ایران پرسمان
مهارت زندگی/ یکی از چندین فایده تاهل سالمندان
جمعه 3 بهمن 1399 - 18:22:56
ایران پرسمان - خراسان / سال 2018 محققان انگلیسی به مرور 15 مطالعه در زمینه ارتباط بین وضعیت تاهل و ابتلا به آلزایمر در سنین سالمندی پرداختند. آن‌ها دریافتند احتمال بروز آلزایمر برای سالمندانی که در طول زندگی خود اصلا ازدواج نکرده‌اند 40درصد بالاتر از سالمندان متاهل است و احتمال بروز آلزایمر میان سالمندان بیوه یا طلاق گرفته 20درصد بالاتر از سالمندان متاهل است. در اولین مطالعه آمریکا در این حوزه که نتایج آن در سال 2019 منتشر شده اما نتایج کمی متفاوت است. طبق این مطالعه 14 ساله سالمندانی که سابقه ازدواج نداشتند 60درصد بیش از سالمندان متاهل، درگیر آلزایمر شدند و سالمندان بیوه و طلاق‌گرفته بین 50درصد تا دو برابر بیشتر علایم آلزایمر را تجربه کردند، اما چرا متاهل بودن در سالمندی با کاهش خطر آلزایمر رابطه دارد؟
وضعیت اقتصادی بهتر
به صورت معمول سالمندان متاهل وضعیت اقتصادی بهتری دارند. درباره این موضوع اهمیتی ندارد که همسران از دوره جوانی در کنار هم باشند یا در میان سالی یا سالمندی با هم ازدواج کرده باشند. چرا که در هر سه حالت به صورت معمول وضعیت اقتصادی افراد بهتر از زمانی خواهد بود که تنها زندگی می‌کنند. وضعیت اقتصادی بهتر به معنی دسترسی پیداکردن به خدمات پزشکی و خدماتی بهتر است؛ موضوعی که می‌تواند احتمال بروز آلزایمر را کاهش دهد.
تقویت روابط اجتماعی
بسیاری از متخصصان داشتن روابط اجتماعی گسترده را یکی از بهترین راه‌های پیشگیری از آلزایمر می‌دانند. زمانی که افراد متاهل هستند، روابط اجتماعی گسترده‌تری دارند و همین می‌تواند از بروز آلزایمر تا حدی پیشگیری کند.
رعایت بهتر بهداشت
رسیدگی به تغذیه و داشتن سبک زندگی سالم‌تر از دیگر مواردی است که می‌تواند از آلزایمر پیشگیری کند. به صورت معمول سالمندان متاهل غذای تازه‌تر و سالم تری می‌خورند و احتمال سیگار کشیدن بین آن‌ها کمتر است. در عین حال تحرک و فعالیت بدنی هم بین سالمندان متاهل بیشتر دیده می‌شود.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/245703/مهارت-زندگی--یکی-از-چندین-فایده-تاهل-سالمندان
بستن   چاپ