بود.
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص هماهنگی مجلس و شورای نگهبان در زمینه محرمانه بودن اموال و دارایی مسئولان نیز گفت: طبیعتاً دستگاه‌هایی که وظایفشان در یک راستاست، با یکدیگر تعامل دارند اما هماهنگی خیر. ما و مجلس با یکدیگر هماهنگی نداریم و هر نهاد، مستقل عمل می‌کند و اینها نمایندگان مردم هستند و در هر زمینه‌ای که بخواهند می‌توانند قانونگذاری کنند.
طحان نظیف در پاسخ به سوالی در ارتباط با ورود «غیرقانونی» مجمع تشخیص مصلحت نظام به مصوبات گفت: ورود مجمع تشخیص غیرقانونی نیست، مجمع وظایف مختلفی دارد یکی از وظایف جایی است که مجمع از باب اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان وارد می‌شود اما یکی از وظایف مجمع که به جمع برگزیده‌ای از آن‌ها سپرده شده نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی نظام است و این هیئت جایگاه قانونی دارد و براساس آن بر مصوبات نظارت می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان درمورد اظهارنظرات سیاسی اعضای شورای نگهبان گفت: مواضع شورای نگهبان توسط سخنگوی این شورا اعلام می‌شود و اعضا نظر شخصی و کارشناسی خود را اعلام می‌کنند و این نظرات، نظرات شورای نگهبان نیست.
طحان نظیف درباره اصلاح «قانون انتخابات» گفت: در مجلس اخیر اصلاح قوانین انتخاباتی در نظر گرفته شد. اجمالاً بنده اطلاع دارم که در کمیسیون‌های تخصصی مجلس این موارد بررسی می‌شود. امیدواریم تا انتخابات بعدی شاهد این اصلاحات باشیم. ما نیز به نوبه خود اگر ظرفیت کارشناسی و مشورتی داشته باشیم درخدمت عزیزان قرار دهیم.
وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تفسیر ماده 29 قانون تخلفات رانندگی گفت: تفسیر قانون عادی با مجلس است و ما نمی‌توانیم به مجلس بگوییم چه تفسیری داشته باشد طبیعتا ما بررسی می‌کنیم آیا تفسیر خلاف شرع و قانون اساسی هست یا خیر و در مورد مصلحت تفسیر، نمایندگان مجلس تصمیم‌گیری می‌کنند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان متوجه تناقض قوه مقننه در ممنوعیت واردات کالاهای خارجی از یک سو و بررسی طرح واردات خودروهای خارجی از سوی دیگر هست؟ گفت: هر چیزی که به نفع مردم و کشور باشد ما با آن موافقیم و هر چیزی که منافع ملی را در نظر نگرفته باشد، ما با آن مخالفیم. درباره اینکه این مساله الان به سود کشور است یا به ضرر کشور است، من اظهار نظر نمی‌کنم؛ کارشناسان اقتصادی یا نمایندگان مجلس ارزیابی می‌کنند. ما فقط از جهت مغایرت‌های شرعی و قانونی ورود می‌کنیم. طبیعتاً ایرادات و ابهامات را مطرح می‌کنیم. نسبت به این موضوع همان ابهاماتی که گفتم را داریم و رفع این ابهامات را تشریح کردیم. اما اینکه این به مصلحت کشور است یا خیر را کارشناسان اقتصادی باید بگویند.
وی در پاسخ به این‌که آیا طرحی در خصوص محرمانه بودن اموال و دارایی مسئولان به شورای نگهبان رسیده است یا خیر؟ گفت: چیزی هنوز به دست ما نرسیده حتی به صحن علنی هم نرسیده ظاهراً بحثی در کمیسیون قضایی محلس مطرح است و هنوز موضوع به صحن علنی ارجاع نشده است. اگر مصوبه این مراحل را طی کند، ما نیز در زمان مناسب اعلام نظر خواهیم کرد.
طحان نظیف درباره طرح «اصلاح نظارت بر رفتار نمایندگان» گفت: قانون نظارت بر رفتار نمایندگان قانونی است که سال‌ها قبل تصویب شده و بارها کارشناسان گفته‌اند که این قانون، قانون قوی نیست. من از جزئیات این طرح اطلاعی ندارم و این‌که آیا وظیفه‌ای برعهده شورای نگهبان می‌گذارد یا نه را نمی‌دانم و ما به دنبال توسعه وظایف و مسئولیت‌های خودمان نیستیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اقدام در زمینه برداشتن مهر محرمانه از رد صلاحیت‌ها گفت: اصلاح قانون از شورای نگهبان شروع نمی‌شود و ما در انتهای این زنجیره قرار دادیم. ما بارها عرض کردیم برای تمام کسانی که به عرصه انتخابات وارد می‌شوند احترام قائل هستیم و حیثیت آن‌ها برایمان مهم است و نسبت به انتشار عمومی دلایل رد صلاحیت‌ها با منع قانونی روبرو هستیم و از نظر دستگاه‌هایی که گزارش دریافت می‌کنیم نیز این گزارشات محرمانه است. ما با آقای پزشکیان نیز تماس گرفتیم اما ایشان مشکلی داشتند و نتوانستند در جلسه‌ای با ما شرکت کنند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره حواشی بررسی صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی و قول سخنگوی پیشین درباره انتشار فیلم جلسه بررسی صلاحیت وی گفت: صحبت‌هایی که درمورد رد صلاحیت مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است که نفی شده و این موضوع فرایندی دارد که باید طی شود و بنده نیز پیگیری می‌کنم.
طحان نظیف درباره طرح «تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار» نیز گفت: نسبت به این مصوبه هنوز بررسی در شورای نگهبان صورت نگرفته است و مبنای ما در شورا شرع و قانون اساسی است و ما تحت تاثیر لابی‌هایی که شما فرمودید قرار نمی‌گیریم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره استعفای علی لاریجانی از پیگیری قرارداد ایران و چین و ارتباط آن با رد صلاحیت وی گفت: بنده نیز این موضوع را در رسانه‌ها خواندم و تعجب کردم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به ایسنا در ارتباط با اخذ یادداشت حقوقی از نخبگان درباره بازنگری در سیاست‌های کلی انتخابات گفت: بالاخره در موضوع انتخابات یکی از دستگاه‌هایی که وظیفه دارد، شورای نگهبان است و دستگاه‌های مختلفی مخاطب سیاست‌ انتخابات هستند؛ وزارت کشور، قوه قضاییه و نیروی انتظامی. ما نیز در بخش‌ پژوهشی شورای نگهبان این اهتمام را داریم و این قدم مثبتی است و ما در سال‌های قبل نیز این کار را انجام دادیم و امسال به قصد پنجمین سالگرد ابلاغ سیاست‌های انتخابات، مسئولان پژوهشگاه شورای نگهبان تصمیم گرفتند فراخوان یادداشت حقوقی درباره این موضوع را بدهند تا با توجه به شرایط جدید نظرات نخبگان را داشته باشیم.
وی افزود: شورای نگهبان از بدنه کارشناسی و پژوهشی خوبی برخوردار است و نسبت به ترویج این موضوعات قدم برمی‌دارد. همین روزها ما شاهد برگزاری دومین رویداد شبیه‌سازی شورای نگهبان هستیم و نخبگان حقوقی کشور می‌توانند خودشان را جای اعضای حقوقی شورای نگهبان بگذارند و نسبت به مصوبات اظهار نظر کنند.
طحان نظیف درباره نظر شورای نگهبان پیرامون طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی ، تصریح کرد: باید صبر کنیم و ببینیم که مصوبه مجلس در نهایت چه خواهد بود. اگر مصوبه برخلاف قانون و شرع باشد، شورای نگهبان حتما بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای نظر نهایی خود را می‌دهد. امیدواریم که نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بلندنظری این طرح را مورد بحث و بررسی قرار دهند.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/332666/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تفال/ من که باشم که بر آن خاطر عاطر گذرم

تقویم تاریخ/ رحلت معلم قرآن، استاد "محمدتقی شریعتی"

مواد شیمیایی در پارکینگ ها احتمال ابتلا به ALS را افزایش می دهد

داستانک/ شنوایی کم

فارس: با بلوف رسانه ای رو به رو هستیم

ایسنا نوشت: حمله خیالی بزرگ به ایران!

توضیح ارشد نظامی ارتش در مورد شنیده شدن صدای شدید در اصفهان

شورای عالی امنیت ملی، وقوع هرگونه هجوم خارجی را تکذیب کرد

مقام ایرانی وقوع «حمله» در ایران را رد کرد

رفع محدودیت‌های پروازی در فرودگاه‌های کشور

بلوف حمله به ایران؛‌ کوه تهدیدات اسرائیل موش زایید

المیادین: هیچ تهاجم خارجی علیه ایران صورت نگرفته است

آخرین وضعیت سامانه‌های پدافندی و مراکز حساس نظامی و امنیتی در کشور

برقراری امنیت کامل در تاسیسات هسته‌ای اصفهان

منابع آگاه: تاسیسات هسته‌ای اصفهان در امنیت کامل قرار دارد

شورای عالی امنیت ملی جلسه اضطراری تشکیل داد؟

روایت یک رسانه درباره انفجارها در آسمان اصفهان و تبریز

آمریکا قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

منشا صدای انفجار در تبریز، شلیک پدافند بوده است

انهدام ریزپرنده‌ها؛ شرایط در اصفهان عادی است

تسنیم: هیچ گزارشی از انفجار بزرگ یا موشک در اصفهان گزارش نشده است

شنیده شدن صدای چندین انفجار در اصفهان

المیادین: 5 هدف از سوی پدافند هوایی اصفهان رهگیری شده است

مرغ ارزان شد

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

جزئیات دیدار امیرعبداللهیان با دبیرکل سازمان ملل

حماس: مواضع بایدن متناقض است

نماینده روسیه در شورای امنیت: آمریکا با هر قطعنامه آتش بس در غزه مخالفت کرده است

کاخ سفید: آمریکا در مورد رفح با اسرائیل در حال گفت و گو است

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

نماهنگ «تنبیه متجاوز»

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

تصویر احوالپرسی ظریف از ولایتی

چرا به شاهد 136، «کلاشنیکف دنیای پهپاد‌ ها» می گویند؟

تاریخ سازی جعلی

سیل برای دبی گران تمام شد

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

گیر افتادن گربه‌ای در سیل دبی

نماهنگ حماسی «الله اکبر» با صدای محمود کریمی

اوضاع فرودگاه کیش و دبی یک روز پس از باراش شدید باران

با بزرگترین ستاره شناخته شده آشنا شوید

همدلی های دلنشین دکتر شکوری