ایران پرسمان
تنگه شوتاریکو، جاذبه بکر پنهان در نخلستان‌
يکشنبه 5 بهمن 1399 - 12:06:56
ایران پرسمان - دلتا/ در مطلب امروزمان سفری کوتاه به تنگه شوتاریکو خواهیم داشت. این تنگه یکی از جاذبه‌های بکر و دیدنی استان هرمزگان به شمار می‌رود که در میان کوه‌های جنوبی کشورمان جا خوش کرده است.
مقصد امروزمان در مجله دلتا، هرمزگان در کرانه نیلگون خلیج فارس است که در زمره کوهستانی‌ترین و ناهموارترین استان‌های جنوبی کشور قرار دارد. از هرمزگان راهی شهر پارسیان (گاوبندی) می‌شویم و از پارسیان به روستای چک‌ چک رفته و مسیر تنگه شو‌تاریکو را پیش می‌گیریم؛ شوتاریکو به معنای شب تاریک است زیرا برای ورود به آن باید از غاری در تاریکی مطلق بگذرید.
راهنمای بازدید از تنگه شوتاریکو
مسیر پیمایش شوتاریکو کمی سخت است، جوانب احتیاط را در نظر بگیرید، با لوازم ضروری و همراه یک راهنمای محلی مجرب راهی شوید. از پارسیان به روستای چک چک که در فاصله 20 کیلومتری قرار دارد، می‌رویم. از روستا به سمت تنگه راه می‌افتیم که چیزی حدود 4 کیلومتر مسافت دارد. پس از یک ساعت پیاده‌روی در بستر یک رودخانه فصلی به یک دوراهی خواهیم رسید. سمت راست به تنگه شوتاریکو می‌رسد که مسیر طولانی‌تر و دشوار‌تری ا‌ست.
مسیر رسیدن به تنگه شو‌تاریکو اگرچه مسیری سنگلاخی‌ است اما می‌توانید از دیدن مناظر، گیاهان روییده در دل کوه و پیاده‌روی لذت ببرید. در ادامه مسیر، کم‌کم شکل صخره‌ها عجیب شده و گاه سطح آن‌ها پر از خزه و لیز است. جلوتر که بروید صخره‌ها به هم نزدیک و بخش‌هایی از مسیر مسقف می‌شود؛ با دنبال کردن رد پای آب به سرچشمه خواهید رسید. در فضای کوهستانی مسقف، که تلالو نور خورشید بر پستی و بلندهای آن جلوه‌ای زیبا بخشیده، گودالی سبزآبی مقابلتان قرار دارد که زیبایی خیره کننده آن تمام خستگی راه را از تنتان دور می‌کند؛ اینجا تنگه شوتاریکو است، یکی از زیباترین جاذبه های توریستی هرمزگان.
دیدنی ها و زیبایی‌های مسیر بازدید
کوه‌های این روستا دو بخش دارند، بخش اول تنگه شو‌تاریکو و بخش دیگر چشمه و آبشاری معروف به آب‌دبه یا اودبه است که هر کدام مسیری متفاوت دارند. در مسیر آب‌دبه، روی کوه، حفره‌هایی وجود دارد که در روزگاران دور مسیری برای انتقال آب از دل این کوه‌ها به سمت آبادی‌ها بوده است. شهرت آب‌دبه یا اودبه بیشتر به سبب حضور آبشار کوچک و نخل‌های زیباست و مسیر رسیدن به آن نسبت به تنگه شوتاریکو کوتاه‌تر و ساده‌تر است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/246291/تنگه-شوتاریکو،-جاذبه-بکر-پنهان-در-نخلستان‌
بستن   چاپ