ایران پرسمان
دانستنی های تندوتیز!
شنبه 27 دي 1399 - 11:33:57
ایران پرسمان - خراسان / جهان، پر از شگفتی است! این هم از آن جمله‎های کلی هزاربار تکرارشده بدیهی روی اعصاب است ولی ناچاریم قبول کنیم که حقیقتی در آن نهفته است. در اطلاعات عمومی این هفته به سراغ سه سوژه شگفت‎انگیز می‎رویم؛ یک فلفل چقدر می‎تواند تند باشد؟ گوش انسان، می‎تواند سکوت را تحمل کند؟ چند باکتری در جهان وجود دارد؟
فلفل قاتل

ایران پرسمان

تصورتان از تندترین فلفل جهان چیست؟ فکر می‎کنید بعد از خوردن تندترین فلفل، چند پارچ آب لازم است تا آتش‎تان خاموش شود؟ «نفس اژدها» تندترین فلفل تولیدشده در جهان است که می‎تواند آدم را فورا بکشد. خوردن تنها یک عدد از این فلفل، می‎تواند نوعی واکنش شیمیایی در بدن انسان ایجاد کند، مسیرهای تنفسی را مسدود کند و باعث مرگ شود. خب اصلا چرا چنین فلفلی باید پرورش داده‎شود؟ از آن‎جایی که هیچ ماجراجویی جرئت تست کردن آن را ندارد، «نفس اژدها» برای مصرف خوراکی تولید نمی‎شود بلکه مصرف دارویی دارد. این فلفل به‎دلیل قدرت بالای بی‎حس‎کنندگی‎اش، طی فرایندی به ماده بی‎حس‎کننده تبدیل می‎شود.
ساکت‎ترین اتاق جهان

ایران پرسمان

هیچ‎کدام ما تصوری از سکوت مطلق نداریم. حتی در آرام‎ترین زمان روز هم صداهایی برای شنیدن وجود دارند اما در دفتر مرکزی مایکروسافت، اتاقی ساخته شده‎است که در آن می‎شود سکوت مطلق را تجربه کرد. میزان نویز این اتاق 20.35- دی‎بی‎ای (مقیاسی برای اندازه‎گیری شدت صدا و پاسخ شنوایی انسان) است یعنی 20دسی‌‏بل زیر آستانه شنوایی انسان. بیشتر کسانی که وارد این اتاق شده‎اند، تجربه‎ نبود صدا را «کرکننده» توصیف کرده‎اند؛ چیزی شبیه احساس پر بودن گوش. درنتیجه پایین بودن نویز در این اتاق، ضعیف‎ترین صداها در آن شنیده می‎شود؛ مثلا شما می‎توانید صدای حرکت گرد‎ن‎تان را موقع چرخاندن سرتان و صدای نفس کشیدن‎تان را بشنوید. این اتاق برای تست محصولات فناورانه ، ساخته شده‎است.
اجتماع عظیم باکتری‎ها

ایران پرسمان

حتما شنیده‎اید که همه باکتری‎ها مضر نیستند. بعضی از این موجودات خیلی‎ریز که در همه جای جهان و حتی در بدن ما زندگی می‎کنند، برای سلامتی ما مفید هستند و در طبیعت هم کارهای به‎دردبخوری ازشان برمی‎آید. مثلا سطح نیتروژن در خاک را مدیریت می‎کنند و فرایند‌های مختلف تجزیه را در زمین انجام می‌دهند. در روده ما به دادمان می‎رسند تا مسمومیت غذایی، کار دست‎مان ندهد و کلی فایده دیگر. اما چیزی که درباره باکتری‎ها نمی‎دانیم، جمعیت عجیب‎وغریب آن‎هاست؛ دانشمندان تخمین زده‎اند حدود چهار کوادریلیون کوادریلیون باکتری روی زمین وجود دارد. اگر دفعه اول است که «کوادریلیون» را می‎شنوید، دانستن این ترتیب کمک‎تان می‎کند بزرگی‎اش را بفهمید؛ میلیون، بیلیون، تریلیون و کوادریلیون.
منبع: bestlifeonline.com

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/242544/دانستنی-های-تندوتیز!
بستن   چاپ