ایران پرسمان
جاده ای در تسخیر مترسک ها!
دوشنبه 4 اسفند 1399 - 20:14:28
ایران پرسمان - دلتا/ در شمال شرقی فنلاند در 30 کیلومتری شهر کوچک سوموسالمی در کنار جاده، منظره‌ای عجیب نظر همه را به خود جلب می‌کند. هزار مترسک در یک مزرعه که با لباس‌های رنگارنگ‌شان از دور کاملا مشخص هستند و همه ماشین‌هایی که از جاده شماره 5 در حال حرکت هستند را کنجکاو می‌کنند که چرا این همه مترسک در این محل گذاشته شده‌اند.
این مزرعه پر است از مترسک، البته نه آن مترسک‌هایی که ما می‌شناسیم، این‌ها در واقع تندیس‌هایی با لباس‌های رنگارنگ هستند که ظاهری شبیه مترسک دارند و ساکت و آرام در کنار هم قرار گرفته‌اند، انگار که در حال خوش آمد گویی به مسافران عبوری از جاده هستند. فکر می‌کنید چرا این تعداد مترسک در یک مزرعه است؟ با مجله دلتا همراه باشید تا با مزرعه مترسک ها آشنا شوید.
چرا مترسک‌ها در این مزرعه قرار دارند؟
از نظر ما مترسک‌ها برای این در مزارع قرار می‌گیرند تا مثلا پرندگان را از مزرعه دور کنند اما این تعداد مترسکی که در این مزرعه قرار دارند با هدف دیگری ساخته‌اند. به نظر می‌آید سازنده این شخصیت‌ها قصد گرامیداشت حادثه یا اشخاصی را داشته است، هر چند که این هنرمند تا به حال درباره انگیزه‌اش از ساخت آ‌ها صحبت نکرده است.
شاید قسمتی از جاده که درست از مقابل این مزرعه می‌گذرد یکی از ترسناک‌ترین بخش‌های این جاده باشد؛ حدود 1000 مترسک که در سکوتی محض در کنار هم ایستاده‌اند و برای همین در بین اهالی منطقه به «مردم خاموش» معروفند. گاهی وزش باد و تکان خوردن لباس مترسک‌ها، به این مزرعه ارواح روحی تازه می‌دهد و کسانی که در این زمان از کنار مزرعه می‌گذرند احساس می‌کنند مترسک‌ها در حال حرکت هستند. این مترسک‌ها آرام و بی‌صدا در مزرعه‌ای در نزدیکی جاده هستند و در هنگام صبح که نور خورشید از سمت پشت آن‌ها می‌تابد این لشکر بی‌‌‌‌‌حرکت، افسرده و مخوف به نظر می‌آیند. اما همین که نسیم باد لباس‌های رنگی آن‌ها را تکان می‌دهد انگار این مترسک‌های بی‌حرکت به زندگی برمی‌گردند و سرزنده می‌شوند.
 این مترسک‌ها به دست هنرمندی به اسم ریجو کلا (Reijo Kela) ساخته شده‌اند و اولین بار در سال 1988 در مزرعه لاسیلا در منطقه‌ای از هلسینکی به نمایش در آمدند. بدن این مجسمه‌ها با چوب و سر آن‌ها با کود گیاهی ساخته شده و یکی از اهالی شهر وظیفه نگهداری از آن‌ها را به عهده دارد. نکته جالب مزرعه مترسک ها این است که این فرد دو بار در سال لباس این مترسک‌ها را عوض می‌کند تا آن‌ها همیشه ظاهر مناسبی داشته باشند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/259489/جاده-ای-در-تسخیر-مترسک-ها!
بستن   چاپ