ایران پرسمان
درخواست ظریف از همسایگان: سیاست خرید امنیت را کنار بگذارید
سه شنبه 5 اسفند 1399 - 13:16:18
ایران پرسمان - ایسنا / وزیر امور خارجه با اشاره به اینکه همه ما وام‌دار شهدا، آزادگان و جانبازان دفاع مقدس هستیم، بیان کرد: امروز سربلندی و استقرار ملت ایران را وام‌دار شهدا می‌دانیم و خانواده شهدا نماد مقاومت هستند.
محمدجواد ظریف که در همایش بین‌المللی مطالبات حقوقی بین‌المللی دفاع مقدس در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سخن می‌گفت،ادامه داد: در اینکه در حمله صدام به ایران قواعد و قوانین حقوق بین‌الملل مورد نقض قرار گرفت تردیدی نیست؛ حمله به ایران که تازه از یک انقلاب وارد یک ساختار انقلابی شده بود عملی جنایتکارانه و نیتی تجاوزکارانه دارد.
ظریف گفت: تجاوز عراق با هدف توسعه طلبی بوده و نه دفع یک تهدید و تجاوز؛ رژیم عراق 30 هزار اسیر ایرانی را ثبت نام نکرده بود که این نقض کنوانسیون ژنو بود.
وزیر امور خارجه کشورمان گفت: استفاده رژیم بعث عراق از سلاح‌های مخرب و تخریب منازل با وسایل مکانیکی و استفاده از سلاح شیمیایی علیه نظامیان و غیرنظامیان و ملت ایران نقض قوانین بین‌المللی بود.
ظریف با بیان اینکه با استفاده از دیپلماسی و قدرت نظامی و با شناختی که از واقعیت‌ها داشتیم توانستیم پیروزی‌های زیادی در صحنه بین‌المللی و جهانی به دست آوریم، گفت: باید از ابزار مختلف در جهت پیشبرد اهدافمان در سطوح مختلف استفاده کنیم.
وی با اشاره به اینکه با اصرار ایران در قطعنامه 598 بندی مربوط به امنیت منطقه اضافه شد، گفت: اولین کسی که درخواست امنیت منطقه را کرد، ایران بود. طرح «صلح هرمز» مربوط به امروز نیست. این نگاه ایران به منطقه است.
وی ادامه داد: امروز فرانسه تلاش دارد در پی ایجاد فاصله بین عربستان و آمریکا، تسلیحات به عربستان بفروشد. آن‌ها منطقه را به انبار تسلیحات تبدیل کرده‌اند.
ظریف خاطرنشان کرد: دخالت خارجی جز ناامنی، آورده‌ای برای منطقه و ایران نداشته است؛ دست دوستی ما به سوی همسایگان دراز است.
وی با بیان‌ اینکه برخی کشورهای منطقه فکر می‌کنند امنیت خریدنی است، گفت: نگاه ما به حزب‌الله و انصارالله نیابتی نیست و تا زمانی که عربستان این موضوع را نفهمد و هزینه کند به جایی نمی‌رسد؛ نگاه ما نگاهی حمایتی است. برخی از کشورهای منطقه برای تأمین امنیت خود سراغ اسرائیل رفتند.
رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه ایران به مدد ایثار، شهادت و روحیه دفاع مقدس همچنان ایستاده است، یادآور شد: کشورهای همسایه می‌بینند که امروز ترامپ به زباله‌دان تاریخ پیوست و ایران همچنان استوار است. برخی از کشورهای منطقه برای تامین امنیت خود سراغ اسرائیل رفتند در حالی که امنیت را باید خودمان تامین کنیم.
ظریف در پایان گفت: از همه همسایگان خواهش می‌کنیم سیاست نیابت و خرید امنیت را کنار بگذارند و همکاری امنیتی را در پیش بگیرید؛ ایران چشم‌داشتی به شما ندارد و نیازمند همکاری شماست و از تاریخ درس بگیریم.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/259747/درخواست-ظریف-از-همسایگان--سیاست-خرید-امنیت-را-کنار-بگذارید
بستن   چاپ