ایران پرسمان
کشف پول‌هایی که قبل از سکه رایج بودند
پنجشنبه 9 بهمن 1399 - 5:01:38 AM
ایران پرسمان - ایسنا / احتمالا شنیده‌اید که در گذشته‌های دوری که خبری از پول میان جوامع نبود، مردم با مبادله کالابه‌کالا کار خودشان را راه می‌انداختند؛ فردی که محصول اضافی تولید می‌کرد، کالای مایحتاجش را با مازاد تولید فرد دیگری مبادله می‌کرد، امّا حتما این شکل معامله مشکلات فراوانی را برایشان ایجاد می‌کرده که دست به اختراع پول و قواعد مشخص برای معاملاتشان کردند. مثلا در نظر بگیرید فردی که میخواست مبادله کالابه‌کالا کند، نتواند فردی را پیدا کند که مایحتاج او را اضافه تولید کرده باشد! آنگاه اشکالات فراوانی سر راهش قرار می‌گیرد و دیگر مسائلی که پرداختن به آن، خارج از بحث است.
نخستین واحد پولی
تا پیش از کشف این اشیای جدید، تصور بر این بود که سکه‌ها از اولین واحدهای پولی بین جوامع بودند امّا با کشف این اشیاء، باستان‌شناسان به این نتیجه رسیدند که از دوره برنز، انسان‌ها با ابزاری چون حلقه‌های گردن، تیغه‌های تبر و میله‌های خمیده‌شده‌ مبادلاتشان را انجام می‌دادند. در واقع، ما در دوره‌های شهرنشینی انسان به دنبال واحد پولی مشترکشان می‌گشتیم امّا با کشف این اشیاء، باستان‌شناسان اعلام کردند که انسان‌های عهد باستان از عصر برنز سرشان در حساب‌وکتاب بوده است.
با توجه به شبیه بودن این اشیاء به یکدیگر، پژوهشگران معتقدند اینها اصلا مخصوص مبادله تولید می‌شدند؛ به همین دلیل شبیه هم ساخته شده‌اند. البته به اندازه سکه‌ها عین هم نیستند چون به هر حال فنّاوری‌هایشان کمتر از دورانی بوده که سکه تولید می‌شده است. در واقع، سکه‌ها با قالب‌های مشخصی ضرب میشد و وسایل اندازه‌گیری بهتری در اختیار انسان‌ها بود، در این دوره‌ای که از آن صحبت می‌کنیم، اندازه‌گیری و مقایسه وزن آن‌ها فقط با در دست گرفتن اشیاء در دست ممکن بود!
باستان‌شناسان بیش از 5000 مورد از این آثار باستانی را که به اوایل عصر برنز (2150 پیش از میلاد تا 1700 پیش از میلاد) تعلق داشتند را از حدود 100 نقطه در اروپای مرکزی کشف کردند و مورد بررسی قرار دادند.
می‌دانیم که صحبت درباره گذشته‌ای که منبع و متن مکتوب و مشخصی از آن نداریم به راحتی ممکن نیست، بنابراین تا کنون بر اساس مطالعه این اشیاء به این نتیجه رسیده‌اند که این‌ها واحدهای پولی هزاران سال پیش بوده‌اند و معلوم نیست یافته‌هایی که در آینده کشف می‌شود این ادعا را رد یا تایید کند. 

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/247823/کشف-پول‌هایی-که-قبل-از-سکه-رایج-بودند
بستن   چاپ