ایران پرسمان
شکار زنده حشرات با کمک جریان هوا
يکشنبه 10 اسفند 1399 - 15:50:26
ایران پرسمان - ایسنا /محققان مجتمع آموزش عالی گناباد موفق به طراحی و ساخت دستگاه شکار حشرات با استفاده از جریان هوا شدند.
 دکتر جوادپور، پژوهشگر و عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی گناباد موفق به ارائه و دریافت تصویبیه طرح پژوهشی با عنوان امکان سنجی شکار زنده حشرات با استفاده از جریان هوا شد.
دکتر جوادپور در رابطه با این طرح پژوهشی گفت: در این پژوهش قصد داشتیم به دانش فنی دستگاهی که بتواند حشرات را بدون آسیب زدن به آنها شکار کند، دست پیدا کنیم.
این پژوهشگر ادامه داد: برای آنکه بتوانیم مطالعه دقیق‌تر بر انواع حشرات داشته باشیم تا بتوانیم سم‌های مفید در عرصه کشاورزی تولید کنیم، لازم است که حشرات به طور زنده و بدون آسیب شکار شوند. علت این امر برای بررسی و مطالعات حشرات ناشناخته و یا بررسی آزمایشگاهی حشرات جهت بررسی سم‌های مختلف کشاورزی و اثر آن بر حشره است.
عضو هیئت علمی مجتمع آموزش عالی گناباد گفت: این دستگاه مشابه و نمونه خارجی دارد، ولی نمونه داخلی ندارد. این دستگاه برای سازمان های تحقیقاتی، دانشگاه‌ها و جهاد کشاورزی کارایی بسیار مؤثری دارد. لذا تصمیم بر آن شد به سفارش سازمان جهاد کشاورزی دانش فنی و تولید آن را با کمک دکتر رسول خدابخشیان عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد انجام دهیم.
وی تصریح کرد: اساس عملکرد دستگاه شکار حشرات توسط جریان هواست؛ این جریان هوا باید متعادل شود که هم حشره را شکار کند و هم آسیبی به آن نرساند. این دستگاه قابلیت شارژ شدن دارد و قابل حمل است. همچنین محفظه آزمایشی شفاف هم جهت مشاهده حشره پس از شکار در دستگاه تعبیه شده است.
بر اساس اعلام روابط عمومی وزارت علوم، نمونه اولیه با همکاری و مشارکت سازمان جهادکشاورزی بندر عباس ساخته شده است.

http://www.PorsemanNews.ir/fa/News/261711/شکار-زنده-حشرات-با-کمک-جریان-هوا
بستن   چاپ