ایران پرسمان
سخت‌ترین و عجیب‌ترین زبان‌هایی که هنوز وجود دارند
پنجشنبه 9 بهمن 1399 - 05:00:25
ایران پرسمان - لست سکند / با شکل گیری نخستین فرم زبان در انسان‌های اولیه تا عصر امروزی دست کم 31.000 زبان مختلف در جهان ایجاد شده است که به طبع بسیاری از آن‌ها به فراموشی سپرده ‌شده‌اند یا تحت تاثیر عوامل مختلف جایگزین یک زبان قوی‌تر و پرکاربردتر شدند.
اما بد نیست بدانید هنوز هم زبان‌های منحصر به فردی وجود دارند که حتی نامشان را هم به گوش نشنیده‌اید. به خواندن مطلب ادامه دهید تا با عجیب ترین آن‌ها‌ آشنا شوید.
5. کوشتی لی؛ زبان پرندگان
در شمال ترکیه روستایی دور افتاده به نام کوشکوی وجود دارد که ساکنین آن با زبانی خاص و پیچیده به نام کوشتی لی که به زبان پرندگان نیز شهرت دارد با یک دیگر صحبت می‌کنند. کوشتی لی زبانی پیچیده است که بدون ادای کلمات و به وسیله سوت زدن این امکان را ایجاد می‌کند تا ساکنین روستای کوشکوی از مسافت‌های طولانی با یک دیگر ارتباط بر قرار کنند. زبان کوشتی لی بیش از 300 سال قدمت دارد و به هیچ عنوان قابل نوشتن نیست. در این زبان به جای کلمات از آواهای مختلفی استفاده می‌شود که به وسیله مشخص شدن بازه صوتی امکان برقراری هر گونه مکالمه‌ای را فراهم می‌کند. با دیدن ویدئو زیر بهتر متوجه منظورمان خواهید شد!
4. مورا پیراها؛ تنها زبان بدون اعداد

ایران پرسمان

پیراها نام قبیله‌ای کوچک در آمازون است که ساکنین آن با یکی از ابتدایی‌ترین زبان‌های ممکن با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. چرا که در زبان مورا پیراها نه رنگی وجود دارد، نه کلماتی که زمان گذشته و آینده را مشخص کند و از همه عجیب‌تر در این زبان هیچ عددی وجود ندارد!
برای مثال اگر مادری صاحب 6 فرزند باشد، نمی‌تواند بگوید صاحب چند فرزند است و از واژه «بسیار» استفاده می‌کند. اگر مردی به ماهیگیری برود و کمتر از 3 ماهی صید کند از واژه «کم» استفاده می‌کند. همچنین دامداران تعداد حیوانات خود را نمی‌دانند، سن برایشان تعریف نشده است و هیچ تعریفی از ریاضیات برای آن‌ها وجود ندارد. زبان مورا پیراها به استناد از تحقیقات دانشگاه MIT آمریکا تنها زبان زنده و بدون عدد در جهان است.
3. یوپیک؛ سخت‌ترین زبان دنیا؟

ایران پرسمان

اگر فکر می‌کنید که زبان آلمانی یا چینی برای یادگیری دشوار هستند، نیم نگاهی به زبان یوپیک (yupik) داشته باشید که در آن یک جمله طولانی را می‌توان دریک کلمه خلاصه کرد.
برای مثال به این کلمه که به زبان یوپیک نوشته شده است نگاهی بیندازید: Tuntussuqatarniksaitengqiggtuq
اکنون به معنای این کلمه در زبان فارسی توجه کنید: «او هنوز نگفته بود که می‌خواست دوباره به شکار گوزن برود».
خب همان‌طور که مشاهده کردید، یادگیری این زبان به هیچ عنوان آسان نخواهد بود! زبان یوپیک در ساکنین آلاسکا و شرق روسیه استفاده می‌شود و گفته می‌شود حدود 75 درصد از ساکنین این دو تسلط کامل به یوپیک دارند. 
2. پانی؛ زبان سرخپوست‌ها

ایران پرسمان

پانی (pawnee) یک زبان پلی سنتتیک (ترکیبی) است که به وسیله سرخپوست‌های آمریکایی‌ صحبت می‌شود. چیزی که این زبان را منحصر به فرد و البته دشوار می‌کند، تعداد محدود واژگان آن است. به طور دقیق‌تر زبان پانی تنها از 8 واژه صدادار و 9 واژه بی‌صدا تشکیل شده‌است که در مجموع این 15 واژه باید تمامی نیازهای ارتباطی سرخ‌پوست‌ها را برطرف سازد. این بدان معناست که یک کلمه در زبان پانی می‌تواند دارای بیش از 10 واژه تکراری باشد و حتی گاهاً 30 واژه تکراری در یک کلمه!
1. سنتینلس؛ زبانی ممنوعه
سنتینلس یا سنتینلی نام قبیله‌ای دور افتاده در خلیج بنگال است که ساکنین آن زبانی با همین نام دارند. کمی پیشتر گفته شد که یادگیر زبان‌هایی مانند پانی و کوشتی لی دشوار و سخت است. اما زبان سنتینلی مرزهای خود را از سخت بودن فراتر گذاشته و یادگیری آن به قیمت جان متقاضیان تمام خواهد شد! چرا که سنتینلس‌ها قوانین سخت‌گیرانه‌ای برای ورود اتباع خارجه به محل زندگی خود دارند و در صورت نزدیک شدن افراد خارجی با نیزه و تیرکمان به استقبال جانشان می‌روند و سنتینلس یکی از ده مکان ممنوعه در جهان محسوب می‌شود.
این قبلیه از بدو پیدایش به صورت منزوی باقی مانده و می‌توان گفت از زمان تشکیل این قبیله که بیش از 60.000 سال می‌گذرد شخصی سفر به خارج یا داخل این قبیله را تجربه نکرده است. اما پژوهش‌های نه چندان دقیق تایید کرده است که زبان آن‌ها به دلیل ایزوله بودن ساکنین، همانند زبان نخستین انسان‌هایی است که در عصر سنگ زندگی می‌کردند. 
 جان الن چائو مًبلغ دینی بود که هنگام سفر به جزیره سنتینلس در سال 2018 توسط بومیان کشته شد
در این مطلب به پنج زبان عجیب و خاصی پرداخته شد که ممکن است به در آینده‌ای نه چندان دور منقرض شوند. 

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/247798/سخت‌ترین-و-عجیب‌ترین-زبان‌هایی-که-هنوز-وجود-دارند
بستن   چاپ