ایران پرسمان

آخرين مطالب

سرمقاله فرهیختگان/ آیا با اجرای طرح مسکن یک میلیونی شرایطی نامطلوب‌تر حاصل خواهد شد؟ تحلیل روز

سرمقاله فرهیختگان/ آیا با اجرای طرح مسکن یک میلیونی شرایطی نامطلوب‌تر حاصل خواهد شد؟
  بزرگنمايي:

ایران پرسمان - فرهیختگان / « آیا با اجرای طرح مسکن یک میلیونی شرایطی نامطلوب‌تر حاصل خواهد شد؟ » عنوان یادداشت روزنامه فرهیختگان به قلم محمدعلی طیرانی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
مسکن یک میلیونی را شاید بتوان به‌عنوان برجسته‌ترین وعده دولت معرفی کرد. اما این مساله فقط توسط دولت مطرح نشده بلکه حتی قبل از انتخابات 1400 یعنی در سال 1399 مجلس طرح جهش تولید مسکن را در دستورکار قرار داد که نهایتا به تصویب این طرح به‌عنوان قانون جهش تولید مسکن منجر شد. این قانون هم به‌دنبال ساخت سالانه یک میلیون مسکن در کشور است. مهم‌ترین مساله و مشغله ذهنی سیاستگذارانی که این ایده را مطرح کردند، چالش اقتصادی همین بخش یعنی دسترسی به منزل قابل استطاعت به‌ویژه برای دهک‌های پایین درآمدی، بوده است.
نحوه ساخت این واحدهای مسکونی جدید و اثرات آن، مساله‌ای است که باید موردتوجه قرار گیرد. برخی معتقدند، تامین مالی ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی اثرات سوء خواهد داشت که نتیجتا منجر به افزایش تورم خواهد شد و اکثرا دلیل خود را نحوه تامین مالی مسکن مهر و تورمی که در انتهای دولت دهم شاهد آن بودیم معرفی می‌کنند. باتوجه ‌به صعوبت تامین مسکن برای دهک‌های پایین درآمدی و اهمیت اثرات مخرب احتمالی اجرای این طرح لازم به‌نظر می‌رسد که اعتبار و سندیت ادعای این دسته از کارشناسان مخالف طرح را بررسی کنیم.
بررسی ادعای تورم‌زا بودن طرح دولت در حوزه مسکن
قبل از بررسی تامین مالی طرح فعلی، خوب است دنبال پاسخ این سوال باشیم که به چه میزان تامین مالی ساخت مسکن مهر بر تورمی که در سال‌های پایانی دولت دهم شاهد آن بودیم، اثر گذاشت؟
مسکن مهر محل تامین مالی خود را خطوط اعتباری بانک مرکزی اعطایی به بانک مسکن قرار داد. دولت در یک سیاست کم‌سابقه، منابع پولی بزرگی از محل بانک مرکزی به این طرح اختصاص داد. بدین ترتیب بود که حجم بدهی بانک مسکن به بانک مرکزی در پایان سال 92 به 45 هزار میلیارد تومان رسید که به‌تنهایی 44 درصد از منابع پایه پولی را به خود اختصاص می‌داد. نرخ تورم در این سال‌ها نیز به‌طور محسوسی افزایش می‌یافت به‌طوری‌که از 12 درصد در سال 89 به 36 درصد در سال 92 رسید.
تامین مالی مسکن مهر از سال 88 آغاز شد، چنانچه به نرخ‌های رشد پایه پولی و نقدینگی در جدول فوق توجه کنیم، درمی‌یابیم طی این سال‌ها هیچ افزایش معنی‌داری در رشد نقدینگی و پایه پولی مشاهده نشده و حتی نسبت به متوسط سال‌های پیش از آن کاهش نیز دیده می‌شود. درواقع در سال‌هایی که ارقام بزرگی از محل پایه پولی برای پرداخت تسهیلات مسکن مهر اختصاص ‌داده‌ شده است، رشد پایه پولی نسبت به سال‌های قبل افزایش معنی‌داری نشان نداده و حتی کاهش نیز داشته است. بدیهی است که انتساب علّی یک پدیده (در اینجا تورم) به یک متغیر (در اینجا رشد حجم پول) مستلزم حرکات و تغییرات نسبتا مشابه آن دو هم از حیث جهت و هم شدت است که ما در سال‌های 88 به این‌سو چنین تشابهی مشاهده نمی‌کنیم. اگرچه پرداخت تسهیلات مسکن مهر در فاصله سال‌های 88 تا 91 اوج گرفت، اما در همین دوره نقدینگی و پایه پولی شاهد نرخ رشد ملایمی‌ (در مقایسه با سال‌های قبل) بوده است، این درحالی است که نرخ تورم در این مقطع به‌طور جهشی افزایش ‌یافته است. این مساله ضعف تحلیل پولی تورم و انتساب نرخ تورم بالای سال‌های 90 تا 92 به رشد پایه پولی از محل مسکن مهر را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی چگونه می‌توان رشد دوبرابری و سه‌برابری نرخ تورم در این سال‌ها را به رشد در پایه پولی منتسب کرد؟
علت عدم افزایش رشد پایه پولی طی این سال‌ها آن است که در این دوره، سایر منابع پایه پولی شاهد کاهش بوده است. در جدول فوق عوامل موثر بر رشد پایه پولی (منابع پایه پولی) برحسب واحد درصد نشان ‌داده ‌شده است. ملاحظه می‌شود که در این دوره با افت درآمدهای نفتی، فشار وارد بر پایه پولی از محل فروش ارز نفتی به بانک مرکزی فروکش کرد که این موضوع از افت عدد مربوط به جزء «خالص دارایی‌های خارجی» پیداست. طی سال‌های گذشته این جزء نقشی موثر در رشد پایه پولی داشته است. تاثیرگذاری تامین مالی مسکن مهر خود را در جزء «بدهی بانک‌ها» نشان می‌دهد که بیشترین عدد در این ردیف در دوره مسکن مهر مربوط به سال 89 با تاثیر 26.6 واحد درصدی بر رشد پایه پولی است. علی‌رغم اوج‌گیری تامین مالی مسکن مهر در سال‌های 90 و 91، تاثیرگذاری جزء «بدهی بانک‌ها» در این سال‌ها چندان شدید نیست. در سال 91 افزایشی محسوس در رشد پایه پولی دیده می‌شود. اگرچه در این دوره مسکن مهر در اوج تامین مالی قرار داشت، اما این رشد بالا در پایه پولی ریشه در تامین مالی مسکن مهر نداشته است، بلکه همان‌طور که از ردیف سوم جدول پیداست، این رشد در اصل به جزء «خالص بدهی دولت به بانک مرکزی» مربوط است که احتمالا به کسری حساب سازمان هدفمندی یارانه‌ها نزد بانک مرکزی بازمی‌گردد.
پس می‌توان گفت که در دوره آغاز تأمین مالی مسکن مهر و حتی دوره اوج آن افزایشی در رشد نقدینگی و پایه پولی نسبت به متوسط سال‌های قبل مشاهده نمی‌شود، حال ‌آنکه نرخ تورم به‌طور جهشی افزایش‌ یافته است. به همین دلیل تامین مالی مسکن مهر نمی‌تواند به‌خوبی جهش در نرخ تورم را توضیح دهد.
در رد ادعای تورم‌زا بودن مسکن مهر می‌توان تحلیل دیگری هم ارائه داد. تورم را از حیث منشأ ایجاد می‌توان به دو نوع فشار طرف تقاضا و فشار طرف عرضه تقسیم کرد. حال تفاوت این دو در چیست؟ در تورم ناشی از فشار تقاضا متقاضیان کالا و خدمات (اعم از مصرف‌کنندگان، سرمایه‌گذاران و دولت) سطح خریدهای خود را افزایش داده و تقاضای خرید کالا و خدمات بیشتری دارند. به سبب فشار زیاد این موج تقاضا و عدم‌رشد طرف عرضه متناسب با این رشد تقاضا، قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کند. این نوع تورم مربوط به دوره‌های رونق و گردش بالای فعالیت‌های اقتصادی است. گفتنی است مبنای نظری تاثیرگذاری رشد نقدینگی بر تورم در ادبیات اقتصادی، همین فشار تقاضاست، یعنی رشد حجم پول به ‌این ‌علت عامل موثری بر تورم معرفی می‌شود که موجب گسترش تقاضا و افزایش سطح خریدهای بخش دولتی و خصوصی می‌شود.
تورم ناشی از فشار عرضه آن زمانی رخ می‌دهد که در طرف عرضه و تولید اقتصاد کاستی وجود داشته باشد. این کاستی می‌تواند ناشی از عوامل نهاده‌ای یا نهادی باشد. کاستی نهاده‌ای نشات‌گرفته از افزایش در هزینه‌های تولید مانند دستمزد نیروی کار، قیمت مواد اولیه، بهره بانکی، هزینه اجاره زمین و ملک می‌شود و کاستی نهادی نیز ناشی از افت تولید به‌دلیل افت در دسترسی به عوامل پیش‌گفته تولید است. درواقع در اینجا مساله‌ای که باعث تورم شده تنها افزایش در هزینه‌های تولید نیست، بلکه اساسا دسترسی کافی به عوامل تولید از قبیل منابع مالی، امنیت سرمایه‌گذاری، اعمال دقیق حقوق مالکیت، بروکراسی روان، وجود نهادها و سازمان‌های مقتدر تولیدی و مواردی از این‌ دست وجود ندارد، لازم به ذکر است کاستی عوامل نهادی به ساختارهای اقتصاد برمی‌گردد.
در اواخر دولت دهم وزن اصلی در بروز تورم از ناحیه فشار هزینه (رکود تورمی) در اقتصاد کشور به «افزایش جهشی نرخ ارز و قیمت مواد اولیه وارداتی و گذشته از آن عدم‌دسترسی به برخی ملزومات تولیدی وارداتی که همگی ناشی از شدت یافتن تحریم‌های اقتصادی و کاهش شدید درآمد نفتی» مرتبط بوده است. باتوجه ‌به آنچه گفته شد درمی‌یابیم که افزایش شدید در نرخ تورم و افت کم‌سابقه در رشد اقتصادی به‌صورت هم‌زمان پس از سال 89 به‌وضوح معنایی جز رکود تورمی ندارد و رکود تورمی به این معنی است که تورم ناشی از فشار تقاضا نبوده است، بلکه آن را باید بیشتر در طرف عرضه پی‌جویی کرد.
البته مسکن مهر اشکالاتی در جنبه‌های اجرایی، عرضه زیرساخت‌های شهری، مکان‌یابی، رعایت اصول شهرسازی، عمران سازه و معماری داشت که عدم‌تکرار آنها در طرح فعلی حائز اهمیت است، اما همان‌طور که بیان شد برای ربط دادن تورم آن دوران به تامین مالی مسکن مهر و تعمیم‌دادن آن به طرح حال حاضر دولت و مجلس برای ساختن مسکن به‌دلایلی متقن‌تر نیاز است و می‌توان گفت جای نگرانی از حیث تورم‌زا بودن تامین مالی طرح فعلی وجود ندارد.
باتوجه ‌به اینکه محاسبات کارشناسان حوزه مسکن نشان می‌دهد ما طی 15 سال آینده حدودا به 20 میلیون واحد مسکن جدید نیاز خواهیم داشت، جدای از اینکه تورم بالای این بخش روزبه‌روز رفاه مصرف‌کنندگان را کاهش می‌دهد و درحال حاضر خرید مسکن برای بخش قابل‌توجهی از خانوارها به معضل تبدیل شده است پس ورود و نقش‌آفرینی دولت در این بخش ضروری است. درضمن خوب است به یاد بیاوریم بزرگ‌ترین دلواپسان مداخله دولت در بخش مسکن، مثل وزیر مسکن دولت سابق، چه بلایی بر سر این بازار آوردند. همان‌هایی که در کمال بی‌انصافی روزی طرح مسکن مهر را مزخرف می‌خواندند. در انتها باید گفت بهتر است بر دیگر جنبه‌های این طرح از قبیل جزئیات اقدامات اجرایی تمرکز کنیم و سعی کنیم تا مسئولان دولتی را متذکر نقاط ضعف طرح‌های پیشین کنیم تا شاهد اجرای هرچه بی‌نقص‌تر این طرح باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.iranporseman.ir/Fa/News/332951/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امیرعبداللهیان از الجزایر قدردانی کرد

پاسخ معاون رئیسی به رسانه‌ غربی که نوشته‌ بود مسئولان این روزها در پناهگاه هستند!

حمله به یک پایگاه نظامی عراق

آمریکا 1000 نیرویش را از نیجر خارج می‌کند

آزمایش یک «کلاهک فوق‌العاده بزرگ» موشک از سوی کره شمالی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

رسانه صهیونیستی: نتانیاهو یک آدم حراف و طبل تو خالی از کار درآمد

تصویب چهاردهمین بسته تحریمی اتحادیه اروپا علیه روسیه

واکنش وزارت خارجه ایران به اقدام آمریکا برای تمدید تحریم نفتی ونزوئلا

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

دارندگان کارت سوخت بخوانند

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت: مسئولان متوجه اطرافیان کذاب و هتاک باشند

قدردانی امیرعبداللهیان از نقش الجزایر در کمک به توقف نسل‌کشی اسرائیل در غزه

عراق از حملات امروز به اصفهان ابراز نگرانی کرد

شهادت فرمانده گردان طولکرم در سرایاالقدس

حمله مقاومت فلسطین به شهرک «سدیروت»

خودسوزی یک فرد مقابل دادگاه ترامپ

شهادت یک جوان فلسطینی در کرانه باختری

حزب‌الله: از رویارویی با اسرائیل و حمایت غزه عقب نمی‌کشیم

محاکمه ترامپ وارد چهارمین روز شد

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

ترفند عجیب گراز برای فرار از دست سگ‌های شکارچی!

تصاویری فوق‌العاده زیبا از عبور زیبای فالکون 9 از مقابل ماه

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

روایت سفیر ایران در فرانسه از ماجرای تهدید به انفجار یک فرد در مقابل کنسولگری ایران

راهپیمایی تهرانی‌ها در حمایت از عملیات «وعده صادق»

لاوروف: روسیه از طریق کانال‌های دیپلماتیک به اسرائیل اطلاع داده که ایران خواهان افزایش درگیری نیست

واکنش معنادار وزیر روحانی درخصوص تذکر دفتر رهبری به مسئولان بخاطر رفتار بی‌قاعده در حجاب

سرقت 250 هزار سند در حمله هکری «انانیموس» به ارتش رژیم صهیونیستی

ادامه حملات حزب الله لبنان به مواضع رژیم صهیونیستی

شمار شهدای غزه از 34 هزار نفر گذشت

اوربان: اروپا یک قدم تا ارسال سرباز به اوکراین فاصله دارد

پیشرفت در مذاکرات صلح باکو و ایروان

اظهارات لاوروف درخصوص صحبت‌های جنجالی بورل

هشدار صندوق بین‌المللی پول نسبت به تبعات تصرف دارایی‌های روسیه

فایننشال‌تایمز: پدافند هوایی اسرائیل به عاقبت اوکراین دچار خواهد شد

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند