ایران پرسمان
7 راه که با بودن در کنار همسر منفی‌نگر، خوشبخت شویم؟
پنجشنبه 2 بهمن 1399 - 19:08:30
ایران پرسمان - یوکن / تصور کنید همسرتان از جمله افرادی است که همیشه نیمه‌خالی لیوان را می‌بیند. او در بیشتر مواقع بهانه‌تراشی می‌کند، هرچند خودش دوست دارد دیگران او را واقع‌بین بدانند؛ اما اصلا اینطور نیست. در مقابل خودتان فرد خوش‌بینی هستید. اکنون چگونه می‌توانید با همسر منفی‌نگر رابطه‌ی مثبت برقرار کنید؟ 
شما فرد خوش‌بینی هستید، پس به احتمال زیاد تنها شمایید که در زندگی شادی می‌آفرینید. شاید دلتان بخواهد با همسرتان بیرون بروید، در خیابان‌ها قدم بزنید و در کافی‌شاپ موردعلاقه‌تان کافه گلاسه بخورید، اما همسر منفی‌نگرتان تنها غر می‌زند و از شلوغی خیابان‌ها و گرانی نوشیدنی‌های کافی‌شاپ گله و شکایت می‌کند. در مقابل، شما تلاش می‌کنید آرامش خود و همسرتان را حفظ کنید و غُرهای او را نشنوید. پس تصمیم می‌گیرید در خانه بمانید و اصلا بیرون نروید. بعد از مدتی اصلا بیرون رفتن با او را فراموش می‌کنید و تمام اشتیاق و هیجان شما تبدیل به بی‌میلی می‌شود و حتی ممکن است به این نتیجه برسید که فرد دیگری را برای بیرون رفتن و خوش‌گذرانی پیدا کنید.
دکتر کالین مولن (Colleen Mullen)، کارشناس روانشناسی ازدواج و خانواده می‌گوید ممکن است زن و مرد با خصوصیات متضاد جذب یکدیگر شوند، اما این بدین معنا نیست که رابطه‌شان موفق خواهد بود. او اعتقاد دارد اگر این پویایی ناسالم به چالش کشیده نشود، به احتمال خیلی زیاد رابطه دوام زیادی نخواهد داشت. اما همین دو نفر با خصوصیات متضاد می‌توانند با تلاش و امیدواری، رابطه‌ی خوبی داشته باشند و زندگی‌شان سالیان سال دوام بیاورد.
آنچه باعث شکست در ازدواج می‌شود، این است که انتظار داشته باشیم طرف مقابل دقیقا همانند ما باشد.
اگر همسرتان منفی‌نگر است، 7 توصیه برای شما داریم که کمک می‌کند تا پایان عمر با موفقیت کنار هم زندگی کنید.
1. مکمل هم باشید
دومینیک برتولوچی (Dominique Bertolucci)، نویسنده‌ی کتاب‌های «قانون شادی» و «پیمان مهربانی» می‌گوید:
 در بین زوج‌ها یکی اهل پس انداز و دیگری ولخرج است. یکی بیزار از بیرون رفتن و دیگری اهل مهمانی و این تفاوت در تمام جنبه‌های زندگی وجود دارد. معمولا یکی از طرفین زندگی را تیره و تار می‌بیند، اما بازهم آنها می‌توانند زوج موفقی برای زندگی در کنار هم باشند.
گاهی اوقات منفی‌نگری همسرتان می‌تواند شما را آزرده خاطر کند، اما در همین زمان سه موقعیت را به یاد آورید که این منفی‌نگری‌ها کمک‌تان کرده‌اند. برای مثال، زمانی که نباید به شریک تجاری‌تان اعتماد می‌کردید که در نهایت مشخص شد آدم درستکاری نیست. پس همین منفی‌نگری به شما کمک کرد. برتولوچی می‌گوید:
 به جای اینکه برای عوض کردن دیدگاه همسرتان تلاش کنید، انرژی خود را صرف این موضوع کنید که رفتار همسرتان چطور می‌تواند به شما کمک کند یا چه چیزهایی می‌توانید از او یاد بگیرید.
اغلب از مثبت‌اندیشی لذت می‌بریم و حتی این خصوصیت بیشتر به چشم می‌آید، اما حقیقت این است که وجود هر دو جنبه در زندگی لازم است.
2. ریشه‌ی منفی‌نگری همسرتان را پیدا کنید
باید بدانید چرا همسرتان به مسائل پیرامونش نگاهی منفی دارد، شاید آنچه شما آن را بهم زدن می‌بینید، تنها احتیاط و ریسک‌گریزی باشد. بدون شک، همسرتان نمی‌خواهد باعث ناراحتی شما شود و شادی‌تان را بگیرد. بلکه او می‌خواهد مطمئن شود که شما در امنیت کامل هستید. پس بهتر است در این مواقع به سابقه‌ی او توجه کنید.
لیندا کارول (Linda Carrol)، نویسنده‌ی کتاب «دایره‌های عشقی» می‌گوید:
 اغلب منفی‌نگری افراد ارثی است و از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود. برخی خانواده‌ها وقتی دور هم هستند، مدام درباره‌ی اینکه چه مشکلی در کار و زندگی‌شان وجود دارد حرف می‌زنند و به این شکل با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. 
بهتر است ابتدا از طریق خبرهای خوب و مثبت باهم ارتباط برقرار کنید تا به تدریج این عادت تغییر یابد.
3. سعی نکنید به همسرتان بفهمانید وضع بدتری دارید
تصور کنید همسرتان از سرکار به خانه می‌آید و گله‌مند است که چقدر کارهای زیاد و پراسترسی برای انجام دادن دارد. شما هم برای اینکه کم نیاورید می‌گویید استرس‌تان در محل کار خیلی بیشتر است. همچنین مسئولیت بچه‌ها را هم برعهده دارید. به گفته‌ی یک کارشناس مسائل ازدواج و خانواده، رقابت بر سر اینکه چه کسی نیازمند حمایت و دلسوزی بیشتری است در بین زوج‌های جوان وجود دارد. اما برای اینکه زندگی بهتری داشته باشید، به بازی «وضع من بدتر است» پایان دهید.
بار دیگر که همسرتان گله‌مند به خانه آمد، به غرولندهای او گوش دهید. با دقت به شکایت‌هایش توجه کنید و به او پیشنهاد کمک دهید حتی اگر می‌بینید خودتان کارهای زیادی برای انجام دارید و سرتان شلوغ‌تر است. هرچقدر بیشتر به همسرتان توجه کنید، او استرس کمتری خواهد داشت. استرس کمتر همسرتان باعث می‌شود از نظر عاطفی به شما نزدیک شود و منفی‌نگری او به مرور از بین برود.
4. عادت‌های منفی را کنار بگذارید
برتولوچی پیرامون زندگی خود می‌گوید: همسرم شغل بسیار سختی داشت. هر شب که به خانه برمی‌گشت تمام مشکلات و بدبختی‌هایی که در طول روز پشت سر گذاشته بود، به زبان می‌آورد. تا اینکه برای یک سفر کاری به مدت دو هفته خانه‌ام را ترک کردم. وقتی به خانه برگشتم متوجه شدم از کارش لذت بیشتری می‌برد. همسرم گفت در این مدت هیچ کسی را نداشته که هر شب از کارش گله و شکایت کند.
حقیقت این است که شکایت مداوم از زندگی به مرور تبدیل به عادت می‌شود. اگرچه گوش دادن به مشکلات همسرتان اهمیت دارد، اما باید عادت‌های منفی را کنار بگذارید و با هم تصمیم بگیرید که چه زمانی و چگونه به آنها پایان دهید.
ملیسا هیسلر (Melissa Heisler)، نویسنده‌ی کتاب «از نوع الف تا نوع من» قانون «سه اخطار و سپس راه حل» پیشنهاد می‌کند:
اگر شما یا همسرتان درمورد موضوعی یکسان سه بار گله کردید، زمان آن فرارسیده که راه حلی برایش پیدا کنید، حتی اگر راه حل رها کردن مساله باشد.
5. الگویی مثبت برای همسر منفی نگرتان باشید
اینکه تنها به همسرتان غر بزنید که مثبت‌اندیش باشد یا مدام او را سرزنش کنید که خود را برای هر چیزی نگران نکند، طرز تفکر یا رفتار او را تغییر نخواهد داد. جکی وودساید (Jackie Woodside)، روان درمانگر و نویسنده‌ی کتاب «آرام کردن هرج و مرج» می‌گوید: اگر بعد از صرف زمان زیادی برای پختن غذا، از سوالات همسرتان مانند اینکه «دوباره مرغ پختی؟» عاجز شده‌اید، روشی را در پیش بگیرید که دلتان می‌خواهد با شما رفتار کند و آن را تبدیل به الگو کنید. برای مثال، وقتی رختخواب‌ها را مرتب می‌کند به جای اینکه بالش‌ها را بیاورید، از او تشکر کنید. به جای اینکه گله کنید که چرا هنگام احوال‌پرسی با مادرتان از جایش بلند نشده، به او بگویید اینکه تعطیلات را در کنار خانواده‌ی شما بوده برایتان اهمیت دارد و از این بابت قدردان او هستید. وقتی هر دو از سرکار به خانه می‌آیید به جای اینکه از او توقع داشته باشید، خودتان پیش قدم شوید و پشتش را ماساژ دهید. بخشنده بودن در زندگی مشترک به معنای آن نیست که خدمتکار همسرتان هستید، بلکه حکایت از آن دارد که برای بهبود روابط‌تان قدم برداشته‌اید.
6. به جای بحث کردن، صحبت کنید
شاید به این نتیجه برسید که الگو بودن به حد مطلوب توجه همسرتان را جلب نمی‌کند، پس زمان آن رسیده که صادقانه با او حرف بزنید. بدون اینکه او را سرزنش کنید بگویید منفی‌نگری‌اش چه تاثیر بدی روی شما می‌گذارد. برتولوچی می‌گوید: از جملاتی همانند ساختار رایج مشاوران خانواده استفاده کنید؛ مانند «وقتی تو درباره‌ی فلان چیز غر می‌زنی، من احساس خوبی ندارم و می‌خواهم قدر تلاش‌هایم را بدانی».
7. همیشه مثبت‌اندیش بمانید
اگر خوش‌بین‌تر از همسرتان هستید، تصمیم با شماست که این رفتار را در خود تقویت کنید. شما به آسانی می‌توانید تحت تاثیر طرف منفی‌نگر قرار بگیرید، اما نباید افکار و احساسات خود را وابسته به دیگری کنید. برای اینکه مثبت‌اندیش بمانید به دنبال راه‌هایی دیگری باشید مانند ارتباط با دوستان مثبت‌اندیش، رفتن به باشگاه ورزشی، کتاب خواندن، شرکت در کلاس‌های یوگا و ... .
 مایکل گوریان (Micheal Gurian)، نویسنده‌ی کتاب «درس‌هایی برای زندگی صمیمانه» می‌گوید:
تفاوت ها باعث نمی‌شود روابط خراب شود. بلکه آنچه باعث شکست در زندگی مشترک می‌شود این است که توقع داشته باشیم طرف مقابل‌مان دقیقا همانند ما رفتار کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/244568/7-راه-که-با-بودن-در-کنار-همسر-منفی‌نگر،-خوشبخت-شویم؟
بستن   چاپ