ایران پرسمان
کرونا سبک زندگی جهان را تغییر داد/به کودکان نحوه مواجهه هستی‌شناسانه با پدیده‌ها را بیاموزیم
پنجشنبه 7 اسفند 1399 - 00:13:03
ایران پرسمان - ایبنا /عبدالعظیم کریمی در «هفتمین همایش بحران و برون رفت؛ چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان» گفت:‌ ناشران و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان باید در تولید آثار مربوط به این قشر به‌گونه‌ای عمل کنند که آن‌ها در معرض سرزنش‌های منفی قرار نگیرند و آثار باید به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها مواجهه هستی‌شناسانه با پدیده‌ها داشته باشند.
 هفتمین «همایش بحران و برون رفت؛ چالش‌های امروز کتاب کودک و نوجوان با موضوع همزیستی با کرونا و پیامدهای آن برای کودکان و نوجوانان» با حضور عبدالعظیم کریمی، پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان و نویسنده کتاب «همزیستی با کرونا» و احمدرضا آذربایجانی، فعال و پژوهشگر حوزه ودک عصر (سه‌شنبه پنجم اسفند‌ماه) به‌صورت مجازی برگزار شد.
در ابتدای این نشست عبدالعظیم کریمی در سخنانی با اشاره به پیامدهای بیماری کرونا در یادگیری بشر گفت: ویروس کرونا موجب تغییر الگو و روش زندگی شده است به‌طوری که طی یک‌سال اخیر به اندازه 100 سال الگو و سبک زندگی، مصرف و ارتباطاتش تغییر داده است که نتایج آن را در زندگی خودمان شاهد هستیم. 
وی افزود:‌ در طول سالیان گذشته داستان‌ها، فیلم‌ها و برنامه‌های متعددی برای تغییر سبک زندگی بشر در حوزه محیط زیست تولید شده اما تاثیر زیادی نداشت ولی به‌ یک‌باره ویروس کرونا نقطه عظیمت تحول بشر شد و الان شاهد تغییراتی هستیم که البته بهاء و هزینه‌ای دارد.
کریمی با بیان اینکه نویسندگان و شاعران حوزه کودک می‌توانند در تولید کتاب‌های خود درباره رخدادهای جهان نگاه واقع‌بینانه داشته باشند، گفت: شل سیلور استاین، در کتاب «سه‌ زنبور گزیده» به خوبی این موضوع را درباره رخدادهای طبیعی جهان صحبت می‌کند و می‌آموزد که درباره رخدادهای تلخ و شیرین به جای سرزنش طبیعت و سرزنش خودمان به چرایی موضوع و بررسی وضعیت کنونی بپردازیم. 
وی یادآور شد: باید همواره در مواجهه با پدیده‌ها به جای سرزنش کردن، پدیده‌ها را به نفع خودمان تصرف و تصاحب کنیم و در این میان ناشران و نویسندگان حوزه کودک باید کاری کنند که بچه‌ها، دایم در معرض سرزنش‌های منفی قرار گیرند؛ آثار باید به‌گونه‌ای باشد که آن‌ها با مواجهه هستی‌شناسانه با پدیده‌ها قرار بگیرند. 

ایران پرسمان


کریمی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به چگونگی مواجهه کودکان با کرونا در تولید آثار مربوط به کودکان و نوجوان نیز توضیح داد: به جای اینکه دایم علیه کرونا حرف بزنیم بهتر است زمینه‌ای فراهم برای استفاده بهینه از این وضعیت به بهترین وجه استفاده کنیم. غیر از شل سیلور استاین، در آثار حافظ نیز شاهد چنین پیام‌هایی هستیم. در قرآن کریم و آموزه‌های اسلام درباره پدید‌ه‌های تلخ و نتایج مثبت آن نکات ارزشمندی آمده است.
به گفته وی، انسان در طول سالیان مختلف با استفاده از منابع طبیعی زمین و آسیب‌های بسیار زیادی که به محیط زیست وارد کرده بود آن را به نابودی کشیده بود اما بیماری کرونا آمد و با تغییر سبک زندگی انسان‌ها، در مدت یک‌سال بخش زیادی از این آسیب‌ها را کاهش داد.
کریمی با اشاره به عکس ماهواره‌ای که از کره زمین گرفته شده است، گفت: در این عکس، پاکی و تمیزی زمین به‌شدت مشخص بود و گویی یک اقیانوس سفیدکننده روی کره زمین ریخته شده بود به‌خصوص در ماه‌های اول این بیماری؛ زیرا همه ترددها و بازارهای مصرف و ارتباطات متوقف شده بود و زمین توانست نفس بکشد، جنگل‌ها پاک و دریاها تمیز شدند و ماهی‌ها در آب‌ها به راحتی شنا کردند.
وی با بیان اینکه توجه به نقاط مثبت و آثار کرونا باید به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود، تاکید کرد: اگرچه کرونا یک ویروس منحوس و نماد آلودگی است؛ اما آلوده‌زدا هم هست و توانسته در این مدت تغییراتی مطلوب در زندگی مردم زمین ایجاد کند، کاری که در طول سال‌های مختلف کمتر جریان فرهنگ‌سازی موفق شده است؛ به‌عنوان مثال به بهداشت شخصی اهمیت بیشتری می‌دهیم به‌طوری که در کشور استرالیا در حالی‌که آمار ابتلا به ویروس آنفولانزا هر سال 80 درصد بود امسال به 20 درصد کاهش پیدا کرد.
کریمی درباره پایداری یادگیری ناشی از کرونا در جهان در مدل زندگی و رفتار افراد نیز گفت: برخی دعا می‌کنند کاش کرونا از بین برود و به زندگی قبل برگردیم اما رسالت این بیماری این است که شما به زندگی سابق خود برنگردید بلکه سبک زندگی جدید خود را انجام دهید، در زندگی روزانه خود غرق شده بودیم، روند زندگی عادی و معمولی بود اما کرونا، نزدیکی مرگ را یادآوری کرد زیرا وقتی مرگ را حس کنیم، بیشتر زندگی می‌‌کنیم.
وی افزود: بیماری کرونا را از زندگی، مسافرت، ارتباطات و هر آنچه که داشتیم بیرون انداخت و بیماری کرونا یوم‌الفصل ایجاد کرده و این جدایی موجب شده که معنی زندگی و ارتباط و مسافرت‌ها را درک ‌کنیم زیرا وقتی انسان در چیزی غرق می‌شود در واقع از آن دور می‌شود.
کریمی با بیان اینکه طبق گفته هابرماس، کرونا به انسان‌ها فهماند که نمیفهمیم و همین که معلوم شد نمی‌دانیم بزرگترین دانش را به بشر داد، گفت: این بیماری همه دانش مرده بشر را در حوزه‌های پزشکی، بهداشتی و روانی متحول کرد، قرنطینه و ماندن در خانه موجب بروز اختلافات زیادی در میان برخی خانواده‌ها شد و بسیاری از ضعف‌های بشری را آشکار کرد و نشان داد که مستعد بیماری‌های روحی و روانی همچنین کمبود آگاهی در حوزه محیط زیست هستیم و همه این آگاهی‌رسانی‌ها را باید به نسل کودک و نوجوان منتقل کنیم و این موضوع اهمیت دارد.
به گفته وی، کرونا موجب شد شیوه آموزش و معلم در یادگیری و آموزش به دانش‌آموزان تغییر کند و اگرچه تا قبل از این مدارس فلان منطقه تهران مهم بودند اما الان شیوه‌های آموزش اهمیت دارند. همه از طریق تلفن همراه و تبلت به بحث یادگیری می‌پردازند و این موضوع به خودیادگیری کودکان و نوجوان کمک زیادی می‌کند.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/260491/کرونا-سبک-زندگی-جهان-را-تغییر-داد-به-کودکان-نحوه-مواجهه-هستی‌شناسانه-با-پدیده‌ها-را-بیاموزیم
بستن   چاپ