ایران پرسمان
چرا در زمستان بعضی از پرنده ها به ایران مهاجرت می‏ کنند؟
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 12:32:07
ایران پرسمان - خراسان / اگر در شهرهای شمالی زندگی می‎کنید یا فصل سرد به شمال کشور سفر کرده‎باشید، از میانه شهریور تا آخر زمستان پرنده‌‏هایی خواهید دید که برای‎تان ناآشنا هستند. ممکن است حتی نام‎شان را ندانید و ظاهرشان هم برای‎تان تازگی داشته‌باشد. شاید به این فکر بیفتید که ناگهان سروکله این همه پرنده ناشناس از کجا پیدا می‌شود. با سرد شدن هوا در فصل‌‏های پاییز و زمستان معمولا حشره‌‏ها کم‌پیدا می‏‌شوند و از آن‌جایی‌که غذای اصلی بیشتر پرنده‏‌ها همین حشرات هستند، بی‌غذا می‎مانند و به فکر مهاجرت به مناطق گرم‌تر می‌افتند.
آن‌‏ها این روال را هرسال ادامه می‌‏دهند و به نسل‏‌های بعدی هم منتقلش می‌‏کنند. چون ایران در مقایسه با کشورهای شمالی آسیا هوای گرم‎تری دارد، پرنده‎ها به این فکر می‎افتند که پاییز و زمستان‎شان را پیش ما بگذرانند. آن‌ها از کشورهای شمالی آسیا یعنی روسیه، ترکمنستان، آذربایجان، ارمنستان، قزاقستان و تاجیکستان به ایران می‎آیند. برای همین در فصل‎های سرد، پلیکان، فلامینگو، درنا، حواصیل و کلی پرنده کمیاب دیگر مهمان ما هستند. محل کوچ زمستانه آن‌ها در ایران بیشتر تالاب‎ها و آبگیرهای گلستان، گیلان و مازندران است و بعضی تالاب‌های لرستان و آذریابجان غربی هم میزبان این پرنده‎ها هستند.
مرزهای جغرافیایی بین کشورها برای پرنده‎های مهاجر اهمیتی ندارد. آن‎ها سفیران صلح و دوستی بین کشورهای مختلف هستند. هرچه بیشتر درباره این مهمان‎های زمستانه بدانیم، بیشتر می‏‌توانیم مراقب‎شان باشیم. شاید الان که این مطلب را می‏‌خوانید، به‌نظرتان بیاید که آن‌ها چندان هم جالب نیستند ولی کافی‌ است یک‌بار یکی از این مهمان‏‌های زیبا را ببینید یا پرواز دسته‌جمعی‎شان را در آسمان تماشا کنید تا برای همیشه شیفته این پرنده‏‌های زیبا و دوست‌داشتنی بشوید. 
نویسنده : مریم ملی/ روزنامه نگار

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/247501/چرا-در-زمستان-بعضی-از-پرنده-ها-به-ایران-مهاجرت-می‏-کنند؟
بستن   چاپ