ایران پرسمان
فرودگاه خرم‌ آباد پذیرای سرمایه گذاران تاکسی هوایی است
سه شنبه 30 دي 1399 - 11:10:59
ایران پرسمان - دست اندرکاران حمل و نقل در دنیای پیشرفته امروزی در تلاش هستند با نوسازی و تجهیز ناوگان خود سرعت آنها را بالا ببرند که این موضوع در بحث حمل و نقل هوایی نیز بیش از سایر بخش‌های ترابری اهمیت دارد.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، در سال‌های اخیر با افزایش میزان تقاضای حمل و نقل هوایی و نیز اهمیت یافتن ارزش زمان سفر برای افراد، دسترسی به حمل و نقل هوایی سریع و قابل تنظیم برای برخی متقاضیان آن به گونه‌یی که فرد بتواند در کمترین زمان ممکن اما با پرداخت هزینه‌ بیشتر به مقصد مورد نظر خود برسد امری ضروری است.
در همین خصوص بررسی و مطالعات صورت گرفته در برخی کشورها نشان می‌دهد که تقاضای سفر و استفاده از تاکسی هوایی در برخی از مسیرهای هوایی وجود دارد و اکنون در مرحله اجرا است.در کشور ما اما امروزه بحث خرید هواپیما و تجهیز ناوگان هوایی از یک طرف و استفاده بهینه از ظرفیت‌های آسمان کشور از سوی دیگر ذهن مدیران هوایی را به خود جلب کرده است، در این میان موضوع تاکسی‌های هوایی (air taxi) به دلیل جدید بودن و کارایی بالا مورد توجه قرار گرفته است.
تاکسی هوایی یک هواپیمای سبک یا حتی فوق‌سبک است که می‌تواند با حداقل ظرفیت ممکن، در حدود ظرفیت یک تاکسی یا اتوبوس معمولی، در مسیرهای کوتاه جابجا شود. هواپیماهای معمولی موجود در ناوگان هوایی کشور، به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها در هر فرودگاهی امکان نشست و برخاست ندارند. این در حالی است که تاکسی هوایی، با ابعاد و وزن کم و قابلیت کنترل بالا این ویژگی را دارد.
نخستین مجوز تاکسی هوایی تیرماه 96 در بجنورد صادر شد، این در حالی است که منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سال 98 گفته بود که طبق توافقات انجام شده با مجموعه سازمان هواپیمایی کشور 12 تاکسی هوایی تا پایان سال 98 در کشور راه‌اندازی می شود.
علی عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نیز گفت: درباره هواپیماهای فوق سبک تصمیماتی گرفته‌ایم و 100 فروند هواپیمای سبک داریم و قرار است با اجرای این طرح این هواپیماها در فرودگاه‌ها فعال شوند.صرفه‌جویی در زمان به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای تاکسی هوایی در مسیرهای طولانی است، همچنین با توجه ‌به ویژگی‌های ایرتاکسی، مصرف سوخت آن در مقایسه با یک هواپیمای معمولی، بسیار پایین است.
براساس تعاریف سازمان بین المللی هوانوردی (ایکائو) تاکسی هوایی به استفاده از هواپیماهای 9 تا 19 نفره در مسیرهای بدون برنامه گفته می‌شود که صرفه‌جویی در زمان و هزینه را در پی دارد.این نوع هواپیماهای کوچک می‌توانند در شهرهایی که فرودگاه‌های بزرگ ندارند، رفت ‌و آمد و امکان حمل ‌و نقل هوایی را برای این شهرها فراهم کنند.به‌ دلیل تعداد اندک مسافر و انعطاف‌پذیری در برنامه‌ریزی پرواز، ایرتاکسی می‌تواند درست مانند یک تاکسی معمولی در مسیرهای متفاوت و متعدد جابجا شود.
با در اختیار داشتن تاکسی هوایی می توان از پرواز هواپیما در مسیرهای کوتاه یا پرواز هواپیماها با ظرفیت بالا و مسافر کم جلوگیری کرد و در نتیجه از برخی زیان های هوایی هم جلوگیری کرد،یکی دیگر از مزیت‌های راه‌اندازی ایرتاکسی در کشور، سوق دادن صنعت هوانوردی به سمت مناطق محروم است در حالی که وضعیت باند پرواز در بسیاری از فرودگاه‌های این مناطق مناسب نیست؛ اما ایرتاکسی‌ها برخلاف هواپیماهای بزرگ می تواند به این شهرها رفت و آمد کند.
لرستان آماده راه اندازی تاکسی هوایی 
حال که در برخی نقاط کشور مجوز راه اندازی تاکسی هوایی داده شده است، استان لرستان نیز بخاطر داشتن شرایط خاص و مناطق گردشگری فراوان مستعد راه اندازی تاکسی هوایی است به گونه ای که "علی کاملی" مدیر فرودگاه شهدای خرم‌آباد در این باره می گوید که لرستان برای اجرای طرح تاکسی هوایی آمادگی کامل دارد و ایرتاکسی فرصت مناسبی برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این استان است.
کاملی اظهار داشت: اکنون هوانوردی عمومی فرودگاه شهدای خرم‌آباد فعالیت خود را از پایش جنگل‌ها، منابع طبیعی و آموزش آغاز کرده است و راه‌اندازی ایرتاکسی از زیرشاخه‌های هوانوردی عمومی است.به گفته وی به همین منظور نخستین پایگاه هوانوردی عمومی غرب کشور خردادماه امسال در فرودگاه خرم‌آباد افتتاح شد.
کاملی تصریح کرد: ایرتاکسی شامل هواپیماهای زیر 19 صندلی یا کمتر از 9 تن وزن است و می تواند در مسیرهای مختلف و متنوع پروازی فعالیت کند، همشهریان و سرمایه گذاران می توانند با سرمایه‌گذاری در این صنعت علاوه بر سودآوری حرکتی ماندگار در زمینه توسعه استان لرستان انجام داده و نام نیک از خود بر جای گذارند.
وی با بیان اینکه فقط به فکر فرودگاه شهدای خرم‌آباد نیستیم، ادامه داد: بلکه همه شهرهای استان را مدنظر داریم با ساخت فقط یک باند کوچک ایزوله و بدون امکانات آنچنانی فرودگاهی این خدمات در تمام استان ارائه شود چون استقبال از پرواز در استان وضعیت مطلوبی دارد به عنوان نمونه از ابتدای سال تا پایان آذرماه در کل کشور 46 درصد در پروازهای داخلی کاهش داشته ایم، اما در فرودگاه شهدای خرم‌آباد چهار درصد کاهش را شاهد بودیم.
وی اظهار داشت: آمادگی داریم با کمک بخش خصوصی این مهم را راه اندازی کنیم همان طوری که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی نیز در مجلس شورای اسلامی از آمادگی فرودگاه این شهر خبر داده بود و اکنون رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان سه باند پروازی متعلق به آن سازمان را معرفی و اعلام آمادگی کرده است.
به گفته وی سه باند پروازی هم متعلق به آب منطقه‌ای، فرمانداری و شرکت فرودگاه‌ها وجود دارد که در صورت آمادگی بخش خصوصی یا فرمانداری های شهرستان ها یا شهرداری های مربوطه آمادگی فعال کردن آنها را داریم.
وی ادامه داد: با کمتر از 20 میلیارد تومان به راحتی می توان ایرتاکسی را در این استان راه اندازی کرد و همه شهرها را از نعمت پرواز برخوردار کرد این عدد برای بسیاری از صنایع، سرمایه‌گذاران و مقامات محلی عدد زیادی نیست.
مدیر فرودگاه خرم‌آباد یادآور شد: نخستین ناوگان هوانوردی عمومی 30 اردیبهشت امسال وارد این فرودگاه و پروازهای آزمایشی عملیاتی آن با موفقیت انجام شد و شرکت مربوطه این هواپیما بدو ورود به خرم آباد و انجام یک چک پروازی به منظور شناسایی منطقه موافقت اولیه خود را برای فعالیت در این فرودگاه اعلام کرد.
وی ادامه داد: رایزنی های اولیه انجام شده و پس از عقد قرارداد و توافق نامه ها این هواپیما در فرودگاه خرم آباد مستقر خواهد شد تا نخستین پایگاه هوانوردی عمومی غرب کشور جهت پایش جنگل ها، منابع طبیعی و دوره های آموزشی در لرستان به طور مستمر فعال شود و علاوه بر همکاری با منابع طبیعی و آبخیزداری استان، افرادی که برای پر کردن ساعات پروازی باید اجباری پرواز کنند یا آموزش خلبانی دارند می توانند از خدمات این پایگاه بهره مند شوند.
وی اضافه کرد: قبل از تشکیل هواپیمایی آسمان در سال 58 چهار شرکت در این زمینه فعالیت داشته است و خدمات خوبی به مناطق محروم بخصوص لرستان داشته اند و هم اکنون با شکل گیری مجدد تفکر استفاده از این صنعت، فرودگاه شهدای خرم آباد پیشقدم شده است و با ایجاد زیرساخت های لازم آمادگی اجرا کردن این ظرفیت را دارد.
برگزاری جشنواره هوانوردی در خرم آباد
مدیر فرودگاه شهدای خرم آباد همچنین گفت: جشنواره هوانوردی عمومی و گردشگری لرستان و معرفی فرصت های سرمایه‌گذاری آن در سال 1400 برگزار می شود.کاملی افزود: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های موجود لرستان توجه به این مهم احساس شد و در اولین اقدام عملی برای معرفی و جذب سرمایه گذاران در حوزه هوانوردی عمومی برنامه ریزی، جشنواره هوانوردی عمومی و گردشگری لرستان در سال آینده برگزار می شود.
وی ادامه داد: با توجه به واقع شدن خرم‌آباد در مرکزیت جمعیتی این استان و استان های همجوار، فاصله مناسب از مرز ، وجود صنایع بزرگ، منابع طبیعی، جاذبه های گردشگری و تاریخی همچون قلعه فلک‌الافلاک و پل های تاریخی، قرارگیری بیش از 70 درصد آبشارهای کشور، همه از وجود ظرفیت ها از توجه و توسعه فرودگاه و هوانوردی عمومی و ایرتاکسی خبر می‌دهد.
کاملی اضافه کرد: افزایش تعداد صندلی های ثابت مسافری هوایی بخصوص ایرتاکسی اشتغالزایی مستقیم در حوزه هوانوردی، گردشگری و هتلداری خواهد داشت. سرمایه‌گذار، موتور محرک این مجموعه از صنعت است و با توجه به اینکه در بحث سرمایه‌گذاری موارد و مشکلاتی وجود دارد بخش دولتی وظیفه تسهیل گری و حل مشکلات و موانع را بر عهده خواهد داشت.
کاملی گفت: طبق اصلاحیه جدید ماده 63 قانون بخشی از درآمدهای دولت بین 75 تا 90 درصد معافیت در حوزه فرودگاهی به بخش هوانوردی عمومی تعلق می گیرد و در سند جامع توسعه استان، برنامه هوانوردی عمومی گنجانده شده و در برنامه هفتم توسعه جایگاه مناسبی برای این صنعت در نظر گرفته شده است و سخنان وزیر راه و شهرسازی در خصوص اقدامات فرودگاه شهدای خرم آباد و لامرد مربوط به هوانوردی عمومی را موید این تلاش ها دانستند.
کاملی با بیان اینکه استفاده بهینه از ظرفیت ها برای جذب گردشگران، تجار، بازرگانان و اندیشمندان نیازمند استفاده از هواپیماهای زیر 19 صندلی است، افزود:جهت توسعه هوانوردی عمومی در استان نیاز به خرید هواپیماهای هوانوردی عمومی به تعداد حداقل 3 فروند در تایپ های مختلف است.
ایرنا
2025

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/243744/فرودگاه--خرم‌-آباد--پذیرای--سرمایه-گذاران--تاکسی--هوایی--است
بستن   چاپ