ایران پرسمان

آخرين مطالب

مجوز داروخانه ها؛ فساد از این آشکارتر؟ تحلیل روز

مجوز داروخانه ها؛ فساد از این آشکارتر؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - آرمان ملی /متن پیش رو در آرمان ملی منتشر شده و بازنشر آن در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
در شرایطی که کشور با کمبود منابع دارو و سودهای نجومی در ارتباط با ارز دو نرخی 4200 تومانی برای واردات دارو و متریال آن روبه‌رو است، یکی از راه‌های کسب سود در این روزها، موضوع واردات و خرید و فروش دارو است. هنوز موضوع انحصاری مجوز تاسیس داروخانه، یکی از موارد پرچالش در میان پزشکان و داروسازان است که در این شرایط خبر می‌رسد که مسئولان دولتی، بیش از 1000 داروخانه در سراسر کشور دارند. با این حال، اخیراً دیوان محاسبات گزارش تفریغ بودجه سال 1399 منتشر کرد که نشان می‌دهد از حدود 13 هزار داروخانه فعال در سراسر کشور، موسس 812 داروخانه، از کارکنان بخش دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی هستند. مؤسس 221 داروخانه نیز از کارمندان شاغل در پست‌های حاکمیتی سیاست‌گذاری، صدور مجوز و نظارت بر امور دارو است. اما واکنش رئیس سازمان غذا و دارو مبنی بر انتشار این گزارش، روشن است. آن‌طور که محمدرضا شانه‌ساز اعلام کرده: «براساس قوانین کشور، هیچ منع قانونی بر اینکه یک داروسازی که شاغل در بخش‌های دولتی است داروخانه داشته باشد وجود ندارد. بر همین اساس داروساز هم (مثل پزشکان، دندانپزشکان یا متخصصان علوم آزمایشگاهی که می‌توانند مطب و آزمایشگاه و موسسه پزشکی داشته باشند) می‌توانند داروخانه داشته باشند. وقتی قانون منع نکرده پس هیچ کس هم نمی‌تواند مانع داشتن همزمان داروخانه برای داروساز شاغل در مراکز دولتی شود.» شانه ساز همچنین در ادامه می‌افزاید: «نکته دوم این است که قیمت دارو مصوب وزارت بهداشت است و کالایی نیست که بتوان با قیمت دیگری فروخت؛ زیرا قیمت دارو توسط سازمان حمایت، سازمان غذا و دارو و نمایندگان صنعت داروسازی قیمت گذاری می شود بنابراین داروخانه نمی‌تواند راسا قیمت دارو را بالا و پایین کند و اصولا تعارض منافعی هم از این بعد وجود ندارد. نکته سوم اینکه داروخانه یک موسسه پزشکی است که خدماتش را بر اساس یکسری اصول علمی ارائه می‌کند و چون منع قانونی وجود ندارد هیچکس هم نمی‌تواند مانع فعالیت و تاسیس داروخانه توسط داروسازها شود.»
60 درصد گردش دارویی در اختیار دولتی‌ها
طبق آمار در ایران سه‌هزار و 11 نفر در نوبت دریافت مجوز داروخانه هستند. در کشور ما به ازای هر 100هزار نفر 13.5 داروخانه وجود دارد، این درحالیست که این تعداد در کشورهای اروپایی به 88 داروخانه می‌رسد. برخی از افرادی که در انتظار مجوز تاسیس داروخانه هستند، درخواست به سال‌های پیش باز می‌گردد و همین امر طی چند وقت سبب اعتراض عده‌ای از آنها در جلوی وزارت بهداشت شده ااست. همان‌طور که در 12 مهر امسال، جمعی از فارغ التحصیلان داروسازی که در پی دریافت مجوز اشتغال و راه‌اندازی داروخانه هستند مقابل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع اعتراضی برپا کردند و به انحصار مجوز داروخانه‌ها معترض بودند. آنها همچنین خواهان حذف داروخانه‌های دولتی که 60 درصد گردش دارویی کشور را در اختیار دارند، سپردن داروخانه‌ها و خدمات‌دهی آنها به داروسازهای جوان و نخبه و با انگیزه کشور برای تحول سلامت مردم، حذف تمام قوانین انحصارگرایانه و حداقل فاصله و رانت و حداقل امتیاز در اعطای مجوز داروخانه بودند. صدایی که تاکنون آنقدر در مقابل دیوار بلند وزارت بهداشت، کوتاه است که شنیده نشده است. طبق آیین‌نامه‌های قبلی در این رابطه به ازای هر 4 هزار و 500 نفر یک داروخانه در کشور وجود داشت و هم ‌اکنون تقریبا تمامی مراکز شهرستان‌های کشور از داروخانه اشباع شده و امکان تأسیس داروخانه جدید در آنها وجود ندارد. در حالی که هر سال حدود هزار و 400 داروساز از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، ولی به‌واسطه قوانین دست و پاگیر امکان تاسیس داروخانه برای این داروسازان به یک رؤیا تبدیل شده‌بود و فقط آنهایی قادر به تأسیس داروخانه بودند که بتوانند مجوز چند میلیاردی تأسیس داروخانه را بخرند!. 
معضل قاچاق دارو
اما صدور مجوز برای داروخانه‌ها، تنها یک روی ماجراست و طی سال‌های اخیر «قاچاق دارو به کشورهای همسایه» به یک معضل جدی آن هم در شرایط تحریم ایران بدل شده است. به باور کارشناسان ارز دو نرخی، به این باندهای مافیایی که کامیون‌های پر از داروی آنها که راهی کشورهای عراق و ترکیه و افغانستان می‌شود، عامل اصلی بروز قاچاق دارو است. داروهای اروپایی مثل انسولین که با ارز دولتی خریداری می‌شود و با ارز آزاد فروخته می‌شود. به باور این کارشناسان، انحصار داروخانه‌‌ها، موجب ایجاد مجاری و نشت دارو می‌شود، درحالی‌که کشور با چالش اساسی دارو دست و پنجه نرم می‌کند. موضوعی که با سامانه تیتک تا حدودی رصد می‌شود اما در بخش بستری و بیمارستانی و همچنین مراکز بهداشت، ثبت داروها انجام نمی‌گیرد. با این حال و بنا به گفته برخی از مسئولان حفره‌های اصلی نشتی زنجیره توزیع شامل داروخانه‌ها، داروخانه‌های داخل بیمارستان و شبکه تأمین، توزیع و مصرف است. زمانی‌که صحبت‌های مدیرعامل سازمان بیمه سلامت را مرور می‌کنیم، بیشتر به این میزان از قاچاق دارو پی می‌بریم. همان‌گونه محمد مهدی ناصحی به مصرف بی‌رویه و بسیار بالای دارو در ایران اشاره دارد که باور او: «ایران با جمعیت 80 میلیونی به اندازه کشور 1.5 میلیارد نفری چین مصرف دارو دارد و روابط ناسالم در بازار دارویی ایران زیاد است.!»

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/332842/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

عملیات نجات دلفین از کانال آبیاری

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

انتقاد عباس عبدی از گشت ارشاد

بیانیه ضد ایرانی آمریکا و متحدانش برای تقویت روحیه رژیم صهیونیستی

افزایش نگرانی‌ از نیازهای 250 هزار کودک اخراجی از پاکستان

تصویر دردناک از غزه، «عکس سال» جهان شد

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

داستانک/ ماجرای مرد ساعت ساز

منارجنبان یکی از آثار تاریخی اصفهان

سقوط یک تریلی از روی پل در چین

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ایران: در صورت تهدید مراکز هسته‌ای، تغییر در سیاست‌های هسته‌ای محتمل است

روایت جدید معاریو از عملیات ایران: درصد رهگیری 84 درصد بود نه 99 درصد

چالش‌های پیش روی سوناک برای اجرای طرح ضد مهاجرتی رواندا

آبشار تارم، در شهرستان نی ریز استان فارس

راه آهن زیبای سیستان بلوچستان

گوناگون/ عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید

ورود هولناک سیلاب به داخل فروشگاه ها در دبی

بهار زیبای هورامان در استان کردستان

بگو ببینم رو نمازت غیرت داری؟

کیسه هوا موتورسوارها چگونه عمل می کند؟

آبشار اسکوگافوس؛ جاذبه اصلی روستای اسکوگار در ایسلند

حکمت/ حق را به باطل نفروشید

ربات «اطلس» بازگشت!

آسمان مال من است

روایت تاجگردون از برخورد متفاوت مردم بعد از رد اعتبارنامه‌اش

سردار حق‌طلب: تهدید مراکز هسته‌ای تجدید نظر در سیاست‌های هسته‌ای ایران را محتمل می‌کند

روایت مجری صدا وسیما بعد از دیدار با سردار حاجی زاده

گوگل کارمندان مخالف همکاری با رژیم اسرائیل را اخراج کرد

بیش از 7000 هزار نظامی صهیونیست به اختلالات روانی مبتلا شدند

آلمان سفیر روسیه را احضار کرد

برگزاری سومین نشست سازوکار تعامل افغانستان و چین در پکن

شمار شهدای غزه به مرز 34 هزار تن رسید

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

رئیس جمهور: بخشی از تنش آبی در استان سمنان حل شده است

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

آخرین وضعیت نهضت ملی مسکن در روستاها مشخص شد

شهدا، فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگه داشته اند

تایم‌لپس دیدنی از درخشش شفق قطبی بر فراز آتشفشان درحال فوران

منطقه زیبای پامنار خوزستان

فوران آتشفشان فرودگاهی در اندونزی را تعطیل کرد

دژ محمدعلی خان بختیاری در روزهای بارانی

برگی از تاریخ/ شهیدی که پارتی‌بازی نکرد

شکوهِ آینه کاری در کاخ گلستان

قابی زیبا از طبیعتِ بهاری استان گلستان