ایران پرسمان
تاثیرات برف و‌ سرما بر خلق‌ و خوی ما!
شنبه 9 اسفند 1399 - 9:00:17 AM
ایران پرسمان - خراسان / آیا حضور در طبیعت با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در هوای برفی‌و‌سرد این روزها می‌تواند به ما کمک کند تا حال بهتری را تجربه کنیم؟
 هوای بیشتر مناطق کشورمان در این روزها به شدت سرد و برفی شده است. این که در کنار طبیعت آرامش بیشتری داریم را اغلب ما به تجربه دریافته‌ایم. مطالعات هم این موضوع را تایید می‌کنند اما واقعیت این است که وقتی به فصل زمستان و روزهای سرد آن می‌رسیم، تصور ما از کنار طبیعت بودن می‌تواند کمی به هم بریزد و دچار تردید شویم که آیا واقعا در روزهای سرد زمستانی که برگی روی شاخه‌های درختان نمانده و برف و یخ زمین را پوشانده، باز هم می‌شود از کسب آرامش با صرف وقت در طبیعت حرف زد. البته در تردید درباره کسب آرامش با کمک طبیعت در فصول سرد سال، محققان هم با ما همراه هستند. به دلیل وجود همین تردید ، مطالعاتی در این زمینه انجام شده است تا بالاخره مشخص شود که آیا می‌توان برای کسب آرامش در زمستان از طبیعت و به ویژه آن چه از طبیعت در فضای شهری در قالب بوستان‌ها داریم، کمک گرفت یا نه؟
کاهش اضطراب با پیاده‌روی در هوای سرد
در مطالعه‌ای که گروهی از محققان چینی انجام دادند، به بررسی تاثیرات پیاده‌روی در فصل زمستان در محیط شهری پرداختند. برای این کار ،آن‌ها افراد را در دو موقعیت مورد ارزیابی قرار دادند؛ زمانی که آن‌ها در خیابان‌ها پیاده‌روی می‌کردند و زمانی که در پارک‌های شهری پیاده‌روی می‌کردند. بررسی نتایج در این دو موقعیت نشان داد که حتی در فصل سرما و با وجود تغییراتی که درختان در این فصل دارند، باز هم پیاده‌روی در پارک‌ها و بوستان‌ها تاثیرمثبت خود را به دنبال دارد و می‌تواند باعث کاهش اضطراب شود. در کنار کاهش اضطراب، سرعت ضربان قلب افراد هم به صورت محسوسی با پیاده‌روی در پارک‌ها کاهش می یافت. کاهش سرعت ضربان قلب در عین حال که یکی از نشانه‌های کاهش اضطراب است، نشان می‌دهد که پیاده‌روی در پارک ولو در فصل زمستان می‌تواند از پیاده‌روی در خیابان برای سلامت قلب مفیدتر باشد. اما شرکت‌کنندگان در این مطالعه با پیاده‌روی در خیابان‌ها در هوای سرد، چنین تجربه‌ای نداشتند.
بهبود خلق‌وخو با کمک هوای برفی
مطالعه دیگری که روی گروهی از زنان در لهستان انجام شده است، نشان می‌دهد پیاده‌روی در روزهای برفی در خیابان می‌تواند حتی میزان استرس را در افراد کاهش دهد. در این مطالعه که نتایج آن سال 2019 منتشر شده ،مشخص شد که پیاده‌روی در کنار درختان در روزهای برفی مانند آن چه محققان چینی دریافته‌اند می‌تواند باعث کاهش استرس شود. شرکت‌کنندگان در این مطالعه ،بعد از پیاده‌روی در نزدیکی درختان پوشیده از برف، بهبود خلق‌وخو و کاهش احساس خشم و اضطراب را گزارش کرده‌اند.
با توجه به این دو موضوع، می‌توانیم بگوییم که اگر در روزهای سرد زمستانی و برفی تمایل به پیاده‌روی دارید، بهتر است با استفاده از ماسک و رعایت کامل فاصله اجتماعی ، سراغ پارک‌ها بروید یا در حاشیه فضاهای سبز شهری قدم بزنید. درست است که درختان سبز نیستند اما ظاهرا ترکیب درختان و برف می‌تواند تاثیر مثبت خود را بر خلق و خوی ما بگذارد.
اما شاید با توجه به احتمال آلودگی هوا و شیوع کرونا، ترجیح بدهید کمتر از خانه خارج شوید. در این صورت می‌توانید به شکلی دیگر از هوای زمستانی بهره ببرید؛ البته به شرط این‌که برف ببارد!
زیبایی‌ دانه‌های برف
یکی از حوزه‌هایی که مطالعات درباره آن از قرن نوزدهم آغاز شده است، مطالعات در زمینه تعریف زیبایی است. یکی از روش‌های انجام این گروه از مطالعات، در اختیار گذاشتن تعدادی تصاویر نزد شرکت‌کنندگان است برای این که بر مبنای زیبایی این تصاویر را درجه‌بندی کنند.
در یک مطالعه، محققان دانشگاهی در کنتاکی آمریکا از تصاویر دانه‌های برف در این زمینه استفاده کردند. آن ها از 10 تصویر از دانه‌های برف استفاده کردند و از 200 شرکت‌کننده خواستند تا این 10 تصویر را به ترتیب زیبایی بچینند. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد، هر چه دانه‌های برف شکل پیچیده‌تری داشته باشد، از نظر زیبایی رتبه بهتری کسب می‌کند. از طرفی می‌دانیم که تماشای تصاویر زیبا تاثیرات مثبتی بر وضعیت روان‌شناختی ما دارد و می‌تواند باعث بهبود خلق‌وخو و کاهش اضطراب شود. بر این اساس این بار که برف آمد، پیشنهاد ما این است که با کمک یک عدسی به تماشای دانه‌های برف بنشینید و با پیدا کردن دانه‌های برف با اشکال پیچیده‌تر از دیدن این حجم از زیبایی لذت ببرید و البته از فواید روان‌شناختی تماشای این پدیده‌ زیبا هم بهره‌مند شوید.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/261056/تاثیرات-برف-و‌-سرما-بر-خلق‌-و-خوی-ما!
بستن   چاپ