ایران پرسمان
به جای هجمه به شورای نگهبان، از کارنامه خود بگویید
سه شنبه 5 اسفند 1399 - 13:14:47
ایران پرسمان - کیهان / متن پیش رو در کیهان منتشر شده و انتشار آن به معنای تایید تمام یا بخشی از آن نیست
حسن رسولی، عضو شورای شهر اصلاح طلب تهران در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«کاهش سرمایه اجتماعی شکل بی‌سابقه‌ای در فضای اجتماعی و سیاسی کشور به خود گرفته است. به همین دلیل نیز بازگشت این سرمایه اجتماعی تنها برعهده جریان اصلاحات نیست؛ بلکه سایر جریان‌های سیاسی و نهادهای نظام نیز باید در این زمینه با جریان اصلاحات همراهی کنند. بخش‌های اصلی حاکمیت، به خصوص پس از بیان راهبرد نظام جمهوری اسلامی در روزهای اخیر توسط مقام معظم رهبری مبنی ‌بر اولویت داشتن مشارکت مردم در انتخابات آینده باید شرایطی را فراهم کنند که جریان‌های سیاسی بتوانند زمینه‌های مشارکت مردم را در انتخابات به وجود بیاورند».
رسولی در ادامه گفت:«در فرصت باقی مانده تا برگزاری انتخابات باید وقایع و رویدادهای امیدوار‌کننده‌ای در کشور رخ بدهد تا امیدواری‌ها نسبت به گذشته در بین اقشار مختلف مردم افزایش پیدا کند. در این زمینه شورای نگهبان مهمترین نقش را ایفا خواهد کرد. به همین دلیل نیز این شورا می‌تواند با سعه‌صدر و مشاهده افق‌های پیش‌رو شرایطی را به وجود بیاورد که جریان‌های سیاسی با همه ظرفیت‌های موجود در انتخابات حاضر شوند. در چنین شرایطی به صورت طبیعی میزان مشارکت مردم افزایش پیدا خواهد کرد». این عضو شورای شهر تهران تاکید کرده است که شورای نگهبان نقش بسیار مهمی در مشارکت مردم در انتخابات دارد. مدعیان اصلاحات اصرار دارند تا میزان مشارکت مردم در انتخابات را به نحوه عملکرد شورای نگهبان در اجرای نظارت استصوابی مرتبط کنند. این در حالی است که عامل اساسی در مشارکت مردم در انتخابات، عمل به وعده ها و رسیدگی به مطالبات و مشکلات مردم توسط نهادهای مختلف و به ویژه دولت است.مدعیان اصلاحات بانی اصلی وضع موجود هستند و به جای این قبیل فرافکنی‌ها باید درباره کارنامه خود در دولت، مجلس دهم و شورای شهر پنجم به افکارعمومی پاسخگو باشند.
لازم به ذکر است که در انتخابات شوراهای شهر به هیچ عنوان خبری از نظارت استصوابی شورای نگهبان نیست. اما نکته قابل توجه اینجاست که این شوراها در تخلفات، رکورد زده‌اند و حتی برخی شوراها منحل نیز شده است. اینجاست که اهمیت نظارت شورای نگهبان بیش از پیش آشکار می شود.
تصمیمات غلط دولت برای تأمین کسری بودجه منجر به تورم شد
روزنامه دولتی ایران دیروز ذیل گزارشی، گفت‌وگویی را با کامران ندری درباره عوامل تشدید تورم در سال جاری و بخصوص بهمن ماه، منتشر کرد. وی گفته است: در سال جاری مهم ترین عاملی که به تشدید تورم دامن زده است در وهله نخست، کسری بودجه دولت است. درواقع دولت برای تامین کسری بودجه راه هایی را پیمود که به تورم منجر شد. در این راستا استفاده از منابع صندوق توسعه ملی باعث شد تا این منابع که جزو منابع غیرقابل دسترس محسوب می شود در ترازنامه بانک مرکزی قرارگیرد و به ازای آن ریال تزریق شود. علاوه براین با افزایش سقف تنخواه دراختیار دولت، منابع آن به بازار بین بانکی تزریق شد و موجب شد تا نرخ بهره بویژه در اوایل سال کاهش زیادی را تجربه کرد. بانک مرکزی نیز برای جلوگیری از کاهش نرخ بهره دیر اقدام کرد.
به گفته وی، همزمان با این شرایط، دولت برای جلوگیری از پولی شدن کسری بودجه از طریق بازار سرمایه اقدام کرد. برهمین اساس با ورود تعداد زیادی از مردم به این بازارشاخص بورس با رشد بالا و درادامه با ریزش همراه شد. در این میان بانک مرکزی نیز به دلیل نداشتن استقلال کافی با این روند همراهی کرد. به طوری که با آزاد گذاشتن شبکه بانکی، آنها هم درخرید و فروش سهام فعال شدند و میزان استفاده بانک‌ها از منابع بانک مرکزی افزایش یافت.
کارشناس اقتصادی با اشاره به این که تمام این عوامل باعث شد تا رشد نقدینگی شتاب گیرد، اظهار داشت: رشد نقدینگی در 12 ماهه منتهی به دی ماه به 40 درصد نزدیک شد.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/259726/به-جای-هجمه-به-شورای-نگهبان،-از-کارنامه-خود-بگویید
بستن   چاپ