ایران پرسمان
خانه موزه معرق در کیاسر
يکشنبه 5 بهمن 1399 - 12:06:06
ایران پرسمان - لست سکند /شاید خانه موزه حاج علیرضا رضایی کلانتری تنها خانه‌ای در ایران یا حتی در جهان باشد که تمام سقف اتاق‌هایش با دعاهای جوشن کبیر، دعای صاحب الزمان و دعای توسل پوشیده شده است. 
حاج علیرضا رضایی کلانتری تنها 18 سال داشت که منبت کاری روی سقف خانه پدری اش را شروع کرد. اوایل انجام کار او برای دیگران بیهوده بود ولی پشتیبانی خانواده‌اش باعث شد او معرق چوب را ادامه دهد. 
 هر روز تکه‌ای و حرفی از حروف جوشن کبیر را به زبان عربی و فارسی روی چوب می‌کشید، می‌برید و روی سقف می‌چسباند. اولین اتاق با 19 بند و در بقیه اتاق‌ها تمام دعای جوشن کبیر روی سقف معرق کاری شد.
حتی یک غلط املایی پیدا نمی‌کنید
 سقف اتاق‌های دیگر هم بدون هیچ غلط املایی و نگارشی روی سقف با دعای صاحب االزمان، دعای توسل و دعای کمیل کار شده است. حتّی معانی آنها نیز با خط نستعلیق و به رنگ متفاوت روی سقف قابل خواندن است. این کار 30 سال زمان برد.

ایران پرسمان

حالا خانه صد ساله او موزه معرق شده است. موزه‌ای در بافت تاریخی کیاسر در استان مازندران روی به روی مسجد قدیمی آن که نشان می‌دهد خانه‌های قدیمی این شهر چه شکلی بوده‌اند. هنوز هم در خانه تنور، گل‌های زینتی حیاط و اتاق‌های متعدد در دو طبقه با شاکله اصلی چوب به همان سبک باقی مانده است. ورودی این خانه 5 هزار تومان هزینه دارد. 
اسفند ماه سال 97 بود که این خانه به صورت رسمی به عنوان موزه قرآنی بخش خصوصی افتتاح شد .خانواده حاج رضایی در این خانه موزه زندگی می‌کنند و درهای آن همیشه به روی بازدیدکنندگان باز است.
 گاهی کلاس‌های آموزش معرق و قرآن در این خانه موزه برپا می‌شود و گاهی هم برای گردشگرانی که از شهرهای مختلف می‌آیند، نان محلی و آش محلی سرو می‌شود.
این خانه ثبت ملی نیست اما جاودانه شد
حاج رضایی این خانه را با ثبت در فهرست میراث ملی جاودانه نکرد، اما با هنری که در معرق داشته، کاری کرد که هیچ وقت این خانه تاریخی تخریب نشود و نسل‌های بعد نیز نتوانند آن را فروخته و به جایش آپارتمان بسازند.
او تابلوهای افتخار و تبریک زیادی را از افراد مختلف و مسئولان به دست آورده و هنوز هم دست از این کار برنداشته است، چون تمام درها و تعدادی از تابلوهایی که خلق کرده نشان می‌دهد، او با وجود اینکه پا به سن گذاشته هنوز هم به این کار علاقه‌مند است.
 صاحب این خانه می‌گوید: «همیشه در این خانه همه افراد احساس آرامش می‌کنند، چه چیزی بهتر از این که وقتی به سقف خانه نگاه می‌کنید، نام خداوند را ببینید. هیچ کسی به من نگفته بود این خانه را چطور نگه دارم، ولی به ذهنم رسید استفاده از هنر معرق می‌تواند این خانه را تا ابد نگه دارد».

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/246282/خانه-موزه-معرق-در-کیاسر
بستن   چاپ