ایران پرسمان
​کبیری در کارگروه سرمایه‌گذاری و اشتغال میاندوآب‌: فعالیت تعاونی‌ها از ارکان تفویت اقتصاد مقاومتی است
دوشنبه 15 دي 1399 - 11:26:09
وزارت رفاه
ایران پرسمان - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه توسعه تعاونی‌ها فعالیت‌های مربوط به اقتصاد مقاومتی را تقویت می‌ کند، گفت: تعاونی‌ها می‌توانند با جذب سرمایه‌های خرد محلی آن را به ارزش افزوده تبدیل کرده و به رشد اقتصادی کشور کمک کنند.

به گزارش روابط عمومی تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان غربی، محمد کبیری در کارگروه سرمایه‌گذاری و اشتغال میاندوآب‌ و بررسی مشکلات تعاونی‌های مشکل‌دار این شهرستان، با بیان این که نقدینگی در جامعه به هر مسیری سوق یابد، تبعات جبران‌ناپذیری مانند گرانی و تورم به وجود می‌آورد، اظهار کرد: این روند هم هیچ ارزش افزوده‌ای نداشته و نقشی در اقتصاد و اشتغال‌زایی ندارد.
وی با اشاره به این که با فعال کردن و تقویت تعاونی‌ها این مشکل مهار می‌شود، افزود: میاندوآب ظرفیت‌های بسیار خوبی در تولیدات و خدمات کشاورزی دارد و باید براساس شناخت مزیت رقابتی و موقعیت جغرافیایی این شهرستان، این ظرفیت‌ها را به الگویی برای توسعه تعاونی‌ها در نظر گرفته شود.
معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه منابع اعتباری دولت محدود است، گفت: میاندوآب‌ همچنین با ظرفیت‌های موجود و با توجه به موقعیت جغرافیایی این شهرستان می‌تواند منبع درآمد و هم محل مناسبی برای توسعه و رشد اقتصادی باشد.
کبیری اضافه کرد: تیمی در ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری معاونت امور تعاون، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه‌ای تشکیل شده و امیدوارم در استان آذربایجان‌غربی در اولین گام تعاونی توسعه عمران شهرستان تشکیل شود.
وی افزود: در گام بعدی برای تامین منابع مالی آن از طریق سرمایه های خرد محلی که یک فرایند نوینی است اقدام کرده و سپس با انتخاب یک طرح، همین اعضای تعاونی توسعه عمران سرمایه‌گذاری کنند.
وی ادامه داد: صندوق ضمانت توسعه تعاون تا 2 سال پس از بهره‌برداری از آن طرح اصل سرمایه را که آورده مردم است، را تضمین می‌کند که نمونه این طرح تاکنون اجرا نشده چون فرآیند تسهیلات بانکی در چارچوب قانون براساس دستورالعمل های بانک مرکزی اجرا می‌شود ولی این روش، گامی برای توسعه است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به این که تعاونی توسعه عمران می‌تواند محور توسعه شهرستان‌ها شود، گفت: قانونگذار هم برای جلوگیری از رانت در اجرای برخی طرح ها به دولت اختیارات داده که آن را به تعاونی‌های عمران توسعه شهرستان‌ها واگذار کند.
وی با بیان اینکه باید حداقل نیم درصد جمعیت شهرستان‌ها عضو این تعاونی‌ها باشند، تصریح کرد: در حمایت‌های عام و خاص بانک توسعه تعاون با رویکردی که مدیریت جدید این بانک در استان دارد، تعاونی‌ها جان تازه‌ای گرفته‌اند و برنامه‌های مختلفی نیز در دستور کار قرار دارند که اجرایی می‌شود.
کبیری با اشاره به حمایت‌های اعتباری از برخی تعاونی‌ها افزود: برای تعاونی‌های دانش‌بنیان، جوانان، زنان، توان‌یابان خط اعتباری با نرخ ترجیحی وجود دارد. هرچند اکنون منابع آن محدود بوده ولی تا پایان سال می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.
وی با بیان اینکه تعاونی‌ها به صورت عام می‌توانند از محل ماده 52 از تسهیلات با نرخ ترجیحی استفاده کنند، بیان کرد: همچنین تسهیلات با نرخ 18 درصد به صورت تکمیلی برای واحدهای موفقی که درصدد توسعه هستند، با توجه به تورم موجود نرخ ترجیحی پرداخت می شود.
همچنین در این جلسه فرماندار، رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی میاندوآب‌ به تشریح مشکلات توسعه ای شهرستان و ارایه عملکرد در حوزه تعاونی‌ها پرداختند.
مدیران تعاونی‌های فعال میاندوآب‌ نیز در بخش‌های مختلف از جمله تاکسیرانی، مسکن فرهنگیان، تولیدی پوشاک و لحاف، تولید فیلتر هوا و روغن، تولید شیشه سکوریت، تولیدی پتو، تعاونی دهیاران و تولید شیر، مشکلات موجود در راستای تولید را مطرح کردند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/238633/​کبیری-در-کارگروه-سرمایه‌گذاری-و-اشتغال-میاندوآب‌--فعالیت-تعاونی‌ها-از-ارکان-تفویت-اقتصاد-مقاومتی-است
بستن   چاپ