ایران پرسمان
سطوح بالاتر امگا-3 در خون خطر مرگ ناشی از کرونا را کمتر می‌کند
چهارشنبه 8 بهمن 1399 - 12:32:26
ایران پرسمان - ایرنا / این مطالعه که توسط محققان مرکز پزشکی Cedars-Sinai در لوس آنجلس انجام شده است، نخستین مدرک مستقیمی است که نشان می دهد سطوح بالاتر امگا-3 می تواند خطر مرگ ناشی از عفونت کووید-19 را کاهش دهد.
محققان در این مطالعه نمونه خون 100 بیمار مبتلا به ویروس کرونا را که در بیمارستان بستری شده بودند، مورد بررسی قرار دادند. آنها شاخص امگا-3 را در نمونه خونی این افراد مطالعه کردند.
نتایج این مطالعه نشان داد بیمارانی که از بالاترین سطح امگا -3 در خون خود برخوردار بودند، در مقایسه با بیمارانی که از کمترین میزان این اسید چرب در خون خود برخوردار بودند، 75 درصد کمتر احتمال داشت که بر اثر ابتلا به کووید-19 جان خود را از دست بدهند، به عبارت دیگر خطر نسبی مرگ ناشی از کرونا در بیمارانی که امگا-٣ کمتری داشتند در مقایسه با آنهایی که از سطوح امگا-3 بالاتری برخوردار بودند، حدود چهار برابر بیشتر بود.
محققان با یادآوری نقش واسطه ‌های اسیدهای چرب امگا-3 در تضعیف ویروس آنفلوانزا، هپاتیت و کاهش التهاب در بیماران مبتلا به کرونا، گفتند: نتایج این مطالعه نشان می دهد که این اسیدهای چرب دریایی می توانند به کاهش بروز عوارض جانبی در بیماران مبتلا به کووید-19 کمک کند.
آنها افزودند: پیش سازهایی در چربی های امگا 3 وجود دارد که باعث سنتز اسیدهای چرب EPA و DHA می شوند. این اسیدهای چرب با مکانیسم های متفاوتی می توانند روی کووید تاثیر بگذارند و تکثیر ویروس کرونا را به شکلی متوقف کنند. همچنین می توانند روی برخی آنزیم ها تاثیر بگذارند و از تبدیل اسیدهای چرب با زنجیره بلند به انواع التهاب زا جلوگیری کنند.
غذاهای دریایی مثل ماهی منبع اصلی چربی های امگا -3 است. به همین دلیل تاکید می شود هفته ای دوبار ماهی مصرف شود. روغن زیتون، مغز دانه ها مثل مغز گردو و بذر کتان از منابع گیاهی این اسید چرب هستند اما دسترسی و استفاده بدن از منابع حیوانی بهتر از گیاهی است. اگر رژیم غذایی خوبی داشته باشیم نیاز به مصرف مکمل امگا-٣ نخواهیم داشت. در صورت نیاز به مکمل میزان دوز مورد نیاز بر اساس رژیم غذایی، سن، داروهای مصرفی و شرایط بیماری تعیین می شود.
ویروس کرونا موسوم به کووید- 19، اواسط ماه دسامبر 2019 میلادی (24 آذر 1398) در شهر «ووهان» در مرکز چین گزارش شد. ابتدا از این بیماری به عنوان ذات‌الریه نام برده شد، اما کمیسیون ملی بهداشت چین در روز 30 دسامبر سال 2019 میلادی (9 دی ماه 98) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.
مشروح این مطالعه در مجله Prostaglandins, Leukotrienes and Essential Fatty Acids منتشر شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/247506/سطوح-بالاتر-امگا-3-در-خون-خطر-مرگ-ناشی-از-کرونا-را-کمتر-می‌کند
بستن   چاپ